ceedee Posted 4 februari 2001 Report Share Posted 4 februari 2001 beste audioliefhebbers, Ik heb met belangstelling een aantal verhaaltjes gelezen en steeds blijkt dat er een prijsdrempel is om een mooie muziek installatie te kunnen (mogen) aanschaffen. Misschien een hollands gebruik dat we nog steeds zeggen dat "er voor gespaard" moet worden. Maar er is telkens weer iets of iemand die dit door kruist. Een beetje investering wordt toch uit een ander vaatje getapt !! Waarom dan niet voor een mooie muziek installatie ???????? Bedenk wel dat goede muziek, op een goede en verantwoorde manier gereproduceerd, heel wat kan veranderen in een mens. En zeg nou zelf we hebben er toch allemaal recht op !! Even een rekensommetje; Een echte high end installatie heb je al voor zo'n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 4 februari 2001 Report Share Posted 4 februari 2001 Hallo Ceedee, Ik ben 't grotendeels met je eens. Veel mensen begrijpen niet waarom wij audiofielen/muziekliefhebbers "zoveel" geld uitgeven,maar een auto van een halve ton vind vrijwel iedereen doodgewoon. Een goede (en tja,helaas vaak ook kostbare) audioset geeft dagelijke veel plezier. Iemand die nix om muziek geeft kan inderdaad beter een of ander japans minisetje kopen, voor op de achtergrond. Echter,...."echte" High-end vanaf zo'n 45.000 vind ik persoonlijk ietsie overdreven. High-end heeft mijns insziens niet zo zeer met een megahoog prijskaartje te maken. High-end is ook mogelijk voor nog geen 10.000,-! en je kunt ook setjes van 'n halve ton kopen die nog nergens naar klinken. (zoals Mark Levinson + Thiel die ik onlangs mocht beluisteren) Kortom, ik ben 't grotendeels met je eens, maar 't kan dus zelfs voor nog minder geld! Greetings, Alco. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ceedee Posted 4 februari 2001 Report Share Posted 4 februari 2001 Beste Alco, Om naar je eigen muziek te kunnen luisteren zodat het "echt iets met je doet" heb je toch een setje nodig op 'hoog niveau'. Jammergenoeg zijn er veel combinaties die dat niet bij je los maakt. Recent heb ik naar een setje geluisterd van Von Schweikert samen met KR-Enterprise en Harmonic Technology. Ik loop inmiddels aardig te piekeren om dat toch maar in huis te halen. Groeten, c.d. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 5 februari 2001 Report Share Posted 5 februari 2001 Beste CeeDee, Je maakt een denkfout want het is goedkoper dan wat jij zegt. 45000,00 : 20 jaar = 2250,00 per jaar 2250,00 : 365 dagen = 6,16 per dag De restwaarde van de apparatuur is er ook nog dat is kompleet dan nog wel 10.000,00 35.000,00 : 20 jaar = 1750,00 per jaar 1750,00 : 365,00 = 4,79 per dag Een stevige roker besteed meer Een alcoholist veel meer Een drugsgebruiker soms wel tot 1000,00 per dag. En dat zijn wij natuurlijk allemaal niet mogen we dan voor ons zelf voor heel veel genot ook een beetje uitgeven. En verslaafd zijn aan muziek ! Met Vriendelijke Groet, Henk AS Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ren Posted 5 februari 2001 Report Share Posted 5 februari 2001 Hallo allemaal, Bedankt voor jullie tips, maar...euh ik ben nog steeds tevreden. Groetjes, Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 5 februari 2001 Report Share Posted 5 februari 2001 En DAT is waar 't om gaat, Rene! Zolang je zelf maar happy bent met je spullen. Zolang je niet iets mist in 't geluid van je set,kun je 't maar beter eerst zo laten. (hm,..was ik daar een aantal jaren geleden maar achter gekomen.) Greetings, Alco. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jos Posted 5 februari 2001 Report Share Posted 5 februari 2001 Wat is emotie waard ? wat is vreugde waard ? wat is je gezondheid waard ? wat is een vervuld en rijk gevoel waard... En wij nederlanders gaan dit berekenen per jaar per maand per dag.. en dan is er op al die beleefde vreugde nog statie geld, [restwaarde] en dat willen we ook weer terug. en uiteindelijk piest er een hondje op je steen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 21 februari 2001 Report Share Posted 21 februari 2001 Hallo, Ome Henk. knock,knock, waky wake! ik schreef niet over japans "spul" in 't algemeen. Ik had 't over een Japans minisetje! De nadruk lag op 't woord "minisetje", iets minder op 't woord "japans". Let's be honest, die staan nou niet echt bekend om hun muzikale kwaliteiten. Leuk,voor op de slaapkamer of voor de kids,maar that's it. Tuurlijk zijn er ook wel Japanse merken die goede dingen produceren,maar minder veel en daar hangt dan inderdaad een ander prijskaartje aan,zoals bijv. Accuphase. That's all, folks Alco. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest rr Posted 21 februari 2001 Report Share Posted 21 februari 2001 Jongens(en/of meisjes),wat maakt eigenlijk uit,muziek is emotie,al komt het uit een portable radiootje, van mijn part uit japan.Wardeer ieders mening en geniet op je eigen manier. groetjes aan alle forumgangers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest rr Posted 21 februari 2001 Report Share Posted 21 februari 2001 o ja,mijn set: Marantz pm 17 ,, cd 17 ,, st 17 Linn keilidh v d hull the first ,, ,, magnum hybrid Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 21 februari 2001 Report Share Posted 21 februari 2001 Hallo rr, Eigenlijk heb je helemaal gelijk! Bedankt! Ach,ja. De meeste mensen zeggen wel 'ns: "'t is maar goed dat iedereen verschillend is" ,maar...owee,(de praktijk) als iemand dan opeens een andere mening.voorkeur blijkt te hebben dan krijg je al gauw onenigheid. Muziek is inderdaad emotie,en je kunt ook kippevel krijgen als je iets moois hoord uit je wekkerradio. 't alleen zo dat (en dat maakt deze hobby zo leuk) een goede HiFi-set je meer betrekt bij de muziek,zodat de emotie soms nog sterker wordt. O, ik lees net je laatste berichtje,rr met de opsomming van je set. Ook Very Nice! Groeten, Alco. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 21 februari 2001 Report Share Posted 21 februari 2001 Ik heb eens door deze pagina lopen bladeren en er viel mij de discussie over DVD, SACD versus CD op. Hier wil ik wel enige frustratie over ventileren: Er is NIETS mis met een Goede CD speler (en dan bedoel ik wel een echte GOEDE)De meeste luisteraars halen lang niet het onderste uit de kan met hun versterkers en luidsprekers. Je kan beter in een fatsoenlijke versterker investeren dan in DVD of SACD. Smijt die transistorbakken uit het raam (ook de Krells en Mark Levinsons alsjeblieft) en gebruik eens een triode BUIZENversterker, je zal verbaast zijn over de kwaliteitswinst die je hiermee kunt behalen. Ook dome tweeters zijn slecht (ik heb tenminste nog nooit een goede gehoord!)Het is beter om breedband luidsprekers als Manger, Lowter en dergelijke te gebruiken. Hiermee gaat meteen je rendement omhoog, en dan kun je een buizen einbak van 5-10 watt gebruiken (less is more). Helaas zijn er niet zoveel commerciele luidsprekers op de markt met breedband weergevers, maar als voorbeeld; Remo in Voorburg levert zelfbouw kits (dit is nog eens goedkoper ook!) Nog even voor de duidelijkheid!! DVD en SACD zijn op de markt gebracht om de inzakkende verkopen van CD te compenseren met een nieuw en beter(?????) product. Gelduitdezakklopperij noem ik dit! Dit hoeven we toch niet te pikken? Laten we betere versterkers en luidsprekers eisen!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 24 februari 2001 Report Share Posted 24 februari 2001 Hallo Stefan, Zozo, dat zijn heftige uitspraken.. Ik ben 't echter voor 'n groot deel wel met je eens hoor,maar niet 100% Het is inderdaad verdomd moeilijk voor 'n "gewone" dome speaker om de eigenschappen van 'n breedband/hoorn speaker te evenaren,laat staan overtreffen. Echter, dat dome-tweeters per definitie slecht zouden zijn vind ik flauwekul. Of 't houd in dat je nog weinig/niet genoeg dome speakers hebt gehoord of nog niet de juiste. Er zijn namelijk meer dan genoeg fantastische speakers met dome-tweeters! Ook ik ben zeer enthousiast over buizenversterkers. Ze hebben iets dat je vrijwel onmogelijk met een transistorversterker kun benaderen. Echter, ik zou voor geen goud m'n huidige versterker willen omruilen voor een buizenbak. Maar ok, Zoveel mensen zoveel wensen/voorkeuren. Groeten, Alco. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 25 februari 2001 Report Share Posted 25 februari 2001 Dag Alco, Ik heb erg veel luidsprekers beluisterd, en er een aantal zelf gebouwd. Ook de beste en duurste tweeters heb ik uitgeprobeerd (Dynaudio esotec & esotar, Scan speak revelator). Het grootste probleem met deze jongens is het beperkte frequentiebereik aan de onderzijde, hierdoor zit je scheidingsfrequentie midden in het voor je oren meest gevoelige gebied. Tussen 1000 en 5000 Hz, is het menselijke gehoor het meest gevoelig. Probleem twee is dat de resonantiefrequentie van dit type tweeters vrij hoog ligt, meestal tussen de 750 en 1250 Hz, daar waar je oren zo gevoelig zijn! Tweeters hebben ook de neiging om 'ringing' te vertonen, dit is een soort vervorming in de hoge frequenties. Natuurlijk zijn deze kwalen te beteugelen met een uitgebreid filter, veel fabrikanten slaan deze weg in (bijvoorbeeld Thiel). Zij maken dan luidsprekers die een uitgewogen klank hebben maar waar je een draak van een versterker voor nodig hebt om ze aan te sturen, en dat is dan weer jammer he! De oplossing is dus vaak erger dan de kwaal; uitgebreide filters zorgen voor een complexe belasting van je versterker, verlagen het rendement en halen daarmee alle levendigheid (snelheid en dynamiek) en kleur uit je versterker-speaker combinatie. De verlosser van al dit kwaad was bij mij een breedband weergever, sinds ik deze gebruik, kan ik weer genieten van muziek. Alle tweeters die ik sindsdien gehoord heb (ook dat waren geen slechte!) konden mij niet meer bekoren, ze klonken vervormd, scherp en lang niet zo open en rustig als de breedbander. En wanneer deze speakers wel een evenwichtig klankbeeld konden presenteren waren het de aangesloten versterkers die het geluid verprutsten omdat ze de boel niet goed aan konden sturen. Helaas is dit het vicieuze cirkeltje waar de meeste High-end fabrikanten zich in bevinden. Als jij je versterker niet zou willen ruilen voor een buizenbak moet je wel een erg goede hebben? Of heb je nog geen echt goede buizenbak gehoord? Of je hebt wel een goede buizenbak gehoord maar met de verkeerde speakers (want buizen zijn erg kieskeurig in de samenwerking met weergevers) Met audiofiele groet, Stefan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 25 februari 2001 Report Share Posted 25 februari 2001 Hallo Stefan, Nou, 't feit dat ik op dit moment m'n huidige versterker niet zou willen ruilen voor een buizenbak is meer omdat ik erg happy ben met m'n versterker en niet omdat ie beter zou klinken dan 'n buizenbak. Daarnaast kreeg ik van verschillende mensen 't advies om m'n huidige versterker (Naim Nait-2) nooit weg te doen. Hoewel ik 'n tijdje geleden wel in de verleiding kwam om 'm in te ruilen op 'n Unison Research Simply-two. Kortom, er zullen vast en zeker (vele) buizenversterkers zijn die mooier klinken dan m'n oude vertrouwde Nait-2, maar voor 't eerst in 13 jaar continue inruilen en opnieuw kopen ben ik erg happy met m'n setje. En bovendien kost een beetje buizenversterker 't veelvoudige van m'n Naimpie. Dat geld kan ik dan voorlopig beter in nieuwe muziek investeren. Greetings, Alco. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts