patachou Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 Ha Patachou Die ervaring heb ik zeker niet in die mate. Wel is het geluid iets hoger 'geplaatst' dan bij mijn ESL63's, maar ja, dat is dan ook een virtuele puntbron. Het effect waar jij kennelijk op doelt herken ik wel: bij de Final 1.2 (dacht ik). Het zijn die van Heefiguur. De Acoustat 2200 vind ik de mooiste 'Acoustat-versie' die ik bij Erik heb kunnen beluisteren. Met een opmerkelijk transparantie en definitie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 30 mei 2003 Author Report Share Posted 30 mei 2003 Geplaatst door patachou:h Link to comment Share on other sites More sharing options...
patachou Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 beste kermie, ik ben gelukkig voor Erik, want ik ben zeker dat hij een heel sympathiek en vooral plezante kerel moet zijn. groetjes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henno Appel Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 Hoi Erik, Wat mij een goede mod lijkt bij jouw speakers is om een soort arm aan de achterkant c.q. bovenrand van het frame te maken en deze dan schuin naar de vloer toe laten lopen. Met luide passages staan de frames nu misschien wel heen en weer te wapperen (overdreven gezegd), maar met zo'n arm voorkom je dat grotendeels. Nog mooier is om zo'n arm recht naar de achtermuur te laten lopen en 'm daar vastmaken, maar ik geloof niet dat je vrouw blij zal zijn als je in het achterliggende raamkozijn gaat zitten boren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: je moet ook niet op de grond gaan zitten . btw : een mens kan geen hoogte horen . dus geluid van boven zoals bij esl,s is onzin . ga maar na , als er iemand ergens bovenop sta en hij roept je dan kijk je nooit omhoog . dit komt omdat onze oren op gelijke hoogte zitten en ze op die manier het geluid op het zelfde tijdstip krijgen . wanneer je je hoofd een beetje schuin houd lukt het wel . daarom zie je de vogeltjes ook altijd met hun kopjes draaien . die hebben baat bij het geluid uit de diepte of de hoogte ,zij leven immers driedimensionaal . Natuurlijk hoor je wel hoogte. waarom kijk je anders naar boven als er een vogel op je dak zit te fluiten.....??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: je moet ook niet op de grond gaan zitten . btw : een mens kan geen hoogte horen . dus geluid van boven zoals bij esl,s is onzin . ga maar na , als er iemand ergens bovenop sta en hij roept je dan kijk je nooit omhoog . dit komt omdat onze oren op gelijke hoogte zitten en ze op die manier het geluid op het zelfde tijdstip krijgen . wanneer je je hoofd een beetje schuin houd lukt het wel . daarom zie je de vogeltjes ook altijd met hun kopjes draaien . die hebben baat bij het geluid uit de diepte of de hoogte ,zij leven immers driedimensionaal . Wat is dit nou weer voor onzin Erik? Als een van jouw kleintjes je roept, dan kijk je toch onmiddelijk naar beneden? Zo ook met de Acoustats. Als je die imposante panelen ziet dan luister je onwillekeurig "naar boven" wat meteen de pijn in de nek van Patachou verklaart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henno Appel Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 daarom zie je de vogeltjes ook altijd met hun kopjes draaien . Dat komt omdat zij geen oorschelpjes hebben zoals wij die hebben, en dan wordt het idd moeilijker om geluid van boven of beneden te lokaliseren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 Trouwens, wat was er mis met dat derde paneel? Spiekerboer (eigenlijk is die naam heel toepasselijk, hij heeft wel zelfkennis die Klaas) vond het ook heel mooi. Of is het dat hij van teveel bas houdt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 Geplaatst door Henno Appel:Hoi Erik, Wat mij een goede mod lijkt bij jouw speakers is om een soort arm aan de achterkant c.q. bovenrand van het frame te maken en deze dan schuin naar de vloer toe laten lopen. Met luide passages staan de frames nu misschien wel heen en weer te wapperen (overdreven gezegd), maar met zo'n arm voorkom je dat grotendeels. Nog mooier is om zo'n arm recht naar de achtermuur te laten lopen en 'm daar vastmaken, maar ik geloof niet dat je vrouw blij zal zijn als je in het achterliggende raamkozijn gaat zitten boren. Zelfde opmerking heeft Hans van Liempt bij mij geplaatst met betr. tot de ES 300.Het werkt heel goed, Heb ze nu weggebracht naar poedercoater. Wordt dus definitief verwerkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 Geplaatst door Henno Appel: Dat komt omdat zij geen oorschelpjes hebben zoals wij die hebben, en dan wordt het idd moeilijker om geluid van boven of beneden te lokaliseren. Geen oorschelpjes? Welnee, ze draaien met hun kopjes als er iets dwars voor de cloaca zit. Net als wij... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 Geplaatst door Henno Appel:Hoi Erik, Wat mij een goede mod lijkt bij jouw speakers is om een soort arm aan de achterkant c.q. bovenrand van het frame te maken en deze dan schuin naar de vloer toe laten lopen. Met luide passages staan de frames nu misschien wel heen en weer te wapperen (overdreven gezegd), maar met zo'n arm voorkom je dat grotendeels. Nog mooier is om zo'n arm recht naar de achtermuur te laten lopen en 'm daar vastmaken, maar ik geloof niet dat je vrouw blij zal zijn als je in het achterliggende raamkozijn gaat zitten boren. Ik ben vorige week bij esl-guru Rob de Lugt op bezoek geweest. Zijn zelfbouw esl's met beschilderde frontpanelen hangen als kunstwerk aan de muur. Wanneer hij serieus gaat luisteren, trekt ie ze ca. 1 meter de kamer in door een soort scharnier waarmee onder- en bovenzijde van de esl aan de muur zijn bevestigd. Best een goede oplossing en ik denk dat ook mw Klijnsmit dit wel kan waarderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 30 mei 2003 Author Report Share Posted 30 mei 2003 waarom ik naar boven kijk als er een vogel fluit ?? OMDAT IK WEET DAT DIE VOGEL OP HET DAK ZIT waarom ik naar beneden kijk als Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 Je trekt de verkeerde conclusie Erik. De juiste conclusie moet zijn dat de kabel niet goed genoeg is. Je had puur zilver moeten gebruiken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:waarom ik naar boven kijk als er een vogel fluit ?? OMDAT IK WEET DAT DIE VOGEL OP HET DAK ZIT waarom ik naar beneden kijk als Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henno Appel Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 Erik, houd je arm eens gestrekt voor je uit, doe je ogen dicht en knip met je vingers terwijl je je arm omhoog c.q. omlaag doet. Hoogte is perfect te lokaliseren hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 Geplaatst door Henno Appel:Erik, houd je arm eens gestrekt voor je uit, doe je ogen dicht en knip met je vingers terwijl je je arm omhoog c.q. omlaag doet. Hoogte is perfect te lokaliseren hoor. Dat gaat niet Henno: dan zitten zijn oren in de weg... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 30 mei 2003 Author Report Share Posted 30 mei 2003 allemaal spygologie beeldje zelf eens in met je ogen dicht dat je speakers aan het plafond hangen . je zult ze er echt horen spelen . beeld je zelf eens in dat ze laag op de grond staan , je hoort ze laag bij de grond . neeee, jullie gaan naar de weergevers zitten te kijken ,en onze hersens in kombinatie met onze ogen en oren zeggen : het geluid komt uit de weergever ,en die staat op ooghoogte dus daar zit de muziek . ik had er pas nog een praatje over met mijn zwager , die werkt in de bouw . dat is echt een ramp volgens hem . dan sta je op een stelling van 4 meter hoog en roep je iets tegen je collega ,en dan staat tie te zoeken op de grond waar het geroep vandaan komt . test het zelf maar eens . ik ga nu slapen . weltrusten . Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 30 mei 2003 Author Report Share Posted 30 mei 2003 Geplaatst door Henno Appel:Erik, houd je arm eens gestrekt voor je uit, doe je ogen dicht en knip met je vingers terwijl je je arm omhoog c.q. omlaag doet. Hoogte is perfect te lokaliseren hoor. nog even : neeeeeeee henno jij weet dat jou arm hoog of laag is !!!!! weer die spygologie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henno Appel Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 Ik doe net ff een ander testje...; ik gooi een euro op het parket terwijl ik m'n ogen dicht heb..., en verdomd, het geluid komt gewoon van voren. Niet dus Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 Geplaatst door Henno Appel:Ik doe net ff een ander testje...; ik gooi een euro op het parket terwijl ik m'n ogen dicht heb..., en verdomd, het geluid komt gewoon van voren. Niet dus Dan heb jij waarschijnlijk parket op de grond? Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 30 mei 2003 Author Report Share Posted 30 mei 2003 Geplaatst door Henno Appel:Ik doe net ff een ander testje...; ik gooi een euro op het parket terwijl ik m'n ogen dicht heb..., en verdomd, het geluid komt gewoon van voren. Niet dus probeer eens als je een vlieg tegen het raam hoort zoemen hem aan te wijzen met je ogen dicht . je zit dan wel op de goede breedte ,maar NIET op de goede hoogte van het beest . je zit er ver boven of onder . (nog effe een shaggie en dan ga ik echt naar bed ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 We kunnen wel eens een testje doen, net als in het Evoluon. Met een draaiende holle spiegel die rond een vast staande speaker bewoog werd aangetoond dat je geluid kunt richten. Dat kan verticaal natuurlijk ook Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 31 mei 2003 Report Share Posted 31 mei 2003 Beste Erik, Als ik jouw theorie goed heb begrepen, dan zou jij dus die afschuwelijke, kolossale kamerschermen van jou net zo goed aan het plafond kunnen bevestigen, zodat je ook weer eens naar buiten kunt kijken? Leuk! Zoiets geeft een frisse kijk op het leven! Wanneer je als eye-catcher / ear deceivers een paar kleine luidsprekerkastjes op de daartoe door de woningbouwvereniging voorziene plekjes links en rechts van het venster plaatst, zal iedereen - ook jij, op den duur - dus geloven dat het geluid echt uit die kastjes komt. Bij wijze van grap kun je natuurlijk ook zo nu en dan die kastjes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 31 mei 2003 Report Share Posted 31 mei 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:waarom ik naar boven kijk als er een vogel fluit ?? OMDAT IK WEET DAT DIE VOGEL OP HET DAK ZIT waarom ik naar beneden kijk als Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts