Jump to content

Welke buis heeft je voorkeur?

Michel
 Share

Recommended Posts

Nou nou, heren,

In ieder geval reacties die ik niet had verwacht!

Voor de goede orde: ik denk het een en ander van buizen te weten, echter niemand weet alles (@ Ava: buizenexpert is een ego-strelende term, maar helaas dus niet van toepassing :( ). Ik ben dus vooral benieuwd naar onderbouwde voorkeursuitingen.

En inderdaad Stefan, dit alles ter lering ende vermaak. Er bestaat altijd een kans dat iemand op een verborgen juweeltje is gestuit. Waar ik dan graag deelgenoot van word...

Groet,

Tuby cool.gif

Voor de goede orde. Ik kan op dit moment alleen nog mijn mening geven over gressbuizen. Deze hebben een heel solide klank en redelijk dof. Met andere buizen heb ik nog geen ervaring, maar daar wordt aan gewerkt. eek.gif:P;)

P.S.: Is dit nou nr. 700 en wordt ik 'm ook niet meer kwijt? confused.gif;)

Geplaatst door Audiopaul:

M'n beste Sodejuu

Dat komt omdat jij de "vooruitgeschoven post", oftewel de "verkenner" bent voor de toekomstige Forumkoning!

.........Ik dus!!!   :P   :D   :P

Pas maar op dat het HEAR-team er geen

KONINGIN van maakt, Audiopaul! (Want dan sta je mooi voor Audiopaal) :D

Groet,

Tuby cool.gif

Ha, ha, ha, ha, ha, ha!   :D

p.s. hoe kun je nou voor Audiopaal staan als je koningin bent, tubelientje?   ;)

Nog nooit van een sex-change (ja ja, techniek staat voor niets) gehoord, Audiopaul? :D

Groet,

Tuby cool.gif , lientje is my former name :D:D

Geplaatst door Tuby:

Nog nooit van een sex-change (ja ja, techniek staat voor niets) gehoord, Audiopaul?   :D

Groet,

Tuby   cool.gif , lientje is my former name   :D    :D

Ahum, heb last van baardgroei (in m'n keel), ga me even scheren! (met een lekker bakkie!) :D:D

p.s. Hoewel ik je, als transistorman weinig van repliek kan dienen op je vraag, wil ik w

Beginnen de buizenkriebels bij mij nu dan toch eindelijk echt de kop op te steken?   ;)

Beste Audiopaul,

In alle eerlijkheid moet ik zeggen dat er zeker niets mis is met een mooie (Sphinx bijvoorbeeld :D) transistorversterker.

Sterker nog, buizenbakken zijn maar bewerkelijke apparaten als je ze vergelijkt. Regelmatig nieuwe buizen erin (die je nog maar moet zien te vinden van het model dat je zoekt, sommigen zijn zeer schaars), afregelen, buisvoeten wisselen als je bakeliet hebt, enz.

Het voordeel van buizenversterkers is echter, dat vanaf een bepaalde prijs (zeg zo'n 4000,-) ze een betere prijs-kwaliteit-verhouding hebben dan transistorversterkers. En als je handig bent en zelf wil modificeren of zelfs helemaal bouwen ligt het instapbedrag nog een stuk lager.

Het belangrijkste is denk ik dat je er lol in moet hebben om met buizen te rommelen. Als je gewoon wil zitten en luisteren, ben je misschien wel beter af met transistors.

Groet,

Tuby cool.gif

Ik denk dat tuby wel gelijk heeft, als je voor buizen gaat, dan ga je er ook helemaal voor. Dat betekend dat je je er in moet verdiepen om het beste in de buizen naar boven te halen.

Zal ik dan als eerste antwoord geven op de initiele vraag?

Buizen algemeen: alleen triode buizen, en bij voorkeur direct verhitte types

voorversterker en driver buizen die niet meer gemaakt worden:

Siemens Aa, Ba, Ca

Philips B403, B406, B405

Telefunken Re-134

Tungsram L414

RCA 56, 76, 30, 26

Voorversterkerbuizen uit huidige productie: sorry, geen mening! :D

Eindversterkerbuizen die niet meer gemaakt worden:

Sylvania 10 (=VT-25)

RCA 45, 50, 71A, 2A3(monoplate!)

Telefunken RE604

Philips AD1

Eindversterkerbuizen uit huidige productie:

AVVT 300B

AVVT 2A3 (monoplate!)

VV45

Western electric 300B

Gelijkrichters die niet meer gemaakt worden:

RCA 83

Philips AX-50, AZ-1

Ik hoop wel dat nu niet iedereen deze buizen gaat zoeken want dan vliegen de prijzen omhoog! :D

De "uit productie" buizen kan je alleen gebruiken als je zelf versterkers bouwt, ze zijn geen substituut voor in versterkers van huidige commerciele modellen.

Nu ben ik wel benieuwd naar jou favorieten Tuby? ;)

Groeten,

Ooit eens een sessie bijgewoond met Triode Dick en zijn versterkers, meegemaakt dat er zeker verschillen in buizen zijn, echter een schakeling opgebouwd uit zeer goede componenten laat horen dat deze verschillen niet echt dramatisch zijn................

Buizen uit huidige productie zijn bepaald goed te noemen, AVVT, Svetlana, Sovtek en KR zijn hiervan goede voorbeelden, opvallend is dat het alleen de fabrikanten uit de invloedssfeer van Rusland zijn die op het gebied van buizen vooruitgang hebben geboekt, de rest van de wereld heeft de buis jaren geleden reeds afgeschreven en produceert op oude wijze met vaak afgeschreven en versleten apparatuur...........

Zinvol lijkt het derhalve deze nieuwe Oost Europeanen en Russen eens goed aan de tand te voelen.

Het heilig verklaren van de laatste restanten oude buizen is niet de meest geeigende weg voor een toekomst met buizen.

Alleen voor de handel welke heftig reageert op de vraag uit de markt is dit een goudmijn.

Alhoewel, ook de prijzen van KR zijn niet bepaald vriendelijk te noemen........

Groet Jitze :P

Top Jitze!

Een beetje waar ik op had gehoopt. Ik heb zelf in het verleden wat geexpirimenteerd met NOS, maar ik ben tot de conclusie gekomen dat de prijs niet opweegt tegen de kwaliteit. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Met name Svetlana vind ik hele mooie buizen maken, voor een schappelijke prijs, met Sovtek als goede tweede (de WXT-serie is een stuk verbeterd tov eerdere produktie).

N.B. Wist je dat in bijna alle schakelpanelen van MiG's buizen worden gebruikt? Dit omdat buizen in tegenstelling tot transistoren niet gevoelig zijn voor neutronen(bommen). Dat is ook de reden dat de voormalige Oostbloklanden nog steeds kwaliteitsbuizen maken. Ze moeten wel. :D

Chinese buizen echter vind ik maar niks. Er is een markt aan het opkomen in de USA waarbij Amerikaanse bedrijven Chinese buizen van hun eigen naam voorzien (o.a. Ruby en Groove). Chauvinistisch als die Amerikanen zijn vinden deze buizen gretig aftrek, ze worden steeds populairder en door het sneeuwbaleffect zijn het zgn gerenomeerde merken voor je het weet.

Nog een leuke: RCA/USA maakt weer buizen. Made in Brazil wel te verstaan, alleen dat vergeten ze nog wel eens te melden. En uiteraard te koop tegen Amerikaanse prijzen.

In ieder geval was dit een beetje waar ik op gehoopt had bij het starten van dit topic. Het is denk ik goed om je eigen conclusies te trekken als je het een en ander geprobeerd hebt, maar het kan altijd gebeuren dat je dingen over het hoofd hebt gezien. Ik ben blij dat er mensen zijn die mijn mening delen.

Groet,

Tuby cool.gif

Geplaatst door Stefan:

Nu ben ik wel benieuwd naar jou favorieten Tuby?    ;)

Groeten,

Waarvan akte, Stefan;

Zoals ik in een eerdere posting (hierboven) al heb aangegeven, ben ik niet vies van nieuwe buizen.

Je kunt het geheel op twee manieren benaderen:

1) Droomset met droombuizen

2) Praktisch.

Ad. 1) Hier kan ik kort over zijn. Met mijn bescheiden ervaring op het gebied van exoten ben ik geneigd de bekende weg te bewandelen. RCA/Telefunken/Mullard/GE/Brimar/Sylvania powertriodes en dubbeltriodes (deze vooral van Amperex).

Ad. 2) Ofwel wat zou je doen met een redelijk (maar niet extreem groot) budget. Zoals ik al eerder heb aangegeven vind ik de KT88 erg mooi. Wellicht laat ik mijn versterker in de toekomst nog eens ombouwen voor deze supertriode. For the time being heb ik EL34's, welke gezien de hoge roulatiefactor uitstekend bevallen. Heb er tot nog toe Welter, Mullard, Svetlana, Sovtek, Valve Art en EI Big Bottles in gehad.

Mullard de mooiste, Svetlana de overall winnaar vanwege prijs-kwaliteit (en beschikbaarheid!!)

Qua driverbuisjes zou ik gaan voor ECC81/ECC82/6CG7/6FG7 van Mullard, Mazda, RCA en GE. Maar ook de 6N1P van Svetlana bevalt goed. Zelfs zodanig dat er menig NOS-buisje het veld voor moest ruimen.

Op het gebied van gelijkrichters moet ik je een antwoord schuldig blijven, omdat ik hier simpelweg geen ervaring genoeg voor heb.

Ik hoop dat ik je met dit alles niet al te hard heb laten schrikken. ;)

Groet,

Tuby cool.gif

Geplaatst door Tuby:

Zoals ik al eerder heb aangegeven vind ik de KT88 erg mooi. Wellicht laat ik mijn versterker in de toekomst nog eens ombouwen voor deze supertriode.

Tuby    cool.gif

UUUUUH Tuby,

Een KT-88 is een Pentode hoor! geen triode!

Ook als je hem in triode zou schakelen blijven de extra roosters altijd in de weg zitten :D

Wat betreft je opmerking over de huidige producenten, ze maken allemaal eindbuizen; maar voorversterker buizen zoals ze vroeger gemaakt zijn, direct verhitte types, worden nog niet echt opnieuw geproduceerd.

Wel de noval buisjes natuurlijk, dat is de grootste markt op moment. Ik denk dat ze bang zijn om een "nieuw" type voorversterkerbuis op de markt te brengen, er zijn dan nl. nog geen grote afnemers, eerst moeten er versterkers voor gebouwd (en verkocht) worden!

Jammer maar helaas, ik denk dat ik dan voorlopig toch maar bij de "NOS" of "OS" buizen blijf ;)

Het verbaast me ook niets dat je de Mullard EL34's het mooist vind, als je ze hebt zou ik ze koesteren, je komt er nooit meer aan!

Groeten,

Geplaatst door Stefan:

UUUUUH Tuby,

Een KT-88 is een Pentode hoor! geen triode!

Groeten,

confused.gifconfused.gifconfused.gifconfused.gif

Je laat me schrikken! Zoals ik in een eerdere posting al aangaf; SOMS weet je iets, maar hier had ik toch mijn hand onder durven te verwedden!! (...en o wat ben ik blij dat ik dat niet heb gedaan :D)

Ziedaar het gevaar van dingen van anderen klakkeloos voor waar aannemen....wat niet wegneemt dat ik ze erg mooi vind klinken...

Groet,

Tuby cool.gif

Vreselijk goed nieuws voor Triode liefhebbers,

KR Enterprise heeft een foutje gemaakt bij het bedrukken van een buis, een 300BXLS met verkeerde opdruk nu slechts voor fl. 1.200,00 per set...............

Normale prijs fl. 2.649,00 voor een setje....

Hiermee is een SE versterker met vermogen te bouwen.

http://www.triodedick.com voor een recensie en schema's......

Groet Jitze :D:D:Deek.gif

Hallo Jitze,

Met twee 300B's parallel kan je meer vermogen halen als de KR.

Max. dissipatie KR=65Watt, een 300B=40Watt; je hebt dus 15Watt meer, dit extra vermogen kan je ook opofferen om lagere vervormingscijfers te krijgen.

Het extra voordeel is dat de uitgangsimpedantie bij gelijke trafo met bijna de helft omlaag gaat en daardoor de controle op de speakers verbeterd; de dempingsfactor zal bijna verdubbelen.

Triode Dick zal het niet eens zijn met parallel schakelen van buizen, maar bij eindpitten heb ik alleen positieve ervaringen!

4x 300B hoeft niet meer dan f1000,- te kosten.

Die fout gestempelde KR buizen zijn volgens mij via Engeland te verkrijgen.

Groeten,

Stefan,

ook 300B's komen in soorten en kwaliteiten.....

Deze 300BXLS speelt in de absolute top mee, beter geluid en een langere levensduur, weet echt niet of ik er 4 voor fl. 1.000,00 wil hebben.

Overigens zijn ze nu ook in NL leverbaar,

bijv. bij RUAD Amsterdam 020 6698336

Groet Jitze :D:D;)

Overigens doelde ik bij mijn vorige posting op de "standaard" 300B's en niet de doorontwikkelde typen als de KR.

Heb jij die 300BXLS al eens beluisterd Jitze? Met welke 300B's heb je ze vergeleken?

Ik heb ze zelf nog niet in mijn versterker getest.

Groeten,

Stefan,

kijk eens op de site http://www.triodedick.com heeft een vergelijkend warenonderzoek gedaan met diverse triodes waaronder dus ook de 300BXLS en de de hemel ingeprezen GE : the original !!!!!!

Komt tot opzienbarende conclusies, heb ooit een Amerikaanse site bezocht waarop ook diverse triodes met elkaar vergeleken werden, ben ik kwijtgeraakt, was ook niet erg positief over de GE en de chinezen.......

NB heb wel een set KR300BXLS in huis, nog niet meegespeeld, moet nogal wat componenten bijelkaar sprokkelen, wel geluisterd naar KR versterkers met deze buis, wordt hier niet echt erg vrolijk van, wijt dit aan de voortrap waarin een grote hoeveelheid halfgeleiders en IC's - naar mijn smaak - het resultaat nogal vertroebelen..........

Groet Jitze

:):)