Jump to content

Bye bye IKEA-kastjes, welkom audiorack!!

Audiopaul
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Audiopaul:

Nee, daar wordt 'ie niet lichter van, Henri, alleen de kans dat het parket wordt ingedrukt/beschadigt is nu wat kleiner geworden. Bovendien kan ik, indien nodig, het gehele rack iets verschuiven zonder het eerst uit elkaar te hoeven halen! ;) Onder het soundboard van de ML zitten ook vilten voetjes, die til je nl. liever ook niet meer op! :D

De kans dat het ingedrukt wordt is even groot als zonder vilt, eigenlijk met vilt groter (echter de massa van het vilt kan verwaarloosd worden :)) De kans dat het indgedrukt wordt is toch al te verwaarlozen er komt nl. maximaal iets van 30 kilo per poot bij een diameter van 3cm geeft dat een druk van 4*(30*9,81)/(pi*(3E-2)^2) =416kN/m^2

Als je vriendin/vrouw van zeg 60 kg (30 per been) naaldhakken heeft met een oppervlak van de hak van 1cm^2 dan kom je uit, als je ervan uitgaat dat 50% van het gewicht op de hak steunt, op 1470 kN/m^2 oftewel ruim 3keer zoveel. En zij beschadigd de vloer toch ook niet? Het gaat niet om het gewicht maar om de druk!

Als ik de draadeinden zo zie wordt ik ontzettend treurig het is nl. weer een knap staaltje van overdimensioneren. Bij een diameter van 3cm houdt 1 draadeind al ongeveer 140kN = +/- 14ton!!!!!!!!!!!!! (aangenomen dat vloeispanning van het materiaal 200N/mm^2 is) Echter de draadeind zal eerder uitknikken dan bezwijken, maar dat zal ook pas gebeuren als >5ton belast wordt.

Geplaatst door LaMa:

De kans dat het ingedrukt wordt is even groot als zonder vilt, eigenlijk met vilt groter (echter de massa van het vilt kan verwaarloosd worden :)) De kans dat het indgedrukt wordt is toch al te verwaarlozen er komt nl. maximaal iets van 30 kilo per poot bij een diameter van 3cm geeft dat een druk van 4*(30*9,81)/(pi*(3E-2)^2) =416kN/m^2

Als je vriendin/vrouw van zeg 60 kg (30 per been) naaldhakken heeft met een oppervlak van de hak van 1cm^2 dan kom je uit, als je ervan uitgaat dat 50% van het gewicht op de hak steunt, op 1470 kN/m^2 oftewel ruim 3keer zoveel. En zij beschadigd de vloer toch ook niet? Het gaat niet om het gewicht maar om de druk!

Kijk, dat bedoel ik nou! En nog ff over de vrouw met naaldhakken: tijdens het lopen steunt korte tijd het voledige gewicht op de hak van 1 voet en in dit geval dus op de naaldhak. Dan is de druk nog eens 2 keer zo groot...

Henrie, een goed HiFi-rack kan wel degelijk een behoorlijke verbetering teweeg brengen.

Ik heb er inmiddels wel een paar in huis gehad. Maar... 't is niet zo dat een duur rack een goedkoop,redelijk setje omtovert tot een set met high-end eigenschappen.

Wanneer een set op zich al een prima combinatie is die van zichzelf goed klinkt, dan kun je de prestaties optimaliseren door een goed rack. En die verbeteringen kunnen verschillen van subtiel tot groot.

Ik had tot voor kort m'n Naim setje op een grenen kastje staan. Het grenen kastje zorgde ervoor dat de kabels netjes weggewerkt werden en 't was tevens een net en goedkoop meubeltje,wat mooi paste bij de rest in de woonkamer.

Nu heb ik 't op een rack staan, waarbij zowel 't rack zelf als de plateau's door spikes zijn ontkoppelt. Ik moet er nu niet meer aan denken wanneer 't spul weer in 't grenen kastje zou moeten staan. Dan blijft een aanzienlijk deel van de prestaties verborgen. Maarja... toen ik nog nooit een rack had uitgeprobeerd en 't al een tijdje in dat grenen kastje stond vond ik 't ook allemaal wel best. Toen geloofde ik er ook niet zo in.

Wel ben ik absoluut van mening dat veel racks gewoon belachelijk duur zijn!

(gezien 't ontwerp/materiaal)

Groeten,

Alco

Dat ze dus belachelijk duur zijn, dat vind ik ook. Alleen wat ik van die racks niet begrijp, is dat het zo'n enorm verschil maakt. Ik bedoel, ik kan me niet zo veel erbij voorstellen, dat het uitmaakt op wat voor ondergrond je versterker staat. Er zit niks in dat beweegt (zoals in en cd-speler bijvoorbeeld wel het geval is) en dus verandert er mijns inziens niet zoveel, als je van kastje/rack verandert.

Als je een speakerkabel vervangt door een andere, dan kan ik me voorstellen dat het anders klinkt, want een andere speakerkabel heeft andere eigenschappen (impedantie, capaciteit enz.). Als je een standaard voedingskabel vervangt door een of andere gevlochten of getwiste, zelfgemaakte kabel of zo, dan kan ik mij ook wel voorstellen dat er verandering in het geluid optreedt. Maar ik kan geen theorie achter een ander rack/kastje vinden. Kan iemand mij vertellen of daar eigenlijk ook wel een theorie achter zit?

Ps. ik hoop niet dat ik nu als Gerrit Harteveld klink ;)

Geplaatst door sodeju:

Goh Paul, het is een juweeltje (maar dat had ik je al gemaild ) Maken die 100kg geen deuken in de vloer

Geplaatst door Audiopaul:

Nee, hoor, er zitten vilten onder!

Hieruit concludeer ik dat Audiopaul die vilten eronder heeft gedaan, om deuken in zijn vloer te voorkomen en dat is dus nutteloos. Als ie het heeft gedaan om krassen te voorkomen, dan kan ik het mij voorstellen.

Geplaatst door Henrie:

Maar ik kan geen theorie achter een ander rack/kastje vinden. Kan iemand mij vertellen of daar eigenlijk ook wel een theorie achter zit?

En wat zou dat, kritische vragen c.q. opmerkingen zijn altijd welkom.

Audiorekjes,

Om te beginnen resonanties bij goedkope kastjes, deurtjes, tussenwandjes, achterwandjes die meestal nog dunner zijn leveren allemaal hun ongewenste bijdrage aan het totaalbeeld.

Je zult zien de betere audiorecks bestaan meestal uit een aantal poten en "losse" apparatuurdragers, losse tussen " " omdat sommige weer d.m.v. de poten aan elkaar zijn bevestigd, zoals bij Audiopaul en andere liggen in een frame, vaak ook nog ontkoppeld.

Mijns inziens is de rigiditeit en het feit dat er verder geen tussen- en achterwanden in zitten de stabiliteit en ruimtelijkheid van de muziek vergroten.

Overigens als je alle onderdelen van Paul

wat ik van die racks niet begrijp, is dat het zo'n enorm verschil maakt. Ik bedoel, ik kan me niet zo veel erbij voorstellen, dat het uitmaakt op wat voor ondergrond je versterker staat. Er zit niks in dat beweegt (zoals in en cd-speler bijvoorbeeld wel het geval is) en dus verandert er mijns inziens niet zoveel, als je van kastje/rack verandert.

Bij mij had een Quadraspire Q4 rack en 't rack wat ik nu heb, een behoorlijk invloed op 't geluid.

Naim_system_on_SO-2_table.JPG

Maar Henrie, ik denk ook net als jij dat voornamelijk een CD-speler of draaitafel daar 't meeste van profiteren.

Groeten,

Alco

Geplaatst door Henrie:

Dat ze dus belachelijk duur zijn, dat vind ik ook. Alleen wat ik van die racks niet begrijp, is dat het zo'n enorm verschil maakt. Ik bedoel, ik kan me niet zo veel erbij voorstellen, dat het uitmaakt op wat voor ondergrond je versterker staat. Er zit niks in dat beweegt (zoals in en cd-speler bijvoorbeeld wel het geval is) en dus verandert er mijns inziens niet zoveel, als je van kastje/rack verandert.

Als je een speakerkabel vervangt door een andere, dan kan ik me voorstellen dat het anders klinkt, want een andere speakerkabel heeft andere eigenschappen (impedantie, capaciteit enz.). Als je een standaard voedingskabel vervangt door een of andere gevlochten of getwiste, zelfgemaakte kabel of zo, dan kan ik mij ook wel voorstellen dat er verandering in het geluid optreedt. Maar ik kan geen theorie achter een ander rack/kastje vinden. Kan iemand mij vertellen of daar eigenlijk ook wel een theorie achter zit?

Transistoren en buizen zijn microfonisch en daardoor gevoelig voor trillingen van andere apparaten.

En ook door geluid .

