Jump to content

Audio-Racks

Alco
 Share

Recommended Posts

deze is toch nog wel te doen alco?

acoustic-dreams-2-shelf.jpg

1500 dollar

Racks uit Duitsland zijn nog wel te doen, maar racks uit amerika halen wordt iets lastiger. Vind dat Brightstar ook wel interessant, maar is alleen in amerika te verkrijgen.

1500 dollar per plank hoor. Beetje duur als je 6 apparaten kwijt moet zoals ik (excl. monoversterkers).

1500 dollar

Racks uit Duitsland zijn nog wel te doen, maar racks uit amerika halen wordt iets lastiger. Vind dat Brightstar ook wel interessant, maar is alleen in amerika te verkrijgen.

1500 dollar per plank hoor. Beetje duur als je 6 apparaten kwijt moet zoals ik (excl. monoversterkers).

Ohnee.... valt eigenlijk toch wel mee als je een beetje creatief bent. Zet je apparatuur op zijn zijkant, dan kan je zeker 3 apparaten per plank kwijt.

1500 dollar

Alco heeft er maar 2 nodig :P

Hmm, mijn set staat op een houten kastje dat volgens mij niet nog een toestel aan kan (als ik een PR99 ga kopen zal ik een oplossing moeten zoeken) of de wieltjes zakken door.

Ik vind het eigenlijk afzetterij dat die racks zoveel kosten, dat kan toch niet dat dat zoveel kost om te maken. Of ben ik verkeerd?

Vriendelijke groeten

Hmm, mijn set staat op een houten kastje dat volgens mij niet nog een toestel aan kan (als ik een PR99 ga kopen zal ik een oplossing moeten zoeken) of de wieltjes zakken door.

Ik vind het eigenlijk afzetterij dat die racks zoveel kosten, dat kan toch niet dat dat zoveel kost om te maken. Of ben ik verkeerd?

Vriendelijke groeten

Dat ligt aan de materiaalkwaliteit en of het handwerk of machinewerk is. Afhankelijk daarvan zal de prijs bepaald worden. En natuurlijk is het ook zo dat er gevraagd wordt wat de markt kan verdragen...

Ik vind het eigenlijk afzetterij dat die racks zoveel kosten, dat kan toch niet dat dat zoveel kost om te maken. Of ben ik verkeerd ?

Ik vind 't ook afzetterij Bunny,

De meeste serieuze racks komen qua ontwerp grotendeels met elkaar overeen.

Het is vaak een heel simpel idee. (althans, zo komt 't meestal wel over)

Vaak is 't niet meer dan een frame van metaal met daarop enkele platen van MDF of glas.

Het rack is zelf meestal voorzien van spikes/kegels, en soms de plateau's onderling ook nog.

Het prijsverchil zou ik alleen kunnen verklaren door: kwaliteit van materiaal, afwerking, eenvoudig of complexer ontwerp, bepaalde fineersoorten t.o.v. zwart, maar dan nog...

Ik weet dat een rack zondermeer een verassend groot verschil kan maken.

Daar kwam ik eigenlijk meer per toeval achter, toen ik van een simpel grenen kastje overging op een Quadraspire rack, destijds voor 'n Cyrus setje.

Een goed rack mag van mij ook wel wat kosten, maar er zijn grenzen, en vaak kun je 't niet eerst even thuis proberen.

(omdat 't speciaal besteld moet worden)

Bij bijvoorbeeld een versterker of CD-speler kan ik me voorstellen dat daar meer tijd in gestoken moet worden qua ontwerp en fabricage. Het is tenslotte een veel complexer component om te bedenken.

Maar waarom sommige racks tegen of over de 2000,- euro moet kosten....beats me! :confused:

Een jaar of 10 geleden had je nog racks van 't merk Target.

Die hadden enorm veel keuze in alle soorten en maten en voor zeer schappelijke prijzen. (te lage WAF-factor wellicht :rolleyes: )

Groeten,

Alco

• 2 weeks later...

Nou,...om nog weer even terug te komen op dit Audio-rack topic.

Ik was dus al een aantal maanden op zoek naar een goed en (in mijn ogen) mooi rack.

Mijn voorkeur ging uit naar een driepoot rack met maar 2 plateau's, maar dat valt niet mee, aangezien de meeste fabrikanten racks leveren met standaard al 3,4 of meer plateaus.

M'n ideaal was een rack zoals deze Copulare:

img_sial2.jpg

Nou, voor de prijs van 1850,- euro mogen ze 'm houden :o

(was notabene een aanbieding, normaal kost ie 2150,- )

Voor een fractie van die prijs (350,-) euro heb ik m'n ideale rack gevonden.

De afwerking zal wellicht een ietsie minder zijn dan die van Copulare, maar verder voldoet 't aan al m'n wensen.

Zoek de verschillen :lol:

set_tripod_front.JPG

set_tripod_topview.JPG

Rinsma HiFi bleek nog 1 soortgelijk rack te hebben staan :)

En ik moet zeggen... 't is niet alleen een optische verbetering, maar klankmatig is 't me ook weer duidelijk dat een goed rack beslist geen ovebodige luxe is, als je een goede set hebt die zo optimaal mogelijk moet klinken.

Ten opzichte van m'n vorige el-cheapo A/V rekje is 't laag nu niet strakker of minder strak maar heeft wel iets meer drive/druk.

Bovendien zijn instrumenten nog iets makkelijk apart van elkaar te volgen, en 't hele geluidsbeeld klinkt nu wat rustiger, zonder in te boeten aan sprankeling/dynamiek.

Kortom, voor de fractie van een Naim Fraim of Copulare rack (resp. 1950,- en 1850, euro) ben ik nu zeeer tevreden.

(btw, Rinsma verkoopt nu ook de racks van 't merk Creaktiv)

mvg,

Alco

Strak rackie Alco! Wat ik me afvraag: zat die achterste poot ook in de weg bij het aansluiten van je apparatuur? 3 poten vind ik wel het mooist maar ik erger me dood als ik bij AS apparatuur moet verwisselen, de stugge kabels moet plaatsen en er 1 zo'n poot in de weg zit!! :angry:;)

groet, PD Hogeterp B)

Ik heb er wel eens over gedacht om zelf iets te bouwen. Moet eerst eens even kijken hoe mijn nieuwe draaitafel het gaat doen op de Solid Steel.

Overigens geloof ik niet zo in de klankmatige verschillen tussen diverse racks als je je tenminste aan wat basisvoorwaarden houdt.

Carl

Strak rackie Alco! Wat ik me afvraag: zat die achterste poot ook in de weg bij het aansluiten van je apparatuur?

Hallo PD,

Nee hoor, die achterste poot zit niet in de weg.

De meeste fabrikanten leveren racks met plateaus van al gauw zo'n 45 a 50cm diep.

Maar mijn bezwaar bij zo'n diep rack was dat mijn componenten zo in 't niet vallen op zo'n groot rack, en dat de kabels erachter meer zouden opvallen.

Mijn rack, die destijds voornamelijk werd gebruikt i.c.m. Naim audio, heeft planken van 36cm diepte.

Zowel Naim als Sonneteer heeft componenten van slechts 28 tot 30cm diep, en de kabel aansluitingen zitten niet in 't midden.

vrijwel identieke racks worden nu gemaakt door 't Duitse merk Phonosophie.

hee alco het vorige rack vond ik niets bijzonders, in tegenstelling met deze beauty van een rack. Proficiat

Thanks Joopie, ben 't helemaal met je eens. :)

Het is een klein, simpel, maar oerdegelijk en stabiel rack met precies de goede afmetingen zoals ik 't wou hebben. :rolleyes:

(ben blij da'k niet tussentijds toch iets anders heb gekocht)

Ziet er goed uit, Alco!

Nou, daar krijg je mij niet mee aan 't twijfelen Carl. :rolleyes:

Maar wat is nou het merk van het rack dat je hebt aangeschaft? Is dat het door jou genoemde Creaktiv?