Ruud Posted 2 december 2003 Report Share Posted 2 december 2003 http://www.audio-ideas.com/tweaks.html Eindelijk een plaatje wat het vertonen waard is, let niet op de details Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 2 december 2003 Report Share Posted 2 december 2003 Alleen ik vond het hoog en mid niet meer zoals de speakers van nu. Gr, Marcel Marcel, Ik vind dat een compliment Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Aarts Posted 3 december 2003 Report Share Posted 3 december 2003 dat kan maar naar mijn mening hadden ze te weinig micro detail en was het mid/hoog niet sprankelend genoeg. Tis al weer 4 jaar geleden en had toen nog maar een pm-80 dus daar kan het ook aan gelegen hebben. ieder zijn smaak. Die tannoy's van die fotos zijn erg duur en worden nog steeds verkocht dus sherwin het zijn geen speakers van vroeger . Gr, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 december 2003 Report Share Posted 3 december 2003 De dual concentrics in klassieke kasten worden al tientallen jaren gefabriceerd. Ze waren destijds al erg goed en zijn dat nu nog steeds. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 3 december 2003 Report Share Posted 3 december 2003 De dual concentrics in klassieke kasten worden al tientallen jaren gefabriceerd.Ze waren destijds al erg goed en zijn dat nu nog steeds. Voor personen die van faseverschuivingen houden is dat idd wel waar. Voor de rest waren ze toen al fout en nu nog steeds Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 3 december 2003 Report Share Posted 3 december 2003 De dual concentrics in klassieke kasten worden al tientallen jaren gefabriceerd.Ze waren destijds al erg goed en zijn dat nu nog steeds. Voor personen die van faseverschuivingen houden is dat idd wel waar. Voor de rest waren ze toen al fout en nu nog steeds Sodejuu.. je haalt de woorden uit mijn mond! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 december 2003 Report Share Posted 3 december 2003 Hieruit blijkt wel dat jullie er echt geen sodejuu verstand van hebben! De dual concentrics wisselen ruim boven het gebied waarin het gehoor fasegevoelig is. Bovendien worden de hogetonen via een phase compensation lenssyteem op dezelfde as afgestraald als de laag- en middenoutput. Ik durf te wedden dat jullie zo gewend zijn aan de heesheid van jullie eigen fasefoute luidsprekers, dat je niet eens meer weet hoe het echt hoort te klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 3 december 2003 Report Share Posted 3 december 2003 Hieruit blijkt wel dat jullie er echt geen sodejuu verstand van hebben!De dual concentrics wisselen ruim boven het gebied waarin het gehoor fasegevoelig is. Bovendien worden de hogetonen via een phase compensation lenssyteem op dezelfde as afgestraald als de laag- en middenoutput. Ik durf te wedden dat jullie zo gewend zijn aan de heesheid van jullie eigen fasefoute luidsprekers, dat je niet eens meer weet hoe het echt hoort te klinken. Ik heb al zo vaak gelezen dat je gehoor ergens ongevoelig voor is..... Later blijkt echter altijd dat er wel degelijk invloeden zijn, die je op een of andere manier waarneemt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 3 december 2003 Report Share Posted 3 december 2003 HEREN!! Het onderwerp van dit forum is "mijn set". Welnu, Spido en Hans...voor de draad ermee. Laat zien wat je in huis hebt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 3 december 2003 Report Share Posted 3 december 2003 Hieruit blijkt wel dat jullie er echt geen sodejuu verstand van hebben!De dual concentrics wisselen ruim boven het gebied waarin het gehoor fasegevoelig is. Bovendien worden de hogetonen via een phase compensation lenssyteem op dezelfde as afgestraald als de laag- en middenoutput. Ik durf te wedden dat jullie zo gewend zijn aan de heesheid van jullie eigen fasefoute luidsprekers, dat je niet eens meer weet hoe het echt hoort te klinken. Sorry Geerdie, maar ik moet dit toch ff kwijt. Het enige punt waar een DC GEEN faseverschuiving heeft is het kantelpunt. Gefeliciteerd, want juist daar schuiven de "conventionele" speakers. Voor de rest schuift ie OVERAL. Als je dat lekker vindt klinken, prima, maar het is zo takke vermoeiend. Dat geld voor ALLE DC-types, dus ook Uni-Q of hoe het ook allemaal mag heten. BTW, mijn set is bekend hiero Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 3 december 2003 Report Share Posted 3 december 2003 Hieruit blijkt wel dat jullie er echt geen sodejuu verstand van hebben!De dual concentrics wisselen ruim boven het gebied waarin het gehoor fasegevoelig is. Bovendien worden de hogetonen via een phase compensation lenssyteem op dezelfde as afgestraald als de laag- en middenoutput. Ik durf te wedden dat jullie zo gewend zijn aan de heesheid van jullie eigen fasefoute luidsprekers, dat je niet eens meer weet hoe het echt hoort te klinken. Sorry Geerdie, maar ik moet dit toch ff kwijt. Het enige punt waar een DC GEEN faseverschuiving heeft is het kantelpunt. Gefeliciteerd, want juist daar schuiven de "conventionele" speakers. Voor de rest schuift ie OVERAL. Als je dat lekker vindt klinken, prima, maar het is zo takke vermoeiend. Dat geld voor ALLE DC-types, dus ook Uni-Q of hoe het ook allemaal mag heten. BTW, mijn set is bekend hiero Beste, Sodejuu MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 december 2003 Report Share Posted 3 december 2003 Onzin, Sodejuu. Er wordt met hoge orde filters gewisseld ruim boven 1 kHz. Fasetegenstellingen zijn er dus alleen direct aan weerszijden van het kantelpunt, maar door de steilheid van de filtering heeft dat vrijwel geen invloed op de frequentiekarakteristiek en helemaal geen invloed op de subjectieve waarneming. Ongeveer 20 jaar geleden bouwde Tannoy trouwens een (passieve) SyncSource schakeling in de dual concentric systemen, die het faseverloop a.g.v. de filtering helemaal elimineerde. Maar dat bracht gehoormatig geen enkele verbering: daar waren alle liefhebbers - professionals en amateurs - het wel over eens. Niemand miste hem dan ook toen de SyncSource weer van het toneel verdween. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 3 december 2003 Report Share Posted 3 december 2003 Volgens mij spreek je je een beetje tegen Spido. Hoe hoger de orde van het filter, hoe meer faseverschuiving je creeert. Simpele natuurkunde dus. Feit is dat er een meetbare en duidelijk hoorbare vervorming optreedt door de faseverschuiving. Als je dat niet hoort, merk je het wel, want je wordt binnen het kwartier luistermoe. Behalve als je aan die faseverschuivingen gewend bent natuurlijk. Bovendien heeft dat koperen pijpje nog de nare eigenschap dat het net zo werkt als een riet in een saxofoon. Het idee erachter is op low-budget wijze een hoorn te imiteren. Dat lukt maar deels omdat dat pijpje te pas en te onpas meeresoneert. Voordeel, blaasinstrumenten klinken fantaprachtig. Nadeel, gitaar, viool, piano en marimba etc. klinken ook naar blaasinstrument. Ik mag dan zelf ook een speaker hebben waarover de meningen danig verschillen (zie discussie elders) en misschien kleurt ie dat ie de moord stikt, maar van faseverschuivingen is ie behoorlijk vies en doet daar niet echt aan mee, behalve op de grensfrekwenties dan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 3 december 2003 Report Share Posted 3 december 2003 Hier gaan weer een paar dingen door elkaar. Ik heb niet beweerd dat hoge orde filters niet kunnen en altijd vermoeiend zijn. We hadden het over de Tannoy DC, waar het helaas wel van toepassing is. Volgens mij is dit trouwens het foute topic om dit te discussieren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 4 december 2003 Report Share Posted 4 december 2003 Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 4 december 2003 Report Share Posted 4 december 2003 Feit is dat er een meetbare en duidelijk hoorbare vervorming optreedt door de faseverschuiving. Als je dat niet hoort, merk je het wel, want je wordt binnen het kwartier luistermoe. Behalve als je aan die faseverschuivingen gewend bent natuurlijk. Het is de mens gegeven om frequentie en amplitude waar te nemen. Deze twee. Geen andere akoestische of elektrische grootheden. Een mens kan geen fase horen. En ook geen impedantie. Ik wijs erop dat het gebied waarin de fasetegenstellingen optreden (dat bestrijd ik niet!), relatief klein is en bovendien buiten het gehoorkritische gebied valt. (Net zoals bij de PP's, overigens.) Door het co-axiale principe treedt er geen merkbare interferrentie tussen de beide betrokken geluidsbronnen op. Dat de Tannoy dual concentrics geen luistermoeheid opleveren, blijkt wel uit het simpele feit dat ze al vele tientallen jaren in alle belangrijke studio's als afluistermonitor worden gebruikt. Wat Quad, B&W en anderen ook mogen beweren... Overigens vind ik ze niet de allerbeste luidsprekers. En ik vind ze vrij duur. Maar daar ging het hier niet om. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 december 2003 Report Share Posted 4 december 2003 HEREN!! Het onderwerp van dit forum is "mijn set". Welnu, Spido en Hans...voor de draad ermee. Laat zien wat je in huis hebt! Set 1 Infinity Kappa 9, Linn LP 12 met Micro Benz MC Gold Philips DVD 963 SA (moet nog gemod worden) Visonik netfilterblok. Rest Array (dus ook bekabeling). Set 2 Pied Piper (zwaar gemod), Hk 760 (gemod), Thorens TD 146 (gemod) met Linn K18. Clearaudio Basic phonopre Rest Array (dus ook bekabeling). zo goed ??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 4 december 2003 Report Share Posted 4 december 2003 SET 1 - speakers: Impulse 34 tl - amp : Arcam alpha 7R (de R van remote ) - cd : Marantz cd94/2 gemod - ps : Linn Axis met Ortofone mc20s - kabels: dropveter. Alleen voor cd een audioquest hyperlitz - voeding: zelfbouw netsnoeren SET 2 - Sony av receiver - jvc dvd-player - center + surround: melkpakjes - fronts: zelfbouw 2-weg met vifa/audax units - sub(tijdelijk): REL Strata III Ja Hans. Zo is 't goed hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 23 december 2003 Report Share Posted 23 december 2003 V.V. ; Aitos LV 302 buizen, E.V. ; Aitos 800 OTL mono buizen op het mid/hoog van de IMF RSPM, E.V.; Aragon 8008ST voor het aansturen van het laag van de IMF RSPM, CD Speler; Northstar combi; Phonostage; Moscode SuperIt op MM, Prepre; Aitos MC buizen Prepre, Platenspeler; Transrotor Sirius, Rega 2.5 arm en element EMT v.dHull, Luidsprekers; IMF RSPM MK IV Improved; Luidsprekerkabel; Siltech LS180G3. Diverse interlinks Netvoorziening; Siltech Octopus stekkerblok met 5* Siltech SPO18F, 1*Harmonic Technology en een XTC netsnoer Exit >>>> Siltech Octopus stekkerblok met 5* Siltech SPO18F In <<<< Thorens td 147..in werkelijk schitterende staat En er staat nog iets op stapel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skiffer Posted 23 december 2003 Report Share Posted 23 december 2003 Een mooi paartje tannoy srm 10 b op de kop getikt! Pics zijn wat groot dus doe er een linkje bij http://www.xs4all.nl/~skiffer/Tannoy-srm10b4.jpg http://www.xs4all.nl/~skiffer/Tannoy-srm10b3.jpg Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 23 december 2003 Report Share Posted 23 december 2003 De dual concentrics in klassieke kasten worden al tientallen jaren gefabriceerd.Ze waren destijds al erg goed en zijn dat nu nog steeds. Voor personen die van faseverschuivingen houden is dat idd wel waar. Voor de rest waren ze toen al fout en nu nog steeds Ha Sodejuu, als je ooit in de buurt van Twente komt moet je toch eens komen luisteren. In een goede set klinken de Dual Concentrics fantastisch. Hoelang heb je eigenlijk ooit naar deze luidsprekers kunnen luisteren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 23 december 2003 Report Share Posted 23 december 2003 De dual concentrics in klassieke kasten worden al tientallen jaren gefabriceerd.Ze waren destijds al erg goed en zijn dat nu nog steeds. Voor personen die van faseverschuivingen houden is dat idd wel waar. Voor de rest waren ze toen al fout en nu nog steeds Ha Sodejuu, als je ooit in de buurt van Twente komt moet je toch eens komen luisteren. In een goede set klinken de Dual Concentrics fantastisch. Hoelang heb je eigenlijk ooit naar deze luidsprekers kunnen luisteren? Kennelijk niet lang met al die fase verschuivingen (inkoppertje Tannoj) Mensen (ver)oordelen vaak te snel, het zou mij verbazen als hij ooit langere tijd naar een DC heeft geluisterd in een goede opstelling .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 23 december 2003 Report Share Posted 23 december 2003 De dual concentrics in klassieke kasten worden al tientallen jaren gefabriceerd.Ze waren destijds al erg goed en zijn dat nu nog steeds. Voor personen die van faseverschuivingen houden is dat idd wel waar. Voor de rest waren ze toen al fout en nu nog steeds Ha Sodejuu, als je ooit in de buurt van Twente komt moet je toch eens komen luisteren. In een goede set klinken de Dual Concentrics fantastisch. Hoelang heb je eigenlijk ooit naar deze luidsprekers kunnen luisteren? Kennelijk niet lang met al die fase verschuivingen (inkoppertje Tannoj) Mensen (ver)oordelen vaak te snel, het zou mij verbazen als hij ooit langere tijd naar een DC heeft geluisterd in een goede opstelling .... Hoi J. Ik kan me voorstellen dat het met een soft klinkende 300B wel enigszins aan te horen is. Meestal word ik al na een kwartier knettergek van die dingen. Ik denk dat de voorgeschakelde app daar mede debet aan is. Feit is dat ik nog geen goedklinkende DC speaker ben tegen gekomen. Voor blaasmuziek ok, maar als een piano ook al naar trompet gaat klinken is het licht bij mij snel uit. Sorry, maar een DC is niet aan mij besteed. Dat maakt trouwens niet uit, want ook niet iedereen is van mijn speakers gecharmeerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 23 december 2003 Report Share Posted 23 december 2003 De dual concentrics in klassieke kasten worden al tientallen jaren gefabriceerd.Ze waren destijds al erg goed en zijn dat nu nog steeds. Voor personen die van faseverschuivingen houden is dat idd wel waar. Voor de rest waren ze toen al fout en nu nog steeds Ha Sodejuu, als je ooit in de buurt van Twente komt moet je toch eens komen luisteren. In een goede set klinken de Dual Concentrics fantastisch. Hoelang heb je eigenlijk ooit naar deze luidsprekers kunnen luisteren? Kennelijk niet lang met al die fase verschuivingen (inkoppertje Tannoj) Mensen (ver)oordelen vaak te snel, het zou mij verbazen als hij ooit langere tijd naar een DC heeft geluisterd in een goede opstelling .... Hoi J. Ik kan me voorstellen dat het met een soft klinkende 300B wel enigszins aan te horen is. Meestal word ik al na een kwartier knettergek van die dingen. Ik denk dat de voorgeschakelde app daar mede debet aan is. Feit is dat ik nog geen goedklinkende DC speaker ben tegen gekomen. Voor blaasmuziek ok, maar als een piano ook al naar trompet gaat klinken is het licht bij mij snel uit. Sorry, maar een DC is niet aan mij besteed. Dat maakt trouwens niet uit, want ook niet iedereen is van mijn speakers gecharmeerd. Smaken mogen verschillen en dat respecteer ik ook zeker. Ik ben alleen benieuwd of je deze speakers ooit serieus hebt beluisterd. Ook met een goede transistorbak kunnen ze overigens erg goed klinken (ook erg slecht trouwens met een slechte versterker). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 23 december 2003 Report Share Posted 23 december 2003 Hoi J. Om de reactie niet al te groot te laten worden, quote ik nu ff niks. Je weet toch wel waarom het gaat Om eerlijk te zijn heb ik die GF's van jou nog nooit echt beluisterd en natuurlijk wil ik dat ook wel eens doen. Je komt die speakers uit de Prestige-serie niet echt vaak tegen. Al met al hebben zelfs de Dimension's mij niet kunnen overtuigen. Misschien dat jou kombinatie dat wel lukt Ik kom echter niet vaak in de buurt van Twente, maar daar heb ik wel een ritje voor over Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts