Jump to content

Geluidsniveau

schaap
 Share

Recommended Posts

Mijn ervaring is dat ik pas echt kan genieten van de muziek als de ruimte 'goed gevuld' is met geluid.

Dit betekent niet dat de muziek 'hard' staat, maar wel dat er behoorlijk wat dB's geproduceerd worden.

Gelukkig horen de buren niets (zeggen ze) en ook mijn echtgenote kan er tegenwoordig behoorlijk goed tegen (ik heb langzaam het niveau opgeschroefd...).

Wat zijn jullie ervaringen met betrekking tot het geluidsniveau?? :P

Persoonlijk hoeft het niet zo vreselijk hard te staan. Ik word dan snel 'luistermoe'. Dit heeft ongetwijfeld ook te maken met de 'harde'akoestiek van mijn huiskamer alsmede de scherpte van mijn set (Monitor Audio is erg fel in het hoog). Deze week bij Audio Paul wezen luisteren en daar had ik een stuk minder vermoeidheidsverschijnselen bij wat hardere niveaus, hoewel niet echt hard gedraaid.

Ik draai minder hard dan een aantal jaren geleden. Het hoeft voor mij niet zo hard.

Een goede set klinkt zowel op bescheiden als op hoger volume goed.

Nu moet ik toegeven dat 't op zich wel af en toe prettig is om iets harder te draaien,maar dat doe ik niet vaak om:

A: ik sinds kort een laminaat vloer heb in m'n woonkamer (flat) en hierdoor is de akoestiek ietsie harder waardoor ik minder gauw de muziek wat harder zet en...:

B: omdat ik luidsprekers heb met 'n vrij laag rendement (rond de 84db) en een versterkertje van 15watt,die z'n beperkingen heeft bij hoge volume's.

That's all,

Groeten,

Alco

Voor het vullen van de ruimte heb je geen extreem hoog geluidsvolume nodig. Mijn Monitor Audio's klonken met Quad iets "mager" en dus zette ik hem vlug te hard. Met mijn buizenversterker krijg ik de ruimte makkelijk gevuld zonder hem echt hard aan te zetten en als ik hem dan echt hard zet wordt het nog beter.

Ik kan me voortstellen dat Sphinx met MA misschien iets te veel van het goede is.MA en buizen werkt goed wat ik ook wel eens van de voormalige importeur gehoord heb.

• 2 weeks later...

Heb sinds kort mijn set veranderd. De DENON AVC-A10se heeft plaats moeten maken voor een van Medevoort voor-eind conbinatie en de tranlator speaker kabel heeft plaats moeten maken voor puur zilver.

En nu weet ik dus niet meer hoe hard het staat. Heb nog nooit zoveel kontrole over het geluid gehad en heb dus ook echt niet meer in de gaten hoe hard het staat. Blijf hem maar harder zetten! confused.gif

Geplaatst door swami:

Heb sinds kort mijn set veranderd. De DENON AVC-A10se heeft plaats moeten maken voor een van Medevoort voor-eind conbinatie en de tranlator speaker kabel heeft plaats moeten maken voor puur zilver.

En nu weet ik dus niet meer hoe hard het staat. Heb nog nooit zoveel kontrole over het geluid gehad en heb dus ook echt niet meer in de gaten hoe hard het staat. Blijf hem maar harder zetten! icon6.gif

Klopt, is gewoon te gek, ik blijf hem maar harder zetten, maakt niets uit. Kom alleen het huis niet meer uit.

En ik weet niet meer hoe hard het staat. Sta dan in de woonkamer te roepen om de muziek met mijn stem te vergelijken. Als ik mezelf niet meer hoor staat het voor de buren waarschijnlijk te hard! mad.gif

Geplaatst door swami:

Klopt, is gewoon te gek, ik blijf hem maar harder zetten, maakt niets uit. Kom alleen het huis niet meer uit.

En ik weet niet meer hoe hard het staat. Sta dan in de woonkamer te roepen om de muziek met mijn stem te vergelijken. Als ik mezelf niet meer hoor staat het voor de buren waarschijnlijk te hard! mad.gif

Remedie: Koop voor de buren een paar stel oordoppen. Te koop bij Conrad, bestelnr. 305405-24

Ik zet hem eigenlijk nooit zo hard, dat komt ten eerste mijn slaapkamer is klein(10m2) en de set staat in het verlengde van de deur. 1 Luidspreker staat zelf bijna letterlijk voor de deur en boven de deur zit een raampje, die best wel dun is.

Door dat allemaal klinkt het bij mij al luid als ik het volume nog niet eens op de helft heb staan. Ik vind het bij mij ook niet fijn luisteren op een luid nivo.