Jump to content

Opstelling luidsprekers: recht of schuin?

Michel
 Share

Recommended Posts

Beste Forummers,

Wat zijn jullie ervaringen met het plaatsen van luidsprekers; staan ze parallel t.o.v. elkaar of naar binnen gedraaid?

Op diverse sites zijn mooie verhandelingen te vinden over hoe en waar je luidsprekers te plaatsen en het waarom hiervan.

Vervelend is alleen dat ze elkaar tegenspreken (kijk bijvoorbeeld maar eens naar de sites van Cabasse en Infinity).

Groet,

Michel cool.gif

Hallo Michel,

Dat blijft vaak 'n kwestie van zelf uitproberen. Soms staat 't ook wel in de handleiding van je speakers.

Persoonlijk heb ik m'n huidige (en meeste van z'n voorgangers) zo goed als recht naar voren staan.

Groeten,

Alco

Hey hoi!

Ik heb dezelfde ervaringen als Henk. Recht naar voren levert iets meer ruimtelijkheid. Schuin plaatsen zorgt ervoor dat ik meer in het geluid zit en de bassen "brommen" minder (maar dat ligt aan de acoustiek van m'n appartement).

Grtz,

Ender

Geplaatst door Michel:

Beste Forummers,

Wat zijn jullie ervaringen met het plaatsen van luidsprekers; staan ze parallel t.o.v. elkaar of naar binnen gedraaid?

Op diverse sites zijn mooie verhandelingen te vinden over hoe en waar je luidsprekers te plaatsen en het waarom hiervan.

Vervelend is alleen dat ze elkaar tegenspreken (kijk bijvoorbeeld maar eens naar de sites van Cabasse en Infinity).

Groet,

Michel cool.gif

Hallo Michel,

Ik heb er ooit wel eens een hele verhandeling over gepost, maar ik weet alleen niet meer waar en wanneer dat ook al weer was.

Er zijn geen ijzeren regels voor, het is afhankelijk van zowel de luidspreker zelf als van de ruimte waarin die speakers geplaatst zijn. Bovendien speelt ook de persoonlijke voorkeur een rol. Hier in onze winkel plaatst collega Erik de luidsprekers doorgaans anders als ik zelf, hij draait ze doorgaans minder in dan ikzelf, omdat hij de totale grootte van het klankbeeld belangrijker vind dan de exacte plaatsing daarbinnen.

Waar op te letten? Eigenlijk heel simpel: aanwijsbaarheid en dimensie van stemmen en instrumenten binnen het ruimtelijke beeld. Hoe breder de luidsprekers uiteen staan, en des te meer de luidspreker rechtuit straalt i.p.v. naar binnen, des te groter is het klankbeeld, maar des te geringer is de precisie daarbinnen. Het juiste compromis is waar je naar op zoek bent, en daarvoor moet je luisterproeven doen met diverse positioneringen van de luidspreker.

Neem een stukje muziek waarin een zangstem centraal staat, met de instrumentatie ernaast, eromheen en/of erachter. Zolang de objecten binnen het klankbeeld nog aanwijsbaar zijn, en een formaat hebben dat natuurlijk overkomt, is de plaatsingsprecisie nog voldoende. Voor de rest geldt, zet de speakers zo ruim mogelijk uiteen, en probeer ze niet te dicht bij een muur of ander reflecterend oppervlak te plaatsen. Dat compromis is overal anders, dus je moet er zelf ter plaatse achter komen wat het beste werkt.

Succes,

Marcel

Hoi Michel,

Een aantal luidsprekerfabrikanten, waaronder Thiel, adviseren om de speakers met voldoende onderlinge tussenruimte, en ruim vrij van achterwand en zijwanden recht vooruit te laten "kijken". Dit geeft een grote, diepe en natuurlijke soundstage.

Dit kan echter, vooral bij kleinere kamers, hinderlijke reflecties van de zijmuren veroorzaken.

Door de speakers dichter bij elkaar te zetten, kun je d

Beste Audiopaul,

Ik ben inmiddels een tijdje klaar met schuiven (ze staan een tikje naar binnen, 3 meter van elkaar met afstand tot hotspot zo'n 5 meter. Ze staan 0,5 meter van achterwand en 1 meter uit zijmuur) maar omdat er zoveel uiteenlopende documentatie over is, was/ben ik benieuwd naar jullie ervaringen...

Groet,

Michel cool.gif

Geplaatst door Michel:

Beste Audiopaul,

Ik ben inmiddels een tijdje klaar met schuiven (ze staan een tikje naar binnen, 3 meter van elkaar met afstand tot hotspot zo'n 5 meter. Ze staan 0,5 meter van achterwand en 1 meter uit zijmuur) maar omdat er zoveel uiteenlopende documentatie over is, was/ben ik benieuwd naar jullie ervaringen...

Groet,

Michel cool.gif

Hoi, Michel

Behalve de iets ruimere afstand tot de achterwand bij mij, komt jouw opstelling nagenoeg overeen met die van mij!

Je zou met die achterwandafstand nog eens kunnen experimenteren, je zult zien dat de "diepte" er aanzienlijk mee toeneemt! ;)

Geplaatst door Audiopaul:

Hoi, Michel

Behalve de iets ruimere afstand tot de achterwand bij mij, komt jouw opstelling nagenoeg overeen met die van mij!

Je zou met die achterwandafstand nog eens kunnen experimenteren, je zult zien dat de "diepte" er aanzienlijk mee toeneemt! ;)

Beste Audiopaul,

Wat je ook duidelijk merkt is het afnemen van bas naarmate ze verder van de wand komen. In mijn geval is de plaats van mijn LS-sen een compromis tussen bas en diepte.

Groet,

Michel cool.gif

Geplaatst door Michel:

Beste Audiopaul,

Wat je ook duidelijk merkt is het afnemen van bas naarmate ze verder van de wand komen. In mijn geval is de plaats van mijn LS-sen een compromis tussen bas en diepte.

Groet,

Michel cool.gif

Inderdaad, Michel, de laagresonanties nemen nog meer af, waardoor het laag gedetailleerder en strakker klinkt! Uiteraard zul je bij wat kleinere speakers een compromis zoeken tussen voldoende laag en zo min mogelijk resonanties!

Een positief effect zul je overigens ook bereiken door de luisterplek goed vrij van de achterwand te houden!

Inderdaad, Michel, de laagresonanties nemen nog meer af, waardoor het laag gedetailleerder en strakker klinkt! Uiteraard zul je bij wat kleinere speakers een compromis zoeken tussen voldoende laag en zo min mogelijk resonanties!

Een positief effect zul je overigens ook bereiken door de luisterplek goed vrij van de achterwand te houden!

Wat in mijn huiskamer (bij toeval) ook het geval is...

Groet,

Michel cool.gif

Ik zal het HEAR-team vragen je postings te ondertitelen! Ik word dus echt geen wijs uit die UBB-taal! ;):D:P

Dl;jhbsdcfjhvytqwec877856cvvkhb l/kgj YT34L5V QGTVCQHGVR1CYTFD1G JHQT51VFV1UK!! :D

Groet,

JKHVGS456f cool.gif

Geplaatst door Michel:

Dl;jhbsdcfjhvytqwec877856cvvkhb l/kgj YT34L5V QGTVCQHGVR1CYTFD1G JHQT51VFV1UK!! :D

Groet,

JKHVGS456f cool.gif

Da's uitstekend, Michel! Ik zal je m'n gironummer even mailen, dan kun je het meteen overmaken! ;)

En ik ben een modern en ruimdenkend mens, dus het m

Geplaatst door Michel:

Volgens mij zitten je contactlenzen binnenstebuiten, Audiopaul! :D

Er staat nl. dat als je op dit bericht reageert ik morgen je Transrotor mee kan nemen! :D;)

Groet,

jhvcc hgw c cool.gif, ehh Michel bedoel ik

Ha ha, droom lekker verder, Michel! :D

By the way, wellicht is het binnenkort geen droom meer, want als jij morgen al die mooie Transrotors ziet in Sneek ga je gegarandeerd om! ;)

Ha ha, droom lekker verder, Michel! :D

By the way, wellicht is het binnenkort geen droom meer, want als jij morgen al die mooie Transrotors ziet in Sneek ga je gegarandeerd om! ;)

En dat is nu precies waar ik bang voor ben... :D;):D

Groet,

Michel cool.gif

Ben jaloers! Alhoewel ik geen kleine woonkamer heb, is de noodzakelijke indeling zo dat ik de speakers slechts 2,30m van elkaar heb staan en 2,90 van de hotspot. Ze staan 50cm van achtermuur en 65 cm van zijmuur. Zucht... maargoed, vind het desondanks wel mooi klinken hoor, maar ik weet wel dat als ik meer ruimte zou hebben, de speakers veel beter tot hun recht zouden komen (in ieder geval zou dat tot een veel strakkere bas leiden!).

Zijn er nog trucjes te vinden om zoiets te verbeteren?

Grtz,

Ender