Guest schri607 Posted 25 december 2000 Report Share Posted 25 december 2000 ik ben benieuwd of hier iemand positieve of negatieve ervaringen mee gehad heeft. wat ik bedoel is met een water-proof stift (liefst de groene "uni-posca") de omtrek van een cd groen maken. het resultaat is een mooiere weergave van de cd. de meeste mensen,( ook serieuze hifi en muziekliefhebbers ) waarbij ik het probeer bespreekbaar te maken raden me aan om professionele hulp te zoeken, die horen het dus niet of willen het niet horen. zelf is deze 'tweak' mij al jaren bekend en heb dan ook mijn hele cd en dvd collectie voorzien met een groen randje. de verschillen zijn me te duidelijk aanwezig om het niet te doen. wie behoort ook tot de "neurotenclub" ? gr. ron Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 25 december 2000 Report Share Posted 25 december 2000 Beste Ron, O jee, er lopen nog meer audio gekken rond dan ik. Ik geloof erin en ik weet het zeker dat het beter klinkt. Nou weet je ook waarom " DE MAT " een randje heeft dit heeft hetzelfde effect + nog wat meer dan jou stift. Alleen De Mat niet gebruiken in een VRDS loopwerk heb ik natuurlijk wel gedaan maar dan gaat na verloop van tijd het zaakje stuk. Met Vriendelijke Groet, Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest schri607 Posted 25 december 2000 Report Share Posted 25 december 2000 beste henk, dat jij hier op zou reageren had ik nooit gedacht (grapje! hahaa !) ben inderdaad wat geruster dat ik niet de enige ben die de chronische ziekte 'nervoso audiofiellius neuroleptica' heeft ! het probleem met de mat is je moet steeds dat rubber matje precies op de cd plaatsen dat is onpraktisch en en niet zo goed voor je cd-speler's spindle motor, vooral niet als dat lapje er niet centrisch op ligt. middelpunt vliegende kracht zal (met jouw kundigheid in acht genomen) geen onbekende moeten zijn. het loopwerk en motortje is gemaakt voor het gewicht van een cd en niet voor een cd met (in verhouding) zo'n zwaar rubber matje. dat het motortje meer belast wordt, en vooral in de opstart-fase is een feit welke door meerdere beaamd wordt. nu wil ik niet "de mat" van zijn kunnen bestrijden want het effect is inderdaad aanwezig ! doordat je loopwerk sneller slijt kies ik liever voor eenmalig een lijntje rond de cd te trekken. maar goed, ieders recht om te kiezen. henk, welke verschillen heb je kunnen constateren tussen "het lijntje" en "de mat"? met laatstgenoemde heb ik zelf ook eens geexperimenteerd en klonk inderdaad beter dan zonder, maar kon eigenlijk geen toevoeging aan eerstgenoemde ontdekken. mischien is jouw gehoor wel verder door- ontwikkeld want ik denk dat we hier spreken over zeer extreme nuance verschillen...... ben reuze benieuwd naar je reactie. met vriendelijke groet, ron Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Michel Bruss Posted 26 december 2000 Report Share Posted 26 december 2000 Hoe komt het dat je door zo'n simpele handeling je cdtjes beter kunt laten klinken? Heeft er ook iemand ervaring met FINYL. een een of ander spulletje wat je op je cds sprayed. Ik heb een aantal van mijn favoriete cdtje met dit spul behandelt, maar ik heb niet echt wat verschil opgemerkt. Wat wel werkt is een cd van Densen, een calibratie cd noemen ze dit geloof ik. Je stuurt dan voor een aantal minuten een behoorlijk heftige toon door je set waardoor al je componenten gedemagnetiseert worden. Ik doe dit eens per week en ik merk zeker effect. Ik weet niet goed of het nou beter word maar het klinkt zeker anders. Wie is hier bekent mee, en wat denk je ervan? Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Michel Bruss Posted 26 december 2000 Report Share Posted 26 december 2000 Trouwens van Naim adviseren ze om helemaal niets bijzonders met je set of cds uit te halen. Ook geen matjes of netfilters. Alleen je hele set aarden (ik heb wel een extra groep laten aanleggen compleet met losse aarde, waar alleen mijn set op aangesloten is) is wat ze adviseren. Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 26 december 2000 Report Share Posted 26 december 2000 Beste Ron,Michel, " Zo " dat is niet zo eenvoudig voor mij om dat op schrift te zetten. Maar goed ik zal het proberen. " DE MAT " heeft een randje aan de zijkant om de zaak te centreren anders kan hij er excentries op liggen met alle problemen voor een niet al te stevige spindelmotor. Verder is dus dit zelfde randje om de zijkanten reflectievrij te maken. Jullie hebben vast wel eens lichtreclame gezien waar de zij kanten van een perplexplaatje gebruikt worden om mooie effecten te krijgen. Dit kunnen we bij CD plaatjes missen als kiespijn want dit gereflecteerde licht zorgt voor een slechter signaal, zodoende dat een groen zijkantje helpt het signaal schoon te houden , groen is de complementaire kleur van het rood van de laser en wordt dus geabsorbeerd. Verder maakt DE MAT het geheel zwaarder en stabieler. Voorbeeld : een auto zonder vliegwiel gaat met schokjes voouit, hetzelfde gebeurt op kleine schaal bij een electromotor, bovendien zwiebelt het plaatje niet zo erg dat betekend dat de foutcorrectie minder vaak in actie hoeft te komen. Resultaat, beter geluid meer diepte, ruimte,rust en schoner geluid. Maar ook een groen zijkantje help als iets om het mooier te krijgen. Gouden cd plaatjes klinken ook beter (minder strooilicht) en geen oxidatie op de lange duur, want het oppervlak kunnen ze prima dicht krijgen maar de zijkanten niet( en nu maar afwachten) Spul om erop te doen bestaat ook gaat statische electriciteit tegen en ook om geen verstrooing van het licht te krijgen. Voor LP's ook om koeling van de naald te verkrijgen en net als bij een motor van een auto een film te krijgen. Demagnetisatie wordt ook proffesioneel veel toe gepast dat werkt met een afzwakkend magnetisch veld bij een hoge freqentie die dan liniair afzwakt , dus eerst luid en dan zacht werkt bij veel componenten. Het verschil is misschien klein maar met veel luisterervaring is het verschil groot en wil je het niet meer missen. Verder probeer het aandrukgewicht van je NAIM maar eens een beetje te verlagen , dan klinkt het direct slechter een klein beetje verhogen is beter, weleens een andere geprobeerd? Met Vriendelijke Groet, Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 26 december 2000 Report Share Posted 26 december 2000 Weten jullie wie ik mis MARCEL van MIJN hifi hij heeft een hele gezonde kijk op diverse zaken. Dus Marcel waar ben je. Met Vriendelijke Groet, Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest TOW Posted 26 december 2000 Report Share Posted 26 december 2000 Beste Ron Is de vinding van het groene randje er een van jezelf of heb je dit ergens op het WWW gelezen, net als ik dit heb gedaan. M.v.g. Theo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 26 december 2000 Report Share Posted 26 december 2000 He` T.O.W. Kijk ik op " mijn set " wat zie ik van alles en nog wat, maar niets van Theo. Daar moet je toch iets aan doen vind ik. Ik heb n.l. het idee dat jij ook iets leuks hebt staan , want bij een midisetje vraag je niet naar iets groens op je CD plaatjes. Zelf gebrande CD plaatjes zijn vaak groen dit is een van de redenen waarom sommige CD spelers ze niet pakken ,complementaire kleuren dus maar met " DE MAT " gaat het vaak een stuk beter. Of ze nu nog bestaan weet ik niet maar er waren zelfs groene ringen die je om je plaatje heen kon freubelen voor een beter geluid. Met V. Gr. En een Gelukkig en Muzikaal 2001 en > Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest schri607 Posted 26 december 2000 Report Share Posted 26 december 2000 hallo theo, het fenomeen van 'het groene' randje heb ik ongeveer 3 jaar geleden vernomen van kees van haren, de ontwerper van seec netfilters. aan deze man heb ik veel te danken wat betreft het 'serieus' omgaan met audio. hij heeft een hele goede en onderbouwde kennis van alles wat rondom de hifi-hobby hangt en heb met kees dus ook uren mischien wel dagen discussies gevoerd zowel zakelijk als in prive sfeer. zo ook het effect van het groene randje. het leuke is dat hij de werking destijds beschreef zoals haudio dat ook in grove lijnen communiceerd ! b.t.w. theo, op welke site heb jij hiervan iets gelezen ? gr. ron Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Posted 27 december 2000 Report Share Posted 27 december 2000 Een groen randje? het lijkt mij meer een gouden randje. Nieuwsgierig geworden door het groene randje (noooit van gehoord) ben ik maar een zoektocht begonnen. Ik ben geen audio-neuroot ; maar ik kwam toch artikellen tegen van mensen die dat wel zijn, en een andere mening hebben. Het groen randje viert reed haar 10-jarig bestaan! Ik laat mijn cdees maar mooi in de originele staat na het lezen van deze verhalen: http://www.snopes2.com/music/info/greening.htm en http://www.emedialive.com/EM2000/standard9.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest schri607 Posted 28 december 2000 Report Share Posted 28 december 2000 hallo frank, tja, dat zet je weer aan het denken, zeer goede info ! waar heb je 't trouwens vandaan gehaald ? ben benieuwd of henk hiervan op de hoogte is.......... gr. ron Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Posted 28 december 2000 Report Share Posted 28 december 2000 Ron, jij bent de eerste die reageerd! goede zaak. Ik heb het artikel gevonden door de nieuwsgroepen te doorzoeken, en kwam in de high ens nieuwsgroep, waar groene randje in juni aan de orde kwam (met bijbehorende links). Toen ik over een groen randje las dacht ik aan een grap, totdat er reacties op kwamen. Het is dus sinds 10 jaar een mythe in audio land, en nog steeds zijn er dus verschillende meningen. Ik ben erg benieuwd hoe de audio liefhebbers op deze artikellen reageren! En ik heb nog niet op "DE MAT" gezocht, maar gezien het feit dat deze schade toebrengt aan cd-spelers van Haudio lijkt mij het verstandiger het geld aan een ander onderdeel van de set te besteden, temeer daar de verschillen nauwelijks waarneembaar zijn. Een ander cruciaal onderdeel zal waarschijnlijk een beter waarneembaar resultaat geven, en het repareren van cd-spelers kan natuurlijk aardig in de kosten lopen. Ben benieuwd hoe Haudio hierover denkt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest de_nico Posted 28 december 2000 Report Share Posted 28 december 2000 Wat is nou eigenlijk echt belangrijk? Een cd uitlezen met zo min mogelijk fouten. Daarom ook is er verbetering te verklaren met "de Mat" die zorgt dat de cd stabieler draait. Ik heb eens iemand gezien die de rand van zijn cd's in een speciaal apparaat afsleep om de cd's mooier rond te maken zodat ze niet slingeren, tevens zorgde de schuin afgeslepen rand ervoor dat het verstrooide licht de cd verliet en niet teruggekaatst werd. Wanneer ik hier goed over nadenk, hoe goed zit een gat van een cd in het midden? wanneer een cd slingert (en dat doen ze allemaal wel iets) dan zorgt de lens dat de laser het spoor niet kwijtraakt. Veel erger zijn trillingen van buitenaf die veel hogere frequenties hebben dan de instabiliteit van de draaiende cd. Zet je cd speler dus maar op een stevig en onkoppelt oppervlak neer (goed audiorack) die verbetering kun je waarschijnlijk veel eerder horen. de_nico Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest schri607 Posted 28 december 2000 Report Share Posted 28 december 2000 hallo nico, ik ben het ook met je eens dat externe resonanties de weergave negatief beinvloeden. een stabiele ondergrond en of het ontkoppelen van de desbetreffende apparatuur is een oplossing. wat ook kan is bv de binnenkant van je cd speler (en vooral de kap) beplakken met loodbitumen. het chassis wordt stijver en het bekende 'koektrommel effect' blijft uit. gr. ron Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 29 december 2000 Report Share Posted 29 december 2000 Beste Frank, Leuk dat je het gevonden hebt ! Maar het hele verhaal zegt mij niets, waarom niet ? Dat zal ik je vertellen ,ik geloofde er niet in gewoon stom gelul over een kleurtje die ook nog door googempies voor een veel te hoge prijs verkocht werd. Maar ja ik ben toch gaan proberen met een CD die ik toch niet mooi vond. Ook de stat-mat geloofde ik al helemaal niet en dan de prijs , iemand probeerd snel rijk te worden dacht ik. De Mat tja. Trouwens even iets rechtzetten bij een loopwerk met het VRDS systeem van Teac,Wadia,van Medenvoort bijvoorbeeld NIET de Mat gebruiken!!! Bij alle andere loopwerken is het geen probleem. Staat ook in de gebruiksaanwijzing maar ik ben eigenwijs. Niet doen dus in VRDS . Ondanks het verhaal van de zogenaamde profs ,ik heb het zelf gehoord dat het beter klinkt en weet je wat, bij mij komt het verhaal vandaan heeft ooit in Home-Studio gestaan of HVT. Ik heb nl voor het eerst uitgeprobeerd een stat-mat en de Mat samen tegelijk en weet je wat? Het effect van de Mat alleen of stat-mat alleen stond in geen verhouding tot samen. Dit is vele malen groter! Maar wat een gedoe stat-matje (plat) de mat erop (precies) en dan spelen is de moeite waard. Ik zelf ben te lui of niet audiofiel genoeg om het te doen. Maar het werkt echt wel, trouwens stat-mat voor zo'n stukje dun kunstof floddertje zoveel geld ?? Maar ja ik ben Nederlander en kom ook nog uit het Noorden ! Maar het werkt wel !! En ik ben nog nooit iemand tegen gekomen die kapotte Cd's heeft door de juiste stift te gebruiken die geen schade geeft. Bovendien zwart schijnt niet te werken omdat het niet de complementaire kleur is van rood. Maar die techneut heeft niet de fotovakschool gedaan en ik wel. Met Vriendelijke Groet, Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest schri607 Posted 30 december 2000 Report Share Posted 30 december 2000 yeah !! haudio rules ! gr. ron Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Posted 30 december 2000 Report Share Posted 30 december 2000 Uiteraard heb ik ook even op "De Mat" gezocht. Wederom een artikel wat een hoop duidelijkheid geeft. Originally posted by http://www.audio-ideas.com/articles/tweaks.html Venture a little deeper into the high end's lunatic fringe, however, into the innocuously named world of audio accessories, and things get downright perverse. By normal consumer logic when mature adults are spending substantial sums of money on cones, stones, pucks, wraps, sprays, and phosphorescent discs to be used in conjunction with their stereo systems something is terribly wrong. In high end audio it's called tweaking, and it's pretty popular. Ik denk dat deze quote genoeg zegt. Ik kan er niets aan doen, jullie zijn de Lunatics, of audio neuroten zoals al werd aangegeven . Dat is helemaal niet erg, maar met technische specificaties zijn jullie niet op andere gedachten te brengen. Wie durft er een weddenschap aan te gaan? Hoort men het verschil wel of niet ...... Originally posted by schri607:wie behoort ook tot de "neurotenclub" ? gr. ron Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest TOW Posted 30 december 2000 Report Share Posted 30 december 2000 Beste Ron Het heeft even geduurd, maar hier is dan mijn antwoord. De site waar ik dit vond is: www.analogueaudio.com/nottingham-anlogue.htm MVG Theo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 30 december 2000 Report Share Posted 30 december 2000 Beste Allemaal, Geen Haudio Rules . Maar gewoon mijn eigen mening en iedereen kan daar mee doen wat hij wil. En wat leuk is dat , zoveel mensen zoveel meningen. Wat ik erg goed vondt schreef iemand op dit of een ander forum. N.L. Communiceren is zo dicht mogelijk bijelkaar langs praten. En wat ik vind wil dus niet zeggen dat het zo is behalve als het zo is. Bovendien zijn er altijd mensen die in hun geval vast wel gelijk hebben in hun omstandigheden. Dit is zo voor alle mensen, wat een geluk dat dat mag in Nederland. Maar een aantal van ons is het met ons eens ! Met Vriendelijke Groet, Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest schri607 Posted 31 december 2000 Report Share Posted 31 december 2000 wederom beste allemaal, henk, wat ik bedoelde met "yeah !! haudio rules !" is dat ik me er bij aansluit. de definitie van deze statement/kreet is dan ook 'hier sta ik vierkant achter en sluit ik me direct bij aan' dit geldt dus ook weer voor je laatste reactie, helemaal mee eens........it rules ! gr. ron Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest yingyang Posted 4 januari 2001 Report Share Posted 4 januari 2001 Shit, kan ik al mijn 3700 cd's een groen randje gaan aanbrengen... Li. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 4 januari 2001 Report Share Posted 4 januari 2001 Beste Li, Leuke reactie , nu weten we allemaal dat je weinig lp's hebt want volgens mij kunnen die er niet meer bij, of je moet een erg groot huis hebben. Op zich is het trouwens niet erg want je kunt ook de Mat aanschaffen voor 39,95. Verder is het bekent dat de meeste mensen ook al hebben ze 4000 cd's er ongeveer 40 favorieten draaien. Met vriendelijke groet, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest yingyang Posted 5 januari 2001 Report Share Posted 5 januari 2001 Wat de LP's betreft... die +/- 5000 stuks staan fijn op zolder helemaal ingeseald, beschermd tegen stof en vuiligheid. Ooit breekt een dag aan om deze weer eens tevoorschijn te halen en ze, wanneer ik ook weer een zeer goede draaitafel heb, weer grijs ga draaien. Groeten, Li Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest yingyang Posted 5 januari 2001 Report Share Posted 5 januari 2001 b.t.w. een radio heb ik nooit, maar dan ook nooit aanstaan. Ik heb een Godsgruwelijke hekel aan de radio. Ik heb deze dan ook alleen maar als wekkerradio om 's ochtends mee wakker te worden. Wat dat betreft is het inderdaad wel eens moeilijk om een keuze te maken in welke cd ik nu ga draaien. Een favouriet heb ik vaak die ik dan op een week wel tien keer draai. Een favouriet op dit moment is Ayreon. Een Nederlander (waar we trots op moeten zijn) die fantastische symphonische-rock maakt. Synthesizers samen met elctrische gitaren... Muziek waar een lekkere, diepe laag in zit, met goede zangpartij en goed in het gehoor ligt. EEN TIP: probeer "Into The Electric Castle" van Aryeon. Een meesterwerk waar bekende zangers aan meedoen, zoals Fish (Marillion) en Anneke van Giersbergen (The Gathering). Deze cd doen je speakers leven. Geniet van de mooiheid van symphonische-rock en laat het over je heen komen! Groeten, Li Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts