Claro Que si Posted 9 februari 2004 Report Share Posted 9 februari 2004 Bij luidsprekers zelf heb je het inderdaad in no-time wel degelijk vastgesteld of het aan je smaak voldoet of niet. ps: Altijd maar de losse instrumenten als voorbeeld. Durf te wedden dat de meeste gewoon normale doorsnede muziek draaien waarin een hoop studiowerk in verwerkt zit, synths, geluiden, zang (studio gemixed) en noem maar op. Beetje 'audiofiele' praat; Voor hetzelfde geld is de opnamekwaliteit een beetje aan de minder kant. Voorbeeld: Zet dat nummer van de Direstraits - Youre latest trick, als de trompet de laagste toon blaast hoor je een vervormde toon (in de opname.. heb ik een keer laten vaststellen door een musicus). Het gaat gewoon om de 'eerlijkheid' van een systeem, hoe eerlijker hoe beter de set klinkt.. toch? . Maar de meeste zijn verslaafd aan het kabelgefreubel om het beeld net iets breder te maken, wat dieper, beetje van dit, beetje van dat... en ga maar eeuwig door.. Allemaal een beetje ' Non Essential Shit ' voor een goedklinkende audioset. De 'highend' uitstraling is nog belangrijker als de reproduktie van muziek (op hoog niveau). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 9 februari 2004 Report Share Posted 9 februari 2004 Allemaal een beetje ' Non Essential Shit ' voor een goedklinkende audioset. De 'highend' uitstraling is nog belangrijker als de reproduktie van muziek (op hoog niveau). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 9 februari 2004 Report Share Posted 9 februari 2004 De kritiek van Henk en Ruud op de luistersessie interesseert me werkelijk geen fluit. En weet je wat ....mij interesseert het werkelijk niet wat jij ervan vindt Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 9 februari 2004 Report Share Posted 9 februari 2004 Even dit topic eens omhoog schoppen...... De laatste weken WEER geleerd dat een A-B vergelijk tot niks leidt. Ik heb n.l. m'n speakers (Kappa 9 verkocht. Hierna heb ik even met de Concept 7 mogen draaien, en daarna (na ca Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claro Que si Posted 10 februari 2004 Report Share Posted 10 februari 2004 alles went tenslotte . 'Alles went, behalve HighEnd' Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 februari 2004 Author Report Share Posted 10 februari 2004 Even dit topic eens omhoog schoppen...... De laatste weken WEER geleerd dat een A-B vergelijk tot niks leidt. Ik heb n.l. m'n speakers (Kappa 9 verkocht. Hierna heb ik even met de Concept 7 mogen draaien, en daarna (na ca Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 februari 2004 Author Report Share Posted 10 februari 2004 En voor de rest... natuurlijk hoor je meteen of een luidspreker waardeloos is of niet... Om echter de finesses te horen moet je echt wel langer luisteren. Ik denk dat meer mensen hier last van hebben, gezien het grote aantal wisselingen van speakers.... Eens hebben die hun "oude" speakers als optimaal ervaren.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 10 februari 2004 Report Share Posted 10 februari 2004 Eens hebben die hun "oude" speakers als optimaal ervaren.... Ik niet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 februari 2004 Report Share Posted 10 februari 2004 A-B vergelijking is de enige methode van vergelijking die mogelijk is. Alle andere soorten van vergelijking staan gewenning en geleidelijke normaanpassing toe, en berusten dus op zelfbedrog. Bij A-B vergelijking is het goed om het te toetsen produkt te vergelijken met een betrouwbare, goed functionerende norm. Ook moet de vergelijking met divers programma-materiaal worden uitgevoerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 februari 2004 Author Report Share Posted 10 februari 2004 A-B vergelijking is de enige methode van vergelijking die mogelijk is.Alle andere soorten van vergelijking staan gewenning en geleidelijke normaanpassing toe, en berusten dus op zelfbedrog. Bij A-B vergelijking is het goed om het te toetsen produkt te vergelijken met een betrouwbare, goed functionerende norm. Ook moet de vergelijking met divers programma-materiaal worden uitgevoerd. Als je zo eigenwijs bent als ik, laat je geen gewenning toe. Ik gebruik daarbij altijd natuurlijke geluiden als referentie. Zo gauw als ik een stem b.v. heel rond hoor klinken denk ik.. dit klopt niet. Dit valt dan op vooral op als je een andere stem (acoustische ) stem hoort. In het geval Renaissance viel het meteen op dat b.v. stemmen en blaasinstrumenten natuurlijker klonken dan op m'n Kappa's. Percussie blijft iets achter, maar wat nou beter is.... Het laag gaat in elk geval dieper, maar rond de 50 Hz is het iets minder. Plukken van een contrabas daarintegen zijn weer duidelijker. Als je de twee luidsprekers naast elkaar zou zetten zou je eerste keuze vanwege de meeropbrengst bij 50 Hz misschien uitgaan naar de Kappa's. Als je langer luistert, blijkt dat er nog meer dingen in muziek zitten als alleen maar laag en hoog. Het middengebied is duidelijk veel beter. Als je dat gewenning noemt.... ??? Van mij mag 't. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 10 februari 2004 Report Share Posted 10 februari 2004 A-B vergelijking is de enige methode van vergelijking die mogelijk is.Alle andere soorten van vergelijking staan gewenning en geleidelijke normaanpassing toe, en berusten dus op zelfbedrog. Bij A-B vergelijking is het goed om het te toetsen produkt te vergelijken met een betrouwbare, goed functionerende norm. Ook moet de vergelijking met divers programma-materiaal worden uitgevoerd. Lijkt zeer plausibel, deze verklaring, er schuilt wel een addertje onder het gras, nl die betrouwbare, goed funtionerende norm.................... Vrees dat die niet aanwezig is, niet bestaat zelfs, ons beoordelingsvermogen wordt door ons brein gestuurd, dit is ook het orgaan waarmee we eigenlijk luisteren, de oren zijn niet meer dan een soort receptoren. Hiervan uitgaande moet je vaststellen dat elke beoordeling of overweging afhankelijk is van ons geestelijk en lichamelijk welbevinden, dezelfde A-B vergelijking maken in een andere gemoedstoestand kan leiden tot een geheel andere keuze. Vandaar dat ik zou willen stellen dat een A-B vergelijking uitsluitend kan dienen te komen tot een keuze tussen zaken waar redelijk grote verschillen waarneembaar zijn, om te kunnen bepalen of je er een langere tijd mee zou willen leven zul je - ondanks het risiko van gewenning etc - er toch gedurende een langere periode mee moeten spelen. Ben je met dit soort zaken actief bezig, ontwikkel je toch een soort kwaliteits besef, zeker gekleurd door gewenning en persoonlijke smaak, van waaruit je redelijk gefundeerde beslissingen kunt nemen. Er is geen sprake van zwart-wit situaties die je even in een vergelijking kunt betrekken, er is sprake van een groot grijs gebied waarin je je eigen positie moet kiezen. Sprekend voor mezelf pendel ik bij de beoordeling van componenten tussen ervaringen met muziek in het wild, hierbij zijn een aantal instrumenten afzonderlijk van groot belang en ervaring met allerlei weergave apparatuur, waarbij de eigen set toch funtioneert als een soort ijkpunt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 10 februari 2004 Report Share Posted 10 februari 2004 A-B vergelijking is de enige methode van vergelijking die mogelijk is.Alle andere soorten van vergelijking staan gewenning en geleidelijke normaanpassing toe, en berusten dus op zelfbedrog. Bij A-B vergelijking is het goed om het te toetsen produkt te vergelijken met een betrouwbare, goed functionerende norm. Ook moet de vergelijking met divers programma-materiaal worden uitgevoerd. Hiervan uitgaande moet je vaststellen dat elke beoordeling of overweging afhankelijk is van ons geestelijk en lichamelijk welbevinden, dezelfde A-B vergelijking maken in een andere gemoedstoestand kan leiden tot een geheel andere