Ron Pelt Posted 2 september 2001 Report Share Posted 2 september 2001 Hallo Forummers, Ik heb een oude buizenversterker opgekanapt en die speelt weer erg goed het is een TRIO later Kenwood. Een push pull opstelling EL 84 2x 35 watt. Ik wil voor de gein deze versterker na bouwen, maar hoe kom ik aan goede trafo's? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 2 september 2001 Report Share Posted 2 september 2001 Rik Stoet kan trafo's op specificatie wikkelen en heeft ook enkele modellen voor EL-84 op de plank: http://www.tubes.nl/ en http://www.rikstoet.nl/ Wil Blauw wikkelt ook alles op specificatie: http://www.automatic-electronic.myweb.nl/ Succes, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 3 september 2001 Report Share Posted 3 september 2001 Vergeet ook deze niet : http://www.amplimo.nl Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 4 september 2001 Report Share Posted 4 september 2001 Ik heb mijn trafo's liever vierkant dan rond. anders klinken ze als een donut Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 5 september 2001 Report Share Posted 5 september 2001 Is er echt klankmatig verschil tussen een ringkerntrafo en zo'n ordinair blok . Ringkerns hebben toch een kleiner strooiveld, dat zou toch minder invloed hebben op het rooster in een buis, of ben ik nu helemaal abuis (p.s. voor Stefan: dit is een werkelijke vraag van mij, dus geen geintje) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avallon Posted 5 september 2001 Report Share Posted 5 september 2001 Lijkt me niet mogelijk om met een vierkante trafo een homogeen magnetisch veld te krijgen. Maar misschien dat Stefan daarom eem smilie gebruikte? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avallon Posted 5 september 2001 Report Share Posted 5 september 2001 Heb medelij met de laatste post. Ik dacht nog ergens iets te weten over mee flux en tegen flux, maar op dit moment speelt dat spel zich in mijn hoofd af Als iemand het natuurkundige verhaal nog in zijn hoofd heeft zitten, please elaborate.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 5 september 2001 Report Share Posted 5 september 2001 Shit, nou moet ik weer alles gaan verklappen Mijn favoriete uitgangstrafos zijn double C-cores, en dan in amorphous materiaal. De rest kan je vergeten, er is niets beters. Dit materiaal is bij mijn weten niet te krijgen in ronde trafos. Amorphous is in staat om hele kleine signalen te transporteren. Zie ook de site van Triode Dick. Tweede nadeel van een Donut; de buitenomtrek van de kern is natuurlijk groter dan de binnenomtrek, hoe kan je hier nu ooit een gelijkmatig gewikkelde spoel op maken? Niet dus! De flux van een double C-core is wel homogeen, net als bij een ronde. Double C-core ziet er uit als twee ovaaltjes die rug aan rug door een wikkelhuis lopen. Amorphous is in NL te krijgen bij Wil Blauw en Tribute. In japan bij Tamura. Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 5 september 2001 Report Share Posted 5 september 2001 Geplaatst door sodejuu:Is er echt klankmatig verschil tussen een ringkerntrafo en zo'n ordinair blok . Ringkerns hebben toch een kleiner strooiveld, dat zou toch minder invloed hebben op het rooster in een buis, of ben ik nu helemaal abuis (p.s. voor Stefan: dit is een werkelijke vraag van mij, dus geen geintje) Alle trafos hebben strooivelden, de een wat minder dan de ander, dit is niet alleen afhankelijk van het soort kern, maar ook van de hoeveelheid stroom door de winding en daarmee de fluxhoeveelheid. Strooivelden van trafos hebben invloed op alle componenten waar stroom doorheen loopt, daarom moet je ze ook niet te dicht bij interlinks en ingangsbuizen plaatsen. Afschermen met een metalen kap is ook een mogelijkheid. PS. Dit is een serieus antwoord en geen geintje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 5 september 2001 Report Share Posted 5 september 2001 Geplaatst door Ruud:Hai Stefan, De beste uitgangstrafo is geen uitgangstrafo. Hallo Ruud, Bedoel jij hiermee OTL versterkers? Als dat zo is moet je maar eens een versterker met echte uitgangstrafos beluisteren. OTL is niet mijn klank; te hoge uitgangsimpedantie, dus lage dempingsfactor, dynamisch vermogen veel te beperkt omdat de buizen buiten hun ideaale omgeving werken, lineariteit v.d. buizen is niet optimaal ook vanwege voorgaande rede. Ik kan nog wel even doorgaan maar je begrijpt waarschijnlijk wel mijn voorkeur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 5 september 2001 Report Share Posted 5 september 2001 Overigens is de kwaliteit van een uitgangstrafo bepalender voor de klank dan die van de buizen. De meeste versterkers gebruiken koppelcondensatoren (ook solid state!) Ik heb de mijne laatst vervangen door een Tamura interstage (soort uitgangstrafo maar dan tussen de buizen), deze gaat er nooit meer uit, klinkt veeeeeeeeel beter dan welke condensator dan ook (en ik heb de beste geprobeerd) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 5 september 2001 Report Share Posted 5 september 2001 Tja, dat is nou niet echt een geweldig versterkermerk dat je geprobeerd hebt. Zij gebruiken alleen Pentodes ! En ook geen amorphous trafos. Dan kan je beter een zelfbouwkitje van Audio Note kopen! Of nog beter, vraag of Triode Dick er een voor je wilt bouwen (ik heb het zelf helaas te druk met mijn eigen ontwerpje) Maar wat gebruik je nu dan als versterker? Toch geen transistor hoop ik? Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 5 september 2001 Report Share Posted 5 september 2001 Geplaatst door Ruud:Beste Stefan, Waren de foto's van de Aitossen niet overtuigend genoeg, natuurlijk niet met transistoorders (misschien fout geschreven). Verrek ja! Nu weet ik 't weer, sorry ik lig een beetje te slapen Heb je die nieuwe eindbakken al binnen? Die ging je toch modificeren? Misschien is het wat om er een uitgangstrafo op te zetten Sinds ik amorphous uitgangstrafos en Tamura interstage gebruik ben ik helemaal wild geworden van trafos. Het geeft zo'n enorm transparant, snel en dynamisch beeld, dat is haast niet met woorden te beschrijven, dat moet je beluisteren. Mocht je eens naar het zuiden reizen, kom dan maar een kop koffie met grote dosis trafogeluid drinken! Ik denk dat ik nu maar naar bed ga (of op de bank met een rustig plaatje?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 5 september 2001 Report Share Posted 5 september 2001 Geplaatst door Stefan: Alle trafos hebben strooivelden, de een wat minder dan de ander, dit is niet alleen afhankelijk van het soort kern, maar ook van de hoeveelheid stroom door de winding en daarmee de fluxhoeveelheid. Strooivelden van trafos hebben invloed op alle componenten waar stroom doorheen loopt, daarom moet je ze ook niet te dicht bij interlinks en ingangsbuizen plaatsen. Afschermen met een metalen kap is ook een mogelijkheid. PS. Dit is een serieus antwoord en geen geintje. Ja, zover was ik ook, dat alle trafo's strooivelden hebben. Nu heb ik gelukkig verder gelezen en weet nu dat ik bij Triode Dick aan moet kloppen voor een goeie buizenbak met bijbehorende amorphe-kern trafo's, hoewel hij ook best te spreken is over die "donuts" van Amplimo Ik moet toch eens bij jou komen luisteren. Ik was afgelopen zondag bij een kennis (die bij Goosens werkt) en zijn set maakte behoorlijk indruk. Twee monoblokjes met 300B buizen (waarvan ik de merknaam kwijt ben) een voorversterker door e.o.a. belg gebouwd en een XXL uitvoering van de LS3/5 met twee StrataIII subs. Het klonk echt afschuwlijk mooi. Het was heel mooi hoe het verschil in loopwerk te horen was. Zijn Parasound 2000 speelde heel breed en goed gedetailleerd. Mijn AVM CD1-Plus zette een veel dieper beeld neer, minder breed, maar met meer details en strakker laag en allemaal heel muzikaal op de set. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 6 september 2001 Report Share Posted 6 september 2001 Hallo Sodejuu, Ik weet niet of Dick blij is met mijn opmerking, maar ik hoorde (virtueel via internet dan) laatst van iemand dat hij een van Dick's versterkertjes ging beluisteren om te vergelijken met een Beard. Ik gok dat hij voor die zelfbouwbak gegaan is. Dus de 300B's deden het wel Als je nu eens een setje fullrange (zonder de Rell) beluisterd ga je nog een stap verder. Vooropgesteld dat het een goed ontwerp is met een redelijke dempingsfactor. Die LS3/5A's klinken wel goed maar zijn eigenlijk niet geschikt voor een buizenbak. Bij mij vlot het nog niet zo met mijn nieuwe ontwerp, ik heb zojuist het materiaal voor het chassis besteld. Mijn huidige set staat nu de nieuwe componenten in te spelen voor straks. Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 6 september 2001 Report Share Posted 6 september 2001 Hallo Stefan, Ik moet bekennen dat ik nu niet uit eigen ervaring spreek,maar ik heb gelezen dat de Rogers LS3/5 erg fraai combineerd met o.a. de Audio-Innovations 500 buizenversterker. (die je nog bij bosjes 2e hands tegen komt) Oook schijnt ie erg goed te combineren met een oude Sugden A28 en 'n oude Cyrus-2+PSX. (2 laatstgenoemde versterkers zijn geen buizen) Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 6 september 2001 Report Share Posted 6 september 2001 Ik moet hier ff kwijt dat het g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 6 september 2001 Report Share Posted 6 september 2001 Dus de 300B's deden het wel Als je nu eens een setje fullrange (zonder de Rell) beluisterd ga je nog een stap verder. Vooropgesteld dat het een goed ontwerp is met een redelijke dempingsfactor. Jij denkt zeker aan die Manger's. Wel, ik zou deze wel eens willen horen, want in Duitsland (Stereo) zijn ze er wild van. Ikzelf ben nog lang niet overtuigd van dat breedbandgedoe (alleen breedband internet is wel OK ), maar ik moet zeggen dat ik alleen maar zelfbouwsel met veredelde "TV-speakers" en dat B Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 6 september 2001 Report Share Posted 6 september 2001 H Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 6 september 2001 Report Share Posted 6 september 2001 Geplaatst door sodejuu: Hier hoort wel hetzelfde verhaaltje bij als met de KR Enterprises (ken je 't nog?) Wat bedoel je daarmee? Dat ik weer een vergelijkbaar verhaal moet vertellen over luidsprekers? Met die Bose probeer je me zeker uit de kast te lokken Ik denk dat je zelf ook wel door hebt dat een Manger niet te vergelijken is met wat je zelf opsomt Ik kan beter stoppen met al dat gelul over wat ik beter vind, en een demo geven voor alle geinteresseerden en ongelovigen. Dat kost mij in ieder geval veeeeeeeel minder moeite. Het feit dat de LS3/5A goed combineerd met de AE 500 wil alleen maar zeggen dat de AE een beetje donkerbruin klinkt, de speaker wordt dan gebruikt om het weer enigszins in balans te brengen. De LS3/5A heeft een vrij laag rendement van p/m 84(?)dB, ik heb ze eens op een Audio Note Meishu (2x7Watt)gehoord, klonk wel leuk, alleen te lage output en geen fut. Het is beter om een 25watter of meer voor deze speaker te gebruiken. Zeg Sodejuu! Dat geintegreerd bakje; wat is het merk, type? Wat voor buizen zitten er in? Misschien kan je er wel iets moois van maken? groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 6 september 2001 Report Share Posted 6 september 2001 Geplaatst door Stefan: Wat bedoel je daarmee? Dat ik weer een vergelijkbaar verhaal moet vertellen over luidsprekers? Met die Bose probeer je me zeker uit de kast te lokken Ik denk dat je zelf ook wel door hebt dat een Manger niet te vergelijken is met wat je zelf opsomt Good guess . Ik weet ook wel dat de Mangerspeaker een heel ander verhaal is. Ik kan beter stoppen met al dat gelul over wat ik beter vind, en een demo geven voor alle geinteresseerden en ongelovigen. Dat kost mij in ieder geval veeeeeeeel minder moeite. Misschien een kamertje tijdens de VAD ? Het feit dat de LS3/5A goed combineerd met de AE 500 wil alleen maar zeggen dat de AE een beetje donkerbruin klinkt, de speaker wordt dan gebruikt om het weer enigszins in balans te brengen. De LS3/5A heeft een vrij laag rendement van p/m 84(?)dB, ik heb ze eens op een Audio Note Meishu (2x7Watt)gehoord, klonk wel leuk, alleen te lage output en geen fut. Het is beter om een 25watter of meer voor deze speaker te gebruiken. Dat zei ik. Weinig body. Zeg Sodejuu! Dat geintegreerd bakje; wat is het merk, type? Wat voor buizen zitten er in? Misschien kan je er wel iets moois van maken? groeten, Ik zal eens kijken. Het is in ieder geval eeen oud beestje waarvan de bekabeling zowiezo rot is. Het wordt dus een hele operatie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 7 september 2001 Report Share Posted 7 september 2001 Geplaatst door Stefan:Zeg Sodejuu! Dat geintegreerd bakje; wat is het merk, type? Wat voor buizen zitten er in? Misschien kan je er wel iets moois van maken? groeten, Ik heb eens gekeken, maar nu moet je niet boos worden . Het is er eentje van het merk "Bocama" model LA-224B en er zitten 1x 5AR4 (gelijkrichter?), 5x 12AX7 (voorversterkergedeelte, stuurtrap en Phono???) en 4x 6BQ5 (eindversterkerpentodes (yakkes)) in en allemaal uit de Hitachi-fabriek. Er komt nog niet veel geluid uit, maar is hier iets van te maken ????? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 7 september 2001 Report Share Posted 7 september 2001 Geplaatst door sodejuu: Ik heb eens gekeken, maar nu moet je niet boos worden . Het is er eentje van het merk "Bocama" model LA-224B en er zitten 1x 5AR4 (gelijkrichter?), 5x 12AX7 (voorversterkergedeelte, stuurtrap en Phono???) en 4x 6BQ5 (eindversterkerpentodes (yakkes)) in en allemaal uit de Hitachi-fabriek. Er komt nog niet veel geluid uit, maar is hier iets van te maken ????? Ha die Sodejuu, Het is een heel verhaal , maar dat ga ik niet helemaal uitdiepen. Ook weet ik dat de vraag voor Stefan bedoeld is. Maar ik heb zelf jaren met zo'n Bocama gespeeld en ben bijna doorlopend aan het modificeren geweest. Er is echt een heel mooi klinkende versteker van te maken , het kost alleen veel tijd. De Hitachi buizen klinken niet de vv buizen zijn ECC 83 die er in veel soorten en maten zijn en de eindbuizen zijn van het type EL 84 daar geld hetzelfde voor. De overbodige schakelaars overbruggen of verwijderen en de bekabeling vernieuwen. Och jij hebt er zoveel verstand van dat ik er niets over hoef te vertellen . Het was mijn eerste buizenbak na al mijn transistor versterkers. Vandaag iemand uit Amsterdam gehad en hij vond de Syncro van Michell erg mooi en was jaloers op jou. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 7 september 2001 Report Share Posted 7 september 2001 Geplaatst door Haudio: Ha die Sodejuu, Het is een heel verhaal , maar dat ga ik niet helemaal uitdiepen. Ook weet ik dat de vraag voor Stefan bedoeld is. Maar ik heb zelf jaren met zo'n Bocama gespeeld en ben bijna doorlopend aan het modificeren geweest. Er is echt een heel mooi klinkende versteker van te maken , het kost alleen veel tijd. De Hitachi buizen klinken niet de vv buizen zijn ECC 83 die er in veel soorten en maten zijn en de eindbuizen zijn van het type EL 84 daar geld hetzelfde voor. De overbodige schakelaars overbruggen of verwijderen en de bekabeling vernieuwen. Och jij hebt er zoveel verstand van dat ik er niets over hoef te vertellen . Het was mijn eerste buizenbak na al mijn transistor versterkers. Vandaag iemand uit Amsterdam gehad en hij vond de Syncro van Michell erg mooi en was jaloers op jou. MvG, Haudio Hoi Haudio, Bedankt voor dit verhaaltje. Ik was op hifi.nl nog iets tegengekomen over deze versterker en wel dit Ik denk dat ik hier maar eens mee verder ga. Het is in elk geval op dit moment meer tastbaar dan de zelfbouw platenspeler . Daar ga ik ook wel verder mee, maar eerst die Sincro Was hij jaloers op mij? Wat leuk, dat zijn er anders niet zoveel . Je hebt denk ik al gelezen dat het dus weer vrijdag wordt. Dan komt Audiopaul ook weer mee en kunnen we er weer een feestje van maken. P.S.: Ik had ook weer gelijk wat mijn auto betreft. Ik had nl gezegd dat ik vermoedde dat het probleem in de veerpoot/schokbreker zat en niet in de aandrijfas. Na de reparatie van de aandrijfas, was het probleem er dus nog steeds. Nu bleek het inderdaad in de veerpoot te zitten (niet ernstig, wel vervelend). Wat ben ik toch een IWAB. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 7 september 2001 Report Share Posted 7 september 2001 Hallo Sodejuu! De Lafayette is een erg leuk versterkertje om op te knappen! Ik denk dat je met een goed gerestaureerd exemplaar menig High-end achter je laat. Ben zelf nog steeds op zoek naar een exemplaar als ik op de koninginnemarkt en rommelmarkten loop. De EL84 is wat mij betreft de enige goedklinkende pentode (op een paar slecht verkrijgbare exoten na) Bij Stoet hebben we in het verleden ook een mooi zelfbouwkitje gemaakt met deze buisjes. Ik heb het originele artikel van Rudy van Stratum nog, dat hij toendertijd in de audio en techniek over de Lafayette heeft geschreven (hierin staat ook het originele schema) Mocht je interesse hebben dan hoor ik 't wel. Net als in het artikel dat jij aanhaalt, verteld hij hierin over een zelfbouwbakje met Lafayette trafo's Rudy is een keer bij een vriend komen luisteren naar zijn 300B versterkers. Hij bracht toen zijn zelfbouwbakje mee. Hij was niet beter dan de 300B's, maar gezien de prijs klonk het toch erg mooi. De 300B's waren toen p/m f35.000,- tegen eentje van p/m/ f400,- Een absurde vergelijking! Maar allebei muzikaal! Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts