Jump to content

A-B vergelijk is geen vergelijk....

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

maar ik blijf jou stellingen bestrijden :angry:

te breem en te zwaard :P

Zelfs een Breem vertoont schuivende opinies, mogelijk is er nog een toekomst..............

:rolleyes:

Beste Dick,

In jouw woord "appreciatie" zit 'm de kneep (om maar weer eens een drukkersterm te gebruiken).

Misschien vind jij een Baldwin vleugel wel mooier klinken dan een Petrov. Of een B

Hallo Dick,

Altijd leuk om weer en van je te horen! Alles goed?

ad A: Binders knijpen niet. Die verzamelen, snijden en binden of plakken alleen maar. Drukkers knijpen eigenlijk ook niet: die drukken alleen. In feite zijn het de groot-opmakers (lay-outers) die knijpen. Waar maken we ons druk om?

Ad B: Vervang de kleuren door de vleugels van diverse fabricage en je bent waar ik je hebben wilde.

Vriendelijke groet! (sorry, goeie bui)

Beste Hans,

Gelukkig hoeven we het niet met elkaar eens te zijn.

Trek je dus maar niets aan van het volgende:

Vrijwel alle modificaties en tweaks die ik op dit forum en op hi.nl heb aangetroffen, berusten op bedrog en zelfbedrog.

Van vrijwel alle ingrepen is het resultaat niet algemeen toepasbaar, niet controleerbaar, niet algemeen geldend, niet verklaarbaar, niet herhaalbaar met gelijkblijvend resultaat, niet aantoonbaar en controleerbaar een verbetering.

Jij gelooft in gevlochten kabeltjes.

Die voegen ruimte en luchtigheid toe, vind je toch?

Ik geloof niet in gevlochten kabeltjes.

Toch heb ik, net als jij, de indruk dat ze iets toevoegen: maar dan iets wat er niet zou moeten zijn.

Iets wazigs, iets fondanterigs.

Tweakers en modders doen me denken aan een kereltje dat zijn schoenen uittrekt, een aanloopje neemt, en pardoes landt midden in een dikke hondedrol: "Wow!! Heerlijk!! Moet je ook doen!! Lekker warm en zacht...!"

Mods en tweaks zijn shit, in het algemeen.

Hallo Dick,

Altijd leuk om weer en van je te horen! Alles goed?

ad A: Binders knijpen niet. Die verzamelen, snijden en binden of plakken alleen maar. Drukkers knijpen eigenlijk ook niet: die drukken alleen. In feite zijn het de groot-opmakers (lay-outers) die knijpen. Waar maken we ons druk om?

Ad B: Vervang de kleuren door de vleugels van diverse fabricage en je bent waar ik je hebben wilde.

Vriendelijke groet! (sorry, goeie bui)

Dag Spido,

Ja hoor, (bijna) alles is goed ;)

Binders knijpen wel, die verzamelen niet. Binders "vergaren", snijden en binden.

Pak nu eens een gebonden boek uit je hopelijk welgevulde boekenkast.

Verwijder het stofomslag en kijk naar de rug en wat in jargon heet het voorplat (in de volksmond de voorkant). Tussen die twee zijden zit het kartonloze linnen draaipunt. Dit nu waarde vriend heet "de kneep". En wie brengt die kneep aan? Juist, de binder. Dus nu nooit meer betweten :D

Dan chapiter twee. Kleur kan ik niet vervangen door vleugels. Afgezien van het feit dat ik geen vleugels op de muur smeer, gaat het om de invloed die een en ander heeft. En dan kan ik je geruststellen, een vleugel verandert mijn stemming niet, een kleur kan dat welzeker.

Je bent echt eigenwijs, h

Tweakers en modders doen me denken aan een kereltje dat zijn schoenen uittrekt, een aanloopje neemt, en pardoes landt midden in een dikke hondedrol: "Wow!! Heerlijk!! Moet je ook doen!! Lekker warm en zacht...!"

Beste meneer spido

U heeft echt wat met poep volgensmij, soort van eh.. hechte band zeg maar (beetje sticky.. enzo).

Beste meneer spido

U heeft echt wat met poep volgensmij, soort van eh.. hechte band zeg maar (beetje sticky.. enzo).

Beginnen we weer? :angry::mad2::o

Beste meneer spido

beste sherwin .

hoe is het met je geluid ?? :rolleyes:

Beste meneer spido

beste sherwin .

Hoezo? :blink:

Mvgr

Beste meneer spido

beste sherwin .

Hoezo? :blink:

Mvgr

ik hoorde dat het niet naar je zin was. :rolleyes:

Hallo Dick,

Even een korte reactie, want een of andere gek heeft in mijn kantoor spekstenen luidsprekers zitten verzagen! Overal talkpoeder: 't lijkt wel een beebiekamer. Je zou d'r nog stoflongen van kunnen krijgen...

"De kneep" ken ik als de geleidelijke aanpassing van de zetspiegel - t.w. een vermindering van de zetbreedte - over de pagina's van

Je installatie heeft niks te schaften met jouw appreciatie.

En ook niet met wat jij smaak noemt.

Jouw installatie moet gewoon weergeven wat er is opgenomen.

The truth, the whole truth, and nothing but the truth...

Komen we weer op de vraag : wat is waarheid, of wiens waarheid..............

In de praktijk, welk onderwerp je ook kiest, kom je nogal wat situaties tegen waarin geen absolute waarheid te benoemen valt, neem een vleugel met een speler en vergelijk eens wat je hoort als je 'm in het concertgebouw, hier in Amsterdam, de Philipszaal in Den Haag en Vredenburg in Utrecht, laat spelen.

Welke van de drie is waarheid, denkelijk allen, echter blijkbaar heeft de waarheid vele gedaanten.

Betrekken we in deze zoektocht naar de waarheid onze geluidsinstallatie, wordt het wel erg problematisch, luister alleen eens naar geluidsverschillen welke kunnen optreden bij de toepassing van verschillende soorten weerstanden, condensatoren, halfgeleiders en buizen.

Dan licht er nog een probleempje op bij het samenstellen van een weergave keten, waar ook tussen diverse luidsprekers grote verschillen blijken te bestaan, elke leverancier beroept zich op de waarheid : werkelijkheidsweergave...........

Al doende blijkt ook dat de combinatie van diverse componenten ook invloeden heeft op de klank van het geheel.

De waarheid zou wel eens een uitgestrekt grijs gebied kunnen zijn en ook nog eens beperkt door de technische onmogelijkheid, die bepaalde vleugel bespeeld door een begaafd musicus in een bepaalde ruimte, te vangen, op een of ander medium op te slaan en weer te reproduceren zonder enig verlies of afwijking van hetgeen bij de opname in de lucht hing.

Ik denk dat de enige waarheid alleen in die zaal, op dat moment waar te nemen zal zijn, al het andere zal een aftreksel blijken.

Gelukkig is ons brein instaat ons te doen geloven dat we " de waarheid " in pacht hebben.

Alleen zijn er zoveel verschillende breinen............

:blink:

ook hier spreekt weer de taal van onervarenheid.

wat een ongelofelijke wartaal. :(:(:lol:

Denk je?

Ik doelde op 'die rechtbankserie' onder leiding van 'Judge' Julie die regelmatig op RTL5 op de late uurtjes is te zien. ;)

Valt 't kwartje??

:lol:

QUOTE Jitze

"Vandaar dat ik zou willen stellen dat een A-B vergelijking uitsluitend kan dienen te komen tot een keuze tussen zaken waar redelijk grote verschillen waarneembaar zijn, om te kunnen bepalen of je er een langere tijd mee zou willen leven zul je - ondanks het risiko van gewenning etc - er toch gedurende een langere periode mee moeten spelen."

Helemaal mee eens Jitze,

Korte snelle A-B vergelijking vindt ik ook niet zo verhelderend, zelf de beste ervaring op gedaan met het thuis beluisteren van twee componenten naast elkaar

Bij mijn hifi winkel leende ik dan een nieuw apparaat een keer een da converter en een keer een cd loopwerk.

Deze een week lang uitgebreid naast mijn bestaande apparatuur beluisterd en toen een besluit genomen of het een verbetering was in mijn set.

Dus op langere termijn A-B vergelijken in dezelfde bekende thuis omstandigheden

beviel mij wel goed. Maar niet op het puntje van je stoel 5 seconden naar die track op apparaat A en dan weer 5 seconden op apparaat B.

Groet,

Jake ;)

QUOTE Jitze

"Vandaar dat ik zou willen stellen dat een A-B vergelijking uitsluitend kan dienen te komen tot een keuze tussen zaken waar redelijk grote verschillen waarneembaar zijn, om te kunnen bepalen of je er een langere tijd mee zou willen leven zul je - ondanks het risiko van gewenning etc - er toch gedurende een langere periode mee moeten spelen."

Helemaal mee eens Jitze,

Korte snelle A-B vergelijking vindt ik ook niet zo verhelderend, zelf de beste ervaring op gedaan met het thuis beluisteren van twee componenten naast elkaar

Bij mijn hifi winkel leende ik dan een nieuw apparaat een keer een da converter en een keer een cd loopwerk.

Deze een week lang uitgebreid naast mijn bestaande apparatuur beluisterd en toen een besluit genomen of het een verbetering was in mijn set.

Dus op langere termijn A-B vergelijken in dezelfde bekende thuis omstandigheden

beviel mij wel goed. Maar niet op het puntje van je stoel 5 seconden naar die track op apparaat A en dan weer 5 seconden op apparaat B.

Groet,

Jake  ;)

T'is met hifi eigenlijk hetzelfde als omgang met vrouwen ...... Oefening baart kunst :lol:

Maar de eerste indruk is meestal toch wel raak.

;)

Hallo allemaal,

Ik heb een test CD van Stereophile. Daar staat een nummer op waar een recescent de professionele zangstem van zijn vrouw opgenomen heeft. Testen doet hij in die kamer van die opnames. Hij vergelijkt dan apparatuur met een standaardset waar de stem van zijn vrouw klinkt zoals het moet.

Hoewel hier vast nog wat tegen is op te merken, werkt dat wel. Wij moeten het echter met minder doen. Ik vergelijk altijd met verschillende intervallen dus kort en lang A/B. Uiteindelijk kies ik voor wat met de meeste muziek een avond lang het lekkerste klinkt. Volgens mij de enige reeele methode voor muziekliefhebbers.

Hoewel ik het topic kabels wel heb gehad begrijp ik niet wat er mis is met gevlochten kabels. Waarom zouden die een/mijn set minder neutraal laten klinken?

Groet,

Carl