Jump to content

Winkelier vs. Consument


Guest Jeroen Leeflang
 Share

Recommended Posts

Guest Jeroen Leeflang

Kijk nu ben ik altijd in voor een heftige discusie en nu is dit de plek om die te gaan voeren.

Dit na aanleiding van het uit de hand gelopen vraagje over een Y kabeltje.

 

Ik weet dat er vele audio zaken zijn hier in Nederland, maar ook dat er nog maar weinig "ambachtelijke", en nu steel ik iemand anders woorden, audiozaken in Nederland zijn. Er zijn op dit moment, en dat is onze (de consument) eigen schuld, veel te veel high tech supermarkten. Ik ben zelf ook ondernemer, maar dan in computer hard-, software en diensten (en ik werk voor een groot IT bedrijf), en ik zie waar de mensen op dit moment zelf naar toe trekken. "Vroeger" hadden veel mensen zelf geen tot weinig kennis en zij lieten zich graag voorlichten door een winkelier. Zij vertrouwden deze winkelier en als hij hun du s aan rade de versterker van 1800,00 te kopen ipv. die van 900,00, omdat het verschil dusdanig groot was en men er dermate meer plezier van heeft, dan geloofde men de man en ging men even verder sparen en kwamen na enkele weken terug en zij kochten het duurdere produkt. Nu gaat het er, bij de meerderheid van de winkels om (niet ALLE), om de klant zoveel mogelijk in het ongewisse te laten. Er wordt een snelle schatting gemaakt of direct gevraagd hoeveel de klant te besteden heeft en hier gaan ze standaar enkele honderdjes boven zitten. Er wordt dan een product verkocht met een grote winstmarge ipv. grote prestaties. Ik heb dit bij mijn vorige werkgever gezien en ik zie het in meer audio zaken, vooral de zaken welke pagina grote advertenties in dagbladen etc. zetten. De merken waar minder winst op te maken is en waar weinig mensen van hebben gehoord worden niet gevoerd of worden afgekraakt als duur en "het ziet er niet uit". De meeste High-end apparaten hebben een erg eenvoudige uitstraling zonder 1001 knoppen en 10002 functies. Maar dat is de high-end kenner allemaal wel bekend. Ook met de speaker keuze is het vaak zielig gestemt. De meeste commerci

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Beste Jeroen,

 

Ik ben het volledig met je eens. (jammer, komt er nog geen echte discussie van de grond)

De enige oplossing voor audio liefhebbers is een cursus electronica, dan maak je alles zelf!

 

Groeten,

 

Stefan

Link to comment
Share on other sites

Stefan, ook zonder cursus is er heel veel zelf te bouwen, begin eens met een simpel bouwpakketje en probeer dat eens op een hoger plan te tillen door te spelen met diverse componenten, op het net zijn er droevig veel sites waar je informatie hieromtrent kunt vinden.

Ook binnen Nederland zijn er een aantal leveranciers van hoogwaardige componenten, buizen, R's, C's, transformatoren en spoelen.

Voor het overige geconfronteerd met een Audiohandelaar, zorg dat je weet waar je naartoe wilt, kijk eens niet alleen naar testen in Audiobladen, zoek eens rond op dat prachtige medium internet, zat gebruikers reviews en sites van absolute liefhebbers te vinden.

En vooral : durf je eigen oren te geloven............

Link to comment
Share on other sites

Jammer dat de branche kapot gaat door de moordende concurrentie en gebrek aan echte innovatie.

De groten worden steeds groter terwijl de kleine specialist (waar wij audiofielen het toch van moeten hebben!)weggeconcurreerd wordt.

Weg met de ketens! weg met de multinationals!

Link to comment
Share on other sites

Stefan,,

 

voorwat betreft jouw noodkreet, weg met.......

We doen dit geheel zelf, we kunnen een product kopen bij een speciaalzaak, waar service, voorlichting en vakbekwaamheid etc. op de een of andere manier in geld uitgedrukt moeten worden.......

Het gros van de consumenten shopt op prijs......

Op deze manier hebben we ook de kleine buurtwinkels in steden en dorpen om zeep gebracht.........

 

Groet Jitze

Link to comment
Share on other sites

Jitze,

 

Ik bedoelde eigenlijk niet alleen de dealers maar ook de fabrikanten. Er zijn veel kleine fabrikanten geleid door idealisme en gemotiveerd om een mooi product te maken.

Deze kunnen echter niet opboxen tegen de grote jongens met hun grote inkoopkracht, dure marketing afdelingen en commerciele slagkracht.

Hierdoor blijven het kleine spelers die op termijn niet overleven omdat hun afzetmarkt te beperkt is en er te veel concurrentie heerst.

Link to comment
Share on other sites

Yes..........

wordt het toch tijd dat we ons eens verdiepen in waar we mee bezig zijn, laat ons niet (mis)leiden door de enorme marketing offensieven van de grote jongens......

Moet zeggen dat de gemiddelde Nederlander snel valt voor dit soort dingen.......

Gelukkig is de markt voor een aantal kleine fabrikanten voldoende groot om te overleven, rijk worden zullen ze inmiddels wel vergeten zijn....zelfs hier in Nederland.

Groet Jitze

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kennelijk is het toch niet makkelijk om als fabrikant het hoofd boven water te houden. Neem nu Sphinx. Dat deze producent het niet kon bolwerken kan ik me nog voorstellen, maar dat niemand het merk wil overnemen zoals ik op deze sight las? Dat betekent dat er kennelijk geen geld met het produceren van dit merk te verdienen valt.

 

Alleen al de naam en het logo vind ik een schitterende marketingvondst. Toch vraag ik me wel eens af wat er nu in die versterker zat/zit. Wie deed bijvoorbeeld het ontwikkelingswerk - zoiets doe je toch niet op een achternamiddag. Het design is kennelijk niet zo bijzonder dat anderen het willen voortzetten.

 

Carl

Link to comment
Share on other sites

Guest Jeroen Leeflang

Maar van de andere kant is het ook wel logisch, want niet iedereen kan een AccuPhase Mono versterkertje van 10000$ ff op een wilde dinsdag middag bij een of andere echte hifi zaak vandaan slepen. Het is dus altijd een afweging voor audiozaken wat ze in hun assortiment nemen. Of op en top high-end apparatuur met

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...