Jump to content

stoeien met elektrostaten

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Beste heren e.a.,

Stappen jullie nu niet te snel over het probleem heen, dat er in het verleden toe leidde dat Erik de zaak opgaf?

Zijn probleem was m.i. vooral de "timing" van subwoofer en staten. Groepslooptijdfouten. Fasehoek, dus.

Het lijkt me essentieel dat de fase van de subwoofer regelbaar moet zijn.

Geplaatst door spido:

Beste heren e.a.,

Stappen jullie nu niet te snel over het probleem heen, dat er in het verleden toe leidde dat Erik de zaak opgaf?

Zijn probleem was m.i. vooral de "timing" van subwoofer en staten. Groepslooptijdfouten. Fasehoek, dus.

Het lijkt me essentieel dat de fase van de subwoofer regelbaar moet zijn.

Dat is ook in te stellen met die Behringer.

Geplaatst door Henno Appel:

Hoi Bas,

In je streven naar zo kort mogelijke speakerkabels moet je niet vergeten dat lange interlinks, en zeker als ze van nature al een aardig hoge capaciteit bezitten, meetbaar onacceptabele fasefouten introduceren als ze te lang worden. Bij een doorsnee interlink kun je bij een lengte van 2 meter al een (onacceptabele) 10 graden faseverschuiving krijgen. Bij speakerkabels treedt dit verschijnsel pas bij v

ok ,

dus ik ga twee kisten maken voor de scanspeaks .

die ga ik aansturen met een koda .

tussen de vv en de koda zet ik de behringer ultradrive pro .

maar nu de vragen :

in welke behuizing zal ik de woofers bouwen ?

moeten de esl,s eigenlijk ook niet via de behringer udp? om het hoogdoorlaat filter in te stellen ?

wat kost die udp bas ?

en kan jij hem ombouwen naar cinch ?

ik dank u .

Beste Bas,

In je rekenvoorbeeld dempingsfactor gaf je als voorbeeld: 3 meter luidsprekerkabel met een ohmse weerstand van 0,5 ohm.

Eh... hmmm... zeg eens... waar haal je in vredesnaam zulke slechte kabel vandaan?

Beste Erik,

Overweeg om beide woofers in

Leg eens uit Spido, beneden 150 Hz is er weinig kanaalscheiding. Ik heb altijd begrepen dat het menselijk gehoor de herkomst van lage frequenties niet zo goed kan plaatsen en dat plaatsing van een sub daarom niet zo belangrijk is? Toch wordt geadviseerd om bij stereo vooral te kiezen voor twee subwoofers die nabij de andere weergevers wordt geplaatst (Niet omdat ik overweeg ook een subwoofer in te zetten ;))

Kanaalscheiding is toch weer een heel ander begrip dat vooral in de electronica van toepassing is? Zoiets als overspraak, of heb ik het mis?

Geplaatst door spido:

Beste Bas,

In je rekenvoorbeeld dempingsfactor gaf je als voorbeeld: 3 meter luidsprekerkabel met een ohmse weerstand van 0,5 ohm.

Eh... hmmm... zeg eens... waar haal je in vredesnaam zulke slechte kabel vandaan?

Beste Erik,

Overweeg om beide woofers in

Ik ga even terug waar het om ging in deze topic.

De ESL daar kan je zelf best wel wat aan veranderen dus ook klankmatig.

Voor wie het niet weet wordt er gerbuik gemaakt van een cascade schakeling welke de hoogspanning verzorgt voor de vellen.

Hier kan je zelf heel eenvoudig wat aan veranderen door te expirimenteren door bijvoorbeeld een lager punt te pakken en zodoende minder hoogspanning op de vellen te zetten.

Uiteraard kan je ook zelff de hoogspanning verhogen middels dezelfde gebruikte onderdelen die al gebruikt worden dus condensatoren en diodes.

Ikzelf heb dit nooit gedaan maar een collega van mij wel en die vond uiteindelijk een wat lagere hoogspanning BETER klinken.

Geplaatst door Don van der Deijl:

Ik ga even terug waar het om ging in deze topic.

De ESL daar kan je zelf best wel wat aan veranderen dus ook klankmatig.

Voor wie het niet weet wordt er gerbuik gemaakt van een cascade schakeling welke de hoogspanning verzorgt voor de vellen.

Hier kan je zelf heel eenvoudig wat aan veranderen door te expirimenteren door bijvoorbeeld een lager punt te pakken en zodoende minder hoogspanning op de vellen te zetten.

Uiteraard kan je ook zelff de hoogspanning verhogen middels dezelfde gebruikte onderdelen die al gebruikt worden dus condensatoren en diodes.

Ikzelf heb dit nooit gedaan maar een collega van mij wel en die vond uiteindelijk een wat lagere hoogspanning BETER klinken.

Ik heb een centerspeaker gebouwd van een stel solosoundpaneeltjes. Deze klonk erg agressief en schel. Ook was het geluidniveau flink hoger dan dat van mijn fronts. Van iemand kreeg ik inderdaad ook de tip om wat stapjes in de cascade over te slaan. Dit was een goeie ingreep en het geheel klinkt veel rustiger. En het spul gaat langer mee, denk ik.

Geplaatst door RonL:

Ik heb een centerspeaker gebouwd van een stel solosoundpaneeltjes. Deze klonk erg agressief en schel. Ook was het geluidniveau flink hoger dan dat van mijn fronts. Van iemand kreeg ik inderdaad ook de tip om wat stapjes in de cascade over te slaan. Dit was een goeie ingreep en het geheel klinkt veel rustiger. En het spul gaat langer mee, denk ik.

Hoy,

De mechanische spanning op het membraan (hoe hard is de folie opgespannen) en de toegepaste Hoogspanning vormen een evenwicht.

Hoe hoger de hoogspanning staat ingesteld, hoe hoger het rendement van het paneel.

Staat de Hoogspanning echter te hoog dan zal er onstabiliteit ontstaan en zal het membraan naar een van de statoren toe gezogen worden.

Staat de hoogspanning te laag dan zal er alleen rendementsverlies merkbaar zijn.

Als je hybride paneel dus te luid speelt tov je woofer kan je zijn rendement naar beneden halen door je HS te verminderen.

Bij Eric gebeurt echter het tegenovergestelde. Het rendement van de woofer ligt hoger dan zijn panelen. Hij heeft er dus alle belang bij om de Hoogspanning zo hoog mogelijk te houden en zeker niet te verlagen.

Het rendement van de woofer moet dus

verlagen.

Niet altijd zo ideaal misschien maar hier eventueel te proberen. Conus verzwaren, waardoor je Fres zakt en de woofer dus lager doorloopt en bovendien je rendement zakt. Je moet dan wel oppassen met de berekening van je basreflexkast+ pijp want je hebt de thiele small parameters van je woofer gewijzigd.

Of anders een attenuation circuit toepassen waarmee je het rendement van je woofer aan je panelen aanpast.

Kijk voor de berekening hiervan op http://www.mhsoft.nl/spk_calc.asp#att

Als je weet hoeveel het rendement (dB) naar beneden moet kan je met weerstanden experimenteren.

Opmerking :voorgaande tips gelden alleen als je passief wil gaan filteren.

Bij actief biamping, ga je uiteraard gewoon op line niveau volume crossover en fase gaan regelen, zoals in vorige posts reeds aangehaald.

Geert

Geplaatst door RonL:

Leg eens uit Spido, beneden 150 Hz is er weinig kanaalscheiding. Ik heb altijd begrepen dat het menselijk gehoor de herkomst van lage frequenties niet zo goed kan plaatsen en dat plaatsing van een sub daarom niet zo belangrijk is? Toch wordt geadviseerd om bij stereo vooral te kiezen voor twee subwoofers die nabij de andere weergevers wordt geplaatst (Niet omdat ik overweeg ook een subwoofer in te zetten ;))

Kanaalscheiding is toch weer een heel ander begrip dat vooral in de electronica van toepassing is? Zoiets als overspraak, of heb ik het mis?

Beste Ron,

Met "weinig kanaalscheiding" wordt bedoeld dat we de laagste frequenties van muziektonen in gelijke fase in beide kanalen aantreffen.

Het stereo-effect (richtingseffect) wordt gerealiseerd door toename van de kanaalscheiding naarmate de frequentie stijgt.

Wanneer je een bastoon heel duidelijk van links hoort komen, bijvoorbeeld, kan het best zijn dat de grondtonen daarvan even luid uit beide luidsprekers komen, maar de boventonen en het geruis voornamelijk uit de linker speaker.

Om fasegelijkheid zoveel mogelijk te bevorderen, wordt bij een passief subwoofersysteem vaak geadviseerd om elke ls zijn eigen sub te geven, en de sub zo dicht mogelijk bij de ls te plaatsen.

Bij een actief systeem met geregelde fase is de plaatsing minder kritisch.

Wat de "scherpte" van de solosoundpanelen betreft: ik vermoed dat het niet zozeer een kwestie van rendement is, maar dat het klankkarakter het gevolg is van de bouwwijze. Is het jouw ervaring ook niet dat een electrostaat beter (opener) kan klinken naarmate de constructie ook opener is?

Solosound paste een soort gaatjesboard toe, nietwaar?

ik ga denk ik toch maar voor elk kanaal zijn eigen woofer .

-maar nu de behuizing .

speaker en co adviseerde mij een keer om ze in een 70 literkist te bouwen .

ze lopen dan beneden de 100hz wel wat af maar dat zou ik kunnen corrigeren met het aktieve filter .(ik meen dat ik toen de 30 hz er nog uit hoorde komen .)

normaal gesproken zitten ze in een 35 liter basreflexkist ,dan ligt de -3db waarde op 37 hz .

wat is wijsheid ?

Geplaatst door spido:

Wat de "scherpte" van de solosoundpanelen betreft: ik vermoed dat het niet zozeer een kwestie van rendement is, maar dat het klankkarakter het gevolg is van de bouwwijze. Is het jouw ervaring ook niet dat een electrostaat beter (opener) kan klinken naarmate de constructie ook opener is?

Solosound paste een soort gaatjesboard toe, nietwaar?

Spido, bedankt voor de uitleg over kanaalscheiding. Ik zou denk ik, net als Erik, kiezen voor twee subs.

Die solosoundpaneeltjes bestaan inderdaad uit een soort gaatjesboard (printplaatjes) ingegoten in hars. Een aan elke zijde met het membraam ertussen. De gaatjes zijn wat groter dan bij de Quad esl-63 en de onderlinge afstand ook. De "openheid" van beide stators zal ongeveer dezelfde zijn, de klank was dat echter niet.

Door het verlagen van de spanning op het solosound membraam is de klank wat zachter, wat minder overbright geworden en matcht beter met de Quads.

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Whoo Ron en Spido. Dat ik dit nog mag meemaken. Want zijn jullie lief tegen elkaar :):):)

Groeten,

Bas

Wat is er gebeurd dan? Oh ik weet het al: heeft mijn vrouw in mijn naam weer onzin lopen verkondigen op dit forum confused.gifconfused.gif;)

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

hahahahah arme jij, slachtoffer van een groot complot :):):)

Groeten,

Bas

Z'n dochtertje typt ook mee :)

Ze zoekt de vloekwoorden uit :) :)

Andr

Jongens, we dwalen af. Hebben we eindelijk eens een nuttig onderwerp zonder al te veel gekift... beginnen jullie -nuttelozen van de nacht- de zaak weer te verstjeeren.

BTW, ik zal wat beter op vrouw en dochter letten. Maar pas op, als mijn zoon leert typen... :)

• 2 months later...

daar is ie weer ,,

vanmiddag ben ik weer eens aan het knutselen geslagen met mijn acoustat esl,s .

wat ik heb gedaan is het volgende .

ik heb ze voorzien van vleugels .

aan beide zijkanten naar achteren gerichte platen hardboard (lekker goedkoop ) van 170 hoog en 75 cm diep .

dit alles om de akoustische uitdoving wat omlaag te brengen.

het resultaat ?

verbluffend !

ze lopen iets verder door in het laag (zo,n drie of vier tonen ) en klinken heel wat voller .

meer dynamiek ,en dit had ik niet verwacht .

bij een opname met wat trommelwerk kreeg ik echt de klappen in mijn maag .

voor de rest heb ik nog wat geexperimenteerd met de hardboard platen .

zo heb ik ze van achteren naar elkaar toe gebogen zodat de open achterkant dicht werd en alleen de bovenzijde nog open was .

dit was geen succes .

een kleurend geluid en de platen begonnen als een gek te resoneren .

en dat terwijl de dynamiek geheel wegviel .

dus wat nu??

ik ga op mijn gemakkie nog eens verder luisteren ,en als het ergens op lijkt vervang ik de platen door 18 mm gebogen beukenpanelen (bij de doeland kant en klaar te koop )

ps : mijn vrouw vindt het afschuwelijk ,ze zijn nl nu 170 hoog 50 breed en 75 diep .

maar ja , :rolleyes:

Geplaatst door erik klijnsmit:

daar is ie weer ,,

vanmiddag ben ik weer eens aan het knutselen geslagen met mijn acoustat esl,s .

wat ik heb gedaan is het volgende .

ik heb ze voorzien van vleugels

"Dan liever de lucht in!" zei Van Speyk ook al, toen hij ten einde raad was...

• 1 month later...
Geplaatst door Bob James:

"Dan liever de lucht in!" zei Van Speyk ook al, toen hij ten einde raad was...

ja ,

maar twerd mijn vrouw toch een beetje te gortig .

speakers van 50 cm breed 170 hoog en 75 diep .

:(

maar nu ...>>

heb ik zitten denken .

als ik nou een halve pp king koop

alleen de woofer zeg maar

ik zet daarop een vlies ,voor het midhoog

zou dat wat zijn .

kijk ,, ik ben nog steeds een beetje ondersteboven van de pp king .

maar ,, ik kan g