Jump to content

Waarom moet alles neutraal klinken???

Keessie
 Share

Recommended Posts

Ja, waarom moet voor de hifipurist eigenlijk alles neutraal klinken?

ik kom regelmatig in audiozaken, en dan staan er weer van die dure dunne kleine zuiltjes op een veels te dure versterker aangesloten.

eigenlijk geldt het ook niet voor alleen elektrostaten, maar ook voor gewone speakers, er is wel basweergave, maar ik kan het niet vergelijken met de realiteit. Wat volgens mij dan wel realiteit is? nou gewoon een drumstel in het echt op 2 meter ervandaan horen en voelen, dan vind ik het veel leuker, dat het eigenlijk je ribben laat meeresoneren. ja ok dat kan thuis natuurlijk niet, maar zoiets, als je begrijpt wat ik bedoel.....

Over het algemeen zou een goede set zo'n drumstel "zo goed als" weten te benaderen.

Daarom zijn er bijv. Mark Levinson versterkers welke bizar snel enorme vermogens naar speakers kunnen sturen. Speakers zoals de B&W Nautilus 801 met een ruim 30cm. grote woofer welke met een gigiantische kracht en chirurgische precisie naar voren wordt gestoten en even snel weer terug gedirigeerd kan worden naar de begin positie. Wanneer twee van deze speakers op 3 meter afstand dergelijke acties staan te vertonen, lijkt het niet alleen of er een drumstel in omgeving staat, maar er staat gewoon een drumstel voor je. En ook nog een gitarist en een pianist en een gros zingende personen en voor je het weet waan je je in een concert zaal. Dat dit allemaal neutraal zou moeten klinken is omdat je het zo natuurlijk mogelijk wilt reproduceren. Je wilt natuurlijk niet dat iemand als Marcy Gray plotseling als Celine Dion klinkt en daarom is het dat een set zo neutraal mogelijk moet klinken.

Ik kan je mening een beetje delen dat vele componenten achtelijk duur zijn en dan ook niet zodaning presteren dat je er gelukkig van wordt. Maar er zijn ook goede spullen zoals ik hierboven heb genoemd, al zijn er weer anderen die dit tegenspreken. Zolang jij uiteindelijk maar tevreden bent met wat je set biedt is alles goed toch?

Mijn devies is: Meer neutraal betekent niet meer muzikaal

Neutraal is een utopie, en alleen met zeer goed apparatuur samen met een zeer goede en uitgebreide equalizer te benaderen. Waarom nu die equalizer? (ik weet dat ik tegen heilige huisjes schop)

Elke cd is anders opgenomen, elke apparatuur is andere en elke akoestiek is anders. Van mijn cd’s zou misschien alleen de opnames van Frits de With (Marantz test cd) wat dat betreft door de beugel kunnen.

Ook omdat er veel aan de strijkstok blijft hangen, bij apparatuur en cd/lp denk ik dat een neutraal geluid niet muzikaal meer is. Voorbeeld: Marcus Miller life op mijn grote transmissionline speakers: rollende diepe bassen. Neutraal? Niets hoog, en zo traag als een slak. Maar net als ik vinden veel mensen dit toch aangenaam (en ook doorwinterde audiofielen)

Neutraal betekent toch dat een serie apparaten geen eigen kleurtje aan het aangeboden signaal toevoegt ?

In dat geval is er toch zeker iets voor te zeggen, blijft inderdaad het fenomeen dat opnametechnici bij de vervaardiging van de CD of LP ook nog aan het spelen zijn geweest.

Toch zijn er heel veel opnamen zowel op CD als op vinyl die een redelijke weergave van de werkelijkheid geven, dat wil je toch meemaken ?

Jitze confused.gif

Hai allen,

Volgens mij kan je in de huiskamer een zeer goed resultaat bereiken Het blijft echter een benadering van de werkelijkheid (en wat is daar op tegen?). Een huiskamer is namelijk gewoon te klein en een echt drumstel zal er ook niet klinken.

Die Amerikanen die een ML met Wilson Audio e.d. hebben, zijn vaak in het bezit van heel grote kamers waar het geluid wel weg kan. In zo'n situatie zal een drumstel goed klinken, life of via een hi-fi installatie.

Overigens probeer ik wel een neutraal resultaat in mijn kamer te bereiken. Dat doe ik door zoveel mogelijk soorten muziek uit te proberen op een nieuw component (alijd op proef Alco!!). Klinkt een bepaald muziekgenre niet dan moet je oppassen. Een veel betere methode dan een bepaalde referentie CD/LP te hanteren. Daar loop je toch risico's mee.

Voor die CD's/LP's die niet neutraal zijn mis ik eigenlijk wel de tilt control van mijn oude Quad. Niet dat ik die vaak nodig heb - maar soms zou ik best willen corrigeren. Losse units die je in een tape lus zou kunnen plaatsen zijn helaas niet te koop.

Geplaatst door Ome Henk:

Wanneer ik aan neutraal denk, denk ik aan een vlak geluid... Alles is hoorbaar, maar het brengt dan geen muziek. Kein schwung... :rolleyes:

Bij vlak denk ik aan een dynamisch beperkte(=gecomprimeerde)klank, dit heeft mijns inziens niets met neutraal te maken.

Wel leuk zo'n discussie maar je leest op deze thread dat ieder zijn eigen idee heeft over het woord: neutraal

Een neutrale klank wordt door iedereen anders beschreven en anders beleeft. Ik denk bijvoorbeeld dat mijn set behoorlijk neutraal is, maar dat zal Ome Henk wel niet onderschrijven, want de dynamiek spettert de speakers uit.

Je moet je ook afvragen wat je graag wilt horen: een ML op grote zware woofers mag dan wel een drumstel levensecht presenteren, maar zal bij een breekbare, emotie-geladen vrouwenstem niet kunnen bekoren :rolleyes:

Geplaatst door Stefan:

En dat is juist hetgene wat op dit soort forums zo'n discussie moeilijk maakt :rolleyes:

Zitten de dames Ben en John toevallig niet bij dit forum confused.gif

Die weten als de beste wat neutraal is :P

Sorry, beetje off-topic! :D

Greetinx

Andr

Geplaatst door richard:

Het zit je wel hoog he? Misschien moet je eens gaan praten met een professioneel hulpverlener. :D

Richard

Valt wel mee hoor, ze zijn vertrokken, al probeert Ben af en toe nog wat.

Als je ziet wat voor schade ze aan het forum (in technische zin) hebben aangericht, dan begrijp je misschien beter waarom ik de dames liever voorgoed zie vertrekken cool.gifeek.gif

Er staan wel links naar dit forum op hun websites, vandaar mijn opmerking .... ;)

Greetinx

Andr

• 3 weeks later...

Neutrale speakers bestaan niet, iedere speaker voegt wel iets toe en laat wel iets weg,de bedoeling van een zo neutraal mogelijke speaker is om het thuis zoveel mogelijk te laten klinken als het bedoeld is door de opnamentechnici.

Die Marantz testcd is niet echt geschikt om speakers te evalueren,ik moet de eerste speaker nog horen waarop de cd echt klote klinkt.Beter is "drukke" muziek,dat klinkt al gauw rommelig. :)

Gelukkig zijn er mensen die veel genuanceerder kunnen luisteren, tussen klote en magic is nog heel veel te beleven.....

Groet jitze :rolleyes:

Geplaatst door Gerrit Harteveld:

Vertel vertel confused.gif

Hoezo, vertel, vertel, geen idee wat nog toe te voegen......

En Sodejuu we hadden het een Marantz CD, wat nu ?????????

Groet Jitze confused.gifconfused.gifconfused.gifconfused.gif

Geplaatst door phelsuma:

Zwitserland is neutraal.

Goldmund is Zwitsers.

Dus Goldmund is neutraal. :)

Oooooooo, zit dat zoooooo !!!!

weer wat geleerd,

Groet Jitze :D:P:D

Geplaatst door Jitze:

En Sodejuu we hadden het een Marantz CD, wat nu ?????????

Groet Jitze confused.gifconfused.gifconfused.gifconfused.gif

Sorry, je hebt gelijk. Weer eens te vlug gelezen. Ik doe de verbandtrommel gelijk dicht, want mijn opmerking slaat de plank helemaal mis. Er is geen verband in te zien eek.gifeek.gif:P

Ik heb al eens bij de topic over Alco's speakers al opgemerkt dat je beter geen superopnames mee kan nemen voor speakervergelijk, want die krengen klinken overal goed op.

Geplaatst door sodejuu:

Waarschijnlijk ben ik er niet aan gewend en misschien wil ik dat helemaal niet eek.gif:P:D;)

Roger,

zou het best leuk vinden als je eens naar mijn hoorns kwam luisteren, waarschijnlijk dringt zich hierbij de gedachte aan rijstevlaai op......

Groet Jitze :D

Geplaatst door Jitze:

Roger,

zou het best leuk vinden als je eens naar mijn hoorns kwam luisteren, waarschijnlijk dringt zich hierbij de gedachte aan rijstevlaai op......

Groet Jitze :D

Hoi Jitze,

Op zo'n antwoord zit je gewoon te wachten :D . Die mogelijkheid bestaat (inclusief rijstevlaai), maar ik geloof dat het in Amsterdam nogal lastig (en vooral duur) parkeren is. Ik ga niet met een vlaai in de trein zitten. Is er een mogelijkheid om daar een alfa te plaatsen (en liefst niet in een gracht) eek.gif:rolleyes:;)

Roger,

maar natuurlijk vinden we een gratis parkeerplaats op geringe afstand van het centrum...............

Voor een rijstevlaai doet een mens toch alles.......

Groet Jitze :D:rolleyes:confused.gif