Sodejuu Posted 1 juli 2001 Report Share Posted 1 juli 2001 Hoi all, Ik vraag me af welke voodoo-dingen zoal gebruikt worden door jullie. Je weet wel, zoiets als groene randjes, olietjes, sprays, stickers en wat nog meer en vooral wat jullie ermee winnen. Ik ben zelf een sceptische techneuroot die alles probeert te verklaren op natuurkundige wijze en heb ook al vanal geprobeerd, zonder objectief resultaat. Doe ik iets fout of ligt het aan mij? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 2 juli 2001 Report Share Posted 2 juli 2001 Ha die Sodejuu, Ik geloof niets van al die onzin! Behalve als ik het zelf heb uitgeprobeerd en waargenomen of gemeten. Verder mogen ze van alles beweren maar of "ik" het geloof is een tweede. Wat ik weet, is dat interlinks wel degelijk verschil uitmaakt , luidsprekerkabels ook. Kegels of spikes zeer zeker,dempers zijn ook de moeite waard. Vergulde pluggen op lange duur ook,Rodium is beter ! Onder geluidmakende of geluidontvangende (microfonisch) onderdelen, massa verhogende componenten maakt ook uit. Antidreunplaten (loodbitumen) is beter. Betere componenten : metaalfilm weerstanden,MKP,MKT etc. Zandgevulde stands onder monitorluidsprekers. Afgeschermde voedingskabels,afgeschermdestekkerdozen , Phase goed ,kasten zwaarder maken,de Mat op Cd plaatjes,een puck of aanzuigmat op LP's,LP's schoonmaken,CD plaatjes schoonmaken,laser regelmatig schoonmaken,naald schoonmaken,Styllast,doorboorde magneten etc. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 2 juli 2001 Author Report Share Posted 2 juli 2001 Hoi Haudio, Ja, die dingen die jij noemt hebben hand en voet. Zover was ik al. Nu was ik laatst in een zaak in Echt (echtwaar), waar iemand mij die groene stift demonstreerde op een Myryad DVD/AMP-set met Tannoy Rev2 speakers. Ik moet zeggen dat er verschil te horen was, alleen thuis op mijn AVM loopwerk weer nada. Is mijn loopwerk werkelijk zo goed dat het niet in die foefjes trapt of is die Myryad DVD-speler zo min? Ik heb trouwens meer van die truuks gehoord die er bij mij niet uitkwamen. Ik kan zoiets niet verklaren. Ik heb al eens een conversatie gehad met ene Haivai op dit forum (topic: "groene stift..." of zoiets), die zweerde erbij, maar kon mij geen plausibele verklaring leveren (iets met strooilicht en rooie laser en groen is congruent). Ik heb toen maar eens uitgelegt hoe het zat, maar naar aanleiding van het geval in Echt mijn vraag dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 2 juli 2001 Report Share Posted 2 juli 2001 Beste Sodejuu. Voodoo? Ehm.. tja, ik geloof heilig in absolute fase in combinatie met goede netsnoeren, stekkerblok en aparte geaarde groep! Verder...? effe denken.... - v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 2 juli 2001 Author Report Share Posted 2 juli 2001 Ha die Audiopaul, Geplaatst door Audiopaul: - ik plaats m'n schoonmoeder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 2 juli 2001 Report Share Posted 2 juli 2001 Ha die Sodejuu, Electrotechneuten zijn heel moelijk te overtuigen van iets als het ongrijpbaar cq onmeetbaar is. Maar daarom kan het er wel zijn. Ook ik ben zo gek geweest om met een groene stift en groene ringen te expirimenteren en weet je wat het is hoorbaar. Alleen het verschil is klein zo klein dat ik het gedonder ervan niet wil hebben. Maar ik heb wel al een VRDS loopwerk dus zal daarom het verschil misschien ook kleiner zijn. Bedenk maar een reden waarom , het zal wel kloppen. Maar horen doe ik het wel. zoals je weet geleid het dielectricum van een kabel ook in meer of mindere mate, daarom is het wel van belang waar je je kabel langs hebt en met welke andere materialen in aanraking komt. Het maakt dus verschil uit of het een verbetering of verslechtering is een tweede. Zo is het ook met richting in kabel daar zit ook verschil on probeer het maar uit als er niemand in de buurt is, anders sta je voor gek bij normale mensen. Maar doe het maar een keer je luidsprekerkabel omdraaien ! O ja wat ook totaal anders klinkt is een spijker door je luidsprekerkabel slaan wel de - en de + aan elkaar soms duurt het lang voordat de versterker "door" heeft wat er aan de hand is. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 2 juli 2001 Report Share Posted 2 juli 2001 Geplaatst door Haudio:Ha die Sodejuu, Zo is het ook met richting in kabel daar zit ook verschil on probeer het maar uit als er niemand in de buurt is, anders sta je voor gek bij normale mensen. Maar doe het maar een keer je luidsprekerkabel omdraaien! Haudio, heb jij dit dan wel eens geprobeerd en zo ja, welk effect geeft dat dan? O ja wat ook totaal anders klinkt is een spijker door je luidsprekerkabel slaan wel de - en de + aan elkaar soms duurt het lang voordat de versterker "door" heeft wat er aan de hand is. MvG, Haudio Als je een spijker door je ls-snoer heenslaat krijg je volgens mij gewoon kortsluiting! Over richtingsgevoeligheid van kabels is al veel geschreven. Veel fabrikanten maken gebruik van pijltjes, zwarte en rode ringen of rode kousjes op hun kabels op aan te geven wat de juiste richting is! Maar stuk voor stuk adviseren ze ook om ook de kabel eens om te draaien, omdat dit ook een verbetering kan opleveren! Wat is nou wijsheid? Vriendelijke groet, Audiopaul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 2 juli 2001 Report Share Posted 2 juli 2001 Ha die Paul, Inderdaad kortsluiting ! En toch zijn er mensen die dat doen en dan echt niet begrijpen waarom hun versterker het niet meer doet. Tot 2 x toe bij dezelfde persoon . 2 x een nieuwe versterker meegegeven, de versterker speelde zelfs 3 weken door zonder krimp te geven. Maar na 2 x dacht ik er is wat anders aan de hand want dit kan niet, dus gevraagd of hij alles mee wilde nemen. Dat is gebeurt en wat bleek er zaten ongeveer 7 spijkers in die beide aders raakten ! Toen begreep hij het wel en als klap op de vuurpijl de man is electricien. Als ik iets nodig heb op dat gebied bel ik hem toch maar niet . Richting in kabel is hetzelfde als een kat tegen de haren in strijken of mee. Het geluidsbeeld is onrustig en de instrumenten zijn moeilijk te onderscheiden waar ze staan. Anderom aangesloten alles valt op z'n plaats en je krijgt een rustig geluidsbeeld met lucht omde instrumenten en ze staan op hun plaats zo vast als een huis. Probeer maar eens en je zult het geloven. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 3 juli 2001 Author Report Share Posted 3 juli 2001 Hoi Haudio/Audiopaul, Spijkers in m'n LS-kabels slaan zal ik nooit doen. Ik heb daar genoeg geld voor neer gelegd en hou ze het liefst onbeschadigd. Het is ook lastig, want ik heb extra lange spijkers nodig om die Terminatorkastjes tegen de muur te meppen. Omdraaien doe ik ze daarom ook niet. Dan zweven die dingen in de lucht, en dat is ook geen gezicht. Ik heb wel een set Oehlbach NF2 tussen voor- en eindtrap gehad, die er 10 jaar hebben tussen gezeten in de zelfde richting. Ik heb ze toen eens uitgeleend aan m'n buurman. Die vond ze maar niks. Ik ben toen gaan kijken (luisteren) en moest 'm gelijk geven totdat ik een ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 3 juli 2001 Report Share Posted 3 juli 2001 Beste Sodejuu Ja, mooi verhaal h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 5 juli 2001 Report Share Posted 5 juli 2001 Paul, gelukkig zijn er ook fabrikanten die voor minder geld ook zulk soort dempers leveren, kijk even bij Eurogram op de site, of als je in Amsterdam komt bij RUAD aan de Jan Tooropstraat, waarschijnlijk kan Henk in Sneek ook informatie hieromtrent geven, anders belt ie mij maar even... Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 5 juli 2001 Report Share Posted 5 juli 2001 Geplaatst door Jitze:Paul, gelukkig zijn er ook fabrikanten die voor minder geld ook zulk soort dempers leveren, kijk even bij Eurogram op de site, of als je in Amsterdam komt bij RUAD aan de Jan Tooropstraat, waarschijnlijk kan Henk in Sneek ook informatie hieromtrent geven, anders belt ie mij maar even... Groet Jitze Beste Jitze, ik geloof dat ik weet welke dempers jij bedoelt, die voetjes met die elastiekjes van Solid-Tech? Oogt in ieder geval een stuk beter dan de stukjes schuimrubber die er nu bij mij onder liggen! In een ander topic is Solid-tech door mij ook genoemd. Klik hier voor Solid-tech Bedankt voor de tip! Vriendelijke groet, Audiopaul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 5 juli 2001 Author Report Share Posted 5 juli 2001 Geplaatst door Audiopaul:Beste Sodejuu Het is trouwens helemaal niet zo'n gek idee om in ieder geval je ls-snoeren los te koppelen van de vloer! Het voorkomt dat resonanties via de kabels naar de installatie terugkeren. Siltech levert daar schitterende kabeldempers voor, setje van twee kost F600,-Ik meen zelfs dat MIT voor de hele dure kabelsets (Shotgun EVO of zo) spikes onder die kastjes meelevert. Maar met blokjes schuimrubber op strategische plekken onder je kabels werkt het ook en dat kost niks! Vriendelijke groet, Audiopaul Dit bedoel ik nou. Is dit echt hoorbaar? Ik heb dit nog niet uitgeprobeerd, maar dit is iets waar ik geen passende verklaring voor heb en vraag me daarom af of 't werkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaap Bruinsma Posted 12 juli 2001 Report Share Posted 12 juli 2001 Dit bedoel ik nou. Is dit echt hoorbaar? Ik heb dit nog niet uitgeprobeerd, maar dit is iets waar ik geen passende verklaring voor heb en vraag me daarom af of 't werkt. HAHA, Sodejuu! Ik kan me precies voorstellen wat je bedoelt! Ik kan me zelf ook niet helemaal indenken dat het bouwen van spikes onder je kabels helpt. Het zal best zo zijn dat de richting uitmaakt, zelf heb ik dat nooit gehoord, maar ik heb vaker gezien dat er een aanduiding op staat. Zelf heb ik mijn kabels nog nooit achterstevoren aangesloten. Ik vraag me inderdaad altijd sterk af wat ik ervan moet denken als iemand weer eens Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 12 juli 2001 Author Report Share Posted 12 juli 2001 Zo japie, De theorie achter de "groene stift" heb ik verteld in de topic "cd's met een groen randje" op dit zelfde forum. Ik heb dit zelf uitgeprobeerd, zonder enig resultaat. Dit kan een paar dingen als oorzaak hebben. 1] ik heb de verkeerde kleur groen gebruikt. 2] ik heb het verkeerde merk stift gebruikt. 3] mijn cd-loopwerk is wel bijzonder goed. Ik heb dit probleem voorgelegd aan een gast die bij Goossens in Echt werkt. Die zweert bij zulke voodoo-trucs. Hij zei dat alleen de Staedler Lumocolor 357 werkt,en de rest niet, dus 1 en 2 zouden hiermee bewaarheid worden. Aan 3 twijfel ik geen seconde. Nou heeft hij die truc met de stift voor mijn neus (en oren) uitgevoerd op een Myryad DVD-speler en inderdaad hoorde je verschil. Bij mij thuis weer niks. Hij had het ook over "stickertjes" die je op de cd moet plakken, dat was nog geweldiger (het moet niet gekker worden). Dat ga ik dus binnenkort een keer bij hem thuis uitproberen, op zijn en op mijn loopwerk. De resultaten zal ik t.z.t. hier neer hangen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 13 juli 2001 Report Share Posted 13 juli 2001 Helaas jongens, bij mij thuis geen stiften, richtingsgevoelige kabels, spikes onder de kabels en andere voodoo. Paul. web page Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 14 juli 2001 Author Report Share Posted 14 juli 2001 Applaus voor Paul. Ik heb gisteravond nog eens met die stift zitten klooien. Resultaat: Niks, nada, noppes, niente. op m'n AVM-loopwerk niet en ook niet op m'n ouwe Denon. Tip: geef je geld uit aan nuttige dingen en verkwansel 't niet aan kleurpotloden en zo, ook al kost die maar ƒ7,50 (€3,41). Ik heb me ook ooit die "demagnetiserings-CD" van Densen aangeschaft (ƒ25 (€11,36)). Het enige wat ik, na 3 minuten "sweeps" aangehoord te hebben, gemerkt heb, was dat m'n eindtrap minder warm werd (gevoelsmatig). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 15 juli 2001 Report Share Posted 15 juli 2001 Beste Sodejuu, Heb jij dan al eens kennis gemaakt met De Mat van Artspeak? Ik heb 'm getest maar wordt er niet veel wijzer van. Theoretisch gezien zou 'ie beter moeten werken dan een viltstift! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 15 juli 2001 Author Report Share Posted 15 juli 2001 Hoi Audiopaul, Ja, die mat die ken ik. Ik heb 'm eens geprobeerd, maar toen kwam er helemaal geen geluid meer uit mijn installatie (geintje). Ik kan de mat niet gebruiken. Ik heb, zoals je weet, een AVM loopwerk. Ik weet niet of je 'm kent, maar in ieder geval heeft die zo'n "stable platter mechanism" loopwerk, waar je de cd op z'n kop in moet stoppen (werkt als een platenspeler, dus met een draaitafeltje erin). Als ik de mat erop zou leggen , kan de laser niet meer aan de informatie , dus voor mij zeker geen mat. Een collega van mij heeft dat ding wel. Die heeft zo'n afgrijselijke Tjoeb cd-speler (ik vond zijn gemodificeerde Marantz 67SE stukken beter), maar die gebruikt dat rubber vel ook niet meer, want 't werkte niet. Weer ƒ40 naar de haaien. Daar had die beter een goeie cd van gekocht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaap Bruinsma Posted 16 juli 2001 Report Share Posted 16 juli 2001 Tsja, "De Mat"... Zo een stuk rubber met een randje dat twee dingen moet doen: lichtreflecties van de laser dempen en de cd stabiliseren. Volgens mij zijn die lichtreflecties niet zo gevaarlijk, de fotocellen die het laserlicht ontvangen meten alleen het rechtstreeks teruggekaatste licht dat weer door de lens opgevangen wordt. Volgens mij valt het strooilicht nooit recht de lens binnen en komt dat dus helemaal niet bij die fotocel terecht. Als je ziet hoe dat ding ingebouwd is... een cd-speler zou je in de volle zon kunnen zetten, zonder kap e. d., en dan zou 'ie nog moeten werken. Een goede cd-speler immers zou alleen moeten reageren op infrarood met een vaste golflengte... Strooilicht is bovendien te zwak voor die fotocel, die ziet dat puur als ruis, en die ruis wordt netjes afgehandeld door de achterliggende electronica. Komt er een signaal van minder dan 10% van de normale sterkte binnen dan wordt het fout-circuit ingeschakeld, die de lens scherpstelt en het spoor laat opzoeken. Ik denk niet dat strooilicht van de laser de CD-speler in dergelijke mate in de war kan sturen dat er iets verkeerd gaat. Hoogstends als je aan het eind van een 74-minuten durende CD bent (de laser zit dan erg dicht bij de buitenrand, en die is vaak erg onregelmatig van vorm). Let daar maar eens op, misschien dat dat nog wat uit kan maken! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 16 juli 2001 Report Share Posted 16 juli 2001 Helemaal eens met Japie. Dat gedoe over strooilicht en stiften lijkt mij klinkklare onzin. Met het toevoegen van een stabilisatiemat moet je volgens mij errug voorzichtig zijn: Een cd speler is tenslotte geen draaitafel ... Als je niet uitkijkt doe je met zo'n mat meer kwaad dan goed. Paul. web page Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 16 juli 2001 Author Report Share Posted 16 juli 2001 Hoi Japiooh, Dat klopt als een bus. Ook dat "rammelen" aan de buitenkant van een cd komt regelmatig voor, maar dat komt door het clamp-systeem wat meestal gebruikt wordt. Juist daarom heb ik voor de AVM gekozen met dat stable platter system en bovendien ziet die er ook nog heel erg fraai uit. TEAC heeft een zelfde soort systeem en noemt dat VRDS. Hierbij is de bovenste clamp net zo groot als de cd. Het rammelen kun je ook op een super low-budget-manier om zeep helpen, door een kruis van karton op de cd te leggen. Ik had dat probleem bij m'n vorige cd-speler, een Denon DCD1460. Die deed raar bij "Music by Ry Cooder". Het kruis erop gelegd en de speler had nul problemen meer met lezen. Het karton mag echter niet te dik zijn, maatje Reebok schoendoos is perfect. Alleen die achterlijke Zo-Nie's accepteerden het kruis niet. Wil je meer weten over hoe e.e.a. werkt bij een cd-speler (theoretisch) kijk dan maar eens op deze site. http://www.ee.washington.edu/conselec/CE/k...hap1/encode.htm Hier staat ook omschreven hoe een errorcorrectie werkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 18 juli 2001 Author Report Share Posted 18 juli 2001 Hoi all, Weer eens met die groene stift zitten klooien. Het laat me toch niet los schijnbaar. Twee kopietjes getrokken van een test-cd die bij de Audio zat. Eentje weer groen gekleurd en nu heb ik alles beluisterd op m'n DVD-speler (Pioneer DV626-D) en wat denk je? Echt een wereld van verschil!!!!! . Die groene klonk veeeeeeeeel beter. Zou er nu toch wat van waar zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 18 juli 2001 Author Report Share Posted 18 juli 2001 Ik zal die stift en de cd's mee naar Haudio nemen, dan kunnen we ook nog iets aan digitaal doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaap Bruinsma Posted 19 juli 2001 Report Share Posted 19 juli 2001 Ik ben met een krik bezig m'n onderkaak weer in positie te stellen, zo ver is 'ie opengezakt na het bericht van Sodejuu! Heb je het met 'n blindtest geprobeerd, Sodejuu? (Sorry dat ik 't vraag, natuurlijk heb je dat gedaan, maar toch even voor de zekerheid.) Verder zou je kunnen denken aan de bouw van de kop van die Pioneer. Ik kan me voorstellen dat daar het verschil in zit! Bovendien is mijn ervaring dat DVD-spelers zowieso met zichtbaar (!) rood laserlicht werken in plaats van infrarood. Dat kan een oorzaak zijn natuurlijk, want infrarood trekt zich niet veel aan van een groen kleurtje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts