Jump to content

stoeien met elektrostaten

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Bob James:

Hallo Frank,

Het maakt niet uit of de woofer(s) inwendig of uitwendig geplaatst zijn!

Het gaat alleen om de fase van de output.

Plaatsing van woofers in een behuizing heeft daar geen enkele invloed op.

Het gaat erom dat het signaal op en rond de overnamefrequentie fasegelijk moet worden met de output van de (voorzijde van de) electrostaat.

Gelijktijdig door het nulpunt, gelijktijdig op de max. amplitude en gelijktijdig op de min. amplitude.

In feite moet je dan de invloed van de kamer kunnen uitsluiten, en de combi esl en sub als

Beste Frank,

1. Je vergist je in de persoon: mijn naam is Bob.

2. Welke vertragingen heb jij gemeten (ingebouwde band-pass woofer vs. in front gebouwde woofer)?

Volgens alle theorie wordt de luchtmassa in de behuizing in dezelfde fase bewogen als het membraan. Ook hier is de geluidssnelheid 340 m/s.

3. Als het mag, wil ik je meteen een vraag stellen n.a.v. je bijdrage in een kabeltopic.

Je onderscheidt elektrische en magnetische strooivelden bij elektrische geleiders. Waarop baseer je dat onderscheid? Waarin onderscheiden zich beide soorten strooivelden?

Beste Geerdie,

Nou... nee. Als je tenminste de fasecoherentie over de hele luisteras goed wilt hebben.

Bij het verschuiven is het toevallig wanneer je bij een bepaalde frequentie zowel in de buik (resp. knoop) van de esl en de sub zit. Bij andere frequenties klopt dat dan niet.

beste bob ,

ik zal zo dadelijk even wat gegevens van de woofers die ik nu heb geven .

ik wil het nl eerst daarmee proberen .

aktief dan . dus met een los aktief filter , en een aparte eindversterker voor de woofers .

wil je mij eventueel wat suggesties geven wat betreft kastbouw en demping ?

ps het zijn de scanspeaks 21w 8554 00

zegt dit je wat ?

[QB]Beste Frank,

1. Je vergist je in de persoon: mijn naam is Bob.

Is het werkelijk?

2. Welke vertragingen heb jij gemeten (ingebouwde band-pass woofer vs. in front gebouwde woofer)?

Volgens alle theorie wordt de luchtmassa in de behuizing in dezelfde fase bewogen als het membraan. Ook hier is de geluidssnelheid 340 m/s.

Werkelijk, is de fase van de uit de poort tredende geluidsdruk *altijd* in fase met die van de woofer? (Bij Basreflex)

Bij de bandpass woofer zal het wel wat gecompliceerder zijn.

3. Als het mag, wil ik je meteen een vraag stellen n.a.v. je bijdrage in een kabeltopic.

Je onderscheidt elektrische en magnetische strooivelden bij elektrische geleiders. Waarop baseer je dat onderscheid? Waarin onderscheiden zich beide soorten strooivelden?

Magnetische velden beinvloeden lading die in beweging is. Als er geen stroom loopt(=lading verplaatst) word er ook geen kracht uitgeoefend.

Electrische stoorsignalen beinvloeden ook lading. Er is echter al sprake van een kracht op de ladingdrager in een statische situatie.

Frank

OK ,

nou heb ik de oude kast van de spectra 11 hybride gebruikt .

die was 45 liter en van spaanplaat 20 mm

nou heb ik de bodem eruit gepeuterd , en aan de binnenzijde mdf platen geplakt die er precies in pasten .

en zo werd de kast precies 35 liter , en twee keer zo dik .

dus 20 mm spaanplaat + 18 mm mdf .

is dit afdoende , of moet ik nog wat schoren of balkjes plaatsen ?

antidreunplaat heb ik zat in de werkplaats .

btw , ik denk dat ik de woofer iets verder wil laten doorlopen , tot 250 hz of zo .

omdat de spectra 11 met

Geplaatst door erik klijnsmit:

nou , ik had al een kastberekening voor die woofers .

35 liter , met bassreflex .

- 3db op 37 hz

alleen wou ik weten ,

hoe moet ik de kast dempen

en waar ?

ik dank u ;)

ps gaat dit redelijk lukken naar mijn zin , dan ga ik zeker de monacors uit de pp king proberen :)

Beste Erik

Volgens mij vergeet jij iets.

Als je die scanspeaks in die 37L kast plaatst begint het laag al bij 50 Hz af te vallen en is bij 35 Hz niet meer hoorbaar. Hoe ga je dit corrigeren?

weet ik veel .

ik heb geen verstand van conussen .

dit zei die man van speaker en co .

wat voor behuizing moet ik volgens jou dan maken ??

Equivalent volume, Vas : 160 ltr.

eek.gif:rolleyes::D

Kun je beter een

hele pp kopen. Die is "maar" 120 L.

Geplaatst door FrankD:

Magnetische velden beinvloeden lading die in beweging is. Als er geen stroom loopt(=lading verplaatst) word er ook geen kracht uitgeoefend.

Electrische stoorsignalen beinvloeden ook lading. Er is echter al sprake van een kracht op de ladingdrager in een statische situatie.

Frank

Frank, je ontwikkelt een nieuwe wetenschap op het gebied van elektro-magnetische velden!

De linkerhandregel met natte wijsvinger!

Stroom die niet stroomt!

Wow!!

De No(deci)bel prijs kan je niet meer ontgaan!! :D

Overigens hoeven wij niemand meer uit te leggen dat in een reflexpijp op de afstemfrequentie het signaal 180 graden wordt gedraaid. Maar daar had ik het ook niet over.

Overigens hoeven wij niemand meer uit te leggen...

Is heer James van koninklijke bloede?

Of is dit een slip of the pen (om maar eens een mooie nederlandse frase te gebruiken) welke verwijst naar de alter ego's van heer James en niet opgevat dient te worden als pluralis majestatis?

Groet,

Michel

wacht ,nee .

het min 3db punt is 43,5 hz .

bassreflex pijp is 70 mm dik en 218 mm lang

Ik zou ook de diameter van de reflexpoort groter maken, om luchsnelheid in br-poort te verlagen. Een veelgebruikte vuistregel is om 40% van de diameter van de woofer te gebruiken, in jouw geval dus ongeveer 10cm.

nu had speaker en co ook een voorstel om een 70 liter gesloten behuizing te maken .

de woofer koopt wel eerder terug maar gaat wel dieper zei hij .

ik heb zo,n behuizing ook gemaakt (aantal maanden terug ) en heb toen het gebied van 30 tot 70 hz wat geboost met een aktieve module .

het ging idd erg diep , maar er zat geen fase regeling op de module , en ik gebruikte hem mono .voor twee woofers .

dus ik vond het nog nergens naar klinken .

zou een goede fase regeling een oplossing zijn ?

en boosten , is dat niet nadelig voor de woofers ?

en wat betreft stereo , ik heb wel eens gelezen dat je ook een sub (twee subs eigenlijk ) stereo aan moet sturen .

Beste Eric,

Als je nou de door mij genoemde Behringer x-over gebruikt. Deze bereknd zelf d.m.v. pulsen en een meetmic de looptijdverschillen (fase) tussen sub en ESL. Ik heb met dit soort systemen gewerkt, en deze kunnen zelf de optimale fase berekenen. Tevens kun je met de parametrische Eq de woofer recht trekken.

Hang er vervolgens 2 Koda's achter en je bent er voor weinig!

Download de editor software maar eens, en zie wat je er allemaal mee kunt. (misschien ook voor de andere lezers interesant).

http://www.behringer.com/02_products/prodi...CX2496〈=eng

Naar rechts gaan, en dan download editor software.

Groeten,

Bas

nu had speaker en co ook een voorstel om een 70 liter gesloten behuizing te maken .

de woofer koopt wel eerder terug maar gaat wel dieper zei hij .

ik heb zo,n behuizing ook gemaakt (aantal maanden terug ) en heb toen het gebied van 30 tot 70 hz wat geboost met een aktieve module .

het ging idd erg diep , maar er zat geen fase regeling op de module , en ik gebruikte hem mono .voor twee woofers .

dus ik vond het nog nergens naar klinken .

zou een goede fase regeling een oplossing zijn ?

en boosten , is dat niet nadelig voor de woofers ?

en wat betreft stereo , ik heb wel eens gelezen dat je ook een sub (twee subs eigenlijk ) stereo aan moet sturen .

Ja, wat wil je nou. Zit ik te rekenen en te rekenen en nou gaat het weer heel ergens anders over!

Pfff, ik stop d'rmee. :(:D

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste Eric,

Als je nou de door mij genoemde Behringer x-over gebruikt. Deze bereknd zelf d.m.v. pulsen en een meetmic de looptijdverschillen (fase) tussen sub en ESL. Ik heb met dit soort systemen gewerkt, en deze kunnen zelf de optimale fase berekenen. Tevens kun je met de parametrische Eq de woofer recht trekken.

Hang er vervolgens 2 Koda's achter en je bent er voor weinig!

Download de editor software maar eens, en zie wat je er allemaal mee kunt. (misschien ook voor de andere lezers interesant).

http://www.behringer.com/02_products/prodi...CX2496〈=eng

Naar rechts gaan, en dan download editor software.

Groeten,

Bas

'ksnap er niks van...

;)