Ruud_F Posted 30 juni 2001 Report Share Posted 30 juni 2001 Hallo Medeforummers, Toch iets wat ik graag zou willen weten. Waarom klinkt een platenspeler beter dan een cd speler Ik wist altijd al dat een goede platenspeler met een cd speler de vloer aanveegt. 3 weken terug een Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 30 juni 2001 Report Share Posted 30 juni 2001 Beste Ruud. Daar is 'ie dan... de allesomvattende vraag, het waarom? Eerst even een leuke anekdote.. vanmorgen was ik nog in Rotterdam op de Nieuwe Binnenweg. (mijn reden om in Rotterdam te zijn kun je lezen in de topic "Blues'). Deze straat staat werkelijk strak van de platenzaken. Op een gegeven moment had ik een stapel gloedjenieuwe platen in m'n handen, waaronder die van St.Germain - Tourist (Blue Note label). En ja, hoor, bij de toonbank begon het al.., de verkoper begon tegen mij "mooie lp, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud_F Posted 30 juni 2001 Author Report Share Posted 30 juni 2001 Geplaatst door Audiopaul:Beste Ruud. Op een gegeven moment had ik een stapel gloedjenieuwe platen in m'n handen, waaronder die van St.Germain - Tourist (Blue Note label). Vriendelijke groet, Audiopaul Hoi AudioPaul, Een vraagje maar, WAAR ZIT DIE PLATENZAAK !! Groeten PS, is M2 ook op vinyl te krijgen ?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 30 juni 2001 Report Share Posted 30 juni 2001 Beste Ruud, Als je het had gevraagd dan had ik het verteld. Luister , als een mens welke dan ook probeerd te zingen of het echt goed kan maakt niet zo veel uit. Maar een mens zingt analoog hieruit zijn acoustische instrumenten ontwikkeld. Acoustische instrumenten zingen dus ook analoog. Om dit via een mechanisch/electrisch systeem weer te geven hebben we vroeger een microfoon uitgevonden die ook analoog opneemt cq is , dit alles wordt analoog versterkt ! Totdat ze ermee beginnen te klungelen (digitaal) naarna weer ontklungelen om het weer analoog te maken . Bij dat klungelen gaat het 1 en ander verloren. Ga er maar eens vanuit dat er op dit moment muziek op je toekomt dat ga je met een grote bijl in stukken hakken (digitaal maken) natuurlijk vallen er hier en daar wat spaanders af en die gooien we weg ! Dan ga ik ze in kleinere stukjes zagen nl in 44.100 stukjes het zaagsel gooien we weg . Daarna huren we een plakker in die plakt heel snel en nauwkeurig de stukjes weer aan elkaar ( DA converter) en dan zeggen we wat klinkt het mooi he ! Tja, als je een glazen vaas stuk gooit en je laat hem/haar weer in elkaar lijmen (perfect) dan zul je het altijd blijven zien het kan wel heel goed maar...............het wordt nooit meer origineel. Een mic. is analoog en een LP ook en als je een perfecte persing hebt en speelt dat af op een prima draaitafel + arm en element dan zijn de spaanders nog aanwezig en het zaagsel ook ! Dus Paul jou verkoper heeft ook volgens mij gelijk hele kleine verdwenen info maakt de muziek zo mooi als het niet verdwenen is. Met vriendelijke groet, Haudio PS een CD kan toch wel mooi klinken . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 1 juli 2001 Report Share Posted 1 juli 2001 Beste Ruud, Hoe bedoel je? Wil jij ook in discussie met de verkoper of ben je louter ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 1 juli 2001 Report Share Posted 1 juli 2001 Dit is ook de reden waarom die gast van Boston zo fel gekant is tegen de CD, maar omdat er anders helemaal niks van Boston verkocht wordt, moet het maar. Maar dan wel AAD! Zo heb je op een CD het minste verlies. Er zijn mensen die er prat op gaan als ze een DDD-cd hebben gekocht. Nou, niks klinkt blikkiger dan een DDD-cd. Het is wel zo dat er ook een soort conversie op de LP zit. Anders had je geen RIAA-filter nodig. Dit is a.h.w. de DAC voor de platenspeler, alleen is de oppzet veeeeeel eenvoudiger, waardoor er minder verloren gaat. Het feit dat Philips ooit heeft gekozen voor een frequentiebereik van 20-20000Hz zijn financiele redenen. Er van uitgaan dat een mens alleen dat frequentiegebied kan horen is ook fout. Een mens van 35 jaar, hoort frequenties van 50-17000HZ (de rest wat Philips heeft gekozen is marge). Echter een mens kan hogere en lagere frequenties wel waarnemen, via huid, botten en organen. Dat is Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 1 juli 2001 Report Share Posted 1 juli 2001 Een aantal redenen (om ook wat discussie uit te lokken); - Een CD opname kan je vergelijken met een schilderij waar een afbeelding wordt gemaakt door middel van stippen/puntjes met verschillende kleuren (pointisme, bijvoorbeeld Seurat meen ik me te herinneren). Zet je maar genoeg stippen/puntjes (en kijk je van grote afstand)dan wordt de afbeelding uiteindelijk heel realistisch. Een CD werkt ook met puntjes (nulletjes en eentjes). Gebruik je er maar genoeg van dan wordt uiteindelijk het geluid heel realistisch. De CD van nu heeft zijn limiten. - Bij oude analoge opnamen werd minder gerotzooid dan nu. De geluidstechnici van nu geloven door het optimaal beheersen en corrigeren van opnamen een goed produkt te kunnen afleveren. Dat blijkt niet zo te zijn. Het is veelzeggend dat SACD gepromoot wordt met opnamen van Miles Davis e.d. Dat is toch allemaal van meer dan een paar jaar geleden. - Een plaat vervormt waardoor onder meer diepte verkregen wordt. Dit wordt als prettig ervaren. Op het moment is mijn CD geluid bijna beter dan mijn platenspeler vandaar dat ik op zoek ben ben naar de laatste platenspeler. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 1 juli 2001 Report Share Posted 1 juli 2001 Geplaatst door carl: - Een CD opname kan je vergelijken met een schilderij waar een afbeelding wordt gemaakt door middel van stippen/puntjes met verschillende kleuren (pointisme, bijvoorbeeld Seurat meen ik me te herinneren). Zet je maar genoeg stippen/puntjes (en kijk je van grote afstand)dan wordt de afbeelding uiteindelijk heel realistisch. Een CD werkt ook met puntjes (nulletjes en eentjes). Gebruik je er maar genoeg van dan wordt uiteindelijk het geluid heel realistisch. De CD van nu heeft zijn limiten. Dit is een leuke vergelijking, Carl! En SACD zet n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 1 juli 2001 Report Share Posted 1 juli 2001 Beste Muziek Liefhebbers, Want dat zijn we toch ? Tja, ik ben ook techniek liefhebber dus dat kan er nog wel bij hoop ik. Ron met z'n super de luxe installatie Sonus Faber , Mark Levinson, Wadia, "Transrotor" draaitafel zei tegen mij mijn CDspeler klinkt een stuk beter dan mijn platenspeler. Ik dacht hier klopt iets niet en ben met hem meegegaan om te luisteren. Het "was" waar de CD klonk beter ! De platenspeler meegenomen en precies goed ingesteld zoals het het beste is,dus behoorlijk anders dan diegene die het voorheen gedaan heeft . Weer aangesloten( er zat een Benz Micro Gold in ) en toen..................Muziek. Niet een beetje beter dan de Wadia CD daarna een Ortofon MC 15 gemonteerd en weer een stuk omhoog nu komt er een Jan Allaerts in .........en de Wadia staat stil ( slijt hij ook niet ) Als muziek liefhebbers het horen zijn ze verkocht (ik ook). Ik zou heel graag willen dat als je een CD speler goed kon instellen en dan op dezelfde manier als een platen speler dat CD net zo goed klonk. Dan hadden heel veel mensen veel meer muzikaal plezier ( emotie-overdracht ). MvG, Haudio PS wat Sodejuu over boventonen verteld klopt precies ! Met muzikanten,Techneuten,Doktoren,Ontwerpers,Proffesoren en met mezelf overgehad en het klopt dus Sodejuu als je tijd en zin hebt kom dan eens langs dan monteer ik voor jou in je Dual een element en stel hem perfect in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 1 juli 2001 Report Share Posted 1 juli 2001 Beste Haudio, M'n oren tuiten nog na van het zonet geconstateerde verschil tussen de lp St. Germain - Tourist (Blue Note label) en de gelijknamige cd! Dit is werkelijk ongelofelijk:...diepte, breedte, dynamiek en details van de lp zijn onvoorstelbaar veel beter dan de cd. En dan moet m'n nieuwe draaitafel nog komen! Leuk dat je zulke resultaten hebt behaald bij Ron! Doe hem de groeten van me en vraag hem om toch Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 1 juli 2001 Report Share Posted 1 juli 2001 Hoi Haudio, In de topic over hoe het allemaal op een LP geperst is, heb ik reeds verteld dat die Dual richting eeuwige jachtvelden aan het gaan is (moet je maar eens lezen). Ik heb in week 30 een paar dagen vrij. Misschien dat ik dan eens met mijn Alfa (ja Audiopaul) richting Sneek kachel, om je zaak te bewonderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 1 juli 2001 Report Share Posted 1 juli 2001 Ik vind het ook een hele leuke discussie over het beter klinken van platen. Helaas (?) ben ik van een leeftijd dat ik zowel in het ouderlijk huis als nu nooit platen heb geluisterd, vanaf mijn 4 ofzo was er DE cd-speler (alsof dit een geschenk van God was. Toch denk ik er nu over een platenspeler te kopen, ook al heb je in Grunn geen uitgesproken platenzaken (Hemmes misschien?) Ik ben er nl. ook van overtuigd dat een plaat veel beter klinkt. Als ik cd's luister dan heb ik toch de ervaring dat het niet 'echt' klinkt, en daar ben ik wel naar op zoek. Overigens volg ik de SACD en DVD-audio ontwikkelingen wel op de voet maar ik denk dat er op het verkeerde spoor ontwikkeld word. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 2 juli 2001 Report Share Posted 2 juli 2001 Geplaatst door sodejuu: Ik heb in week 30 een paar dagen vrij. Misschien dat ik dan eens met mijn Alfa (ja Audiopaul) richting Sneek kachel, om je zaak te bewonderen. Beste Sodejuu Aha, ook een Alfa-rijder! En dat tochtje naar Sneek kan ik je aanbevelen, vergeet je paspoort niet! En voor een pitsstop in Ede ben je van harte welkom! Vriendelijke groet, Audio-GTVrijder-Paul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 2 juli 2001 Report Share Posted 2 juli 2001 H Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 2 juli 2001 Report Share Posted 2 juli 2001 Ha, Sodejuu Effe lekker off-topic.. hoe weet jij nou weer dat m'n GTV proteo-rood is? En voor dat opknapadresje zal ik even een vriend polsen of hij tijd heeft. Deze vriend is tevens chef-monteur bij een Alfa-dealer en rijdt zelf 155 en een Spider uit 1975! Alfa 33 heb ik in soorten en maten gehad en ook 155, maar als je met de Alfetta naar Sneek gaat, moet je verplicht bij me langs komen! Vriendelijke groet, Audiopaul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 2 juli 2001 Report Share Posted 2 juli 2001 Hoi Audiopaul, Ff off-topic verder gaan. Was het maar waar dat ik met die Alfetta naar Sneek kon. Nee, dat ding staat al meer dan 10 jaar achterom in een schuur. Rijden doettie nou net niet, maar gelukkig roest die ook niet. Dat je GTV proteo is heb je zelf hier zelf ergens geschreven en gelukkig laat mijn geheugen mij niet gauw in de steek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 2 juli 2001 Report Share Posted 2 juli 2001 Uhhhh, Michel? Heb je al eens tegenover Hemmes in de Steenstilstraat gekeken ? Daar zit "Headline" een zaak die gespecializeerd is in 2e hands LP's! Daarnaast heb je in Grunn'n city ook nog Sinnebeeld. (vlakbij de .....buurt) Deze is vaak wel iets goedkoper,maar heeft iets minder keus, en de platen zijn vaak iets minder gaaf. Mocht je ook nog van Blues of Jazz houden dan heb je nog de winkel "Swingmaster", achter de stadsschouwburg. Well, that oughtta do it... Groeten, Alco. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 3 juli 2001 Report Share Posted 3 juli 2001 Dank je Alco, 5 sterren voor dit antwoord. Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij ook nog niet had verdiept in de platenbranche in Groningen, dit omdat ik geen speler heb. Ik denk dat ik binnenkort even het aanbod ga checken en dan moet ik maar eens achter een tweedehands spelertje aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattijs Posted 3 juli 2001 Report Share Posted 3 juli 2001 Leuk allemaal: pointillisme en alfa's en zo, maar dit heeft natuurlijk allemaal niks met een verklaring te maken. Theoretisch (ja, ik weet het ;-) kun je digitaal een behoorlijke benadering maken van signalen (audio, video, whatever), met als groot voordeel dat er tijdens transport/opslag van signalen geen vervorming of verlies optreedt. Maar waarom er dan juist bij audio tijdens de omzetting iets verloren gaat? gr, Mattijs (die nooit een mooie platenspeler heeft gehoord, maar wel een 156 en een junior ('69) rijdt) Link to comment Share on other sites More sharing options...
berry Posted 3 juli 2001 Report Share Posted 3 juli 2001 even terug naar het originele onderwerp: natuurlijk klinkt een elpee beter. in het midden van de zeventiger jaren is er een onderzoek gedaan onder vijftig-plussers. men liet ze muziek horen, waarbij in het ene geval gewwon werd gespeeld en in het andere geval werd gefilterd op 18K. 95(!!!!!!) procent van de proefpersonen hoorde het gemis aan harmonischen (tot 80K). En dat is dus wat de CD mist. Natuurlijk is voor de doorsnee mens de CD wel schoner i.v.m. het vrijwel niet aanwezig zijn van gave elpees. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattijs Posted 3 juli 2001 Report Share Posted 3 juli 2001 Maar als dit de verklaring is waarom plaat beter klinkt dan CD dan heb ik nog wel een paar vragen: volgens mij kan ook een LP dit soort frequenties niet bevatten. Er wordt nu net gedaan alsof analoog het summum is, maar het is echt niet zo dat als je iets maar analoog opslaat, dat dan ook alles wordt geregistreerd. Het is wel zo dat de afval naar het hoog gladder ('analoger') verloopt. En verder: als slechts het frequentiebereik het probleem is, dan zou DVD-A of SACD toch perfect moeten zijn? gr. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 3 juli 2001 Report Share Posted 3 juli 2001 Geplaatst door Mattijs:Leuk allemaal: pointillisme en alfa's en zo, maar dit heeft natuurlijk allemaal niks met een verklaring te maken. Theoretisch (ja, ik weet het ;-) kun je digitaal een behoorlijke benadering maken van signalen (audio, video, whatever), met als groot voordeel dat er tijdens transport/opslag van signalen geen vervorming of verlies optreedt. Maar waarom er dan juist bij audio tijdens de omzetting iets verloren gaat? gr, Mattijs (die nooit een mooie platenspeler heeft gehoord, maar wel een 156 en een junior ('69) rijdt) Beste Mattijs, Zoals je wel gelezen hebt, zijn er inmiddels al diverse (technische) verklaringen gegeven waar 'm het verschil in zou kunnen zitten. M'n eigen verhaal vond ik wel aardig (pril ontluikend literair talent of toch maar niet?) , en dat van Ome Henk trouwens ook wel: niet ouwehoeren maar gewoon luisteren! Maar eigenlijk moet je zelf gewoon eens gaan luisteren naar een goede draaitafel/element combinatie. Dan begrijp je meteen waarom de meeste discussieleden bij dit onderwerp zo enthousiast zijn over het prachtige geluid van een draaitafel! Vriendelijke groet, Audiopaul p.s. en als collega-Alfarijder krijg je meteen ***** van me! Link to comment Share on other sites More sharing options...
berry Posted 4 juli 2001 Report Share Posted 4 juli 2001 het dragen van hoge frequenties door elpees is vergelijkbaar met het menselijk gehoor. een frequentie van 50000Hz is niet te horen, maar bepaalt wel de klankkleur van zijn ondertonen, bv.500 Hz. als die boventonen er niet zijn klinkt het wel hoorbare deel heel kaal (CD) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 4 juli 2001 Report Share Posted 4 juli 2001 Boventonen (en ondertonen) heten niet voor niets harmonischen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 5 juli 2001 Report Share Posted 5 juli 2001 Buiten de waarheden over onder- en boventonen die geluid harmonischer maken, denk ik dat het geweldig grote aantal IC's dewelke in AD en DA converters gebruikt worden, een verwoestende invloed op het geluid hebben. Afgelopen week bij Haudio een - moderne - hoogwaardige en vooral niet erg goedkope Sphinx phonotrap zitten vergelijken met een oude Sony - die ook niet goedkoop geweest is - opvallend is de kwaliteit van de Sony, welke geheel is opgebouwd met simpele transistortjes.................. Overigens, naar aanleiding van allerlei gepraat over platenspelers, ook eens aan de gang gegaan met diverse soorten matten - met en zonder puck - op de platenspeler, tot dit moment is de absolute winnaar - lucht, ruimte, helderheid, strak laag - de Ringmat. Een stukje papier met een aantal kurkringen welke de plaat dragen. Importeur is Hansted Audio 020 4965480, onder andere binnenkort weer verkrijgbaar bij RUAD in Amsterdam 020 669 8336, zijn op dit moment even niet op voorraad komen volgende week weer binnen. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts