Jump to content

stoeien met elektrostaten

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Beste Eric,

Ook de manual heb je niet goed gelezen. daarom heb ik het maar even voor je opgezocht. (de stront voor andere opruimen noemen we dat :D :D).

Van de nederlandse manual Pagina 14 hoofdstuk 4.3.3.

Daar staat alles over de Parametrische EQ.

Het idee van Frank D vind ik erg goed, denk niet dat Eric zover wil gaan.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Dat systeem is nou echt neutraal en goed. Misschien juist wel daarom dat veel audiofielen het niet zo mooi vinden. Zei zijn al die andere shit gewend :D.

Groeten,

Bas

Ha Sebastiaan,

Tjsa, eigenlijk verdient iedereen het om naar vM te luisteren.. :P Nou klinken de dynamische (mijn vM's) speakers wel heel anders dan de electrostatische (oa vM RE8.5) maar er is wel een bepaalde signature/sound die je herkent. Waarschijnlijk is die sound de natuurlijkheid (of het laag)! :D

ps: Niet voor niks dat vM een fanclub heeft!

ps2: Kijk eens op deze site -->>klik hier<<-- gemaakt door een vM fan.. ;)

Geplaatst door PD:

Ha Sebastiaan,

Tjsa, eigenlijk verdient iedereen het om naar vM te luisteren.. :P Nou klinken de dynamische (mijn vM's) speakers wel heel anders dan de electrostatische (oa vM RE8.5) maar er is wel een bepaalde signature/sound die je herkent. Waarschijnlijk is die sound de natuurlijkheid (of het laag)! :D

ps: Niet voor niks dat vM een fanclub heeft!

ps2: Kijk eens op deze site -->>klik hier<<-- gemaakt door een vM fan.. ;)

Beste PD,

Nu moet je niet boos worden :D, maar de weergevers die jij hebt staan ben ik minder van gecharmeerd. De grotere versie hebben we bij Ad met SACD 6 kanaals gehoord. Ik vind het ook erg jammer dat Ad daar bassreflex systemen van heeft gemaakt, want vroeger waren het gesloten systemen.

Echt kapot was ik van het grote 8.5 systeem. i.c.m. de nieuwe lijn eindrappen/voortrap klonk dat subliem.

Met name de totale rust en vanzelfsprekenheid. Ik geef eerlijk toe. De natuurgetrouwheid van strijkers blazers etc. maar ook hiats en cymbals zoals op het 8.5 systeem daar kan nagenoeg geen een conus systeem tegenop. Het had iets "magisch" En natuurlijk het feit dat er geen overname gebeiden zijn in het midden.

Ik denk ook dat Ad de enige is die het goed heeft gedaan (betreft het dynamisch laag combineren met ESL midden-hoog).

A-Door het maken van een line source laag krijg je net als de ESL een veel betere koppeling met de lucht

B-Door totaal per kan 16x 8" woofers in isobaric (push-pull) te configureren in gesloten kast maak je het laag ontzettend snel, en verleg je de onderst frequentie

C-Ik denk dat het hoge overnamepunt van 700 Hz van dynamisch naar ESL. de engige manier is om dit onhoorbaar te doen.

Groeten,

Bas

Groeten,

Bas

Beste PD,

Nu moet je niet boos worden :D, maar de weergevers die jij hebt staan ben ik minder van gecharmeerd. De grotere versie hebben we bij Ad met SACD 6 kanaals gehoord. Ik vind het ook erg jammer dat Ad daar bassreflex systemen van heeft gemaakt, want vroeger waren het gesloten systemen.

Ownee hoor, je zegt maar wat je wil.. De dynamische speakers werken met het compound-systeem wat ook vaak door dynaudio werd toegepast. Het is niet een gewoon basreflex systeem. Het zijn eigenlijk 2 kasten. De interne unit (met eigen kast) werkt dus in push-pull configuratie met de naar buiten geplaatste mid-laag unit. Verder "ademt" de interne unit als het ware doormiddel van die poort.. :)

Hallo Erik,

Vergelijk even de frequentiekarakteristieken van de woofers die jij denkt te gebruiken. Welk niveau wordt bij 30, 40, 50, 60 Hz enz. gehaald?

En ook: hoe gedraagt de unit zich boven het gewenste gebied? Gaat hij daar enorm pieken?

De SPH-300KE die jij in de King hebt gehoord, werd niet gefilterd. Gewoon rechtstreeks aan de eindversterker.

Als je de frequentiekarakteristiek bekijkt, dan zie je wel hoe dat mogelijk is.

Geplaatst door PD:

Ownee hoor, je zegt maar wat je wil.. De dynamische speakers werken met het compound-systeem wat ook vaak door dynaudio werd toegepast. Het is niet een gewoon basreflex systeem. De interne unit werkt dus in push-pull configuratie met de naar buiten geplaatste mid-laag unit. Verder "ademt" de interne unit als het ware doormiddel van die poort.. :)

Beste PD,

Dat weet ik wel, maar dezelfde weergevers van vM waren vroeger gesloten compound. Net als de 8.5's ook compound maar dan gesloten. Zo werkt het compound (isobaric) systeem ook meestal.

Klant is Koning en Ad wist mij te vertellen dat de systemen nu een poort hadden uit commerciele redenen. Verder no offence, ik vond ze alleen mooier klinken toen ze nog geen poort hadden.

Groeten,

Bas

B-Door totaal per kan 16x 8" woofers in isobaric (push-pull) te configureren in gesloten kast maak je het laag ontzettend snel, en verleg je de onderst frequentie

Groeten,

Bas

Effe kijken

-16 x 8 = 128

-128 x 2 kanalen = 256 units

-256 x 150 euro? = eek.gif:(

Daar kun je heel wat Rel's voor kopen.

En een Rel met Mw.Kleinsmit. :D:D:D

Geplaatst door Geerdie:

Effe kijken

-16 x 8 = 128

-128 x 2 kanalen = 256 units

-256 x 150 euro? = eek.gif:(

Daar kun je heel wat Rel's voor kopen.

En een Rel met Mw.Kleinsmit. :D:D:D

16 x 8 ?

32 x 150 Euro klinkt overigens ook niet leuk.

Frank

Beste PD,

Dat weet ik wel, maar dezelfde weergevers van vM waren vroeger gesloten compound. Net als de 8.5's ook compound maar dan gesloten. Zo werkt het compound (isobaric) systeem ook meestal.

Klant is Koning en Ad wist mij te vertellen dat de systemen nu een poort hadden uit commerciele redenen. Verder no offence, ik vond ze alleen mooier klinken toen ze nog geen poort hadden.

Groeten,

Bas

Ik heb de poort eens goed afgesloten.. Er zal wel nog meer zijn veranderd want het laag was voor een heel groot gedeelte ingestort. Totaal geen definitie meer.. Ben verder erg tevreden en heb geen overschot aan laag (dat is wat ik onder commercieel laag versta, niet diep maar veel). Het is wel zo dat het gecontroleerd moet worden (de gesloten compound's zijn daar makkelijker in). Dat gaat prima met de vM versterker, maar mijn huidige cd-speler is niet strak genoeg (heb verschillende cd-spelers geprobeerd en heb altijd nog vooruitgang qua laag geboekt).. Afijn, iedereen zijn eigen mening en ik respecteer de jouwe. Zo heb ik ook mijn meningen over het huidige B&W, maar doordat vrijheid van meningsuiting lang niet altijd op dit forum wordt gewaardeerd stoot ik mijn hoofd liever niet.. :D

Geplaatst door erik klijnsmit:

[QB]

mag jij dit van je vrouw ??

P1010015.JPG

of dit ( huidige situatie )

P1010025.JPG

en zo,n versterker

niet om stoer te doen hoor want hij is half leeg

MF10.jpg

zeg nou niet dat ik onder de plak zit /QB]

Zucht. Ze passen niet op m'n hobbyzolder.

:(;)

Hallo Geerdie,

Stel je voor: een triangeltje van zes vierkante meter...

Beste Erik,

Voor die metingen gebruiken ze allemaal een standaard IEC meetkist.

Ja, ongekleurd, dus.

Zoveelste ideetje: Je zou een baskist kunnen maken ter grootte van de esl, met de woofer gericht naar achteren, met een dikke laag demping tussen de esl en de baskist (bevestigd op de achterzijde van de baskist) en die kist vlak achter de esl plaatsen.

Ben je meteen van die fasefoute dipoolellende af!

Beste Bas,

Een heleboel kleine woofertjes hebben samen nog steeds een sterk aflopende output onder de 100 Hz. en een te hoge resonantiefrequentie!

• 5 weeks later...

en dit is waar het om gaat .:

het naar achteren afgestraalde geluid , moet vernietigd worden .

De rug van bestuurder middelen 56 heeft daaraan een eerst laag van akoestisch bevochtigend materiaal 66 en een tweede laag van akoestisch bevochtigend materiaal 68 toegepast. Bij voorkeur is de eerst laag 66 een drie duim waarborgsom van urethaan schuim en de tweede laag 68 is een 3/4 duim waarborgsom van een veel dichter schuim welk geschat als veel vermindering 3 tijden zal hebben.

Als hereinabove besprak, genereerde sommige van de energie door de waveform generator 46 reizen achteruit in het kabinet in plaats van vooraan door de lens structuur 58. De lagen van akoestisch damping materiaal betekent 66 en 68 toegepaste aan de rug van de bestuurder dat 56 functie veel van de achtergebleven bewegende energie te absorberen. In het bijzonder is de dichtere laag 68 beduidende de achtergebleven bewegen lage frequenties te verzwakken.

De kleine hoeveelheid van achtergebleven bewegende energie dat door de lagen 66 en 68 niet geabsorbeerd wordt, wordt van de convexe oppervlakte 38 van de vertikale verdeling 32 weerspiegeld. Aangezien de hoek van akoestische weerspiegeling gelijk aan de hoek van akoestisch voorkomen is, dienen de convexe oppervlakte 38 om de weerspiegelde energie aan verschillende hoeken zo te verspreiden dat het vernietigend niet weerspiegelt.

:rolleyes:

Geplaatst door Kermit:

Het is en blijft een hybride...

dat is zo .

maar vergeet niet dat de esl zelf , doorloopt tot 45 hz ,

recht en zonder last te hebben van de akoestische kortsluiting .

daar komt bij dat de esl zich niet meer gedraagt als een dipool , en door de lage kantelfrequentie (70hz), beter aansluit bij de esl , dan een conventioneel hybride systeem .

ps : weet je wat de huidige beveridge system 2 sw kost : 55000 dollar

eek.gif