Jump to content

Zijn HIFI tijdschriften wel onafhankelijk????

Keessie
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik loop al een tijdje rond met deze vraag.

Ik kocht in het verleden veel audio bladen vooral duitse zoals audio, stereo, stereoplay, hifi-vision. maar ook bv what's hifi. nederlandse bladen heb ik nog nooit gekocht, vond ze te dun en nooit interessant genoeg. maar dit even ter zijde.

Ik kom namelijk in die duitse bladen zoooveel reclame tegen van alle merken (je moet zoeken naar tests) en als er tests worden gedaan, is er nooit iets slecht. ze laten altijd wel een minpuntje zien, maar eigenlijk zijn alle apparaten goed. Waar hebben we dan nog eigenlijk tests voor nodig?

Ben benieuwd of ik de enige ben die er zo over denkt.

doei

Het is inderdaad zo dat ze zelden iets de grond in boren. Alleen laatst had de "Audio" een test gedaan met LS uit de goedkope range van ook nog eens no-name-merken. Daar kwam dus geen fatsoenlijk resultaat uit. Frequetiekarakteristieken werden duchtig afgekraakt en de speakers waren van inferieur materiaal en afwerking. Even verderop stond een test van een Hi-End LS met een niet erg verschillende frequentiekarakteristiek en die kwam buitengewoon goed uit de test. Rara hoe kan dat?

Dat de bladen niet negatief zijn over de produkten ligt volgens mij eraan dat ze de produkten van de leveranciers (= importeurs) aangeboden krijgen. Kraak je zo'n produkt af tot aan de grond, zal die importeur zich eerst 3 maal bedenken alvorens weer iets voor een test aan te bieden of ook maar iets te adverteren. Dan is je blad zo ter ziele. Daarom zijn er geen slechte produkten. Alleen maar hele goeie, goeie en iets minder goeie.

Ben ik met je eens.

Het is inderdaad moeilijk om producten te recenceren als je in je achterhoofd hebt dat de 15.000$ kostende speakers ff ter beschikking gesteld zijn door de importeur. Als je ze dan afzijkt dan krijg je de volgende maand van die importeur een middelvinger. Nou is het in de regel ook wel zo dat producten in die prijsklasse over het algemeen wel zeer goed, tot extreem goed te noemen zijn, maar het blijft vriendjes politiek. Ik heb in de engelse bladen wel regelrechte afkrakers gelezen. De test was tussen verschillende kleine monitor speakers zoals de B&W 601 en vergelijkbare concurenten. Hier werden wel degelijk goede verschillen gemaakt tussen verschillende speakers. Er werdt niet alleen gekeken naar geluid, maar ook naar kwaliteit, beschikbaarheid, prijs, garantie afhandelingen etc... Tannoy, Monitor Audio en B&W kwamen zeer sterk uit de bus. Waarij de B&W 601s2 als Best Sound getest was en de Monitor Audio ?? als Best Buy.

Het is dus erg verschillend per blad wat en hoe er beoordeeld wordt. Persoonlijk vindt ik het geven van cijfertjes aan "dingen" niet een goede manier van beoordelen. Een goede opsomming van voor en nadelen van de geteste apparaten tov. elkaar is duidelijker en help beter een eventuele koop beslissing te maken. Maar uiteindelijk is een goede luister sessie in de thuis situatie het beste.

Ik vind het wel raar dat in de duitse bladen altijd de duitse apparaten en bij de engelsen altijd de engelse apparaten de test winnen. Over chauvinisme gesproken.

Waarschijnlijk zullen de franse apparaten het in de franse bladen ook altijd winnen.

Ik kan het alleen maar raden want mijn frans is niet zo fantasweldig.

Hoi Sodejuu,

Ja dat is mij ook opgevallen, en nu je het er toch over hebt, als er iets in de consumentengids wordt getest is het altijd een philips wat als beste uit de bus komt.

Niet dat ik denk dat er iets zinnigs in die gids staat maar toch.......

see yaah.....

Die consumentengids staat bij mij op een bijzonder laag niveau. Als het maar goedkoop is, dan is het ook het beste. Het is waar dat qua prijs/prestatie zo'n bijgeleverd standaardtouwtje niet te verslaan is, maar iedereen weet dat een goede kabel ongelofelijk kan bijdragen tot het luistergenot.

Ik vraag me trouwens af of die gast die de schoenveters test ook de audioapparatuur moet testen? Ik krijg vaak de indruk van wel.

Hallo Keessie,

Tijdschriften zijn helaas nooit echt onafhankelijk, ze kunnen niet bestaan van de abonnee`s en losse verkoop opbrengsten, ze hebben de advertentie-inkomsten hard nodig.

Toch functioneren de redacties wel los van de advertentie-afdeling, de journalist mag schrijven wat hij wil. Er zijn echter een paar redenen om je pen niet in vitriool te dopen als er een keer een produkt tegenvalt.

De eerste reden is dat een test toch altijd te beperkt is omdat het product moet functioneren in samenwerking met andere componenten, en die samenwerking kan weleens verre van ideaal zijn. Zet men dat zelfde product eens in een compleet andere set dan kan het goed zijn dat het in een keer wel goed presteert. De meeste scribenten beseffen dat wel, maar het grootste manco van veel tests blijft toch dat er meestal slechts

Ja, dat is allemaal waar.

Maar kijk je bijvoorbeeld naar autotests, zie je dat ze toch een flink stuk harder zijn in hun eindoordeel.

Daarentegen als er op tv autotests zijn, wordt er weer een stuk zachtaardiger mee omgegaan.

Terug naar de audio-apparatuur.

Ik moet er wel bij zeggen dat ook ik het heerlijk vind, om die tests allemaal te lezen hoor.

Hoewel ik ze de laatste tijd niet meer koop.

Ik vind de apparatuur van tegenwoordig niet zo speciaal meer. Ik vind de app. uit midden en eind jaren 80 nog steeds het meest interessant. maar dat is weer een heel ander onderwerp.

Kortom, audiotijdschriften zijn er voor het grootste deel om lekker in te kijken voor nieuwtjes en af en toe eens wat nuttigs uit te halen, om een hoop mensen een leuke betaalde baan te bezorgen en om als promotiemateriaal voor fabrikant te dienen.

Kunnen we dit zo in een notedop samenvatten?

( of was het nou notendop? )

doei doei

:D

Ome Henk toch............

uit ander gezeur - proza door jou op 't web gebracht - had ik gehoopt te begrijpen dat je je tot een incidentele borrel beperkte, nu blijk ik mijn kijk op een tot op heden gerespecteerd medeforumlid geheel te moeten herzien....

Groet Jitze :rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:confused.gifeek.gif

• 3 weeks later...

Het grote verschil tussen de Britse en Duitse bladen is de smaak van de redacteurs. Wat je vaak leest is dat producten die wat warmer zijn positiever door Duitsers worden getest en dingen die wat meer knallen worden op hun beurt weer beter getest door de Britten. Dit zie je bijvoorbeeld bij een merk als Audio Analogue, of Marantz. Nu worden de meeste producten wel goed getest door de Britten, maar bijvoorbeeld de Marantz CD4000 zijn de Britten niet dol op. De Duitsers nou weer wel. De Audio Analogue Puccini, wel Duitsers, niet Britten enz.