Jump to content

Luidspreker kabel VDH

Ruud_F
 Share

Recommended Posts

Hoi Allen,

Al enige tijd gebruik ik de CS-122 luidsprekerkabel van VDH met volle tevredenheid. Toch wil ik dit jaar deze kabels vervangen door andere. Ik was zojuist op de website van VDH en daar zag ik de Inspiration Hybrid. Aangezien VDH mij erg aanspreekt (Heb mijn hele set met VDH bekabeld) lijkt deze kabel wel wat. Tevens is deze kabel ook nog geschikt voor Bi-wiring / Bi-amping. En omdat ik bi-amped muziek luister is dit voor mij een groot voordeel.

Maar als ik naar de prijs kijk van

• 5 weeks later...

hallo ik las je vraag over vdh lsp kabels.

ik heb zelf ook de cs122 gehad en vond ook de kabel die je op het oog had wat aan de prijzige kant. daarom ben ik vdh the wind gaan gebruiken en dit bevalt erg goed en kan ik je aanraden.mid is opener laag is strakker en het hoog is niet scherper geworden maar duidelijk het is net of het meer op de tweeter ligt. hoop dat je er wat mee kunt. greetz

Kan iemand mij verklaren wat er aan een gewone dikke koperkabel niet goed is? Heeft bij een dikte van minimaal 2,5mm2 een verwaarloosbare weerstand bij normale huiskamerlengtes. De rest is naar mijn idee geldklopperij.

Geplaatst door marjor:

Kan iemand mij verklaren wat er aan een gewone dikke koperkabel niet goed is? Heeft bij een dikte van minimaal 2,5mm2 een verwaarloosbare weerstand bij normale huiskamerlengtes. De rest is naar mijn idee geldklopperij.

Zit wat in. Kabels zijn vaak overtrokken duur als je de materiaalwaarde bekijkt. Echter, ik heb al vaker gezegd dat een kabel meer is dan een verbinding van A naar B. Een kabel is net zo goed een elektronisch apparaat als een versterker, want elektrisch gezien bestaat hij uit een combinatie van weerstand, capaciteit en een spoel, kortom een filternetwerk. Het is de kunst om de juiste samenstelling bij de juiste combinatie te vinden al naar gelang je budget. Bij vele fabrikanten zit er toch wel wat research in zo'n stuk draad en die moet toch terugverdiend worden. Zeker omdat echt niet iedereen zoveel geld uitgeeft aan bekabeling, terwijl wel iedereen bijv. een cd-speler koopt.

Geplaatst door marjor:

Kan iemand mij verklaren wat er aan een gewone dikke koperkabel niet goed is?

Ja en neen, dat wil vooral zeggen dat ik er mijn vingers niet aan zal branden. Er zijn honderden leveranciers van kabels, elk met hun eigen verhaal (dik, dun, ultra pure of juist gedoteerd, wel of geen skin effect, wel of geen filterende brood trommels en/of ferriet kralen, etc.), elk menend dat (alleen) zij de waarheid in pacht hebben. Voor vele van deze theorien is de wetenschappelijke onderbouwing vaak erg mager of zeer omstreden (b.v. skin effect voor frequenties onder 20 kHz) of zelfs geheel afwezig.

Het is echter wel degelijk zo dat er tussen verschillende kabels verschillen hoorbaar zijn. Dit zijn over het algemeen echter nuances. B.v. een goede acoustiek van je luisterruimte is vele malen belangrijker.

Vanuit de zelfbouw van luidsprekers heb ik kabels altijd benaderd als integraal onderdeel van het wissel filter. De chassis, filters en eindtrap vormen dan een soort van drie eenheid van waaruit een luidspreker wordt ontworpen. (dit zeggende realiseer ik mij wel degelijk dat er in een kabel meer aan de hand is dan alleen maar weerstand capciteit en inductie, maar ik zou m'n vingers niet branden).

Vanuit dat standpunt bezien is het veranderen van kabels zoiets als het tunen van het scheidings filter (zoals Sodejuu ook al min of meer aangeeft). Bij commerciele produkten probeer ik dan ook de zelfde bekabeling te gebruiken die de luidspreker fabrikant ook gebruikt.

Kortom, gewoon je boeren verstand, en vooral je _oren_ gebruiken en je al helemaal niet gek laten maken door alle mooie marketing verhalen.

B.v. een goede acoustiek van je luisterruimte is vele malen belangrijker.

Vanuit de zelfbouw van luidsprekers heb ik kabels altijd benaderd als integraal onderdeel van het wissel filter. De chassis, filters en eindtrap vormen dan een soort van drie eenheid van waaruit een luidspreker wordt ontworpen.

Het vervangingsschema van een kabel bestaat zoals Sodejuu aangeeft inderdaad uit een weerstand, capacitieve en reactieve component, maar deze zullen t.o.v. het filter in een luidsprekerbox of de inwendige weerstand van een goede versterker dusdanig gering zijn dat de akoestiek van de luisterruimte bepalend zal zijn hoe een bepaalde luidspreker/versterker combinatie klinkt. Eigenlijk zou je een blinde test moeten doen om de invloed van een luidsprekerkabel te bepalen. Helaas krijg ik bij testrapporten in bijv. Audio of Stereoplay het vermoeden dat de prijs de ranking bepaalt.

Groeten,

Marjor

• 2 weeks later...

Momenteel gebruik de de goedkoopste ls-kabel die ik tot nu ooit heb gebruikt.(4,50 euro p.m.) (Rinsma's 'homemade' kabel)

Het is een zeer dunne en soepele kabel met doorzichtige mantel. (1 koperen ader en 1 zilver(kleurige) ader)

Tot mijn schrik en verbazing versloeg ie zowel m'n Transparent "the Wave" kabel (a 30,- euro p.m) alswel de VDH CS122.

Groeten,

Alco

Wat een gedoe om een kudde electrons door een kabeltje te bewegen

En daar wordt veel geld mee verdiend :D:D

Het vervangingsschema is afhankelijk van de opbouw van de kabel en de nauwkeurigheid waarmee je de kabel wil beschrijven. Voor LS-kabel is naar mijn mening de ohmse weerstand t.o.v. de rest het belangrijkst terwijl bij interlinks de capaciteit erg belangrijk is aangezien deze samen met de uitgangsweerstand van bv. een CD-speler een leuk laagdoorlaatfilter vormt.

Groeten,

Marjor :)