Sodejuu Posted 25 september 2001 Report Share Posted 25 september 2001 Een tijdje geleden kwam Avallon met de opmerking "Buizen opamp" (of was het iemand anders). Er werd toen hard gelachen, ook door mij, en er werd toen aan de schrijver duidelijk gemaakt dat zoiets niet bestaat Wat schetst mijn verbazing op de Nelson Pass site, een buizen opamp met schema met de volgende tekst erbij: Fig. 12 shows what you might do to create a Triode op amp using 12AX7’s. I did not build this device, but I believe it would work adequately for some audio applications, and would offer true DC amplification. The trick of getting the level shifting to properly bias the parallel output tubes lies in creating a DC voltage source interposed between the output plate of the differential pair and the grids of the followers. This can be provided by external DC supplies, such as batteries. This particular circuit would not offer much open loop gain or spectacular performance, but it does illustrate the potential for operational amplifiers without P type gain devices. Wat moeten we hier nou mee? Ik denk dat we onze excuses moeten maken richting Avallon . Die weet toch meer dan die zelf weet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avallon Posted 26 september 2001 Report Share Posted 26 september 2001 Ik weet niet of ik blij moet zijn met de excuses (die nog niet eens mondjesmaat navolging heeft) of dat ik beledigd moet zijn door de opmerking dat ik meer weet dan ik zelf weet. Ik wist t al. Ik was alleen niet zo stom om in discussie te gaan omdat ik het bijna altijd toch afleg tegen o.a. onze kroonprinses. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avallon Posted 26 september 2001 Report Share Posted 26 september 2001 Elke keer als ik op die foto kijk valt het me op dat hi-fi helemaal niet zo multicultureel lijkt te zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 26 september 2001 Report Share Posted 26 september 2001 Hallo Sodejuu, Dit maakt de discussie los over de definitie van op-amp. Op school heb ik geleerd dat een "operationel amplifier" altijd in 1 chip zit. Dat zou betekenen dat je de twee dubbeltriodes op een wafertje moet etsen en er een plastic kapje overheen doet waar de aansluitpuntjes uit komen. Of was mijn lesmateriaal niet correct? (in ieder geval wel modern! ) Groeten, Nog gefeliciteerd met je kroning! Ga je nu ook op tournee door nederland? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 26 september 2001 Author Report Share Posted 26 september 2001 Geplaatst door Avallon:Ik weet niet of ik blij moet zijn met de excuses (die nog niet eens mondjesmaat navolging heeft) of dat ik beledigd moet zijn door de opmerking dat ik meer weet dan ik zelf weet. Ik wist t al. Ik was alleen niet zo stom om in discussie te gaan omdat ik het bijna altijd toch afleg tegen o.a. onze kroonprinses. Wat een minder positieve reactie Ben blij dat ik deze topic plaats. Ik had ook stijf m'n bek kunnen houden, maar zo ben ik niet. OK, dat we niet altijd op een lijn zitten, kan voorkomen, maar hoezo ga je ervan uit dat je het in een discussie tegen mij aflegd . Ik sta voor heel veel dingen open en zolang je met goed onderbouwde argumenten komt, ben ik de beroerdste niet . Dus als je gelijk met zo'n schemaatje en tekst kwam aandraven, hadden Stefan en ik ook niks meer in de melk te brokkelen gehad en stonden we allebei met de mond vol tanden plus kunstgebit We zijn hier tenslotte niet om elkaar het leven zuur te maken, maar een discussie schuw ik niet gauw. Vandaar mijn oprechte excuses Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 26 september 2001 Report Share Posted 26 september 2001 En Sodejuu! Ik heb nog geen antwoord gehad op mijn vraag: Ga je nu op tournee door Nederland? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 26 september 2001 Author Report Share Posted 26 september 2001 Geplaatst door Stefan:En Sodejuu! Ik heb nog geen antwoord gehad op mijn vraag: Ga je nu op tournee door Nederland? O sorry, ik had het te druk met de reactie op Avallon's posting. Ik wil best op toernee gaan. Volgens mij ben ik daar ook mee bezig . Ik ben al in Ede en in Sneek geweest. Vrijdag ga ik naar Berg en Terblijt en binnenkort kom ik ook in Utrecht . Misschien kom je ook wel kijken . Ik heb alleen nog niet zoveel bijkijks gehad want ik heb geen Maxima die meereist Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 26 september 2001 Report Share Posted 26 september 2001 Als ik een vlag had zou ik hem voor je uithangen! Misschien ben je al tevreden met een rood-wit-blauwe zakdoek? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 26 september 2001 Author Report Share Posted 26 september 2001 Wat? Geen vlag in huis? Waar moet dat met de "onderdanen" naar toe? Absoluut geen grijntje patriotisme in deze bevolking. . Tja, dan moet die zakdoek het maar doen. Misschien als je buren ook nog een zakdoek uithangen krijgt het geheel toch nog een majestueus tintje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 26 september 2001 Report Share Posted 26 september 2001 Ik ben vandaag trouwens ook weer vergeten om mijn zakdoek buiten te hangen, Alex en Maxi waren in de provincie Utrecht! Wilhelmus vaaahan Nahaassouhouwe!!!!!!!! etc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avallon Posted 27 september 2001 Report Share Posted 27 september 2001 Geplaatst door sodejuu: Wat een minder positieve reactie Ben blij dat ik deze topic plaats. Ik had ook stijf m'n bek kunnen houden, maar zo ben ik niet. OK, dat we niet altijd op een lijn zitten, kan voorkomen, maar hoezo ga je ervan uit dat je het in een discussie tegen mij aflegd . Ik sta voor heel veel dingen open en zolang je met goed onderbouwde argumenten komt, ben ik de beroerdste niet . Dus als je gelijk met zo'n schemaatje en tekst kwam aandraven, hadden Stefan en ik ook niks meer in de melk te brokkelen gehad en stonden we allebei met de mond vol tanden plus kunstgebit We zijn hier tenslotte niet om elkaar het leven zuur te maken, maar een discussie schuw ik niet gauw. Vandaar mijn oprechte excuses LOL, je hoeft het niet zo serieus op te nemen ;-) Ik weet dat je voor rede vatbaar bent, maar jouw kennis op hi-fi gebied is nou eenmaal groter. Wil nog niet zeggen dat ik het zomaar met je eens ben, maar als ik ergens niet zeker van ben dan zal ik je niet tegenspreken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 27 september 2001 Author Report Share Posted 27 september 2001 Geplaatst door Avallon: LOL, je hoeft het niet zo serieus op te nemen ;-) Ik weet dat je voor rede vatbaar bent, maar jouw kennis op hi-fi gebied is nou eenmaal groter. Wil nog niet zeggen dat ik het zomaar met je eens ben, maar als ik ergens niet zeker van ben dan zal ik je niet tegenspreken Tja, dat was niet de bedoeling. Ik druk me vaker uit met smilies om het e.e.a. te ontkrachten. Ik wist niet hoe het anders te zeggen. Het is dus minder serieus dan geschreven staat En als ik ergens niet zeker van ben, dan zoek ik 't eerst uit/op* *) doorkrassen wat niet van toepassing is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 27 september 2001 Report Share Posted 27 september 2001 Geplaatst door Avallon: LOL, je hoeft het niet zo serieus op te nemen ;-) Ik weet dat je voor rede vatbaar bent, maar jouw kennis op hi-fi gebied is nou eenmaal groter. Wil nog niet zeggen dat ik het zomaar met je eens ben, maar als ik ergens niet zeker van ben dan zal ik je niet tegenspreken Jullie zijn het toch maar bij twee situaties oneens? Als het regent en als het niet regent ..... Maarten Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 19 oktober 2001 Report Share Posted 19 oktober 2001 Geplaatst door sodejuu:Een tijdje geleden kwam Avallon met de opmerking "Buizen opamp" (of was het iemand anders). Er werd toen hard gelachen, ook door mij, en er werd toen aan de schrijver duidelijk gemaakt dat zoiets niet bestaat Tja, de hele elektronica is uitgevonden met buizen. Er zijn weinig elementaire schakelingen, zeker analoog zoals de opamp, die 60 jaar geleden nog niet bestonden. De definitie van een opamp (OPerational AMPlifier) is ongeveer een bouwblok (en ik zeg dus niet 'chip' !) met differentiele ingangen en een zeer hoge gain. Met zo'n blokje kun je door het toepassen van feedback in principe alles bouwen, het is het elektronische legoblokje. De opamp is dan ook niet per definitie een fout iets, alleen wordt hij vaak ingezet als oplossing voor een probleem waar een veel simpeler schakeling ook voldoet. Alleen moet je dan wat meer nadenken. In het schema van pass dat je liet zien, is de eerste 12AX7 de ingangstrap van een opamp, een differential pair met stroombron in de staart. Vaak volgt nog een transconducantie stage als buffer voor de output. Dat is hier de 2e 12AX7. Pak er een elektronica lesboek bij en je komt exact hetzelfde schema tegen, maar dan met transistoren. Lood om oud ijzer (oei, ik ben nu wel even advocaat van de duivel ) Remco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 19 oktober 2001 Report Share Posted 19 oktober 2001 Geplaatst door UltrAnalog: Pak er een elektronica lesboek bij en je komt exact hetzelfde schema tegen, maar dan met transistoren. Lood om oud ijzer (oei, ik ben nu wel even advocaat van de duivel ) Remco Zeg, ga jij eens gauw je mond met zeep wassen!!! Stefan, die eventjes doordraaide Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 20 oktober 2001 Author Report Share Posted 20 oktober 2001 Pak er een elektronica lesboek bij en je komt exact hetzelfde schema tegen, maar dan met transistoren. Lood om oud ijzer (oei, ik ben nu wel even advocaat van de duivel ) Ik heb nooit zulke lesboeken gehad. Ik denk dat ik maar een naar De Sleghte ga voor zo'n lesboek Sodejuu Die met de hippietijd ook de buizentijd heeft overgeslagen Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 22 oktober 2001 Report Share Posted 22 oktober 2001 Geplaatst door Stefan: Zeg, ga jij eens gauw je mond met zeep wassen!!! Stefan, die eventjes doordraaide mkay ik heb alleen WC-eend bij de hand, ok? Blub... *gadver* Nee maar even zonder gein, je ziet vaak dit soort schema's als vervanger voor een opamp, terwijl het in principe net zo fout is. In CD-speler uitgangstrappen bijvoorbeeld wordt het vaak zo gedaan, terwijl dat echt niet kan. De slew-rate van de eerste trap gecombineerd met een blokvormig ingangssignaal (bijna oneindig hoge frequentie) zorgt ervoor dat de feedback helemaal niet werkt, waardoor je niet-lineaire fouten gaat maken op de samplesnelheid van de DAC. Dat leidt tot allerlei intermodulatieproblemen en het vervelende daarvan is dat je dat eigenlijk helemaal niet hoort, maar het legt wel een waas over de muziek. Doe je het dan eenmaal goed, dan hoor je ineens wat je allemaal hebt gemist. Remco (die zich op dit forum eigenlijk best vermaakt! wat een verschil met hifi.nl) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 22 oktober 2001 Report Share Posted 22 oktober 2001 Geplaatst door UltrAnalog: Remco (die zich op dit forum eigenlijk best vermaakt! wat een verschil met hifi.nl) Beste Remco, Dan van harte welkom op dit forum, en vergeet die andere maar.... Groet, Michel , die dit soort berichten toejuicht Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 22 oktober 2001 Author Report Share Posted 22 oktober 2001 Geplaatst door UltrAnalog: Remco (die zich op dit forum eigenlijk best vermaakt! wat een verschil met hifi.nl) Leg eens uit Sodejuu die af en toe veel te veel uitlegt Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 22 oktober 2001 Report Share Posted 22 oktober 2001 Geplaatst door sodejuu: Leg eens uit Sodejuu die af en toe veel te veel uitlegt Nou, je mag hier zomaar buis zeggen zonder dat je voor bejaarde gek wordt versleten! Bovendien gaan hier niet alle discussies over hoeveel tienduizend microfarad je versterker heeft, als een soort coolnessrating ofzo. Je zou bijna gaan vermoeden dat er nog mensen luisteren naar hun set! Remco, die al de hele avond geniet van een buis, die na 70 jaar in een magazijn zijn eerste uren draait Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 25 oktober 2001 Report Share Posted 25 oktober 2001 Geplaatst door UltrAnalog: mkay ik heb alleen WC-eend bij de hand, ok? Blub... *gadver* Nee maar even zonder gein, je ziet vaak dit soort schema's als vervanger voor een opamp, terwijl het in principe net zo fout is. In CD-speler uitgangstrappen bijvoorbeeld wordt het vaak zo gedaan, terwijl dat echt niet kan. De slew-rate van de eerste trap gecombineerd met een blokvormig ingangssignaal (bijna oneindig hoge frequentie) zorgt ervoor dat de feedback helemaal niet werkt, waardoor je niet-lineaire fouten gaat maken op de samplesnelheid van de DAC. Dat leidt tot allerlei intermodulatieproblemen en het vervelende daarvan is dat je dat eigenlijk helemaal niet hoort, maar het legt wel een waas over de muziek. Doe je het dan eenmaal goed, dan hoor je ineens wat je allemaal hebt gemist. Remco (die zich op dit forum eigenlijk best vermaakt! wat een verschil met hifi.nl) Hallo Remco, Dus in een ingewikkelde omschrijving vertel jij dat een opamp per definitie fout is?! Dus net zo fout als tegenkoppeling die altijd te laat is, ongeacht welke frequentie! Ik vond het trouwens een geweldig idee die CD-speler van je met uitgangstrafos! Je krijgt hierdoor meteen een lage imp. en filterwerking voor het hoog. Ik ben zelf helemaal los op trafokoppeling sinds ik de Tamura interstage van Sakuma gebruik; veeeel beter dan RC koppeling met plaatweerstand! Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 26 oktober 2001 Report Share Posted 26 oktober 2001 Geplaatst door Stefan: Dus in een ingewikkelde omschrijving vertel jij dat een opamp per definitie fout is?! Och, voor sommige applicaties is het prima. Het meet tenslotte heel goed. Opamps betekenen eigenlijk gewoon luie ontwerpers. In je eerste jaar van de HTS of universiteit leer je dat je met een opamp alles kunt maken, en dat is ook zo. Alleen is het altijd een omweg. Als ik een meetversterker moest ontwerpen, zou ik ze dan ook overal gebruiken. Alleen in audio stellen we iets strengere eisen, o.a. aan de groepslooptijd over de hele audioband (+ minstens een decade verder!). Dus net zo fout als tegenkoppeling die altijd te laat is, ongeacht welke frequentie! In principe kan tegenkoppeling goed werken, maar dan moet je toch echt wel een marge van ettelijke keren je bandbreedte hebben. Wil je 20 kHz halen, dan moet je systeem al gauw een paar megahertz kunnen doen. Zonder fasedraaiing! En daar zit het probleem: een systeem dat geschikt is voor feedback, is ook zo goed dat het wel zonder kan. Maar bijvoorbeeld een noise-shaper of een class-D versterker zijn voorbeelden van systemen waar het wel goed werkt. Daar werkt de feedback voornamelijk op het corrigeren en omvormen van de door de modulatie geintroduceerde kwantisatieruis en niet om de audio te lineariseren. Ik vond het trouwens een geweldig idee die CD-speler van je met uitgangstrafos! Je krijgt hierdoor meteen een lage imp. en filterwerking voor het hoog. Dat zijn inderdaad reden 1 en 2. Reden 3: DC ontkoppeling Reden 4: anodeload voor de buis (primary van de trafo) Reden 5: Samenvoegen van PP helften naar SE zou ik de trafo weglaten, dan zou dat de trap een component of 25 complexer maken. Gezien jouw credo hoef ik niet uit te leggen dat dat wat sneu zou zijn Ik ben zelf helemaal los op trafokoppeling sinds ik de Tamura interstage van Sakuma gebruik; veeeel beter dan RC koppeling met plaatweerstand! Groeten, Het is inderdaad hardstikke leuk. Sinds AE en Tribute is het vinden van goede trafo's ook niet meer zo'n queeste. Toch blijf ik experimenteren, soms denk ik dat het voornamelijk dat is wat ik zo leuk vind. Ik draai nu met een experimentele preamp met UX301 buis op battery filaments die ingeklemd tussen mosfet stroombronnen zijn werk doet in een hybride mu-stage. De loadlijn ligt zo vlak als flevoland. Dit begint zo langzamerhand echt goed te klinken. Het beste van beide werelden! Ciao, Remco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 31 oktober 2001 Report Share Posted 31 oktober 2001 Geplaatst door UltrAnalog: Ik draai nu met een experimentele preamp met UX301 buis op battery filaments die ingeklemd tussen mosfet stroombronnen zijn werk doet in een hybride mu-stage. De loadlijn ligt zo vlak als flevoland. Dit begint zo langzamerhand echt goed te klinken. Het beste van beide werelden! Ciao, Remco Dus jij hebt het Preamplifier Cookbook van Allen Wright ook gelezen Heb hetzelfde geprobeerd met een 5687 in een voortrapje, maar gezien mijn Credo en de hoeveelheid extra gain die een plate choke op Ba en interstage op Ca leveren, heb ik de hele voortrap buiten werking gezet. Klinkt nog beter Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 9 november 2001 Report Share Posted 9 november 2001 Dus jij hebt het Preamplifier Cookbook van Allen Wright ook gelezen Nee, niet eens... ik schaam me altijd dood als ik Allen spreek of mail... Ik denk dat het gewoon iets is waar je op uitkomt als je alles al geprobeerd hebt. Ik denk inderdaad net als jij dat een simpel trafoloaded trapje het best is, maar dat kun je pas met 100% zekerheid zeggen als je al het andere in de wereld hebt geprobeerd... heb ik de hele voortrap buiten werking gezet. Tja, dat kan ik me niet veroorloven met al die poweramps. Die wil ik niet parallel aansturen, dus moet allemaal apart en redelijk laagohmig vanwege kabellengte. Bovendien vind ik 'n preamp een mooie plek als stuurcentrale. Lekker inputs schakelen, volume regelen en such. Hoef ik al die reut niet in mijn eindamps te bouwen ;-) Remco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts