Jump to content

Speakers voorzien van betere bekabeling!

Roger
 Share

Recommended Posts

bij het onderwerp "tips en tweaks ter verbetering audio-set"

heeft Alco als tip: "je speakers van betere kabels voorzien (als je een beetje handig bent met een soldeerbout, moet dit lukken)".

Ik ben het hier niet mee eens, een goede luidsprekerfabrikant is jaren bezig met een ontwerp van een luidspreker, hierbij speelt de kabel die intern gebruikt wordt uiteraard ook een hele grote rol, ga je deze kabel vervangen dan wordt het naar mijn mening een heel andere luidspreker en in veel gevallen, ook al gebruik je een kabeltje van 10 mille.... het geeft je niet de garantie dat het beter klinkt.

Ik wil alleen zeggen vervang niet zomaar klakkeloos je interne bekabeling voor een exotische kabel, je zou wel eens lelijk je hoofd kunnen stoten.

Groeten.Roger.

Guest bkamph

Dat ligt er maar net aan. Luidsprekerontwerpers zijn vaak gebonden aan een ontwerp, dat moet leiden tot een totaalconcept dat in een bepaalde prijsklasse past. Ook voor hen is er soms sprake van compromissen m.b.t. de prijs/kwaliteitsverhouding.

Het kan dus wel degelijk zinvol zijn om bijv. betere interne bekabeling te gebruiken. Je moet je dan alleen afvragen of het niet zinvoller is om een duurder totaalconcept te kiezen, m.a.w. een andere luidspreker.

Bert

Dat klopt, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent.

Een beter kabeltje hoeft niet per definitie bij de desbetreffende luidspreker een verbetering te geven. Klakkeloos even een kabeltje vervangen voor een betere moet je dus naar mijn mening niet doen.

Hi guys,

Roger, ik snap wat je bedoelt en ben 't gedeeltelijk ook wel met je eens. het is niet altijd verstandig om zomaar de interne bekabeling te vervangen. En een verbetering garanderen kan ik ook niet!

Ik doelde voornamelijk op de goedkope prijsklasse tot ongeveer 1000,- per paar.

Met name deze bij deze categorie speakers heeft de fabrikant vaak op de interne bekabeling beknibbelt. (vaak zeer dunne rood/zwarte kabel)

Hier loont het vaak de moeite om deze bekabeling te vervangen voor 'n wat betere.

(evt. in overleg met dealer)

Zo heb ik destijd een paar Misson's 760 van 400,- p.p. voorzien van Isoda kabel.

Ik herkende ze niet weer!

Het blijft natuurlijk een beetje 'n gok.

Maar voornamelijk in de goedkopere prijsklasse in de kans groot dat je voor weinig geld + wat handigheid een forse opwaardering kunt realiseren.

Groeten,

Alco.