WanFie Posted 13 november 2003 Report Share Posted 13 november 2003 Waarom denkt iedereen toch dat 90% van de geluidskwaliteit door de luidsprekers wordt bepaald...??? Ik stel dat de andere helft van je luidsprekers de ruimte is en dus de acoustiek. Hiermee valt de luidspreker in elk geval al tot 45% terug. Ook denk ik dat de aandacht veel meer uit moet gaan naar wat die luidsprekers aanstuurd. Je zou nog eens verstelt staan hoe zeer de geluidskwaliteit wordt bepaald door hetgeen de luidsprekers aanstuurd. En dan bedoel ik het signaalpad vanaf het stopcontact en software, tot aan de luidsprekers. Laat maar eens horen.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 13 november 2003 Report Share Posted 13 november 2003 Ha Hans, Zoiets heb ik laatst nou ook geplaatst. Helaas kwamen er toen niet veel serieuze reacties.. Ik ben het dus volledig met je eens. Hoe beter de speakers hoe meer je afhankelijk bent van de aansturing! groeten, PD Hogeterp Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 13 november 2003 Report Share Posted 13 november 2003 Geplaatst door PD:Ha Hans, Hoe beter de speakers hoe meer je afhankelijk bent van de aansturing! groeten, PD Hogeterp Hallo PD , Door mijn onlangs gehouden speakertour van eerst JMlab naar B&W naar PMC naar JMlab weer is er een behoorlijk verschil onderling te horen en zeker ook hoe de rest in elkaar zit. Mijn speaker die ik heb behouden (JMLlab electra 906) laat veel meer horen dan de andere die ik heb beluisterd in de set thuis. Een interlink b.v. van een merk dat ik niet nader wil noemen maar wel een boem duiten kostte gaf een negatiever beeld dan een zelfgemaakte interlink die 4x goedkoper is. Een upgrade (klok) van de cd speler werd ook direct positief beantwoord door de set. Stelling dat alle schakels in een set moeten kloppen kan ik zeker onderstrepen, echter of dit veel geld steeds moet kosten om tot een goed beeld te komen betwijfel ik ....... Vraag is ook nog als de speakers (of de hele set)elke misstap laat horen in de software of interlink ect.. of dit wel zo positief is ? Als je alleen al de software neemt tegenwoordig dan zit er toch veel bagger bij, althans de set die ik heb geeft goed weer als er aandacht aan de opname is besteed of niet ... Hoever schiet je door is mijn vraag ? groetjes John Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 november 2003 Report Share Posted 13 november 2003 Hai Hans, De interactie tussen luidspreker en kamer bepaalt voor een groot deel wat je hoort. Als je aan die kamer weinig kan doen zal het toch de luidspreker zijn die voor een groot deel het geluid bepaalt. Men zegt dat het element het tweede component is wat het geluid in vergaande mate bepaalt en dat geloof ik ook wel gezien mijn ervaring. Voor de rest maakt een versterker toch ook nogal wat uit en kabels een klein beetje. Daar moet je ook niet teveel geld insteken. Uiteindelijk gaat het om de zwakste schakel. Groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 13 november 2003 Report Share Posted 13 november 2003 Waarom denkt iedereen toch dat 90% van de geluidskwaliteit door de luidsprekers wordt bepaald...? Ik ben 1 van de weinigen die dat niet zal beweren... Mvg, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 13 november 2003 Report Share Posted 13 november 2003 Nouja, 90% is wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 13 november 2003 Report Share Posted 13 november 2003 90% van wat? De kosten van de speakers tov de rest? Je kunt het opdelen in acoustiek en 'de rest'. Bij de rest is elk component percentage gewijs gelijk. Eentje weghalen betekend geen geluid. Zelf hoor ik het liefst dat elk component 0% bijdraagt aan de geluidskwaliteit. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 13 november 2003 Report Share Posted 13 november 2003 Geplaatst door Hans van Liempd:Waarom denkt iedereen toch dat 90% van de geluidskwaliteit door de luidsprekers wordt bepaald...??? Beste Hans, Moet er niet eerst consensus ontstaan over wat geluidskwaliteit is en wat niet? Ik bedoel, het geluid dat mijn luidsprekers produceren is voor mij zo vertrouwd dat ik dat onwillekeurig als maatstaf neem. Daarentegen zal een deskundige van dit forum(en wie is dat niet) zich waarschijnlijk proestend in de koffie verslikken als hij het zou horen (vooropgesteld dat het iemand vergund is te komen luisteren). Bovendien, hoe kan ik weten of mijn luidspreker het geluid bepaald of dat mijn versterker of wellicht de cd-speler dit doet? Behalve de luidsprekers heb ik van alles maar een exemplaar. Ik denk dat de "kwaliteit" van het geluid voor 90% tussen je oren wordt bepaald. Of zit ik als leek weer te raaskallen Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 november 2003 Author Report Share Posted 13 november 2003 Geplaatst door FrankD:90% van wat? De kosten van de speakers tov de rest? Je kunt het opdelen in acoustiek en 'de rest'. Bij de rest is elk component percentage gewijs gelijk. Eentje weghalen betekend geen geluid. Zelf hoor ik het liefst dat elk component 0% bijdraagt aan de geluidskwaliteit. Frank Op zich waar. Ik vind zoals ik al eerder schreef de andere helft van de luidspreker de ruimte waarin hij staat. zonder die ruimte hoor je n.l. nauwelijks iets. Probeer je b.v. maar eens verstaanbaar te maken in een "dode" ruimte. Componenten moeten niks toevoegen, maar mogen ook zeker niks weglaten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank de Bruijn Posted 13 november 2003 Report Share Posted 13 november 2003 De geluidskwaliteit wordt niet voor 90% door de luidsprekers bepaald. Wel denk ik dat een goede speaker duurder is dan een goede CD-speler. Daar gaat bij de meeste mensen (terecht) het meeste geld naar toe. Een andere extreme zijn de kabels. Kabels zijn essentieel. Want immers, zonder kabels geen geluid. Maar een goede kabel is heel veel goedkoper dan een goede luidspreker. Een goede luidspreker is in principe full-range en moet dat hele bereik mooi kunnen weergeven. Tja, dat kost nou eenmaal pegels Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 13 november 2003 Report Share Posted 13 november 2003 Geplaatst door dick jansen: Ik denk dat de "kwaliteit" van het geluid voor 90% tussen je oren wordt bepaald. Of zit ik als leek weer te raaskallen Met opgewekte groet, Laat ik me dan maar opwerpen als steun voor deze stelling.................................. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 november 2003 Author Report Share Posted 13 november 2003 Ik heb enekele jaren de deur open en dicht mogen doen van een luisterkamer op de VAD show. De meeste mensen keken binnen en zeiden: H Link to comment Share on other sites More sharing options...
DVD Fiel Posted 13 november 2003 Report Share Posted 13 november 2003 Ik weet niet veel van deze materie, maar ik weet wel dat het grootste verschil in kwaliteit van weergave dat ik ooit heb weergenomen kwam door vervanging van een paar speakers. Alles wat sindsdien is vervangen (interlinks, speaker kabel, CD speler) heeft niet voor zulke enorme verschillen gezorgd. Dus persoonlijk denk ik dat akoestiek terzijde, speakers toch al snel goed zijn voor zo'n 60% van de bepaling v/h geluid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 13 november 2003 Report Share Posted 13 november 2003 Geplaatst door Hans van Liempd: Met goed klinken wordt vaak bedoeld: een vette bas, of erg veel hoog. Wie bedoelen dat Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 13 november 2003 Report Share Posted 13 november 2003 Wat heb je aan een percentage, als het hele gebeuren toch een subjectieve zaak is Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 november 2003 Author Report Share Posted 13 november 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 13 november 2003 Report Share Posted 13 november 2003 Geplaatst door Hans van Liempd: Op zich waar. Ik vind zoals ik al eerder schreef de andere helft van de luidspreker de ruimte waarin hij staat. zonder die ruimte hoor je n.l. nauwelijks iets. Probeer je b.v. maar eens verstaanbaar te maken in een "dode" ruimte. eigenlijk , hans ,,, eigenlijk is een dode ruimte ideaal !! want een gewone huiskamer , voegt ALTIJD dingen toe . dat onze hersenen in staat zijn om dit (als het niet te gek is ) eruit te filteren , OK. maar feitelijk , moet je alleen de speaker horen spelen . dus alleen datgene wat de microfoon heeft opgenomen . en geloof me , als je 2 weken in een dode kamer hebt gewoond , ben je (en ook je hersens ) eraan gewend . en ga je daarna weer terug naar een gewone huiskamer , word je gek van de herrie ,en hoor je exact wat een kamer zoal doet . Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 13 november 2003 Report Share Posted 13 november 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: want een gewone huiskamer , voegt ALTIJD dingen toe . dat onze hersenen in staat zijn om dit (als het niet te gek is ) eruit te filteren , OK. maar feitelijk , moet je alleen de speaker horen spelen . dus alleen datgene wat de microfoon heeft opgenomen . . Het is toch zo dat muziek niet wordt afgemixt op/in een dode ruimte? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 november 2003 Author Report Share Posted 13 november 2003 Geplaatst door cgm: Het is toch zo dat muziek niet wordt afgemixt op/in een dode ruimte? Nee, maar in principe heeft Erik gelijk, alle toevoegingen van een kameracoustiek dragen niet bij aan een beter geluid. Nu wordt er ingeregeld op een gemiddelde acoustiek, maar daar kan wel heel veel verschil in zitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 13 november 2003 Report Share Posted 13 november 2003 Geplaatst door Hans van Liempd: Nee, maar in principe heeft Erik gelijk, alle toevoegingen van een kameracoustiek dragen niet bij aan een beter geluid. Nu wordt er ingeregeld op een gemiddelde acoustiek, maar daar kan wel heel veel verschil in zitten. Dan bedoel je toch ja? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 november 2003 Author Report Share Posted 13 november 2003 Geplaatst door cgm: Dan bedoel je toch ja? Ja... eh nee... eh ja.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 november 2003 Report Share Posted 13 november 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: eigenlijk , hans ,,, eigenlijk is een dode ruimte ideaal !! want een gewone huiskamer , voegt ALTIJD dingen toe . dat onze hersenen in staat zijn om dit (als het niet te gek is ) eruit te filteren , OK. maar feitelijk , moet je alleen de speaker horen spelen . dus alleen datgene wat de microfoon heeft opgenomen . en geloof me , als je 2 weken in een dode kamer hebt gewoond , ben je (en ook je hersens ) eraan gewend . en ga je daarna weer terug naar een gewone huiskamer , word je gek van de herrie ,en hoor je exact wat een kamer zoal doet . Jij bent duidelijk nog nooit in een acoustisch echt dode ruimte geweest anders zou je dit niet neerschrijven. Zeg Erik misschien is een goede hoofdtelefoon wel iets voor jou. Eventueel met zo'n basexiter op je buik erbij voor het sublaag Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 13 november 2003 Report Share Posted 13 november 2003 Geplaatst door Hans van Liempd: Wel wordt de klankkleur hoofdzakelijk bepaald door de luidsprekers. Maar daarna zijn toch zeker de electronica en bekabeling verantwoordelijk voor het feit of het nou goed klinkt of niet. Zelden heb ik gehoord: wat zijn de instrumenten goed geplaatst (wat dan weer vaak aan de CD-speler ligt). Of zoiets van: wat klinkt dat hoog open en onvervormd (wat dan weer aan de versterking ligt). Eigenlijk geloof ik dat je deze zaken niet zo uiteenander kunt halen, ik denk dat elk component een bijdrage levert aan de klankkleur van het geheel. Ook zijn zaken als plaatsing en diepte niet alleen te wijten aan de bron, ook al wordt daar wel de basis gelegd. Versterker, luidspreker en bekabeling moeten wel zeker de informatie, zo ongeschonden mogelijk, kunnen doorgeven. Ik denk aan een installatie als aan een organisme, het is de som der delen . Elke wijziging in welk component dan ook kan een verandering tot gevolg hebben op elk denkbaar gebied. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 november 2003 Author Report Share Posted 13 november 2003 Geplaatst door Jitze: Eigenlijk geloof ik dat je deze zaken niet zo uiteenander kunt halen, ik denk dat elk component een bijdrage levert aan de klankkleur van het geheel. Ook zijn zaken als plaatsing en diepte niet alleen te wijten aan de bron, ook al wordt daar wel de basis gelegd. Versterker, luidspreker en bekabeling moeten wel zeker de informatie, zo ongeschonden mogelijk, kunnen doorgeven. Ik denk aan een installatie als aan een organisme, het is de som der delen . Elke wijziging in welk component dan ook kan een verandering tot gevolg hebben op elk denkbaar gebied. Groet Jitze Bedoel je hiermee dat de combinatie van componenten ook nog verbeteringen zou kunnen brengen?? Is het dan niet zo dat je de fout van het ene component verdoezeld met een ander component. M.i. zal een set van de beste componenten altijd het best presteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank de Bruijn Posted 13 november 2003 Report Share Posted 13 november 2003 Daar twijfel ik aan. Stel dat je allemaal schel klinkende componenten aan mekaar knoopt. Is het dan nog te harden? Want geen enkel component of luidspreker is echt neutraal, dat kunnen we wel vergeten. Alles kleurt wel een beetje. En als het allemaal op dezelfde manier kleurt, klinkt het niet lekker meer denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts