Jump to content

Mijn set...

Dennis
 Share

Recommended Posts

Maar ik heb ze zelf met rock gehoord (Thiel CS1.6 met Audio research) en dat viel mij eerlijk gezegd ook tegen. Lijkt net of die Thiels voor Jazz gemaakt zijn ofzo.

Bullshit :rolleyes: Dat ligt gewoon aan de combinatie met Audio Research. De Thiels kunnen ALLES goed weergeven <_< En nee, ik heb geen Thiels ;)

dat doen de a.p nu ook henk?

ha ha grapje. :D

Ik heb geprobeerd om aan de hand van de technische gegevens te kijken hoe stabiel die Arcam nu echt is... wat blijkt: ze geven de vermogens op de volgende manier op:

x watt bij 8 ohm 20 tot 20000 hz beide kanalen

x watt bij 4 ohm, 1 khz, 1 kanaal

deze manier van incompleet gegevens verstrekken zet mij toch sterk aan het denken. Het eerste aantal watts is alleen bij 8 ohm verstrekt, en bij de tweede is het aantal watts zelfs alleen gegarandeerd bij 1 frequentie...hmmmzz...

grtn mj

Guest Hubertinus

De Duitse Stereoplay heeft de A85 en de A65+ een keer getest. De A65+ had 2x50/75/88 bij 8/4/2 ohm en was gewoon een stabiele versterker. Ook bij niet ohmsche lasten zoals men dat zegt. De meetgegevens van de A85 weet ik niet meer. Onlangs door de Duitse Audio getest en ook stabiel bevonden.

Hubertinus

De Duitse Stereoplay heeft de A85 en de A65+ een keer getest. De A65+ had 2x50/75/88 bij 8/4/2 ohm en was gewoon een stabiele versterker. Ook bij niet ohmsche lasten zoals men dat zegt. De meetgegevens van de A85 weet ik niet meer. Onlangs door de Duitse Audio getest en ook stabiel bevonden.

Hubertinus

Ha allemaal,

Wat vaak wordt vergeten is de stroom die kan worden geleverd op deze lage impedantie, de faseverschuiving (op lage impedantie's) die plaatsvindt en de snelheid van het stroom leveren.. Tsja, dat staat niet in deze gegevens! :o:huh:

groet, PD Hogeterp

Hubertinus

Ha allemaal,

Wat vaak wordt vergeten is de stroom die kan worden geleverd op deze lage impedantie, de faseverschuiving (op lage impedantie's) die plaatsvindt en de snelheid van het stroom leveren.. Tsja, dat staat niet in deze gegevens! :o:huh:

groet, PD Hogeterp

Als je weet hoeveel vermogen een versterker levert bij een bepaalde belasting, dan kun je ook de stroom daarbij uitrekenen. Je weet dus WEL de stroom die geleverd kan worden!

De faseverschuiving ligt aan de belasting dus die kunnen ze ook niet geven. Ze kunnen natuurlijk wel vermogens opgeven bij bepaalde faseverschuivingen, maar dan blijf je bezig...

De snelheid waarmee stroom kan worden geleverd staat hier toevallig niet bij, maar wil dat zeggen dat die uberhaupt niet gegeven is?

Kortom, jij gaat wel wat te snel door de bocht wat mij betreft. Wat overigens niet wegneemt dat deze Arcam idd niet zo'n stabiele versterker is, maar dat is geen uitzondering lijkt me...

Ff een stomme vraag ...

maar hoe hoor je nou duidelijk dat een versterker niet stabiel is?

Als ie niet stabiel is, kan ie dus niet genoeg stroom leveren. Dat resulteert in een vervormd signaal en als die vervorming groot genoeg is, ga je dat horen. Bijvoorbeeld een laag dat niet strak klinkt of een scherp randje in het hoog. Als het goed klinkt, zit het dus wel goed met de versterker/speaker-combi, want dan kan de versterker dus blijkbaar genoeg stroom leveren...

Guest muziekfreak
Ik moet 1 ding toegeven, Cor.

In die goede ouwe tijd, met de eerste modellen, maakte Philips de beste loopwerken.

Ik heb nog 'n tijdje die CD-104 gehad van

Philips. Jemig, die had zo'n ijzeren loopwerk

dat sloot als 'n zware kluisdeur. Prachtig!

Alco.

SPhinx maakt er ook gebruik van de philips loopwerken ;) Enzo zijn er meer dure merken die dat doen :D Philips maakte toen ]of dat nog zo is??!] de beste loopwerken die er waren ;)

Ff een stomme vraag ...

maar hoe hoor je nou duidelijk dat een versterker niet stabiel is?

Het wegvallen van het geluidsbeeld (lage tonen) bij lage volumes. Het niet onder controle houden van lage tonen. Het dichtlopen van het geluid bij hoge volumes. en zo zijn er nog wel meer dingen.

Owja, let vooral ook op de dynamiek van het geluid.

grtn mj

ik heb de A85 met de P85 poweramp

P85 levert 85watt en meer in lagere ohms.

En maar blindstaren op technische gegevens...

Gaat volgens mij uiteindelijk om de luisterervaring is t niet?

:rolleyes:

Blind staren op technische gegevens moet je nooit doen, en natuurlijk moet je op je eigen gehoor afgaan. Meestal kan het geen kwaad om even te kijken hoe of wat... maarja, als ze zo beperkt gegevens verstrekken... ik kan er helemaal niks uit opmaken.

grtn mj

Guest muziekfreak
ik heb de A85 met de P85 poweramp

P85 levert 85watt en meer in lagere ohms.

En maar blindstaren op technische gegevens...

Gaat volgens mij uiteindelijk om de luisterervaring is t niet?

:rolleyes:

Blind staren op technische gegevens moet je nooit doen, en natuurlijk moet je op je eigen gehoor afgaan. Meestal kan het geen kwaad om even te kijken hoe of wat... maarja, als ze zo beperkt gegevens verstrekken... ik kan er helemaal niks uit opmaken.

grtn mj

Wat ik het belangrijkste vind is het voedingsgedeelte. Als je een amp koopt die maar een beperkte voeding heeft kun je niet verwachten dat je er bv electrostaten mee aan kunt sturen. Het is nu eenmaal een feit dat de voeding grotendeels je kwaliteit bepaalt kwa weergave. De controle van een amp hangt hier grotendeels vanaf. En natuurlijk je speakerkeuze ;)

Guest Hubertinus

Joopus, dat zijn de gegevens die gemeten zijn. De folder (zal ik maar zeggen) geeft inderdaad 40 watt op bij 8 ohm. Dus ik denk als jij de A75 + hebt dat die misschien wel 65 watt is bij 8 ohm. Dat heeft de P80 ook. Nu zul je denken hoe kom je daar aan. Ze hebben nu 3 eindversterkers: de P75 (eigenlijk al uit productie), de P80 en de P 90. Die P 75 heeft 50 watt/8 ohm. De P80 65/8 ohm. De A80 vervangt de A75+. Dus ik trek de lijn gewoon door.

Er zijn wel meer merken die een lager vermogen geven in de folder dan dat ze in werkelijkheid leveren bv. Rotel en NAD.

Hubertinus

eigenlijk best krom dat ze dan een lager vermogen neerzetten.

Hebben ze het hier dan over een nominaal vermogen? Of zetten ze het gewoon neer om een stukje veiligheid in te bouwen ofzo?

Waarschijnlijk geven ze dan alleen lager vermogen op bij 8Ohm, zodat het lijkt alsof ie wel redelijk stabiel is bij 4Ohm. Dat is dan dus niet zo, omdat ie in werkelijkheid dus meer vermogen bij 8Ohm levert dan ze opgeven, en dus NOG meer vermogen zou moeten leveren bij 4Ohm. Of dat altijd zo is, weet ik natuurlijk niet, maar het zou een reden kunnen zijn.

Overigens is het opgegeven vermogen van mijn versterker 95W aan 8Ohm en hij levert (volgens Hifichoice) 115W. Het vermogen bij 4Ohm is blijkbaar niet gemeten (iig wordt het niet genoemd), maar ze klagen nergens (ook niet in andere reviews) over een gebrek aan vermogen. Wel over een gebrek aan subtiliteit. Letterlijk staat er in de hifichoice-review: "Of course there are other amps around that are even more powerful, but this one just seems to ask to be played loud."

• 2 weeks later...

Ik heb vanmiddag ff een fotootje gemaakt van m'n set. Ik had namelijk geen up-to-date plaatje meer, zag ik. Wijzigingen sinds laatste foto: nieuwe cd-speler (Pioneer PD-S507) en een tuner (Rotel RT-935AX) i.p.v. een midiset die als zodanig dienst deed...

audio028.jpg

• 1 month later...