Audiopaul Posted 18 november 2002 Author Report Share Posted 18 november 2002 Geplaatst door Ruud:Paul, Lekkere grote foto , ik scroll me helemaal gek O.k. ik heb daarvoor een natuurlijke aanleg Bedoel je die mooie foto van mijn setje? Valt toch wel mee? Nee, moet je die autofoto's daarboven van die lummel eens zien, die zijn pas groot! Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 18 november 2002 Report Share Posted 18 november 2002 Geplaatst door Audiopaul: De speakers staan in werkelijkheid minder ingedraaid dan het op de foto lijkt. Ze staan 75 cm. van de achterwand en 3cm. per kant ingedraaid. Ik heb aan de rechterzijde in m'n woonkamer een glaswand van ruim 6 meter, iets indraaien voorkomt dus vroegtijdige reflecties. Ga eens in je luisterstoel zitten en laat voor de gein eens iemand met een spiegel langs de (glazen)wand gaan. Op het moment dat jij je luidspreker in de spiegel ziet heb je het eerste reflectie punt te pakken ingedraaid of niet. Tenminste dat is wat mij is geleerd. Indraaien voorkomt geen reflecties. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 18 november 2002 Author Report Share Posted 18 november 2002 Geplaatst door siep: Ga eens in je luisterstoel zitten en laat voor de gein eens iemand met een spiegel langs de (glazen)wand gaan. Op het moment dat jij je luidspreker in de spiegel ziet heb je het eerste reflectie punt te pakken ingedraaid of niet. Tenminste dat is wat mij is geleerd. Indraaien voorkomt geen reflecties. Hoi Siep, Uiteraard is het effect groter als je speakers voldoende verwijderd van zijwanden. Toch geeft iets indraaien naast een betere en nauwkeuriger plaatsing, ook vermindering van hinderlijke reflecties van de zijwanden. Lees het artikel van Jim Thiel er ook maar eens op na. http://www.thielaudio.com/THIEL_Web/Pages/...qplacement.html Thiel adviseert zelf in eerste instantie om de speakers recht vooruit te plaatsen, maar in mijn woonkamer en na langdurig schuiven en luisteren gaf iets ingedraaid het beste resultaat Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 18 november 2002 Report Share Posted 18 november 2002 Geplaatst door Audiopaul: Hoi Siep, Uiteraard is het effect groter als je speakers voldoende verwijderd van zijwanden. Toch geeft iets indraaien naast een betere en nauwkeuriger plaatsing, ook vermindering van hinderlijke reflecties van de zijwanden. Lees het artikel van Jim Thiel er ook maar eens op na. http://www.thielaudio.com/THIEL_Web/Pages/...qplacement.html Thiel adviseert zelf in eerste instantie om de speakers recht vooruit te plaatsen, maar in mijn woonkamer en na langdurig schuiven en luisteren gaf iets ingedraaid het beste resultaat Jim Thiel zegt ook dat indraaien KAN helpen om vroegtijdige reflecties te verminderen. Hij zegt niet dat ze verdwijnen. Dat doen ze n.l. ook niet. Ze arriveren een klein beetje later bij je oren. Mijn punt is dat jouw opm. "Voorkomen" niet klopt. Ze blijven aanwezig. Feit is ,wanneer de voorkant van de speaker in de spiegel verschijnt dat het eerste reflectie punt is. Ik neem aan dat jezelf het hele verhaal hebt gelezen en dus weet dat de heer Thiel spreekt over het verminderen van de invloed van die reflecties en niet over het wegnemen. Thiel geeft ook de getallen die wenselijk zijn dus ik zou zeggen spiegeltje spiegeltje aan de wand hoever zit ik van de reflektie kant? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 18 november 2002 Author Report Share Posted 18 november 2002 Geplaatst door siep: Jim Thiel zegt ook dat indraaien KAN helpen om vroegtijdige reflecties te verminderen. Hij zegt niet dat ze verdwijnen. Dat doen ze n.l. ook niet. Dat het KAN helpen is voor mij voldoende argument om het uit te proberen. Thiel weet Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 18 november 2002 Report Share Posted 18 november 2002 A toed-in position can be helpfull to reduce the etc.etc. Zeg ik dat de heer Thiel ongelijk heeft. Beter lezen Paul. Wat ik in jouw verhaal lees is dat met een beetje indraaien alle reflecties verdwijnen. En dat spreek ik en ook de heer Thiel tegen. En nee speel vooral niet met spiegeltjes. Zo'n eenvoudig hulpmiddel is gewoon te simpel. Als jezelf ook de moeite neemt om het verhaal van Jim Thiel te lezen ontdek je dat hij zelfs richlijnen geeft wat de minimale en nagenoeg optimale afstanden moeten zijn om de ideale 10ms delay te krijgen. Er van uitgaand dat je weet waar de eerste reflectie punten liggen. Hoe weet jij waar ze zijn ????? En geen spiegeltje pakken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 18 november 2002 Author Report Share Posted 18 november 2002 Jij suggereert voortdurend dat ik het verhaal van Jim Thiel niet heb gelezen, ik weet dat het w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 november 2002 Report Share Posted 18 november 2002 Ga jij maar lekker in je spiegeltje lopen roepen dat je gelijk hebt en het beter weet dan meneer Thiel, iets onderbouwends heb ik tot nu toe van jouw kant nog niet gezien! Ik hoor hier zo veel dat niet onderbouwd is... Sorry ik kon het niet laten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 19 november 2002 Author Report Share Posted 19 november 2002 Geplaatst door Henrie: Ik hoor hier zo veel dat niet onderbouwd is... Sorry ik kon het niet laten Geeft niks hoor, ik probeer alleen duidelijk te maken dat ik op basis van vele uren schuiven en draaien en met de adviezen van Thiel als leidraad heb getracht m'n speakers zo goed mogelijk op te stellen. Ik ken dat artikel uiteraard al jaren en w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 19 november 2002 Report Share Posted 19 november 2002 Ja, als je zelf tevreden bent, is het goed... Alleen ik zei dat, omdat ik vandaag die site van 'Jan' eens hier en daar heb doorgenomen. Die roept constant dat iets niet onderbouwd is. Dat zal best, maar als mensen het horen... Hij zal dan wel weer beweren dat het niet eens hoorbaar KAN zijn, en het dus niet is... Maar goed, ik weet het inmiddels niet meer. Ik zal het in de toekomst zelf maar moeten testen (al zal een blinde test, zoals die Jan nodig vind (en dat is het eigenlijk ook wel) niet zo snel mogelijk zijn denk ik...) Overigens schrijft hij hier en daar ook wel vaag: hij beweert dat vanaf redelijk goede versterkers tot aan extreem dure, het niet uitmaakt, ze klinken allemaal ongeveer hetzelfde... Maar wat bedoelt hij met 'redelijk goede'? Trouwens, nog een vraagje (ditmaal over mijn eigen set): Als ik mijn versterker op aux1 zet (daar zit mijn computer op) en vervolgens het volume ver open draai, zonder dat ik muziek aan heb staan, dan krijg ik een hoog soort ruis (vooral de tweeter dus). Dit krijg ik echter niet als ik de versterker op aux2, tape, cd-r/md of cd zet (daar zit niks op aangesloten). Dan krijg ik juist het signaal (wel zwak, maar goed hoorbaar) van de radio, die gewoon op de tuneringang zit. Op de phono-ingang heb ik alleen maar (veel) ruis als ik de versterker vol open zet. Ook op de phono-ingang zit niks aangesloten. Iemand een idee hoe dit komt (en of er wat aan te doen valt)??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 19 november 2002 Report Share Posted 19 november 2002 Geplaatst door Audiopaul:Jij suggereert voortdurend dat ik het verhaal van Jim Thiel niet heb gelezen, ik weet dat het w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 19 november 2002 Report Share Posted 19 november 2002 Geplaatst door Henrie:Ja, als je zelf tevreden bent, is het goed... Alleen ik zei dat, omdat ik vandaag die site van 'Jan' eens hier en daar heb doorgenomen. Die roept constant dat iets niet onderbouwd is. Dat zal best, maar als mensen het horen... Hij zal dan wel weer beweren dat het niet eens hoorbaar KAN zijn, en het dus niet is... Maar goed, ik weet het inmiddels niet meer. Ik zal het in de toekomst zelf maar moeten testen (al zal een blinde test, zoals die Jan nodig vind (en dat is het eigenlijk ook wel) niet zo snel mogelijk zijn denk ik...) Overigens schrijft hij hier en daar ook wel vaag: hij beweert dat vanaf redelijk goede versterkers tot aan extreem dure, het niet uitmaakt, ze klinken allemaal ongeveer hetzelfde... Maar wat bedoelt hij met 'redelijk goede'? Die JAN is een heilige haas . Ik heb ook een technische opleiding en wat hij op die site roept, is in bepaalde mate waar (theorie van een LTSer en behoorlijk kortzichtig). Hij slikt voor zoete koek wat daar beweerd wordt en ziet dat als de bijbel van alle kennis. Als je verder gaat kijken is een kabel geen verbinding maar een netwerk (filter), maar dat zeggen ze niet op school, want dan wordt het al een stuk moeilijker. Er zijn ongelofelijke discussie uitgebroken naar aanleiding van zijn site. Ik wil er dan ook geen woord meer aan vuil maken. Geplaatst door Henrie:Trouwens, nog een vraagje (ditmaal over mijn eigen set): Als ik mijn versterker op aux1 zet (daar zit mijn computer op) en vervolgens het volume ver open draai, zonder dat ik muziek aan heb staan, dan krijg ik een hoog soort ruis (vooral de tweeter dus). Dit krijg ik echter niet als ik de versterker op aux2, tape, cd-r/md of cd zet (daar zit niks op aangesloten). Dan krijg ik juist het signaal (wel zwak, maar goed hoorbaar) van de radio, die gewoon op de tuneringang zit. Op de phono-ingang heb ik alleen maar (veel) ruis als ik de versterker vol open zet. Ook op de phono-ingang zit niks aangesloten. Iemand een idee hoe dit komt (en of er wat aan te doen valt)??? Het ligt aan de geluidskaart hoeveel ruis er geproduceert wordt. Bij alle SB's (voor de Audigy) heb je geen 16 bits signaal, maar een 14 bits en 2 bits ruis. Er zijn meerdere soundkaarten, en niet alleen SB's, die dit euvel hebben (anders worden ze te duur ). De kans dat het die 2 bits zijn is zeer aannemelijk. Als je een radiosignaal op de achtergrond hoort bij grote volumes is dat ook mogelijk. Dit duidt op overspraak en komt bij de meeste (alle) versterkers voor. Hoe beter je versterker hoe minder overspraak. Dat je geen radio over de phonoingang hoort ligt er waarschijnlijk aan omdat er ng een schakeling voor de eigenlijke versterkertrap zit (phonoversterker). Die radio kun je wel gemakkelijk ontvangen door een een platenspeler via een wat langere kabel van het type "dropveter" aan te sluiten. Dan werkt het hele geval als radio en die kun je in het slechtste geval zelfs door de muziek van de plaat horen Zo dat was weer behoorlijk off-topic BTW: Paul, het is en blijft een mooi rek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 19 november 2002 Report Share Posted 19 november 2002 Dank je voor je reactie Sodejuu. Ben weer wat wijzer... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 20 november 2002 Report Share Posted 20 november 2002 Volgens mij heeft die Audiopaul een luxeprobleem Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 22 november 2002 Report Share Posted 22 november 2002 Geplaatst door Hans:Volgens mij heeft die Audiopaul een luxeprobleem Te veel geld over bedoel je? Dat krijg je als je geen kinderen hebt........... Mooi rekje Paul! Ik wordt ook wel erg benieuwd hoe dat nou klinkt (met al die reflecties ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 22 november 2002 Author Report Share Posted 22 november 2002 Geplaatst door Ome Henk: Ha. Paul heeft evenveel kans om Opa te worden, als dat jij voor de tweede keer papa wordt... D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 23 november 2002 Report Share Posted 23 november 2002 Geplaatst door Ome Henk: Berichten: 2283 | Lokatie Elders | Geregistreerd: jun 2001 | IP: Gelogd H Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 23 november 2002 Report Share Posted 23 november 2002 Geplaatst door Michel: H Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 24 november 2002 Report Share Posted 24 november 2002 Geplaatst door sodejuu: En jij dan, MAKE UP YOUR MIND!!! Is 't nou DH of R Beetje van allebei misschien?... En woon jij in Roer of Mond? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 24 november 2002 Report Share Posted 24 november 2002 Geplaatst door Ome Henk: Ha. Paul heeft evenveel kans om Opa te worden, als dat jij voor de tweede keer papa wordt... Moet ik me nou zorgen gaan maken of Paul??? ??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 24 november 2002 Report Share Posted 24 november 2002 Geplaatst door Michel: Beetje van allebei misschien?... En woon jij in Roer of Mond? Eigenlijk woon ik in Leeuwen. Maar dat weet toch bijna niemand te liggen. Dus is het niet Roer en ook niet Mond (btw: er staat tussen roer en mond ook geen "/", dus ook geen tweestad) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 24 november 2002 Report Share Posted 24 november 2002 Geplaatst door sodejuu: Eigenlijk woon ik in Leeuwen. Woon jij Boven of Beneden Of vlak bij Reuver Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 25 november 2002 Report Share Posted 25 november 2002 Geplaatst door sodejuu: Dus is het niet Roer en ook niet Mond (btw: er staat tussen roer en mond ook geen "/", dus ook geen tweestad) Tussen Buda en Pest staat ook geen "/", maar toch zijn het twee steden (met een soort joint venture). Vandaar ook de naam Budapest. Nu weet ik van heel vroeger (aardrijkskunde lagere school) dat Roermond c.q. Leeuwen net niet in Hongarije ligt. Echter wel beneden de grote rivieren, dus voor "ons" Hollanders in Zuid-Europa zeg maar... (Ben benieuwd... ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 25 november 2002 Report Share Posted 25 november 2002 Geplaatst door Ruud: Woon jij Boven of Beneden Of vlak bij Reuver Nee, niet boven en ook niet beneden. Tja, en wat is vlakbij? T.o.v de maan is IJsland ook vlak bij . Reuver heeft ook een Leeuwen (hoort bij gemeente Beesel) Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 1 december 2002 Report Share Posted 1 december 2002 Audiopaul, dat kwijlen doe ik zeker.. maar niet om je setje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts