Sebastiaan de vries Posted 7 oktober 2003 Report Share Posted 7 oktober 2003 Geplaatst door Geerdie: 'ksnap er niks van... Beste Geerdie, Vertel me waar je niets van snapt, dan help ik je Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 7 oktober 2003 Author Report Share Posted 7 oktober 2003 beste bas . twee vragen . kun je de uc ook als aktief filter gebruiken? kun je de x over ook als equalizer gebruiken ? ik zit nl te twijfelen tussen de uc (kan ik ook lekker mee meten ) of de x-over (komt erg van pas bij mijn hybride esl,s ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 7 oktober 2003 Report Share Posted 7 oktober 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:beste bas . twee vragen . kun je de uc ook als aktief filter gebruiken? kun je de x over ook als equalizer gebruiken ? ik zit nl te twijfelen tussen de uc (kan ik ook lekker mee meten ) of de x-over (komt erg van pas bij mijn hybride esl,s ) Beste Eric, In jou geval zal de Ultradrive x-over veel meer uitkosmt bieden. De uc roomcorrector is geen acief filter. De Ultradrive x-over heeft als uniek voordeel dat hij (wat zo belangrijk is met ESL's) zelf de fase berekend tussen esl en subwoofer. Je sluit een meet-mic aan. De Ultradrive schiet pulsen af. aan de hand daarvan berekend hij de looptijdverschillen. Volgend voordeel van de ultradrive is dat je elk gewenst filter kunt kiezen (linkwits, bessel etc.) en elke stijlheid tot 48 dB. p/octaaf. Daarnaast kun je traploos de gain regelen van zowel de esl als de sub. Qua correctie, kan de ultradrive bijna hetzelfde als de uc, alleen doet de ultradrive dat niet automatisch. Dat is niet zo'n ramp, je hoeft alleen maar even een analyzer te lenen (bij mij) en je corigeerd met de hand. Tot slot kun je het kanaal wat naar je ESL's gaat ook filteren, en de ESL dus bijv. maar tot 80 Hz. laten, en daaronder de sub te laten beginnen. Voor de Ultradrive zijn dezelfde analoge modificatie's mogelijk als voor de Uc. De UC en ultradrive kunnen ook samen gebruikt worden, waarbij je de Uc digitaal doorlust naar de ultradrive. Dan heb je het beste van beide werelden. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 oktober 2003 Report Share Posted 7 oktober 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries:Beste Eric, (...) Hang er vervolgens 2 Koda's achter en je bent er voor weinig!(...) Hallo Bas, E Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 7 oktober 2003 Report Share Posted 7 oktober 2003 Geplaatst door spido: Hallo Bas, E Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 7 oktober 2003 Report Share Posted 7 oktober 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries: -Je hebt 2 inputs en 6 outputs -Je volledige stereo signaal gaat naar de 2 inputs -Elk van de 6 outputs kun je eigen crossover geven en eigen correctie In eric's geval gaan dus output 1 en 2 naar de subwoofers met bijv. x-over punt 80 Hz. 24 dB. Vervolgens ga je de woofers nog corigeren met de parametrische eq. -Output 3 en 4 gaan naar de amp van e ESL's en deze laat je vanaf 80 Hz. beginnen. Elke output kun je traploos regelen in gain. Vervolgens laat je de ultradrive de looptijdsverschillen tussen output 1,2 en 3,4 berekenen. Groeten, Bas Aha. Nu wordt het al duidelijker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 7 oktober 2003 Author Report Share Posted 7 oktober 2003 bas , kheb net even de manual gelezen van de xover . wat kan dat ding eigenlijk niet idd een heeel mooi apparaat . maakt niet uit hoe je de boel aansluit (in of uit fase ) hij corrigeert het gewoon . en traploos . maar een prangende vraag : hoe is het met de kwalitijd van het middenhoog geluid van de esl,s gesteld , ?(noemen ze dit resolutie verlies ?) ik ben altijd een beetje huiverig van een component wat iets doet in mijn signaal weg .) nu moet je natuurlijk niet beginnen van :"erik , jij hoort geen verschil in kabels , dus hang er maar tien tussen wat dat hoor je dan ook niet " ik hoor nl meer dan jij denkt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 7 oktober 2003 Report Share Posted 7 oktober 2003 Beste, Voor diegene die weer niet alles willen lezen, even een paar belangrijke quotes over de Behringer Ultradrive. "Signals can be split in various ways to assure precise sound by using the optimal frequency range of each loudspeaker. " "You also get four different mono and stereo output operating modes, all with individual crossover filter types (Butterworth, Bessel and Linkwitz-Riley) with selectable roll-off characteristics from 6 to 48 dB/octave. The delays for all inputs and outputs are adjustable. This allows you to manually or automatically correct for room temperature, phase and arrival time differences. An additional sum signal is easily derived from the A/B/C inputs. " "But don Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 7 oktober 2003 Report Share Posted 7 oktober 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:bas , kheb net even de manual gelezen van de xover . wat kan dat ding eigenlijk niet idd een heeel mooi apparaat . maakt niet uit hoe je de boel aansluit (in of uit fase ) hij corrigeert het gewoon . en traploos . maar een prangende vraag : hoe is het met de kwalitijd van het middenhoog geluid van de esl,s gesteld , ?(noemen ze dit resolutie verlies ?) ik ben altijd een beetje huiverig van een component wat iets doet in mijn signaal weg .) nu moet je natuurlijk niet beginnen van :"erik , jij hoort geen verschil in kabels , dus hang er maar tien tussen wat dat hoor je dan ook niet " ik hoor nl meer dan jij denkt Beste Eric, Ik heb nooit gedacht dat jij dingen niet hoort Eric. hopelijk is bijdeze dat misverstand uit de wereld . Wanneer je van de ultradrie ook de uitgangstage laat modden met de waanzinnige BurrBrown opams heb je een betere uitgangstage dan de gemiddelde cd speler, en zit het met de klank helemaal goed. Mocht je om wat voor reden dan ook toch niet tevreden zijn met de ultradrive in je signaal (wat me onmogelijk lijkt na mod) dan laat je hem uit het midden en hoog, en gebruik je hem alleen als x-over voor de sub's. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 7 oktober 2003 Report Share Posted 7 oktober 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries: Wanneer je van de ultradrie ook de uitgangstage laat modden met de waanzinnige BurrBrown opams heb je een betere uitgangstage dan de gemiddelde cd speler, en zit het met de klank helemaal goed. Mocht je om wat voor reden dan ook toch niet tevreden zijn met de ultradrive in je signaal (wat me onmogelijk lijkt na mod) dan laat je hem uit het midden en hoog, en gebruik je hem alleen als x-over voor de sub's. Groeten, Bas Da's een professionele oplossing voor je probleem Erik. Maar nu moet je nog maar afwachten of deze configuratie het laag opleverd wat jij voor ogen hebt. Het staat of valt toch met het ontwerp van je sub's. En daar kan geen Behringer wat aan veranderen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 7 oktober 2003 Report Share Posted 7 oktober 2003 Beste, Inderdaad. Het is zaak dat Eric een zo goed mogelijke sub kast bouwd. Met alle respect, maar 8" woofertjes zijn hier niet de oplossing. Wil je echt laag, en echt impuls zoek dan naar een ontzettend snelle 12". De Number one (monacor) uit de PP heeft een ontzettend mooie gegoten korf en lijkt me een erg mooie en goede woofer. Ontzettend goede resultaten heb ik gehoord met de Peerless SWR 308. http://www.d-s-t.com/peerless/index.htm ga naar XLS serie De 10" versie hiervan gebruiken ze in de top of the line Audiophysic Kronos. Deze Peerless laat wel toe enige correctie te gebruiken in het sublaag. Oa. Linkwitz doet dat met deze woofers met het Linkwitz transform filter, wat niets anders is dan het onderste octaaf opfokken. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 7 oktober 2003 Report Share Posted 7 oktober 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries:Beste, Inderdaad. Het is zaak dat Eric een zo goed mogelijke sub kast bouwd. Met alle respect, maar 8" woofertjes zijn hier niet de oplossing. Wil je echt laag, en echt impuls zoek dan naar een ontzettend snelle 12". De Number one (monacor) uit de PP heeft een ontzettend mooie gegoten korf en lijkt me een erg mooie en goede woofer. Ontzettend goede resultaten heb ik gehoord met de Peerless SWR 308. http://www.d-s-t.com/peerless/index.htm ga naar XLS serie De 10" versie hiervan gebruiken ze in de top of the line Audiophysic Kronos. Deze Peerless laat wel toe enige correctie te gebruiken in het sublaag. Oa. Linkwitz doet dat met deze woofers met het Linkwitz transform filter, wat niets anders is dan het onderste octaaf opfokken. Groeten, Bas Sodeknetters! Dat is een beste lummel. Die zal niet goedkoop zijn. 200-300 euro? Wat zij je Erik? Wilde je pers Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 7 oktober 2003 Author Report Share Posted 7 oktober 2003 jongens ga door !!! leuk dat jullie ideen hebben . maar bas , heb er wel erg in ,dat ik mijn subs door wil laten lopen tot 200 hz plus minus . ik ga ze nl onder de spectra 11 zetten die ik heb , en deze heeft maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 7 oktober 2003 Report Share Posted 7 oktober 2003 Beste, De persoon in kwestie heeft er een TL sub mee gemaakt. Klink absurd goed. Hij heeft er een gebrugde Bryston 4B achter hangen. Twee weken terug had ik een Crown K2 meegenomen naar hem. Dat was Absurd! en gewoon eng. Zo snel, strak en gedetaileerd. Ok het kost allemaal wel veel geld, maar dan heb je ook wat. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 7 oktober 2003 Report Share Posted 7 oktober 2003 Beste Eric, Ok nieu idee. Maak twee line source subs Twee towers met 6x 8" boven elkaar. Ad van medevoort doet dit in zijn top systeem. Line source laag tot 500 Hz. en daarna doet de electrostaat het. Geloof me Eric dit was de eerste electrostaat met dynamisch laag, waarbij de overgang naadloos ging! Met zoveel 8" woofers hoeven ze amper te werken en kun je ze makkelijk doortrekken tot 20 Hz. met de Ultradrive. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 7 oktober 2003 Report Share Posted 7 oktober 2003 Beste, Dit was het systeem van van Medevoort. Dat moet je gewoon een keer horen Eric!. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 7 oktober 2003 Report Share Posted 7 oktober 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries:Beste, De persoon in kwestie heeft er een TL sub mee gemaakt. Klink absurd goed. Hij heeft er een gebrugde Bryston 4B achter hangen. Twee weken terug had ik een Crown K2 meegenomen naar hem. Dat was Absurd! en gewoon eng. Zo snel, strak en gedetaileerd. Ok het kost allemaal wel veel geld, maar dan heb je ook wat. Groeten, Bas Hoe groot is die TL? Ivm de waf-factor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 7 oktober 2003 Report Share Posted 7 oktober 2003 Geplaatst door Geerdie: Hoe groot is die TL? Ivm de waf-factor. Beste Geerdie, haha dat is een enrome kast van bijna 1,8 meter diep. Dik 80 cm hoog en 40 breed. Het zieke is dat hij twee van die peerlessen push-pull heeft geschakeld. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 7 oktober 2003 Report Share Posted 7 oktober 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries: Beste Geerdie, haha dat is een enrome kast van bijna 1,8 meter diep. Dik 80 cm hoog en 40 breed. Het zieke is dat hij twee van die peerlessen push-pull heeft geschakeld. Groeten, Bas Arme Mevrouw Kleinsmit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 7 oktober 2003 Author Report Share Posted 7 oktober 2003 ehh , jongens , mijn vrouw zit mee te lezen . eehhmm , begin effe over een 10 liter kistje met een 13 cm .. nee hoor effe kijken . die 6 keer 8" woofers is niks bas . die peerles is ook niks , die is te duur en gaat volgens mij kleuren in de hogere fequenties . effe mijn plan (als het niet klopt moet je het zeggen ,want ik heb weinig verstand van konussen ) ik bouw de scanspeaks in de 70 literkist die ik heb . ik maak die kist h Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 7 oktober 2003 Author Report Share Posted 7 oktober 2003 en wat ik nog zeggen wou . ik wil tot 250 hz , omdat een esl in dat gebied ook weinig dynamiek heeft . dun geluid zeg maar . de pang van een pistool de klap op een kleine trom . de slap van een bassgitaar ( van bas geleerd ) dus de esl moet alleen het echte midden en het hoog doen . Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 7 oktober 2003 Report Share Posted 7 oktober 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries:Beste, Dit IS het systeem van van Medevoort. Dat moet je gewoon een keer horen Eric!. Groeten, Bas Ha Sebastiaan, Ik heb laatst deze speaker ook mogen beluisteren.. Werd er sprakeloos van zo groot, zo compleet en verfijnd! Het laag is zo ongelovelijk subtiel, snel, losjes en open dat het super matched bij de rest.. Absolute Wannahave's! Foto van de vM's in real-life met de set waarop ik ze heb beluisterd.. *vM RuLeZz* Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 7 oktober 2003 Report Share Posted 7 oktober 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:jongens ga door !!! leuk dat jullie ideen hebben . maar bas , heb er wel erg in ,dat ik mijn subs door wil laten lopen tot 200 hz plus minus . ik ga ze nl onder de spectra 11 zetten die ik heb , en deze heeft maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 7 oktober 2003 Report Share Posted 7 oktober 2003 Beste, Eric: DE UD heeft per output een parametrische equalizer. In tegelstelling tot grafische equalizers kies je bij paramtetrische equaliers traploos (in stappen van 0,5 Hz.) een freq. gebied op. Daarna kiest je de bandbreedte van dit gebied (q factor) je kunt dus een gebied slecteren van 30 tot 50 Hz. en dat boost je. heb je een piek van 50 Hz. in je ruimte, dan maak je die curve en minder die. Download die software nou eens, dan kun je het virtueel uitproberen. Met de laptop teken je die gebieden zo in je spectrum. Je moet toch eens beter lezen Eric "There are precise dynamic EQs for level-dependent equalization and extremely musical PARAMETRIC EQs, selectable for all inputs and outputs, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 7 oktober 2003 Report Share Posted 7 oktober 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:ehh , jongens , mijn vrouw zit mee te lezen . eehhmm , begin effe over een 10 liter kistje met een 13 cm .. Zit je onder de plak? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts