Jump to content

Audiofielen all over de place!

Nanning
 Share

Recommended Posts

Wat mij vandaag toch weer overkwam:

Zit je in gesprek met een exportmanager van een Noors bedrijf waar je wellicht wat producten van wilt afnemen/importeren en je raakt al beeldsprakerwijs in het (leuke) gesprek over introducties, marketing, promotionele onmdersteuning e.d. en dan begint die exportmanager een vergelijking te maken waarin Bang & Olufsen voorkomt. Niet zo vreemd, denk je dan eerst, B&O is een scaninavisch merk, nietwaar? Hij zei: vroeger was B&O een kwaliteitsmerki met o.a. een onderscheidend design. Later werd dit USP onderkend door zakenmeneren die er grof geld in zien (was't niet onze Philips?) en die bombarderen het kwaliteitsmerk B&O tot merk waarin het design het voornaamste gecommuniceerde item is gaan worden. Ofwel: eerst was B&O een kwaliteitsmerk met een leuk design, en later werd het een designmerk met een niet meer zo bijzondere kwaliteit. Leuke (audiofiele) vergelijking, denk ik nog. Dus ik beaam zijn verhaal waarop hij een zweem van herkenning laat blijken. "Are you an audiophile?" zegt 'ie zo ongeveer. Zekersteweten, zeg ik in m'n beste Engels. En binnen 2 minuten weten we van elkaar precies 'waarmee we draaien'. Hij gebruikt Electro Compagniet met B&W Nautilussen 803 en bovendien analoogfan (Michell Transcriptor) en ik vertel hem over m'n Bryston spulletjes en grote KEFfers. Getroffen door de gelijkenis in interesse zegt ie evrvolgens: "Do you drink Whiskey?" Waarop ik helaas moet bekennen nog niet verder te zijn gekomen dan Beerenburg (Behrenburgh :D). Dat komt vast omdat ik geen draaitafel heb, zeg ik nog tegen hem. Aan het einde van het gesprek spreken we af dat ons volgende afspraak in Noorwegen zal zijn, waarbij we zijn set kunnen beluisteren onder het genopt van een Single malt whiskey. "Hve you invested in good cables?" vraagt hij bij het afscheid bij de deur. Nou, "no"antwoord ik, dat probeer ik juist met een "Tact-achtig" apparaat (man knikt instemmend) te voorkomen, antwoord ik (de UC kent 'ie vast niet). "You should try" zegt ie, "it's worth it". En ik meteen aan de XTC's denken natuurlijk, en aan RP's UC-avonturen evenals vele andere"projecten die hier door forumbezoekers werden bericht.....

Deze leuke ervaring gaf mij uiteraard meteen groot vertrouwen in het Noorse bedrijf, want wie zo met (kwaliteits-)audio bezig is, moet ook in ieder geval goede spullen aan de man willen brengen.

Wat is het toch een leueke, maffe en vooral 'insane' hobby waar we ons mee bezighouden. De Noor is het roerend eens!!

Deze hifi-anekdote vond ik leuk genoeg om met jullie te delen. Overkwam jullie ooi iets dergelijks?

Nanning

Ik heb wel een keer gehad dat ik een project deed bij een bedrijf en daar op een oude pc moest werken :( .

Er was nog niet eens de moeite genomen om een nieuwe installatie te doen, dus alle oude gegevens stonden er nog op. Dus ook alle favorieten.

Blijkt in de favorieten een hele waslijst met hifi sites te staan! De meesten kende ik al, al waren er ook nieuwe te ontdekken.

Pas een maand later kwam ik erachter van wie de pc was geweest. Er kwam namelijk iemand langs die een hifiblad bij mij op het bureau zag liggen... :)

Een andere keer was bij een ander bedrijf, waarbij een productiemedewerker iets moest printen. Ik weet niet meer hoe het gesprek op muziek kwam, maar de beste man bleek te draaien met een Jadis orchestra versterker, Michell Gyro draaitafel en quad ESL-63 speakers.

Ik heb de ervaring dat dit de meest zonderlinge hobby is die ik tot nu toe heb gehad. Ik word eigenlijk alleen maar raar aangekeken als dit onderwerp ter sprake komt. De mensen hebben vooral moeite met wat het soms kost. Misschien dat het daarom ook zo leuk is om op dit forum met gelijkgestemden van gedachten te wisselen en elkaar te ontmoeten.. :)

Beste,

Zo ben ik op mijn vorige stage plek de vrouw van een forumlid (die ik toen nog niet kende) tegen gekomen. Zij werkte daar part-time. Op een dag was ik druk aan het forummen op hayfay.nl. En toen ze dat zag, raakten we aan de praat en ging ze vertellen over haar audiofiele man. Vervolgens wist ze precies wat er thuis stond.. Na mijn stage periode ben ik nog eens terug gegaan, en zie daar op mijn plaats was een andere audiofiel gekomen (Douma hier op het forum).. Ook wel toevallig! Het ziet in Sneek grijs van de audiofielen.. ;)

Nee Paul, dat is het niet helemaal volgens mij. Ik heb vele hobbies gehad, maar bij audio is mischien het verschil dat mensen het onzin vinden om veel geld aan een set uit te geven omdat hun midi-setje net zo goed zou klinken. Iedereen heeft er een mening over en iets in huis, net als bij pc's.

Zou dat het kunnen zijn ongeveer?

Daar gaat het natuurlijk ook om, Cock.

Als jij pianospelen als hobby hebt en € 10.000,00 aan zo'n ding hebt besteed, dan zal iemand dat niet snel vreemd vinden. Zodra de hobby gaat lijken op iets wat iedereen in huis heeft, zoals een stereoset, dan gaat het vreemder gevonden worden.

Maar los daarvan, hoeveel mensen hebben daadwerkelijk een hobby ?

Paul.

Ik denk dat:

A. audio geen normale hobby is, omdat ik geen normale audiofiel ken. Begin maar een s met ze te praten over kabels.... Weden dat er geen zinnig woord uitkomt :D

B. het ook een redelijk 'verstopte' hobby is (men 'beoefent' het thuis in de woonkamer en loopt er niet mee tekoop (bang voor inbraak of om patserig over te komen?).

C. Bovendien is het geen echte hobby, want eigenlijk doe je niets meer dan op je kont zitten naar te muziek beluisteren. Dat kan op iedere wekkerradio, dus is niets exclusiefs. Eigenlijk is het enige exclusieve de prijzen van de apparatuur en de drogerende uitwerking welke de muziekweergave op onze 'soort' heeft.

D. en dan het dilemma: zijn we nu muziekhobbyist (in elk geval geen hobby-muzikant) of apparaatfetisjisten??? We beweren vaak het eerste, maar spreken over (kilo-)watts vermogens en trafo's en het gewicht van onze apparaten (!) vaak voordat er over de MUZIKALE kwaliteiten wordt gesproken.

MIJN CONCLUSIE: het is geen hobby, en zeker geen normale :D

Nanning

Mag ik daaruit opmaken dat ik nog redelijk "normaal" ben na al die jaren

Nee, dat zeer zeker niet. Ik ben vast nog enkele argumenten vergeten waaruit jou abnormale gedrag kan worden verklaart. Even geduld a.u.b., ik kom er nog wel op....

of zit jij gewoon weer eens uit je nek te l*llen?    :P    :rolleyes:    :D[/QB]

Nee, uit mijn nek lullen zou ik zeker niet doen. Vooral niet omdat ik na mijn bezoek aan Ome Henk met mijn 25 kilo ware monoblokken met een 1 centimeter dikke frontplaat een nek- en rugblessure heb opgelopen. Maar heb ik het liever niet over ;):o:D

Met abnormale groet,

Nanning

Geplaatst door Nanning:

Nee, uit mijn nek lullen zou ik zeker niet doen. Vooral niet omdat ik na mijn bezoek aan Ome Henk met mijn 25 kilo ware monoblokken met een 1 centimeter dikke frontplaat een nek- en rugblessure heb opgelopen. Maar heb ik het liever niet over     ;)     :o     :D

Met abnormale groet,

Nanning

Wat dat betreft ben ik blij als jullie komen, want dan kunnen jullie gelijk m'n 100 kilo zware audiorack + 60 kilo inhoud effe 10 centimeter naar links tillen en vervolgens m'n 80 kilo zware en 2x2400 Watt bij 1 Ohm leverende Mark Levinson No. 333 even aan de andere kant van het rack zetten! ;):P:D

Zet ik ondertussen effe een lekker bakkie Senseo, OK? :D:D

Geplaatst door Audiopaul:

Wat dat betreft ben ik blij als jullie komen, want dan kunnen jullie gelijk m'n 100 kilo zware audiorack + 60 kilo inhoud effe 10 centimeter naar links tillen en vervolgens m'n 80 kilo zware en 2x2400 Watt bij 1 Ohm leverende Mark Levinson No. 333 even aan de andere kant van het rack zetten!   ;)   :P   :D

Zet ik ondertussen effe een lekker bakkie Senseo, OK?   :D   :D

Patser! :D:P

Geplaatst door Audiopaul:

en vervolgens m'n 80 kilo zware en 2x2400 Watt bij 1 Ohm leverende Mark Levinson No. 333

En dan te bedenken dat ik afgelopen zaterdag naar maximaal zo'n 2 watt zat te luisteren.. :)

Geplaatst door KeesW:

Vandaar dat ML zo duur is, is natuurlijk prijs per kilo     :D

Vindt het trouwens ook wel een beetje patserig om met je wattjes te koop te lopen     :D

Daar is het in deze topic ook express om gedaan! ;) Als je de topic vanaf het begin beter had gelezen had je de "humor" begrepen! ;):P:D

In een eerdere posting gaf ik al aan die specs verder niet interessant te vinden. :)

Beste AudioPaul,

UIteraard willen wij, die uit het Hooge Noorden komen, tijdens onze DAPT (Dutch Audiophile Powerlifting Tour) jou met (d)raad en daad bijstaat bij deze gewichtige audio(apparaten)zaken. Maar om ons hierop zo goed mogelijk op te kunnen voorbereiden, is het wellicht handig dat je wat meer specs van de apparaten in kwestie opgeeft. Ik weet dat je er liever niet mee tekoop loopt, maar dan weten we tenminste waar we het over hebben.

:Dcool.gif

Nanning

Geplaatst door Nanning:

Beste AudioPaul,

UIteraard willen wij, die uit het Hooge Noorden komen, tijdens onze DAPT (Dutch Audiophile Powerlifting Tour) jou met (d)raad en daad bijstaat bij deze gewichtige audio(apparaten)zaken. Maar om ons hierop zo goed mogelijk op te kunnen voorbereiden, is het wellicht handig dat je wat meer specs van de apparaten in kwestie opgeeft. Ik weet dat je er liever niet mee tekoop loopt, maar dan weten we tenminste waar we het over hebben.

:D     cool.gif

Nanning

Ja ja, ga de boel nog verder opstoken, krijg ik behalve ene "Henrie" en "KeesW" straks de rest van het forum ook nog over me heen wegens patserij! :P:D:D

Kijk maar op m'n site, daar vind je alles! ;) Oh ja, m'n speakers moeten ook naar de andere kant van de kamer! ;):D

Geplaatst door Alco:

Hoewel 't met een paar forummers, middels een puppypower yell, toch ook moet lukken    :D     :rolleyes:

Groeten,

Alco

Ja, maar daarmee raakt de delicate apparatuur wellicht uit de fijne balans en dat gaat weer ten koste van de specificaties... ehh.. klank!

=> Om maar weer eens de draad met rode afschermingsmantel bij de hoorns te vatten: hebben jullie ooit audiofielen "in het wild" ontmoet zoals enkelen in dit topic onthulden? Ik voelde mij tijdens het gesprek met de audio-Noor alsof ik een uitstervende soort had ontdekt!

Met gewichtige groet,

Nanning

Geplaatst door Nanning:

=> Om maar weer eens de draad met rode afschermingsmanten bij de hoorns te vatten: hebben jullie ooit oudiofielen "in het wild" ontmoet zoals enkelen in dit topic onthulden? Ik voelde mij tijdens het gesprek met de audio-Noor alsof ik een uitstervende soort had ontdekt!

Met gewichtige groet,

Nanning

Er zou een reservaat voor Audiofielen moeten komen. Daar kan de rest van Nederland (of de wereld) dan op zondag komen kijken, hoe de audiofielen zich vermaken door het vergelijken van kabels, apparatuur enz. en het luisteren naar muziek... :D

Geplaatst door Henrie:

Patser!    :D    :P

Ach, ik verdeel het gewicht gewoon over 2 blokken, da's veel handiger (en klinkt nog mooier ook :D ).

Toen ik naar Henk ging vroegen de buren of ik met vakantie ging, zoveel moois sjouwde ik mee eek.gif:D

Nee, ik ben niet gek, ik ben een audioot :P

Ik moet wel zeggen dat ik geen hobby ken die dit soort taferelen met zich mee brengt.

Of je moet de networkgamers erbij halen, die met z'n allen hun pc en monitor naar een sporthal sjouwen en daar het hele weekend onder erbarmelijke omstandigheden doorbrengen eek.gif

Andr