Jump to content

Advies voor geluidsinstalatie aanschaf!

mjb
 Share

Recommended Posts

hallo! Ik ben een student, en ik heb 2500 gulden uit te geven aan een stereo muziek instalatie, met cd-speler, versterker, en luidsprekers. bij de winkels heb ik moeite met weten wat nou goed bij elkaar past.

Kan iemand mij adviseren of helpen?!!

heel erg bedankt!

confused.gif

Beste MJB,

2500,00 gulden is niet verkeerd.

Want zelfs bij de betere merken kun je terecht.

Mission,Tannoy,B & W,Monitor Audio,ASW,en nog meer aan luidsprekers voor pakweg 300,00 per stuk.

Wat je aan electronica daarvoor kunt zetten is Teac,Denon,NAD.

Als je van heel mooi wilt genieten dus niet alleen luid +vervorming dan kun je denken aan Tannoy MX 2 + NAD L40 kombi = samen ongeveer 2300,00 gulden.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

OEF, MJB

Je geeft wel weinig informatie om advies te kunnen geven...

Hoe groot is bijvoorbeeld de kamer waar de installatie komt te staan ?

Welke muziek draai je 't vaakst ?

Wat vindt je belangrijk (in 't geluid) ?

Zoek je kleine of grotere luidsprekers ?

etc,etc.

Groeten,

Alco

Ja ik moet inderdaad wat meer info geven, mijn kamer is ongeveer tussen de 16 en 24 m2 groot.(ivm verhuizen)

ik luister vaak jazz, blues, en rustige en soms wat hardere rockmuziek.

verder zoek ik een losse versterker en een losse cd speler, en 2 luidsprekers, het liefst staande modellen.

ik hoop dat je me zo wat meer kan inlichten?!!

bedankt!

Hoi, MJB

Met een dergelijk budget kun je tegenwoordig best een leuke set samenstellen!

Ik zie net in een hifi-krantje een NAD C-730 tuner-versterker, NAD C-521 cd-speler en Dali 505 (staande) speakers voor F2599,- ;)

Een fraaie set en beter kan niet binnen het budget! ;)

p.s. de zaak van het krantje heeft

Ik zou ook eens de Yamaha NS-200s een kans geven (ca. 500 gulden per stuk), of Chario 100Ts (600 gulden) (maar die zijn minder geschikt voor rock).

Dan is idd de Nad C521 een goede cd-speler met dan misschien ook gewoon een Nad versterker (C320). Of ga voor een Rotel instapper als je van wat 'steviger' houdt :)

Ik stem ook op de NAD, De C320 versterker (met ab) kost ca. 900,- en de C521 CDspeler 800,- De door Paul genoemde speakers Dali 505 zijn net geen Hfl 500,- per stuk.

Als alternatief vind je her en der ook de Tannoy R2 voor Hfl 500,-/st in de aanbieding, en deze slanke staande speaker vind ik zelf ook erg goed klinken (ziet er in houtfineer ook goed uit). .

Net over je budget, en exclusief luidspreker kabel en interlink. Maar als je alles koopt bij 1 leverancier heb je wellicht wat onderhandelingsruimte.

Maar om op je eigenlijke vraag terug te komen: Het is JUIST de taak van de winkel om je te adviseren over wat bij elkaar past en wat niet. Jij neemt je eigen oren mee en luistert of je het mooi vindt. Als je de kennis in een winkel niet aantreft zit je niet bij de goede zaak.

Om een goede luistersessie bij een winkel te hebben is het belangrijk dat je je eigen muziek meeneemt, en liefst altijd dezelfde cd's dan ga je op den duur de klank van verschillende sets herkennen. Luister eerst eens op je oude installatie hoe het daar klinkt en wat je er niet aan bevalt (daarom koop je nieuw nietwaar).

En als je uiteindelijk een keuze hebt gemaakt is het belangrijk dat je de set nog thuis kan beluisteren om te kijken of het bij jou thuis inderdaad verbeterd is op de punten waar de oude set scheef ging.

Hoewel je geen superdure set koopt zal een goede zaak je toch rustig laten luisteren en wil vaak ook meewerken aan thuis proberen. Deze leveranciers zijn niet de grootste prijzenstunters, maar je hebt er ook niets aan als je de goedkoopste aanbieding hebt en thuis blijkt het niet te klinken en mag je niet ruilen.

gr,

Maarten

PS. Sorry als ik open deuren intrap ...

Hallo MJB,

Tja, ik kan me nu eigenlijk alleen maar met bovenstaande forumgenoten aansluiten.

In de 2500,- prijsklasse is ook naar mijn mening NAD een uitschieter. De versterkers klinken zeer neutraal en zijn behoorlijk stabiel.

Voor goede staande luidsprekers zou je nog kunnen denken aan bijv: de Tannoy R2 of wellicht de B&W-305. Ook de Kef Q35 is een erg mooie luidspreker,(zowel qua geluid als qua afwerking in fraai kersen!) en bovendien erg gemakkelijk ana te sturen.

Groeten,

Alco

Iedereen bedankt voor de reacties!

Ik ben al wezen luisteren bij 2 winkels, bij de een kwam ik uit op:

- nad c-521 cd speler

- nad c-320 versterker

- dali 505 luidsprekers, wat jullie mij dus ook aanraden.

bij de 2e winkel op:

- marantz pm7000 versterker

- harman kardon hd740 cd speler

- mission m73 luidsprekers, hiermee ben ik wel wat over mijn budget heen....

Maar ik ga nog maar eens wat verder informeren bij verschillende winkels...

Geplaatst door mjb:

Iedereen bedankt voor de reacties!

Ik ben al wezen luisteren bij 2 winkels, bij de een kwam ik uit op:

- nad  c-521 cd speler

- nad  c-320 versterker

- dali 505 luidsprekers, wat jullie mij dus ook aanraden.

bij de 2e winkel op:

- marantz pm7000 versterker

- harman kardon hd740 cd speler

- mission m73 luidsprekers, hiermee ben ik wel wat over mijn budget heen....

Maar ik ga nog maar eens wat verder informeren bij verschillende winkels...

Jij hebt iig duidelijk smaak (de HK bv. is een errug goede cd-speler voor het geld). Wat overigens idd genoemd is, de Kef Q35 is zeer de moeite waard om te beluisteren, let er wel op dat het de Kef Q35.2 is...

Opera Minis (errug mooie Italiaanse klank en design) en idd Teac heeft leuke minisetjes.

Tsja, Richersounds, ze zijn aardig en NAD is er vrij tot zeer goedkoop (zeker als je het vergelijkt met RAF verderop). Dus als je tegen de rommel kan, waarom niet :)

Kun je meteen naar de Tannoys luisteren. Ik zou zeggen, stap gewoon binnen.

Teac heeft duidelijk meer dan goeie minisetjes, de 500 lijn is een full-size apparaat in een smaller doosje, de versterker is absoluut een topper in zijn prijsklasse.

Teac durft het aan in deze lijn een VRDS CD speler te plaatsen..........

Overigen lage prijzen leggen het wel eens af tegen service en vakbekwaam advies, toch..............????????

Groet Jitze. :D:D:D

Nou meestal wel, maar de medewerkers van RS die ik ben tegengekomen die hebben toch wel een hi-fi tic. Iets wat ik wederom niet van het gros van het RAF personeel kan zeggen.

Eigenlijk moeten ze mij gewoon in dienst nemen. Desnoods betalen ze me in hi-fi punten, dat ik zo mijn droomset bij elkaar kan sprokkelen ;-)

Dus hi-fi dealers, een 19-jarige (dus goedkope) enthousiaste kracht met een voorliefde voor hi-fi en een jaar retail ervaring wacht op jullie mailtje, berichtje of telefoontje. :D

Heb ik nog maar een kleinigheidje om over te zeuren..........

Hoeveel verschil laat men je horen......

Er is erg veel audioapparatuur op de markt die aangepast is aan de algemeen geldende standaard vwb. hoe men denkt dat een installatie moet klinken.....

Er zijn een relatief klein aantal zaken waar men ook apparatuur heeft staan die hiervan afwijkt denk hierbij aan merken als Zingali, Klipsch vwb. de luidsprekers.

Dezen stellen totaal andere eisen aan de overige componenten, ondanks het gegeven dat door het hoge rendement de aansturing veel gemakkelijker wordt, zullen er veel hogere eisen gesteld moeten worden.......

Groet Jitze confused.gifconfused.gifconfused.gifconfused.gif

Overigens even terug naar het begin van dit onderwerp, hier werd gevraagd om informatie over de ruimte en de muziek welke gedraaid zou moeten worden.

Beide vragen lijken me niet zo heel erg relevant, een goede installatie zal elke soort muziek kunnen reproduceren, er zijn geen goede componenten die alleen maar of pop of house of jazz kunnen spelen.

De invloed van de ruimte is zeker van belang voor het uiteindelijke resultaat, met weergave apparatuur is hieraan niets te veranderen, alleen de "early reflections" zijn te voorkomen of te verminderen door speakers te kiezen die niet zo heel erg wijd stralen.

Alle andere problemen met de ruimte zullen op andere wijze moeten worden aangepakt, toch......????

Groet Jitze :D

Geplaatst door Jitze:

Overigens even terug naar het begin van dit onderwerp, hier werd gevraagd om informatie over de ruimte en de muziek welke gedraaid zou moeten worden.

Beide vragen lijken me niet zo heel erg relevant, een goede installatie zal elke soort muziek kunnen reproduceren, er zijn geen goede componenten die alleen maar of pop of house of jazz kunnen spelen.

De invloed van de ruimte is zeker van belang voor het uiteindelijke resultaat, met weergave apparatuur is hieraan niets te veranderen, alleen de "early reflections" zijn te voorkomen of te verminderen door speakers te kiezen die niet zo heel erg wijd stralen.

Alle andere problemen met de ruimte zullen op andere wijze moeten worden aangepakt, toch......????

Groet Jitze   :D

confused.gif Volgens mij ben je een beetje in de war, Jitze! confused.gif

Er wordt toch echt gevraagd naar een setje voor F2500,-

Geplaatst door Jitze:

Leg eens uit, wat de prijs te maken heeft met hetgeen ik zojuist terug haalde ?

Groet Jitze    confused.gif     confused.gif     confused.gif

Jitze, je verhaal is absoluut steekhoudend, maar heeft geen betrekking op de vraag die MJB stelde! Hij zoekt een setje binnen een gesteld budget!

Zoals ik wel vaker vertel, kan je (dure) setje vallen of staan met de akoestiek, grootte en indeling van je luisterruimte!

Geplaatst door mjb:

hallo! Ik ben een student, en ik heb 2500 gulden uit te geven aan een stereo muziek instalatie, met cd-speler, versterker, en luidsprekers. bij de winkels heb ik moeite met weten wat nou goed bij elkaar past.

Kan iemand mij adviseren of helpen?!!

heel erg bedankt!

confused.gif

Jitze, nogmaals......dit was de vraag! Kennelijk wil jij graag gelijk hebben dus ik kap er nu mee!

Eerder misverstandje, denk ik, ik heb het begin iets ruimer opgevat en reageerde op de derde posting binnen dit onderwerp........

Vandaar mijn onbegrip.........

Groet Jitze

Geplaatst door Jitze:

Groet Jitze   :D

Het is wel degelijk van belang wat voor muziek je luistert, probeer maar eens wat stevigere muziek met Audio Analogue en Mission te beluisteren. Of wat subtielere muziek door Infinity Overtures...

dat bedoel ik dus...

Hallo Jitze,

je hebt helemaal gelijk wanneer je zegt dat een goede set alle soorten muziek goed weer moet kunnen geven. Echter,...als iemand bijvoorbeeld van stevige hardrock of dance houdt op 'n net zo stevig volume,dan zou ik deze persoon binnen 't gestelde budget iets anders aanraden dan iemand die houdt van bijv: rustige jazz,klassiek of singer/songwriter.

Ik hou zelf van vele muzieksoorten.

Van jazzy tot blues en van (alt)country tot pop en van singer-songwriter tot rockabilly.

Maar er zijn ook mensen met een meer uitgesproken smaak voor 1 muzieksoort.

Zodoende,

M.v.G.

Alco