Alco Posted 2 september 2001 Report Share Posted 2 september 2001 Goeidag,luitjes Ik kreeg vanmorgen plotseling een idee: Zoals de meeste analoog liefhebbers hier op 't forum,heb ik ook nog steeds 'n zwak voor vinyl. Desondanks heb ik (nog steeds) geen draaitafel. Dit is echter meer 'n probleem dat te maken heeft met de opstelling. M'n apparatuur staat opgesteld in 'n rack van zo'n 63cm hoog tussen de speakers. De speakers staan op 57cm hoge stands,ongeveer 30cm achter 't rack. Als ik nu een draaitafel bovenop 't rack zou plaatsen zou deze dus "in de weg" staan van de luidsprekers. (heb van de week de bovenste helft van m'n rack ontkoppelt,waardoor de componenten zo'n 25cm lager kwamen en dat had een postitief effect op 't geluidsbeeld. Nauwkeuriger plaatsing en meer ruimte) welnu,Ik heb nog 'n stevige grenen audio-video kast van 83cm breed en 60cm hoog bij 38cm diep. Als ik hier nu de pootjes onderweg haal wordt 't kastje 49cm hoog. Kortom, dit zijn op zich meer ideale afmetingen,leek mij. Als ik nu dit kastje zou gebruiken kan ik EN een draaitafel plaatsen (op marmerplaat o.i.d) EN m'n versterker kan er nog naast ook. Bovendien kan ik dan de CD-speler in 't kaste kwijt en t.z.t zelfs weer 'n tuner aanschaffen. Daarnaast is dan al die kabel-spaghetti uit 't zicht. (raar,dat de meeste HiFi-rack fabrikanten hier geen rekening mee houden!) ALS ik dat idee zou doorvoeren zit ik wel weer met 'n rack in de maag (die ik amper 5 maanden heb) maar afgezien daarvan.... Wat vinden jullie: Voor 'n iets duidelijker beeld,zie tekening: Alvast bedankt, Groeten, Alco. (wiens vakantie helaas weer ten einde is...back to work,back to reality,bleh!) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 2 september 2001 Report Share Posted 2 september 2001 Leuk zo'n tekening, maar hoe ziet 't er nu uit Wat vind je van het idee van Tuby op 't doe 't zelf forum? Gewoon wat betonnen blokken met wat MDF erop en ertussen. Daar kun je goed mee experimeteren, 't is goedkoop, verkrijgbaar bij elke bouwmarkt en je hoeft je kastje niet te slopen. BTW, ik geloof ook dat zo'n grenen kastje heel goed als resonantiedinges fungeerd. Grenen is licht en zacht hout en neem trillingen heel gemakkelijk over. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 2 september 2001 Author Report Share Posted 2 september 2001 Hallo Sodejuu, Nonderjuu zeg,net stond m'n tekening er nog,nu were niet. (wordt er gek van) Lastig dat je ook alleen maar iets van 'n site kunt plaatsen i.p.v je harde schijf!) tja,grenen is inderdaad vrij zacht hout,en 't is een vrij brede kast,dus vanuit 'n audiofiel standpunt gezien,is 't wellicht niet zo'n goed idee. Dat wordt dus OF leren leven met 'n set die alles behalve ideaal staat opgesteld, OF 'n meer ideaal opgestelde set met alleen CD-speler. Groeten, Alco. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 2 september 2001 Report Share Posted 2 september 2001 Hoi Alco, Ik zou het niet zo snel opgeven . Geef het de tijd en probeer wat uit. Het hoeft niet veel te kosten om zoiets uit te proberen. Neem mijn tip ter harte en probeer wat te stoeien met de blokken en platen. Misschien zijn ze bij jou in de buurt wel aan 't bouwen, kun je daar wel wat geschikt materiaal (restjes) wegkapen De tekening heb ik intussen gezien op je plaatjes-site. Wat een belachelijke url, typisch Microshit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 3 september 2001 Author Report Share Posted 3 september 2001 Hallekideehalootjes, De tekening die je hierboven plaatste is niet de tekening die ik bedoelde. De tekening die ik bedoel is inmiddels alweer verwijderd. (te vroeg?) Ik heb de vraag ook op 't Naim-users forum gesteld,ik zal nog effe kijken wat men daar aanraadt. Laterrrr Groeten, Alco. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 3 september 2001 Author Report Share Posted 3 september 2001 Dit was de tekening die ik bedoelde,Sodejuu: ....en nu maar hopen dat ie er ook staat,i.p.v. weer zo'n lullig klein kruisje. Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 3 september 2001 Report Share Posted 3 september 2001 Hoi Alco, Zoals je ziet staat de tekening er in vol ornaat. Ik kan me voorstellen dat de platenspeler in figuur 1 precies in het geluidsbeeld komt te staan, dat is natuurlijk heel vervelend. Heb je een mooi Targetrek, kun je er niks mee doen . Figuur 2 toont inderdaad een betere oplossing (als het kastje tenminste niet uitsteekt bij de schouw). Of dat grenen kastje voldoet, moet je gewoon uitproberen. Je kunt later nog altijd met andere rekjes spelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 3 september 2001 Author Report Share Posted 3 september 2001 Sodejuu, wat betreft die tip met betonnen blokken en mdf.... Dat lijkt me eerlijk gezegd niet zo'n fraai gezicht en 't blijft tenslotte ook 'n woonkamer,dus 't oog wil ook wat. Op de Naim-site raden ze me beide opties nadrukkelijk af. (althans de meesten) Daar adviseren ze me een draaitafel-muurplateau te plaatsen boven de luidsprekers,maarja,dat gaat ook niet + dat ik 't geen kijk vindt,zo'n (te) ver uitstekend plateau. Ik zal eerst nog 'ns effe verder rondsnuffelen op internet of er echt geen rack-fabrikanten zijn die fraaie racks maken die niet hoger zijn dan zo'n 50cm en minimaal 3 schappen hebben. Op die manier staat een draaitafel exact in 't midden,terwijl 't op 't grenen kastje helemaal rechts er bovenop zou staan. En dus nog dichter bij de rechterspeaker. (wel zonde dan van m'n nog maar amper 4 maand oude rack,maarja) In ieder geval bedankt voor jullie reacties. Groeten, Alco. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 3 september 2001 Report Share Posted 3 september 2001 Geplaatst door Alco:Sodejuu, wat betreft die tip met betonnen blokken en mdf.... Dat lijkt me eerlijk gezegd niet zo'n fraai gezicht en 't blijft tenslotte ook 'n woonkamer,dus 't oog wil ook wat. Op de Naim-site raden ze me beide opties nadrukkelijk af. (althans de meesten) Daar adviseren ze me een draaitafel-muurplateau te plaatsen boven de luidsprekers,maarja,dat gaat ook niet + dat ik 't geen kijk vindt,zo'n (te) ver uitstekend plateau. Ik zal eerst nog 'ns effe verder rondsnuffelen op internet of er echt geen rack-fabrikanten zijn die fraaie racks maken die niet hoger zijn dan zo'n 50cm en minimaal 3 schappen hebben. Op die manier staat een draaitafel exact in 't midden,terwijl 't op 't grenen kastje helemaal rechts er bovenop zou staan. En dus nog dichter bij de rechterspeaker. (wel zonde dan van m'n nog maar amper 4 maand oude rack,maarja) In ieder geval bedankt voor jullie reacties. Groeten, Alco. www.audiomagic.dk Gr. Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 3 september 2001 Report Share Posted 3 september 2001 Geplaatst door Alco:Sodejuu, wat betreft die tip met betonnen blokken en mdf.... Dat lijkt me eerlijk gezegd niet zo'n fraai gezicht en 't blijft tenslotte ook 'n woonkamer,dus 't oog wil ook wat. Ja, het is inderdaad maar wat je mooi vindt. Ik hou wel van dat woeste, degelijke, maar in een omgeving met veel hout is het niet echt mooi. Ik heb zelf een tijd zo'n rek gehad. Ik heb toen kleine fundamentblokken gebruikt, waar ik de (zwarte) MDF-platen op heb gelegd. Om het MDF nog meer te dempen heb ik toen tussen blokken en platen, op maat gesneden tapijttegels gelegd. Zag er woest en stevig uit, zo'n ontwerp waar een tank overheen kan. Ik had wel ook m'n speakers op zo'n zelfde blokken staan, maar dan een maat groter. Zo was het toch een geheel en ik moet zeggen dat ik nog nooit zulke goeie speakerstands heb gehad (voor de CDM-1). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 3 september 2001 Report Share Posted 3 september 2001 Geplaatst door Haudio: www.audiomagic.dk Gr. Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 3 september 2001 Report Share Posted 3 september 2001 Inderdaad een mooi rekje, lijkt trouwens wel behoorlijk veel op het Naim Fraim rek, kijk maar... Trouwens in de Stereo van deze maand staat een complete Naim set getest. Nog een tip, bij de Audio van deze maand zit een gratis audiofiele cd met o.a. een paar goede jazz-nummers! Hier is Alco nog niet mee geholpen, maar het biedt wellicht even een welkome afleiding! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 3 september 2001 Report Share Posted 3 september 2001 Geplaatst door Ome Henk:Beste Alco, Als dat loodbitumen niet helpt, wat dan wel... Het lijkt mij overigens gemakkelijker om een rack zelf te bouwen dan bv. een ... platenspeler. Groetnis, Henk Hoe kom je hier in godsnaam bij Sodejuu , die alles wel ooit een keer wil bouwen (of 't gebeurd laat ik in het midden ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 3 september 2001 Author Report Share Posted 3 september 2001 thanx,guys! Dat Audio-Magic rack heeft inderdaad wel wat weg van de Naim Fraim. hoewel ik de Naim 'Fraim' dan wel iets mooier vindt blijf ik ze beiden lelijk vinden. (de Fraim is nog absurd duur ook) Jammer,dat Target niet meer bestaat.Die hadden nou net precies wat ik zoek. (de B3!)...en dan te bedenken dat ik die 'n jaar of 4 geleden nog had. maarja,...daar zal wel niet meer aan te komen zijn. ik snuffel nog effe verder. Groeten, Alco. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 3 september 2001 Author Report Share Posted 3 september 2001 Ja, Ome Henk. Dat is op zich wel iets. Ik vind de Quadraspire racks wel mooi om te zien. De brede versie is echter weer te breed. Breder dan de schouw waar ie dan voor zou komen te staan. Huadio: ik zag net trouwens dat je ook Target in 't merkenpakket hebt. Ik heb begrepen dat Target inmiddels al 'n tijdje falliet is. Klopt dit ? of is de B3 nog te bestellen ? Groeten, Alco. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 3 september 2001 Report Share Posted 3 september 2001 Welkom bij de "smileys"-club, Ome Henk! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 3 september 2001 Author Report Share Posted 3 september 2001 voor Ome Henkie de 'maximale' afmetingen van 'n rack zouden mogen /moeten zijn: max. zo'n 45cm tot hooguit 50cm hoog. max. zo'n 80cm breed. (schouw is 92) max. zo'n 42cm diep tussenruimte ergesn tussen 10 en 15cm. de B3 van Target voldeed precies aan mijn eisen. (namelijk 45cm hoog,60cm breed,42cm diep. planken waren 46cm breed bij 36 diep) ps:thanx voor je link naar de merken,maar de site van Snijders had ik ook al geraadpleegd,maar zat ook nix bij. Greetings, Al&co Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 3 september 2001 Report Share Posted 3 september 2001 Gefeliciteerd lachebekjes , nog ff en dan gaan jullie echt heel moeilijk praten (UBB-code ) To Alco, Het is even werk, maar bijaudiolinks kun je de links naar de meest uiteenlopende racks vinden. Zelfs gespecificeerd in "Furniture and Stands" en dat voor alle letters van het abc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 3 september 2001 Report Share Posted 3 september 2001 Geplaatst door sodejuu:[QB]Gefeliciteerd lachebekjes , nog ff en dan gaan jullie echt heel moeilijk praten (UBB-code ) Jij wist je anders steeds aardig te redden, Sodejuu! p.s. doe jij 's avonds je vleugels af? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 3 september 2001 Report Share Posted 3 september 2001 Geplaatst door Audiopaul: Jij wist je anders steeds aardig te redden, Sodejuu! p.s. doe jij 's avonds je vleugels af? N Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 3 september 2001 Report Share Posted 3 september 2001 Beste Alco, Het rack Audio Magic Delta is modulair dus je kunt zelf de hoogte ,tussenruimte,kleur bepalen. Verder heb ik inderdaad nog een klein Target rack staan maar daar weet ik de maten niet van uit m'n hoofd. Ik zal morgen even kijken. Verder zijn er natuurlijk ook Fabrieken die vast wel een meubel op maat voor jou willen maken. Neem maar eens kontact op met Aldenkamp in Putten. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 3 september 2001 Author Report Share Posted 3 september 2001 Hallo Haudio, alvast bedankt. sorry, 't is weer 'n kwestie van smaak uiteraard,maar Aldenkamp vind ik te modern en is meer ontworpen voor 't oog dan 't oor. (combinatie van beide zou ideaal zijn,maar is imho,een zeldzaamheid) Ik zag inderdaad dat de Audio-Magic racks modulair zijn,maar ik vindt ze qua uiterlijk erg lelijk. met name die ronde plateaus. Wat kan ik toch ook 'n zeur zijn,heh met wat geduld vindt ik vroeg of laat vast wel de oplossing,denk ik. zo,en nu ga ik maar 'ns m'n bedje opzoeken. puffff,'n korte nacht gehad en 'n lange 1e dag,weer na m'n vakantie. thanx,Y'all, See ya' guys. Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 3 september 2001 Report Share Posted 3 september 2001 Geplaatst door Alco:Hallo Haudio, alvast bedankt. sorry, 't is weer 'n kwestie van smaak uiteraard,maar Aldenkamp vind ik te modern en is meer ontworpen voor 't oog dan 't oor. (combinatie van beide zou ideaal zijn,maar is imho,een zeldzaamheid) Ik zag inderdaad dat de Audio-Magic racks modulair zijn,maar ik vindt ze qua uiterlijk erg lelijk. met name die ronde plateaus. Wat kan ik toch ook 'n zeur zijn,heh met wat geduld vindt ik vroeg of laat vast wel de oplossing,denk ik. zo,en nu ga ik maar 'ns m'n bedje opzoeken. puffff,'n korte nacht gehad en 'n lange 1e dag,weer na m'n vakantie. thanx,Y'all, See ya' guys. Groeten, Alco Slaap lekker, Alco, en morgen gezond weer op! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 3 september 2001 Report Share Posted 3 september 2001 Geplaatst door Alco:Hallo Haudio, alvast bedankt. sorry, 't is weer 'n kwestie van smaak uiteraard,maar Aldenkamp vind ik te modern en is meer ontworpen voor 't oog dan 't oor. ... Groeten, Alco Alco, Aldenkamp heeft welliswaar steeds meer 'glas' en 'rvs' in het assortiment (kopen ze) maar maakt zelf ook meubels van MDF in eigen fabriekje. Ik ben er een aantal malen geweest en zeker een paar jaar terug maakten ze ongeveer alles zelf, zoals gezegd dat wordt wat minder. Groot voordeel van Aldenkamp: ze hebben een enorme toonzaal en je kunt alles bekijken en vaak zelf ook meenemen. gr, Maarten PS. Als het je gerust stelt: ze hebben vast ook een afdeling grenen en oud-eiken voor de liefhebber Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts