Jump to content

A-B vergelijk is geen vergelijk....

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Vaak wordt apparatuur in een z.g. A-B vergelijking beoordeeld.

Weer, (voor de zoveelste keer) meegemaakt dat dit absoluut niet werkt.

Je wordt n.l. hardstikke gestoord van dat heen en wer schakelen. Zeker op 'n installatie die je niet goed kent.

n.l.

- Een muziek stuk is in b.v. het laag iets harder opgenomen, conclusie De speler die iets toevoegd in een CD fie iets te dun is opgenomen is de winnaar.

- De versterker die wat terughoudend is in het hoog, wint wanneer er in het hoog vervormende muziek wordt gedraaid.

- Luidsprekers die wat feller klinken in het hoog geven die muziek die wat te soft is opgenomen juist dat extra wat hem beter als de andere maakt.

Er is m.i. maar

Geplaatst door Hans van Liempd:

Vaak wordt apparatuur in een z.g. A-B vergelijking beoordeeld.

Weer, (voor de zoveelste keer) meegemaakt dat dit absoluut niet werkt.

Je wordt n.l. hardstikke gestoord van dat heen en wer schakelen. Zeker op 'n installatie die je niet goed kent.

n.l.

- Een muziek stuk is in b.v. het laag iets harder opgenomen, conclusie De speler die iets toevoegd in een CD fie iets te dun is opgenomen is de winnaar.

- De versterker die wat terughoudend is in het hoog, wint wanneer er in het hoog vervormende muziek wordt gedraaid.

- Luidsprekers die wat feller klinken in het hoog geven die muziek die wat te soft is opgenomen juist dat extra wat hem beter als de andere maakt.

Er is m.i. maar

Ik ben het met Hans en Sebastiaan eens. Als ik verschillende audio-producten ga vergelijken luister ik het liefst minimaal een half uur naar elk component. Door een tijd naar hetzelfde apparaat te luisteren krijg ik een veel betere indruk van de klank en de kwaliteit van het ding dan iedere keer na 5 minuten switchen (of zelfs nog korter :rolleyes: ). Bij snel switchen wint meestal het component met het meest spetterende hoog mad.gif

Bij kabels heb ik zelfs nog langer nodig omdat de klankverschillen zo subtiel zijn.

Frank

Geplaatst door Ome Henk:

Mmmm, ik heb toch m'n bedenkingen Hans (alhoewel het voor het grootste deel overeenkomt). Mijn mening is nl. dat je helemaal niet (nog sterker nooit) intensief moet luisteren...

Ome Henk....

Waarom niet intensief luisteren, als je niet luistert, hoor je ook geen verschillen... :D

Je kunt ook een Aldi setje kopen en dan niet meer verder luisteren (dit is wat de meeste mensen doen).

:)

Geplaatst door Frank de Bruijn:

Ik ben het met Hans en Sebastiaan eens. Als ik verschillende audio-producten ga vergelijken luister ik het liefst minimaal een half uur naar elk component. Door een tijd naar hetzelfde apparaat te luisteren krijg ik een veel betere indruk van de klank en de kwaliteit van het ding dan iedere keer na 5 minuten switchen (of zelfs nog korter    :rolleyes: ). Bij snel switchen wint meestal het component met het meest spetterende hoog    mad.gif

Bij kabels heb ik zelfs nog langer nodig omdat de klankverschillen zo subtiel zijn.

Frank

Minstens

Ik was pas gevraagd om mee te gaan luisteren als second opinion en had een AB vergelijk met een complete Rotel set met Dynaudio speakers die even later werden gewisseld voor een set NAIM speakers (merken doen er eigenlijk even niet toe in deze discussie).

Bij de Dynaudio vond ik duidelijk een scherp hoog aanwezig in combi met de Rotel. Het klonk wel aardig maar kwam een beetje over als het eerdergenoemde felle daglicht.

Na 20 minuten gewisseld en:

Bij de "donkere" NAIM viel meteen op dat dit scherpe randje er niet aan zat. Na 5 minuten waren we echter bijna vergeten dat we aan het luisteren waren en zaten we al voettappend mee te trommelen.

Hoewel ik het in principe met de stelling over AB vergelijking eens ben vraag ik me dan toch af of mijn oordeel nu gekleurd is of niet?!? En hoe zou ik het anders aan kunnen pakken... cool.gifcool.gif

Frank

Geplaatst door Frank:

Ik was pas gevraagd om mee te gaan luisteren als second opinion en had een AB vergelijk met een complete Rotel set met Dynaudio speakers die even later werden gewisseld voor een set NAIM speakers (merken doen er eigenlijk even niet toe in deze discussie).

Bij de Dynaudio vond ik duidelijk een scherp hoog aanwezig in combi met de Rotel. Het klonk wel aardig maar kwam een beetje over als het eerdergenoemde felle daglicht.

Na 20 minuten gewisseld en:

Bij de "donkere" NAIM viel meteen op dat dit scherpe randje er niet aan zat. Na 5 minuten waren we echter bijna vergeten dat we aan het luisteren waren en zaten we al voettappend mee te trommelen.

Hoewel ik het in principe met de stelling over AB vergelijking eens ben vraag ik me dan toch af of mijn oordeel nu gekleurd is of niet?!? En hoe zou ik het anders aan kunnen pakken...   cool.gif    cool.gif

Frank

Je zult toch wel langer hebben geluisterd naar beide sets...???

Hallo Hans ,

Ik sleep ik alles op de hut aan dat ik zou willen beluisteren (kopen) dus. Zoals Ome Henk al zei, niet met de oren open altijd ervoor gaan zitten maar ook tussen door de set laten spelen laat soms wel verschillen horen die je niet direct zou opmerken als je er als een gespannen kabel voor gaat zitten.

Omgooien doe ik wel eens thuis , echter dan weet ik wel het verschil te horen. In een "vreemde omgeving "lukt mij dat minder goed als de verschillen klein zijn .Thuis in je eigen omgeving en set valt vaak het kleinste verschil al vaak direct op .

groetjes John

Geplaatst door John:

Hallo Hans ,

Ik sleep ik alles op de hut aan dat ik zou willen beluisteren (kopen) dus. Zoals Ome Henk al zei, niet met de oren open altijd ervoor gaan zitten maar ook tussen door de set laten spelen laat soms wel verschillen horen die je niet direct zou opmerken als je er als een gespannen kabel voor gaat zitten.

Omgooien doe ik wel eens thuis , echter dan weet ik wel het verschil te horen. In een "vreemde omgeving "lukt mij dat minder goed als de verschillen klein zijn .Thuis in je eigen omgeving en set valt vaak het kleinste verschil al vaak direct op .

groetjes John

Ik heb al zeg ik het zelf best veel luisterervaring, maar inderdaad..., thuis hoor je de kleinste verschillen.

Elders zijn er zoveel veriabelen anders dat je moet zoeken naar de verschillen, thuis hoor je dat veel sneller.

:)

Geplaatst door Hans van Liempd:

Je zult toch wel langer hebben geluisterd naar beide sets...???

Ja, gelukkig wel.... Alleen zijn we uiteindelijk niet meer teruggegaan naar de Dynaudio omdat we de NAIM veel te lekker!!! vonden klinken. En je moet natuurlijk ook altijd kijken waar een audio installatie voor gebruikt gaat worden (lees: hoe luistert de koper van dergelijk spul ernaar (de audiofiel/echte muziekliefhebber vs de persoondiezegteigenlijkinteresseerthetmenietzoveel)).

Er is trouwens ook nog even gewacht met de aankoopbeslissing.

Frank :o

A-b vergelijk is alleen puur theoretisch mogelijk. KUT DELETE KNOP

Je kunt zomaar "ongesteld" zijn en de hele luistersessie is bijvoorbaat al mislukt.

Luister sessies zijn meer bedoeld om je keuze rechtvaardigen. Maar de sessie zelf zul je nooit meer ervaren en is dus eigenlijk onzinnig.

Ik denk dat je beter gewoon achter je keuze moet gaan staan, dan te hopen dat je het wel goed gehoord hebt.

Als het echt zo op de nuances aankomt dan maakt 't een week later al niet meer uit want je kunt dat verschil niet meer waarnemen.

Acceptatie van je keuze is met deze hobby toch wel essentieel, anders blijf je bezig met gemierenneuk om na 1 maand toch niet tevreden te zijn.

Groeten Simon

Geplaatst door Ome Henk:

Wat ook helpt is ff naar zo'n klote draagbare allesin1setje te luisteren   :D

Wat ook goed is.... als je een avond bij een kennis zit die speakers van 1.80 mtr heeft en daar schermerlamp snoertjes heeft aan zitten, tegen de muur gezet en dat over de breedte weg van de kamer en daar een goedkoop surround versterkertje heeft aanhangen eek.gifen diegene zegt dan luister eens even wat een sound eruit komt ..... wat een genot als je dan je eigen setje weer kan beluisteren :)

volgens mij zijn velen van ons gewoon te zeer verwend als kind zijnde :D

groetjes John

Quote Jitze:

Gisteravond, na een bezoek aan de show van AudioForum.be hebben we een A-B vergelijking gemaakt tussen een tweetal kabels, de SilverBullit van Sodejuu en een Reference Quest van Twisted Pair Designs, dewelke Rogier bij zich had.

Er was redelijk snel duidelijk welk een verschil tussen beiden optrad.

In het vergelijk had de Reference Quest bijzonder meer body, het laag en het middengebied kwam er beduidend beter uit.

Heb je uitsluitend deze kabels, ben je er best snel uit, echter voor ik ruim € 600 neertel voor een kabel, zou ik graag weten

hoe het zich gedraagt tov andere soortgenoten en lijkt iets langer luisteren bijzonder gewenst.

Een A-B vergelijking is een goed startpunt voor een ontdekkingsreis, zeker niet het eindpunt..........................

Groet Jitze

-----------------------------------

ik vond dat dez meer hier thuishoorde.

:D

• 2 months later...
Dat wel..... maar om er nou conclusies aan te verbinden ??????

Nou, een druif kan wit, rood of blauw zijn, maar het blijft een druif..

Ik bedoel, bepaalde kwaliteiten worden uitvergroot of verkleind, maar ze blijven wel. En voorzichtig ben ik altijd met mijn conclusies, zeker als ik maar kort luister.

Ik vond het een heel leuke ervaring maar ik hoop niet dat er veel mensen zijn die met dit verhaal op zak luidsprekers gaan kopen...... Ik denk dat ze van een koude kermis thuis komen.

Die kritiek is vooraf ook al gegeven en wat werd er met die kritiek gedaan :blink:

Tja.... daar zeg je wat...

Maar van niks uitproberen wordt je ook niet wijzer. In de tijd dat ik Hear rondhang heb ik veel geleerd.

B)

Ik vond het een heel leuke ervaring maar ik hoop niet dat er veel mensen zijn die met dit verhaal op zak luidsprekers gaan kopen...... Ik denk dat ze van een koude kermis thuis komen.

Die kritiek is vooraf ook al gegeven en wat werd er met die kritiek gedaan :blink:

Afgebrand :angry:

Oh nee...ik was negatief :rolleyes:

Wat zijn we weer lekker positief bezig. De kritiek van Henk en Ruud op de luistersessie interesseert me werkelijk geen fluit. Wij hebben met een aantal mensen een geweldige dag gehad met verschillende mooie luidsprekers en prachtige muziek.

Er is bij die luistersessie geen sprake geweest van A-B vergelijkingen. We hebben elke luidspreker aan de hand van een 10-tal verschillende muziekstukken beoordeeld in 2 sessies. Per sessie is iedere luidspreker tussen de 20 en 25 minuten aan

Wat zijn we weer lekker positief bezig. De kritiek van Henk en Ruud op de luistersessie interesseert me werkelijk geen fluit. Wij hebben met een aantal mensen een geweldige dag gehad met verschillende mooie luidsprekers en prachtige muziek.

Er is bij die luistersessie geen sprake geweest van A-B vergelijkingen. We hebben elke luidspreker aan de hand van een 10-tal verschillende muziekstukken beoordeeld in 2 sessies. Per sessie is iedere luidspreker tussen de 20 en 25 minuten aan

Sommige eigenschappen van een speaker kunnen echter dusdanig zijn dat je op grond van een korte luistersessie prima kunt vaststellen of het iets is of niet.

Vervormd middengebied waardoor sopranen als krijsende kraaien in je oren klinken? Een hobo die je niet als hobo herkent maar meer het karakter heeft van een toeter? Strijkers die klinken alsof het met staaldraad bespannen planken zijn waarop wordt gespeeld?

Dit zijn voor mij zaken waar ik geen week voor nodig heb om te horen dat een speaker niet aan mijn verwachtingen voldoet! En helaas bewijst de praktijk dat de verschillen (in elk geval bij speakers) nog steeds zo groot kunnen zijn. Ik kan me bv. nog een luistersessie van een bepaalde speaker bij Erik herinneren.....