Jump to content

Welke buis heeft je voorkeur?

Michel
 Share

Recommended Posts

Hallo jitze,

Ik ken de "Dick" site, ik was alleen benieuwd of je zelf tot deze conclusie was gekomen! :rolleyes:

De WE prijst zichzelf behoorlijk uit de markt ook al is het waar wat ze zeggen over de levensduur.

Chinese buizen zijn niet allemaal slecht, Valve Art heeft hele mooie types: nickel plate 300B's en nu ook mesh 300B's. Ik ben erg benieuwd naar de klank van deze buizen!

Kijk maar eens op deze site.

Groeten,

Geplaatst door Stefan:

Hallo jitze,

Ik ken de "Dick" site, ik was alleen benieuwd of je zelf tot deze conclusie was gekomen!    :rolleyes:

De WE prijst zichzelf behoorlijk uit de markt ook al is het waar wat ze zeggen over de levensduur.

Chinese buizen zijn niet allemaal slecht, Valve Art heeft hele mooie types: nickel plate 300B's en nu ook mesh 300B's. Ik ben erg benieuwd naar de klank van deze buizen!

Kijk maar eens op deze site.

Groeten,

H

Stefan,

heb zelf een aantal 300B's kunnen vergelijken oa. KR, JJ, AVVT,Svetlana en Golden Dragon.

Daarnaast met en op versterkers van Triode Dick een aantal anderen gehoord en belangrijk in dit verband, ook meegemaakt hoe hij luistert en vergelijkt, vandaar dat ik in zijn vergelijkingen het grootste vertrouwen heb.

Ook andere versterkers met 300B meegemaakt van Heart en Bert Fruitema, hiervan toch minder onder de indruk, heeft te maken mogelijk met de gebruikte buizen en andere componenten en daarnaast met de wijze waarop de eindbuizen worden ingesteld.

Groet Jitze :rolleyes:

Hallo remco!

Je eerste posting, en mij meteen op mijn plaats gezet! eek.gif

Je hebt helemaal gelijk; ik moet me ook niet bemoeien met zaken die me niet interesseren,

in ieder geval heeft hij wat mij betreft een rooster te veel, en nog beam electrodes ook! ( voor de geinteresseerde forummer kan ik de “RCA receiving tube manual “ aanraden als leesvoer voor de verschillen tussen Pentodes en Beam tetrodes)

I stand corrected.

Misschien kan je nog wat meer van je buizenkennis op deze site ventileren, je kunt nooit genoeg buizenliefhebbers op de site hebben. ;)

Mooie set die je gebouwd hebt, I'm impressed, net als Dick las ik. Overigens heb ik bij jou nog geen beam-tetrode of pentode kunnen ontdekken! :D

Jitze,

De klank van de Heart versterkers (en ook andere commerciele ontwerpen) wordt voor een groot deel bepaald door de uitgangstrafo en wat er onder de kap zit, een andere 300B heeft op zo'n versterker niet zo veel zin, je kan voor hetzelfe geld waarschijnlijk meer rendement halen uit het verbeteren van de andere componenten.

Dat verschillende fabrikaten buizen veel verschil opleveren is bekend, je moet je alleen afvragen of klankveranderingen van een hele dure buis de prijs rechtvaardigen, wanneer je hem in een fabrieksversterker plaatst.

Wanneeer je zelf bouwt kan je natuurlijk de capaciteiten van zo'n buis volledig benutten!

Ook buisinstellingen zijn belangrijk, wanneer bij mij de gloeispanning enkele tienden oploopt veranderd de klank behoorlijk, de verschillen zijn vaak groter dan die tussen verschillende buisfabrikaten!

En dan heb ik het nog niet eens over de hoogspanningsinstelling!

Groeten,

Stefan,

zelfs in een - goed gebouwde - fabrieksversterker zal een betere buis opvallen.........

Mogelijk is het daarnaast mogelijk om verder te verbeteren, soms gaat dit wat als te ver, om nu bijv, nieuwe trafo's in een Heart te zetten is toch wat al te kostbaar, beter een andere gekocht dus.........

