Jump to content

RIAA test CD

Maarten
 Share

Recommended Posts

Dit kan alleen in de Ustates Nites of America :D

img5.gif

Een RIAA test-cd: Doe de CD in de cdspeler en sluit de speler aan op je RIAA correctie versterker, en de CD emuleert een test plaat inclusief de RIAA correctie die op ee LP is toegepast en de lagere spanning die een element afgeeft.

Op de CD staan fijne geluidjes en wat test tracks.. Voordeel is volgens Granite dat je platenspeler en element niet slijten tijdens het inspelen

:rolleyes::rolleyes:

Meer info op Granite Audio

M.

PS. Wil de eerste analoog fanaat die het ding koopt me van z'n bevindingen op de hoogte stellen?

Als je nou je platenspeler (zonder RIAA correctie natuurlijk)op je PC aansluit en een CDtje brand heb je hetzelfde effect! ;)

Alleen slijt je laser nu wel tijdens het burn-in proces :D:D:P:D:rolleyes::D

Een RIAA test-cd: Doe de CD in de cdspeler en sluit de speler aan op je RIAA correctie versterker, en de CD emuleert een test plaat inclusief de RIAA correctie die op ee LP is toegepast en de lagere spanning die een element afgeeft.

Nou, dit lijkt me eerlijk gezegd een geweldige tool! Qua reproduceerbaarheid is er niet aan te tippen. Ik gebruik zelf een witte ruis wav file die zo, dwz invers riaa voorgefilterd is en bekijk het resultaat (dat dus lineaalrecht moet zijn) op de spectrum analyzer. Zo zie je continu wat je doet, en dat scheelt een slok op een borrel in vergelijking met het met de functiegenerator ellenlang overdrachten in tabellen noteren.

Er zijn trouwens ook test-LPs; ik heb er een maar die is al oud en dus waarschijnlijk veel gebruikt. Toch meet ie net zo als de wav file bron. Met zo'n test LP kun je nog veel meer leuke dingen doen; er staat bijvoorbeeld een stuk zonder groef op. Kun je kijken of je naald rechtdoor loopt. Reuzehandig!

Remco