Dus massa en ontkoppeling zal door een beter en stabiler audiorack een beter geluid bewerkstelligen.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Nog even de kat in het hoenderhok op het spek binden met de bel aan zijn staart (of hoe gaat dat ook weer :) )

Mijn Ikea boekenrek bestaat ook alleen uit planken (niet zo dik 2 cm) en 3 cm dik metalen buisframe, maar er zit wel voor ruim 200 kilo aan boeken en dergelijk in. De apparatuur staat voornamelijk op korte planken (42 cm breed, 38 diep) Ik heb de kast weleens proberen te verschuiven (vol) en er bijna een hernia van over gehouden :D

Overigens denk ik voor in de toekomst wel aan een andere oplossingen, maar dan in eerste instantie om er makkelijker achter bij te kunnen komen. Van die zwenkwielen (50 kilo) is zeker ook uit den boze?

Dat Solidtech rek (of silence) van Eurogram bv ziet er erg koel uit, maar eerlijk gezegd, als je aan een poot schudt, dan torredeert het zaakje behoorlijk.

Wat ik trouwens nog steeds niet snap is dat die ML van 70 kilogram op een apart plateau staat. Ik hoop toch niet dat dit ook is om trillingen tegen te gaan (maar om te verschuiven zonder krassen op de vloer te krijgen)??? Want volgens mij komt 70kg niet zo makkelijk in trilling...

Geplaatst door Henrie:

Wat ik trouwens nog steeds niet snap is dat die ML van 70 kilogram op een apart plateau staat. Ik hoop toch niet dat dit ook is om trillingen tegen te gaan (maar om te verschuiven zonder krassen op de vloer te krijgen)??? Want volgens mij komt 70kg niet zo makkelijk in trilling...

Nou, ik vind wel dat zo'n ML het recht heeft om op een erepodium te staan, hoor ;)

Geplaatst door Henrie:

Hehe... ik bedoelde die Mark Levinson eigenlijk, maar toch bedankt ;)

Ik zag laatst een tweedehands 333 euro voor 4900 euro

(op audiomarkt.de http://www.audio-markt2.de/liste.php3?geraete_ID=69647&details=000110&request=detailf rame://http://www.audio-markt2.de/liste.ph...st=detailf rame://http://www.audio-markt2.de/liste.ph...st=detailf rame

)

Mijn Ikea boekenrek bestaat ook alleen uit planken (niet zo dik 2 cm) en 3 cm dik metalen buisframe, maar er zit wel voor ruim 200 kilo aan boeken en dergelijk in.

Een loodzwaar rack/meubel is niet altijd een aanbeveling. Sommige apparatuur (o.a. Naim) presteert 't meest optimaal op een juist zo licht (doch stijf en stabiel) mogelijk rack.

Onderstaande Naim set zal dan ook niet optimaal klinken op een dergelijk rack met zelfs marmerplaten onder elk component.

(hoewel 't er wel mooi uit ziet)

naim.jpg

het zelfde geld voor Rega & Linn draaitafels. Hoe lichter 't rack, hoe beter.

mvg,

Alco :)

Geplaatst door Alco:

Een loodzwaar rack/meubel is niet altijd een aanbeveling. Sommige apparatuur (o.a. Naim) presteert 't meest optimaal op een juist zo licht (doch stijf en stabiel) mogelijk rack.

het zelfde geld voor Rega & Linn draaitafels. Hoe lichter 't rack, hoe beter.

mvg,

Alco :)

Dit lijkt me tegen ongeveer alle logica in te gaan, gewicht lijkt me geen enkele andere rol vervullen dan stabiliteit en stijfheid bewerkstelligen, dit proberen met een licht rek is vrijwel onmogelijk................

Groet Jitze

Geplaatst door Ome Henk:

Gosh, je lijkt toch wel een ietje bietje op Jitze eek.gif;)

Niet zo heel erg gegrepen door een topic over audiomeubels, vind ze namelijk niet om aan te zien, heeft het even geduurd voor deze opmerking in mijn blikveld kwam, ben echter zeer benieuwd naar de achterliggende gedachte..................

Groet Jitze

Dit lijkt me tegen ongeveer alle logica in te gaan, gewicht lijkt me geen enkele andere rol vervullen dan stabiliteit en stijfheid bewerkstelligen, dit proberen met een licht rek is vrijwel onmogelijk................

Ik heb diverse loodzware meubels met marmerplaten onder de componenten gehad. (ook omdat 't wel mooi stond) maar dat klonkt minder goed dan dan 't zeer lichte rack dat ik nu gebruik.

Groeten,

Alco