Het afgelopen jaar heb ik zo een beetje met diverse buizen rondlopen prikken en luisteren vaak toch een aardige manier om meer muziek mee te krijgen....

Groet jitze

Hallo jize,

Begrijp ik hieruit dat jij een Heart hebt (of gehad?) Welke?

Ik heb ooit de double beat gehad/gebouwd deze is ongeveer 1 maand origineel geweest. Begrijp me niet verkeerd; een double beat is een erg mooie versterker, ik kan het alleen niet laten om te verbeteren.

We hebben ook eens een speciale uitgangstrafo gewikkeld volgens een ideetje van mij, dit maakte een significante verbetering!

Nu staan mijn proto's in de Double Beat chassis; vanbinnen volgepakt en zelfs daarbuiten nog trafo's (interstage en plate-choke) aangesloten, het wachten is op mijn nieuwe chassis (twee keer zo groot)

Hetgeen ik duidelijk wilde maken met mijn vorige verhaal is dat je bij een fabrieksversterker afhankelijk bent van de ontwerpkeuze van een ander, die is over het algemeen niet gelijk met de mijne :D

Wanneer je zelf bouwt kan je volgens mij meer uit goede buizen halen, omdat je zelf bepaald hoe je de voeding uitlegt, en of je fixed bias gebruikt of een kathode weerstand, etc.

Groeten,

Stefan,

niet gehad, wel een experiment meegemaakt een Heart zo geprepareerd dat de trafo's vervangen konden worden.

Inderdaad groot verschil - in dit geval trafo's van Amplimo/vanderVeen.

Groet Jitze

• 2 weeks later...

Er bestaan geen Russische buizenfabrieken meer. Sovtek & Svetlana zijn in Amerikaanse handen. Dat geld ook voor KR. Zij hebben gewoon voor een habbekrats de produktielijn opgekocht, om de simpele redenen dat alles geprivatiseerd (lees verkocht) is. Daarnaast is het ontwerp en de bouw van de machines dermate kostbaar, dat het commercieel niet interessant is een nieuwe produktielijn te beginnen.

Geplaatst door henricus:

Er bestaan geen Russische buizenfabrieken meer. Sovtek & Svetlana zijn in Amerikaanse handen. Dat geld ook voor KR. Zij hebben gewoon voor een habbekrats de produktielijn opgekocht, om de simpele redenen dat alles geprivatiseerd (lees verkocht) is. Daarnaast is het ontwerp en de bouw van de machines dermate kostbaar, dat het commercieel niet interessant is een nieuwe produktielijn te beginnen.

Beste Henricus,

Er is mij verteld dat vanwege de toepassing van buizen in russische militaire electronica, er nog steeds buizen worden geproduceerd daar. Welke fabrieken dat doen weet ik niet, maar er zouden er dus nog moeten zijn (zonder dat de amerikanen zich hier mee bemoeien).

Wat Sovtek en Svetlana betreft; deze zijn kwalitatief met sprongen vooruit gegaan sinds men kapitalistische motieven heeft :D.

KR waarschijnlijk ook, maar dat weet ik niet uit eigen ervaring.

KR is overigens Joegoslavisch (maar daar vliegen ze ook met MiG's :D), en Sovtek is volgens mij een verzamelnaam, net als Groove en Ruby.

Groet,

Michel cool.gif

Henricus,

Sovtek wordt door New sensor corp. vertegenwoordigd, zij bewerken de markt voor deze RUSSISCHE fabrikant.

Svetlana heeft tegenwoordig zijn eigen marketing en verkoopkantoor in Amerika. De buizen van beide zijn altijd in het oosten gemaakt, de enige amerikaanse buizenfabriek is die van Western Electric, en die maken maar een paar modellen (waaronder de originele WE-300B)

Dat verhaal dat zij de productielijnen opgekocht hebben klopt niet (trouwens ze zouden wel gek zijn om die naar Amerika te verhuizen, de salarissen van de werknemers liggen daar vele malen hoger, en gezien de bewerkelijkheid van een buis; maakt dat het natuurlijk niet interessant meer...... toch?)

Buizenproductie wereldwijd (een enkele kleine uitzondering daargelaten)is nu geconcentreerd in oost-europa, rusland en china!

Alle huidige productie merken met merkprintjes uit Engeland, Amerika etc. zijn bij fabrikanten uit deze regio ingekocht en van een eigen merk en type voorzien. Philips deed dit al eind 60er jaren, zij hebben bijv. jarenlang Sovtek buizen onder eigen naam verkocht.

Maar Philips was hiermee niet de eerste; in de beginjaren van de buis, 20er jaren, was dit ook al een bekende methode, erg veel NOS buizen van merken als Sylvania, Cunningham, Ever-Ready, Hytron, Ken-Rad, National Electronics, Raytheon, etc. komen uit de Sylvania of RCA fabrieken. Kruisbestuiving was toen aan de orde van de dag, wanneer de ene fabriek uit zijn voorraad liep ging hij bij zijn collega inkopen om daarna onder eigen naam de markt op te gaan.

Ik geloof dat ik nu enigszins afwijk maar mijn stelling lijkt me wel duidelijk.

Groeten,

Geplaatst door Stefan:

Henricus,

Buizenproductie wereldwijd (een enkele kleine uitzondering daargelaten)is nu geconcentreerd in oost-europa, rusland en china!

Groeten,

Beste Stefan (Tuby?),

In Brazilie worden onder licentie van RCA (en onder deze naam) nog noval buisjes gemaakt.

En bij mijn weten is er ook nog verse aanvoer uit Japan. Mazda maakt nog buizen.

Groet,

Michel cool.gif

Beste Michiel (Tuby?),

Vandaar mijn opmerking: een enkele kleine uitzondering daargelaten! (ik kan natuurlijk ook niet alles weten :( , als ze ergens weer fabrieken gaan bouwen zonder dat aan mij door te geven! :rolleyes: )

Geplaatst door Stefan:

Beste Michel (Tuby?),

als ze ergens weer fabrieken gaan bouwen zonder dat aan mij door te geven!   :rolleyes: )

Doen ze dat? confused.gif Schande!! :D

Overigens zou ik RCA toch geen kleine uitzondering willen noemen!

Groet,

Michel cool.gif

Geplaatst door Stefan:

Zeg Michel!

Waar kan ik dan die nieuwe RCA buizen kopen? Ik heb het hele internet doorgefietst maar ben ze nergens tegengekomen!

Welke typen buizen maken ze nu?

Groeten,

Beste Stefan,

Ik ben ze (6cg/f7 black en cleartop, ook 12at/u/x7) tegengekomen op zo'n amerikaanse buizensite. Zal even moeten zoeken welke dat ook weer was. Wordt vervolgd...

Groet,

Michel cool.gif

Hoi Stefan,

Geplaatst door Stefan:

Hallo remco!

Misschien kan je nog wat meer van je buizenkennis op deze site ventileren, je kunt nooit genoeg buizenliefhebbers op de site hebben.     ;)

Ok, ik zal even encyclopedie spelen :D

even heel kort door de bocht:

- de triode kwam het eerst (uitgevonden door Lee deForest, was een manier om een diode te bouwen zonder het patent van Edison te schenden, blijkt ineens dat die 3e elektrode wel handig is...)

- toen kwam de tetrode met meer efficiency door het versnelrooster, maar de elektronen knalden met zo'n rotvaart in de anode dat er daar electronen losgeslagen werden: secundaire emissie. Daardoor krijg je een kink in de curves; een stukje negatieve impedantie. Niet handig voor audio, wel voor RF, daar worden tetrodes nog gebruikt.

- philips kwam met een remrooster en toen hadden we de pentode. Bijna geen secundaire emissie meer. De amerikanen baalden flink, wilden geen patentrechten betalen en kwamen zo met de beamtetrode op de proppen, een 'virtuele pentode'. De beamelektroden zorgen voor een potentiaallijn van 0V opde plek waar in een pentode het remrooster zit. Philips zag het nut er wel van in en paste de pentode aan zodat de velden ook zo liepen, zodat er minder stress op het remrooster stond.

Mooie set die je gebouwd hebt, I'm impressed, net als Dick las ik. Overigens heb ik bij jou nog geen beam-tetrode of pentode kunnen ontdekken!    :D

Nou, ik heb ze wel hoor, in de mu-stage bijvoorbeeld als stroombron. In een longtailed pair als 'active long tail'. En in een pushpull pentodebak.

Ik gebruik ze liever niet in common-cathode schakelingen, maar als cathodevolgers zijn pentodes vanwege hun hoge gm onverslaanbaar.

Maar cathodevolgers zelf vermijd ik ook vaak. Liever common cathode met trafo. Maar die kosten rechtvaardigen zich niet overal.

Ook buisinstellingen zijn belangrijk, wanneer bij mij de gloeispanning enkele tienden oploopt veranderd de klank behoorlijk, de verschillen zijn vaak groter dan die tussen verschillende buisfabrikaten!

En dan heb ik het nog niet eens over de hoogspanningsinstelling!

Juist! Als je bij een gegeven werkpunt 4 merken buizen erin propt, klinkt de een beter dan de ander, maar dat wil niet perse zeggen dat die buis de beste is. Elke buis heeft zijn 'sweetspot' en die kun je pas ontdekken bij het zelfbouwen. Bovendien kun je bij zelfbouw wat zeldzamere buizen gebruiken die je nooit in een commercieel product zult tegenkomen simpelweg omdat de fabrikant er geen 100.000 kan krijgen. Ooit gehoord van de 5844? of de 12BH7? de 6H30pi? de S6? PC86? Stuk voor stuk geniale buizen, veegt de vloer aan met een ECC88, om maar eens een stuk glasbakvoer te noemen ;)

Dit soort ontdekkingstochten maakt de hobby nou zo leuk!

Veel plezier,

Remco

Geplaatst door UltrAnalog:

Hoi Stefan,

Juist! Als je bij een gegeven werkpunt 4 merken buizen erin propt, klinkt de een beter dan de ander, maar dat wil niet perse zeggen dat die buis de beste is. Elke buis heeft zijn 'sweetspot' en die kun je pas ontdekken bij het zelfbouwen. Bovendien kun je bij zelfbouw wat zeldzamere buizen gebruiken die je nooit in een commercieel product zult tegenkomen simpelweg omdat de fabrikant er geen 100.000 kan krijgen. Ooit gehoord van de 5844? of de 12BH7? de 6H30pi? de S6? PC86? Stuk voor stuk geniale buizen, veegt de vloer aan met een ECC88, om maar eens een stuk glasbakvoer te noemen    ;)

Dit soort ontdekkingstochten maakt de hobby nou zo leuk!

Veel plezier,

Remco

Hallo Remco,

Dat de werkpunten van verschillende merken op een andere plek op de curve liggen is een ding.

Maar ik doel specifiek op de precieze afstelling van de gloeispanning een paar tienden boven of onder de nominale spanning geeft een wezenlijk verschil!

Meestal vind ik ze (in mijn schakeling dan) beter klinken als de gloeispanning net onder nominaal staat; 300B=4,95v i.p.v. 5v bijvoorbeeld.

Deze instelling klinkt relaxter en beter doortekend in het stemmengebied, wanneer je te hoog gaat wordt het scherper en pushiger (ik weet niet hoe ik 't anders moet opschrijven) te laag wordt het geluid vlakker (emissie neemt af)

Hierbij blijft de hoogspanning altijd op precies dezelfde instelling staan!

Groeten,

Stefan, die nog een volle doos noval buisjes op zolder heeft staan (en niet op de versterkers! :D )

• 1 month later...