keuze. ben ik niet met je eens jitze . bij een a-b vergelijk is de gemoedstoestand altijd bij a en b gelijk . of je moet binnen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 februari 2004 Author Report Share Posted 10 februari 2004 A-B vergelijking is de enige methode van vergelijking die mogelijk is.Alle andere soorten van vergelijking staan gewenning en geleidelijke normaanpassing toe, en berusten dus op zelfbedrog. Bij A-B vergelijking is het goed om het te toetsen produkt te vergelijken met een betrouwbare, goed functionerende norm. Ook moet de vergelijking met divers programma-materiaal worden uitgevoerd. Hiervan uitgaande moet je vaststellen dat elke beoordeling of overweging afhankelijk is van ons geestelijk en lichamelijk welbevinden, dezelfde A-B vergelijking maken in een andere gemoedstoestand kan leiden tot een geheel andere keuze. ben ik niet met je eens jitze . bij een a-b vergelijk is de gemoedstoestand altijd bij a en b gelijk . of je moet binnen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 11 februari 2004 Report Share Posted 11 februari 2004 leg nu de beide tinten naast elkaar (a-b vergelijking)en je ziet het . Dit is inderdaad volstrekt waar, echter je kunt nu niet bepalen of je in elke gemoedstoestand met deze kleur wilt leven, eigenlijk wel leuk dat we van geluid op kleur zijn gekomen, ook hier maak je mee dat kleine nuance verschillen hele grote effecten kunnen hebben. Ook hier geldt, zoals Hans ook al aangeeft dat je er beslist langer tegen aan moet kijken en mogelijk enige modificaties moet aanbrengen om uiteindelijk die tint te vinden waarmee je blijvend uit de voeten kunt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claro Que si Posted 11 februari 2004 Report Share Posted 11 februari 2004 Er bestaat geen norm, maar misschien wel een gezonde richtlijn; -Zo natuurgetrouw mogelijk (min mogelijk toevoegingen) -En dat geheel moet ook gewoon lekker in de oren klinken Mvgr Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 februari 2004 Report Share Posted 11 februari 2004 Schilder je muur maar eens in de verkeerde kleur rood, dan kan het op het eerste blik heel mooi zijn. Later kom je er achter dat een andere kleur rood mischien toch wel mooier was. Hans, je verwart objectieve waarneming en vergelijking met waardering en oordeel. Jij kent onmiddellijk waarde-oordelen toe aan je waarneming. Het gaat niet om mooier, maar om echter. Bij het objectief beoordelen van kleur van drukinkt, gebruikt de oude grafische vakman zijn Pantone PMS-kleurenstaaltjes. De bekende waaier, weet je wel? De schilder heeft zijn RAL-staaltjes. Jij zou misschien een wat groenere of blauwere Nachtwacht in de kunstkalender wel mooier vinden. Maar de hifi-graficus wil dat de drukinkten zoveel mogelijk overeenkomen met de tinten die Rembrandt gebruikte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 11 februari 2004 Author Report Share Posted 11 februari 2004 Schilder je muur maar eens in de verkeerde kleur rood, dan kan het op het eerste blik heel mooi zijn. Later kom je er achter dat een andere kleur rood mischien toch wel mooier was. Hans, je verwart objectieve waarneming en vergelijking met waardering en oordeel. Jij kent onmiddellijk waarde-oordelen toe aan je waarneming. Het gaat niet om mooier, maar om echter. Bij het objectief beoordelen van kleur van drukinkt, gebruikt de oude grafische vakman zijn Pantone PMS-kleurenstaaltjes. De bekende waaier, weet je wel? De schilder heeft zijn RAL-staaltjes. Jij zou misschien een wat groenere of blauwere Nachtwacht in de kunstkalender wel mooier vinden. Maar de hifi-graficus wil dat de drukinkten zoveel mogelijk overeenkomen met de tinten die Rembrandt gebruikte. Precies.... en daarom moet je de hele nachtwacht zien om het kleurenspel te kunnen vergelijken, en er niet alleen (b.v.) rood uithalen en naast een andere kleur rood leggen. Alleen de kleur rood uit de nachtwacht is de juiste referentie.... M.a.w. de live versie is het vergelijkingsmateriaal, en dat zit in het beste geval en jammer genoeg alleen in ons geheugen. Als je langer hebt geluisterd (meer kleuren rood hebt gezien ) ) wordt het duidelijker hoe het origneel bedoeld was.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claro Que si Posted 11 februari 2004 Report Share Posted 11 februari 2004 Waarom zou je anders hoogwaardige hifi kopen? Als je dat niet aan een bepaalde belevenis refereert? Mvgr Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 11 februari 2004 Report Share Posted 11 februari 2004 Bij het objectief beoordelen van kleur van drukinkt, gebruikt de oude grafische vakman zijn Pantone PMS-kleurenstaaltjes. De bekende waaier, weet je wel? Dag Spido, Da's sterk. Ik ben niet (echt) oud en al zeker geen vakman maar in mijn rechterla ligt de waaier van Van Son met het Pantone matching System, Fifth Printing 1994. En soms gebruik ik hem ook nog Iets anders. De vergelijking luidspreker-geschilderde muur gaat mank. Het is dacht ik een erkend gegeven dat niet je gemoedstoestand het al dan niet apprecieren van een kleur in een ruimte bepaalt, maar dat andersom de kleur in een ruimte je gemoedstoestand bepaalt. Je weet wel, rood= activerend, groen = rustgevend, of iets dergelijks. Dit kun je toch niet transponeren naar een luidspreker of de klank dezes? Met groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 11 februari 2004 Author Report Share Posted 11 februari 2004 Bij het objectief beoordelen van kleur van drukinkt, gebruikt de oude grafische vakman zijn Pantone PMS-kleurenstaaltjes. De bekende waaier, weet je wel? Dag Spido, Da's sterk. Ik ben niet (echt) oud en al zeker geen vakman maar in mijn rechterla ligt de waaier van Van Son met het Pantone matching System, Fifth Printing 1994. En soms gebruik ik hem ook nog Iets anders. De vergelijking luidspreker-geschilderde muur gaat mank. Het is dacht ik een erkend gegeven dat niet je gemoedstoestand het al dan niet apprecieren van een kleur in een ruimte bepaalt, maar dat andersom de kleur in een ruimte je gemoedstoestand bepaalt. Je weet wel, rood= activerend, groen = rustgevend, of iets dergelijks. Dit kun je toch niet transponeren naar een luidspreker of de klank dezes? Met groet, Ik wordt van sommige muziek wel rustiger dan van andere. En van de geluidskwaliteit van veel sets wordt ik niet vrolijk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 11 februari 2004 Report Share Posted 11 februari 2004 En van de geluidskwaliteit van veel sets wordt ik niet vrolijk... Waarom niet? Omdat ze veel beter klinken dan je eigen setje? Als de geluidskwaliteit van andere setjes onder de (mijn) maat is dan maakt dat mij wel vrolijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 februari 2004 Report Share Posted 11 februari 2004 Beste Dick, In jouw woord "appreciatie" zit 'm de kneep (om maar weer eens een drukkersterm te gebruiken). Misschien vind jij een Baldwin vleugel wel mooier klinken dan een Petrov. Of een B Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 11 februari 2004 Author Report Share Posted 11 februari 2004 En van de geluidskwaliteit van veel sets wordt ik niet vrolijk... Waarom niet? Omdat ze veel beter klinken dan je eigen setje? Als de geluidskwaliteit van andere setjes onder de (mijn) maat is dan maakt dat mij wel vrolijk. H Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 11 februari 2004 Author Report Share Posted 11 februari 2004 Beste Dick, In jouw woord "appreciatie" zit 'm de kneep (om maar weer eens een drukkersterm te gebruiken). Misschien vind jij een Baldwin vleugel wel mooier klinken dan een Petrov. Of een B Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 11 februari 2004 Report Share Posted 11 februari 2004 hans , jij bent echt een aardige audiofiel maar ik blijf jou stellingen bestrijden te breem en te zwaard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts