Jump to content

Dagje Sneek. (mijn bevindingen)

Alco
 Share

Recommended Posts

Hi guys,

Vandaag was weer een zeer geslaagd uitje naar 't fraaie plaatsje Sneek.

nee, ik heb 't hier niet over een dagje gezellig winkelen,slenteren of andere toeristische activiteiten in Sneek,maar uiteraard over de gezellige en wederom leerzame dag bij Haudio & forumgenoten.

Hoewel Sneek ongetwijfeld ook zeer aantrekkelijk kan zijn om op 'n mooie,zonnige dag buiten te vertoefen, vermaakte ik mij prima in Haudio/Henk's muziektempeltje. (audio-Selectief)

Meer nog dan de eerste keer 't geval was,werd me vandaag duidelijk dat levensechte muziekweergave mogelijk was, zowel via LP als ook op CD.

Terwijl ik verwachte dat er ook vandaag vrijwel uitsluitend met vinyl werd gedemonstreerd.

Ook werd duidelijk dat goede, muzikale weergave niet goedkoop is,doch zeker betaalbaar kan zijn. Ook voor de doorsnee 'working class' Jan met de pet.

De klipsch luidsprekers stalen wat mij betreft echt de show. Ongelofelijk zoals die muziek tot leven kunnen brengen. Met een gemak,en een rust en heel opvallend een uiterst strak laag. Een ander voordeel van de Klipschen bleek 't vermogen om ook op een zeer bescheiden volume niet aan detail in te boeten. het totale klankkarakter van de speaker bleef bij elk volume overeind.

Sommige Klipsch ontwerpen dateerden van bijna een halve eeuw geleden!

De prijs/kwaliteits klapper vondt ik persoonlijk de Audio-Analoque "Puccini" versterker + A-A CD-speler. Deze zijn zeer betaalbaaer en klonken voortreffelijk op een paar kleine Klipschen van 1000,- p.p. en nog beter met een paar grote Klipsch zuilen van 4000,- p.p. Waanzinnig!

Ook de demonstratie van de LAST vinyl onderhoudsproducten vond ik overtuigend.

Duur (lees: veel geld) maar 't werkt absoluut!

well,...that's about it really.

Jemig,wat kan ik toch een poos lullen heh :D

en...guys, wat vonden jullie ervan ?

(Leuk ook om elkaar weer eens gesproken te hebben) ben benieuwd naar de foto's :rolleyes:

Ik vond het gisteren ook weer bere gezellig en wil natuurlijk Henk en Jitze bedanken voor de organisatie en ontvangst, Frits voor de demo met de Klipsen en Sodejuu voor de Vlaai (had ik bijna weer taart gezegd :) )

Leuk om ook een keer de Klipsch gehoord te hebben. Wat mij betreft een speaker die enorm veel hoog accenten heeft en strak en snoeihard kan spelen.

Ik mis denk ik toch wat in het laag ..

Maarten

PS. Ik zal proberen een paar (paperazzi) foto's te plaatsen vandaag of morgen.

Het is altijd leuk om gezichten bij namen te krijgen en dat is dus weer geslaagd.

Over de ontvangst niks dan lof.

Haudio, klasse,Jitze ,klasse.

Vooral Frits de Vries kwam op mij over als iemand die 120% achter z'n produkten staat en dat kan ik zeer waarderen er zijn er teveel waarbij de keuze om een produkt te voeren een heel ander oogmerk heeft.

Je zou bijna kunnen zeggen de High-end dozen schuivers.

Maar dan de hamvraag, Ben ik een Klipsch fanaat geworden.

Nee, ik mis toch te veel.

De set die ik nu heb is samengesteld met als 1 van de hoofddoelen ruimte informatie weergeven.

Iets wat ik bij alle klipschen toch een beetje heb gemist.(bij de nieuwe lijn nog meer dan in de classic)

Kort na m'n binnenkomst werd van Suzanne Vega het nummer Tom's Diner gespeeld.(op de grote jongens ,de scala's)

De stem klonk mooi maar de mooiste stukjes in dit nummer zijn de stiltes.

Die stilte is n.l. niet inktzwart maar je voelt/hoort een zekere ruimte die voor spanning zorgt.Iets wat nu weg was.

Volgens Frits geven de klipschjes geen vet maar een informatief laag.

gaan we terug naar de Suzanne Vega dan was die informatie dus weg.

En dit geld eigenlijk voor alle muziek die ik heb gehoord.

Nee een klipsch fanaat ben ik niet geworden ,zou ik er mee kunen leven,mischien wel.

Overigens,de kersenvlaai was de lekkerste,Sodeju bedankt.

Hallo,

Mijn eerste kennismaking met het Sneek-fenomeen was zeer geslaagd. Ten eerste al om de gezichten en de verhalen te zien te horen achter de berichten op het forum. Ten tweede om meer uitgebreid over analoge zaken te kunnen praten dan via het forum gebeurt / mogelijk is.

Heel interessant voor mij was dat in de Transrotor door Henk een element was geplaatst dat hij voor mij aan het repareren is. De cantilever was (en volgens Henk is nog steeds) krom. Het is een zeer oud element van MicroAcoustics dat ik bij een draaitafel kreeg. Zelfs in zeer kromme toestand vond ik het al mooi en ruimtelijk klinken en de moeite waard om te restaureren. Enerzijds word ik bevestigd in die opvatting omdat niemand terplekke heeft geroepen dat het beter kan. Anderzijds merkte o.a. Maarten op dat hij iets in het laag mist. Zelf vond ik ook dat de contrabas in Monty Alexander via de grote Klips te weinig body heeft. De contra werd neergezet als of het uitsluitend snaren zijn en zoals jullie weten zit er ook nog een mooie kast aan vast. Was dat nou het Klpisch-effect, of schiet de MicroAcoustics tekort (to Klipsch or not to Klipsch, thats the question). Wat mij betreft is het antwoord "not". Mijn K1000 hoofdtelefoon bezorgt mij meer positief kippenvel dan de Klipsch kon. Overigens moet ik tevens zeggen dat de kleine Klipsch mij beter beviel (zeker nadat deze voorzien was van masterbase)(waar koop je dat spul?)(bij Fokker of bij Boeing?)(of bij JSF?).

Het culinaire hoogtepunt heb ik helaas moeten missen, maar de vlaaien (special import by Sodeju) hebben veel gecompenseerd.

Groeten

Hi guys,

Het was weer een leuke, gezellige en interessante dag, waarbij ik allereerst Haudio bedank voor de gastvrijheid en Frits de Vries voor z'n enthousiaste demo met de Klipsch boxen. ;) Leuk om iedereen weer te ontmoeten en om de forummers, die ik nog niet persoonlijk kende, zoals Siep, Henk&Audio en Hero Elzinga eens te zien.

Het eten was geweldig, ik was (en hopelijk Sodejuu ook) eens keertje redelijk op tijd thuis! (ca. 00.45) ;):D

Het was wel grappig om de Klipsch Heritage die vroeger (eind jaren '70) in m'n vaste uitgaanscaf

Hallo allemaal,

hopelijk zijn jullie allemaal weer goed thuis aangekomen. Mijn eerste ervaring met een Sneek meeting (niet met Audioselectief en Henks leerzame audiocolleges en platenspeler afstelkunsten) als gisteren was zeer positief. Het is leuk de mensen die hier tig postings achter de naam hebben staan eens in eigen persoon te zien en gedachten uit te wisselen.

De vlaaien waren uitstekend en laat zien dat de Multivlaai nog zeer veel te leren heeft. Ook het uitgebreide diner was voortreffelijk. Mijn dank aan allen die meegewerkt hebben. Zo, na al deze stroopsmeerderij nog wat van mijn bevindingen op hifi gebied.

De Klipsch speakers zijn zeker een klasse apart, maar misschien wat te apart voor mij. Ik blijft toch een beetje de indruk houden dat ik wat mis in het laag. Nu heb ik alleen uitgebreid naar de grootste geluisterd, dus over de anderen kan ik niet veel zeggen.

Wat de LAST producten betreft waren er zeker veranderingen hoorbaar zoals minder achtergrondgeluiden, maar of dat komt door het toch wat nat afspelen of door het indringen in de LP van LAST durf ik niet te zeggen. Henks CD/LP vergelijk liet in ieder geval zoals verwacht niks aan het toeval over...

Maar wat LAST betreft denk ik dat een goede platenreiniger en een DA-badje (heb ik zelf) dat ook kunnen bereiken. De naaldreiniger van LAST is in ieder geval iets wat bij geen vinylfreak zou mogen ontbreken.

Wat mij betreft voor herhaling vatbaar!

Ik was er ook weer eens voor gevallen om dat ritje naar Sneek te maken. Hoewel de initiator (Ruud_F) vanwege familie-uitbreiding bij een zus/broer/neef/oom/tante/nicht** helaas verstek moest laten gaan, was er toch het nodige volk weer op af gekomen.

Ik kan zoals gewoonlijk weinig over de demo's vetellen omdat ik het weer te druk had om mijn eigen filosofi

Ziehier Alco's nieuwe set

Audio-Analoque "Puccini" versterker + A-A CD-speler een paar kleine Klipschen van 1000,- p.p.

hahaha Ruud, toegegeven hij is goed!

(moest er wel om lachen :D )

Poeh zo klein zijn ze toch

Ja,dat dacht ik al dat je die onder 'klein' verstond. :D

Nee, ik bedoelde de kleine (circa 30 a 35cm hoge, 16cm brede en 25cm diepe, in nepkersen fineer) speakers,die in de ruimte stonden waar ook die Martin Logan's stonden.

Die kleine Klipschen hadden,naar mijn mening, ruim voldoende laag en een fantastich helder doch rustig hoog en een zeer open en natuurlijk midden.

Ze waren aangesloten op de AA Puccini en de AA CD-speler. Prachtig!

Je hebt wat gemist dus,merk ik :P:)

m.v.g

Alco

Hoi Henk,

Alco heeft het goed gezien, er stonden naast die grote ook nog kleine klipschjes die zo af en toe werden aangesloten.

Maar ja dat heb je dus gemist,ik trouwens bijna ook.

Ik heb er toch nog 5 minuten naar kunnen luisteren voordat ze werden omgeplugd.

Niet echt slecht maar niet mijn kopje thee.

Uiteraard klonken de kleintjes minder in 't laag, dan de grote Klipschen. (zelfs iets minder strak!) maar het fraaie midden/hoog bleek net zo te klinken als de grotere zuil-klipschen.

Op zich heb je ook wel gelijk Ome Henk. Iets wat je niet kent (Lees:hebt gehoord) kun je je ook niet missen.

Greetings,

Alco

Beste forummers

Alhoewel ik niet bij de eerste audio dag in Sneek aanwezig was, ben ik nu wel geweest.

Niet dat het lang was, (voor een heleboel zelfs ben ik niet waargenomen) doch ik was zeer benieuwd naar de LAST-produkten. Heb dit samen met mijn 'vrouwenbemoeiforum' (EGA) aangehoord. Nu moet ik zeggen dat er wel verschillen te horen waren, doch benieuwd het mij wat de verschillen zijn tussen de LAST-produkten en de NG's zoals Siep & Ome Henk deze hebben. Denk zelf dat prijs/kwaliteit (verwachting) van de LAST-produkten te groot voor mij zijn en ik weer een nieuwe DA moet aanschaffen. De vorige is reeds zoveel gebruikt dat het apparaatje waar de plaat tussen gedraaid dient te worden stuk (dol gedraaid) is. Misschien kunnen Siep & Ome Henk hun bevindingen hierover vertellen, zodat ik ietwat makkelijker een keuze kan maken, DA of NG.

Alvast bedankt voor de reactie

MVG

PS: de vlaaien zagen er overheerlijk uit.

de smaak ervan hoop ik een volgende

keer te ervaren, (nu moet ik mij ff aan

het lijntje (dieet) houden. :(

Hoi Touw,

Kijk je kunt de vloer schoonmaken met een kruimeldief of je kunt een grote sterke stofzuiger nemen.

Zo is het eigenlijk ook met het schoonmaken van lp's.

De borstel op de DA veegt wel over het vuil heen en er wordt ook wel wat verwijderd maar er blijft helaas nog veel in de groef achter.

Om dit weg te halen moet je dus borstelen en wegzuigen.

En dit doet een Nitty Gritty ,VPI en nog een paar machines.

Er hangt natuurlijk wel een kostenplaatje aan.

Een DA setje is aanmerkelijk goedkoper dan een NG of VPI Alhoewel de goedkoopste NG zo rond de 230Euro zit.(Prijs VS)

Eindprijs incl transport BTW etc. komt dan al gauw op 340Euro.

Wat betreft de Last produkten, de cleaner boeit me persoonlijk niet zoveel maar heb je een schone LP dan is de Last Preservative wel een goed middel.

Eigenlijk hadden we een machine mee moeten nemen maar ja dat is achteraf.(wel zonder het vooraf te melden want anders had je tot diep in de nacht zitten stofzuigen)

Het feit is gewoon dat wanneer je eenmaal het effect hebt gehoord je verkocht bent.

Hoi Siep

Alvast bedankt voor je snelle reactie.

Zoals je verteld wordt de vuiligheid weggezogen door de NG - VPI apparaten. Dit is dus wat ik mis bij de LAST produkten. Ik heb zelf het idee dat de plaat die ik meegenomen had, welke overigen door een DA-badje geweest is, wel beter werd, doch niet wat ik verwachtte (prijs/kwaliteitverhou-ding). Overigens wat is de schoonmaakkwali-teit van deze LAST als de plaat uit een rommelwinkel vandaan komst, dus zonder een DA-badje. Is het dan nog zo goed, of zijn we dan weer vuil aan het verplaatsen?

Ik vind het inderdaad jammer dat er geen NG of VPI aanwezig was zodat je een verschil kon bemerken tussen deze en de LAST-produkten. Stilletjes hoop ik nog dat HAUDIO er eentje aanschaft.

MVG

Hoi TOUW,

Ik heb geen idee wat de schoonmaak kwaliteiten van Last zijn.

Ik heb het nog nooit vergeleken.

Je woont in de buurt dus kom es langs met de dmv Last schoongemaakte plaat en dan maken we 'm nog es op een andere manier schoon.

Dat is het enige wat kan zeggen.

Mischien dat iemand anders ooit eens een vergelijkend waren onderzoek heeft gedaan???

Hierbij een paar snapshots van de Sneekdag van afgelopen zaterdag (Mocht je jezelf herkennen op de foto dan is deze tegen betaling te verwijderen)

Wat actief luisterende heren? Welnee, ze zaten in een kamer vol met stereo spullen gezellig bij te praten zonder muziek :D

paul_sode_ome.jpg

Die eeeeeeuuwige twijfel he ... :D Dit laag was wel errrrrug strak.

alco.jpg

En hier werd door Alco naar geluisterd

klipsch_heresy.jpg

Haudio geeft uitleg ..

winkel.jpg

En deze stonden in de grote luisterruimte

klipsch_7.jpg

Lekker eten met de organisators (en drinken) ..

haudio_jitze_1.jpg

M.

Siep en Touw,

er zijn zaterdag geen reinigingsmiddelen van Last gebruikt, platen werden behandeld met de Last 2 de Record Preservative dit goedje heeft als doel de wrijving tussen naald en plaat te verminderen, NB er is geen sprake van nat afspelen , terwijl de naald met Stylus Treatment werd behandeld, ook dit ter vermindering van wrijving.

Naast deze beide vloeistoffen heeft Last zowel diverse reinigingsmiddelen voor vinyl als een naaldreiniger in het programma, ook over deze producten zijn - internationaal - zeer veel lovende testen geschreven.

Als laatste wilde ik even reageren op de uitspraak dat de kosten hoog zouden zijn, ook al lijken de aanschafprijzen erg hoog te liggen, in het gebruik zijn beide producten zeer economisch, gezien er bijzonder weinig vloeistof wordt gebruikt per behandeling, er is dus sprake van een investering voor een zeer lange termijn.

NB. op aanvraag is een setje documentatie over de Last producten te verkrijgen bij de Importeur http://www.audioimport.nl

Groet Jitze.

Ben zeker blij met de positieve reacties op het verloop van de dag, ook gelukkig dat ons onderzoek mbt. de plaatselijke horeca heeft geresulteerd in uitstekend eten en drinken, wat betreft dit laatste is het heel erg plezierig te beschikken over een chauffeur......

Enige kritiek op opstelling en prestaties van de diverse Klipsch speakers doet me bedenken dat gezien ook de gebruikte electronica en ander - verbindingsmateriaal - en zeker niet te vergeten de acoustische eigenschappen van de ruimte waarin wordt gespeeld, invloed heeft op het eindresultaat, kan er op een dergelijke dag niet veel meer dan een impressie worden achtergelaten, voorzover ik het kan overzien is dit zeker gelukt.

Groet Jitze :Dcool.gif:D

Beste Jitze

Heb ik gedacht dat het een reinigingsmidel was, niet de naaldreiniger, maar de drie druppels. Vond het zelf wel raar, maar toch

:D

Nogmaals verschil was er te horen. Voor mij persoonlijk was ik naar deze dag gekomen voor het schoonmaken van platen. Ben dus blijkbaar op het verkerde been gezet door iets of iemand. Aangezien ik tot nu toe mijn platen 'schoonmaakte' in een DA-badje en deze stuk is dien ik iets anders aan te schaffen. Had dus gehoopt dat het deze dag aanwezig zou zijn. Nogmaals de verbetering op de plaat die ik meenam is hoorbaar.

Voorts wil ik gaarne op de uitnodiging van Siep ingaan en zal hem een confused.gif meeltje confused.gif zenden.

MVG

Geplaatst door Maarten:

Hierbij een paar snapshots van de Sneekdag van afgelopen zaterdag (Mocht je jezelf herkennen op de foto dan is deze tegen betaling te verwijderen)

Wat actief luisterende heren? Welnee, ze zaten in een kamer vol met stereo spullen gezellig bij te praten zonder muziek :D

paul_sode_ome.jpg

M.

Kleine toelichting op deze foto....ik stond n

Touw,

ook van Last zijn er reinigingsmiddelen, dezen worden geleverd in kleine verpakkingen en zijn dan op eenzelfde wijze te gebruiken - met dat borsteltje - echter dit is een erg omslachtige manier van schoonmaken, uitsluitend geschikt voor een enkele LP.

Zodra meer platen dienen te worden gewassen is het gebruik van een machine aan te bevelen, hiervoor wordt Last in grotere verpakkingen geleverd.

Informatie hieromtrent is dus te krijgen via Frits.

Groet Jitze