Jump to content

Welke Voodoo?

Sodejuu
 Share

Recommended Posts

Ha Sodeju.

Ik vind de test zoals jij die hebt uitgevoerd erg onbetrouwbaar van opzet. Je hebt de originele cd eerst gekopieerd (2x). Zoals je waarschijnlijk weet, zijn kopieen meestal niet zo goed als het origineel. Het is niet ondenkbaar dat je nu twee kopieen bezit van verschillende kwaliteit, waarbij degene die jij groen hebt zitten stiften toevallig de beste is.

Kun je het kopieren uitvoeriger beschrijven ? Welke cd;s, brander, snelheid, wijze van kopieren enz ?

Groet,

Paul.

web page

Geplaatst door Paul Jenner:

Ha Sodeju.

Ik vind de test zoals jij die hebt uitgevoerd erg onbetrouwbaar van opzet. Je hebt de originele cd eerst gekopieerd (2x). Zoals je waarschijnlijk weet, zijn kopieen meestal niet zo goed als het origineel. Het is niet ondenkbaar dat je nu twee kopieen bezit van verschillende kwaliteit, waarbij degene die jij groen hebt zitten stiften toevallig de beste is.

Kun je het kopieren uitvoeriger beschrijven ? Welke cd;s, brander, snelheid, wijze van kopieren enz ?

Groet,

Paul.

web page

Ha die PJ,

Hoezo onbetrouwbaar. Beide kopieen zijn op exact dezelfde wijze gebrand. Dat de kopieen minder zijn dan 't origineel maakt dan niets meer uit, want ze zijn w

Geplaatst door Paul Jenner:

Sodejuu, daar sta ik van te kijken !

Zou die test te herhalen zijn met twee cd's, maar dan originelen ? Je hebt vast wel iemand in je kennissenkring die eenzelfde cd heeft als jij.

Paul.

web page

Het is niet bij jou in de buurt, maar als je eens in Echt komt, ga dan een naar Goossens Audio. Daat werkt ene Luc Hoovens die je het graag demonstreerd met 2 exact dezelfde originele 24k-goud-cd's op een Myryad/tannoy set.

Ik wil echt niemand aan het kleuren zetten, want ik vind het ook wat ver gaan, maar voor sommigen kan deze tweak schijnbaar werken.

Ik ben inderdaad wel benieuwd om met eigen oren te horen wat dit verschil inhoudt, Sodejuu-nog-es-an-toe.

Echt is niet in de buurt van Den Haag , nee. Het stiften verhaal is al behoorlijk wat jaartjes oud. Na aanvankelijk enthousiaste reactie kwam de scepsis, daarna heb ik er lange tijd niets meer over gehoord. Ik ging er dus van uit dat het stiften-idee een stille dood was gestorven ...

Paul.

web page

Ha die Henk.

Blijf je voor de zekerheid ook onder de wol wanneer de kalender de dertiende aanwijst ? :)

Alle gekheid op een stokje, er zijn zat trucs en modificaties die ik in dit leven nog niet heb uitgeprobeerd. Ik kan dus niet op alle gebieden een definitief oordeel vellen. Wel is mijn ervaring dat er voor een verbetering in het geluid na modificatie altijd een technische verklaring te vinden is. Soms komt het begrip gewoon wat later dan de ontdekking zelf ...

Ondertussen wil ik voor niemand zijn plezier vergallen om naar hartelust met stiften e.d. aan de gang te gaan.

Groeten,

Paul.

web page

Bijgeloof is ook geloof!!!!! Maar let wel ff op m'n stelregel beneden.

Trouwens, in de Audio van augustus die nu in de kiosk ligt, staan 100 "Do & Don't's" waarvan vele een behoorlijk voodoo-gehalte hebben.

Audio aug, zal eens kijken. koop ik normaal nooit die bladen. Misschien leuk voor mijn vrijdagse en zaterdagse muziekavondje ..

Nog tips voor andere goede bladen ? Ik bedoel niet teveel advertenties (met die recensies verdienen ze toch al genoeg :) ) of allerlei HT, heb ik namelijk geen interesse in.

Paul.

Hoi P.J.,

Die bladen zijn eigenlijk allemaal hetzelfde. De nederlandse staan bol van de advertenties en alles is redelijk sumier beschreven. De duitse hebben in het middengedeelte hun advertenties staan, zodat je die gemakkelijk kunt overslaan. Die hebben ook het voordeel dat er vergelijkende tests instaan, iets waar je bij de nederlandse tevergeefs naar zoekt.

In het algemeen is het toch wel allemaal BLA BLA. Alleen af en toe staat er iets nuttigs in. Ik snap eigenlijk ook niet waarom ik elke maand een cd laat liggen om die bladen te kopen. Ik koop trouwens alleen de duitse en af en toe een engelse, omdat HVT, Oor & Oog en Musichome in verhouding v

Over kabelrichting. Dit is wat ze bij Snijders in Rotjeknor daarvan vinden:

"

Er doen in de hifi wereld behoorlijk wat onzin verhalen en fabeltjes de ronde. Wij hebben er een aantal verzameld voor u.

Kabels zijn richting gevoelig

Diodes in een kabel zorgen voor de goede richting

Met afgeschermde lichtnetkabels kan je de akoestiek be

Geplaatst door sodejuu:

Over kabelrichting. Dit is wat ze bij Snijders in Rotjeknor daarvan vinden:

"  

Zoals u misschien al gelezen heeft op onze pagina over kabels kunnen kabels geen richting hebben om de eenvoudige reden dat we met wisselstroom te maken hebben. Daarbij zijn kabels niet bijster intelligent zodat ze ook niet weten waar het signaal vandaan komt.

Bij gelijkstroom wel, hier loopt de stroom van plus naar min. In de audio wereld gebruiken we echter wisselstroom. Een diode houdt dan een helft van de stroom tegen. Veel vervorming is het resultaat. De kabels is dan overigens wel echt richting gevoelig

Ik zit dit stukje met VERBAZING!! mad.gif te lezen, die lui uit Rotjeknor begrijpen er niets van. Op zich is 't niet erg om iets niet te snappen, niemand kan tenslotte alles weten, wat ik wel erg bezwarend vind is dat ze dit zomaar op 't internet durven plaatsen als waarheid!

-Ten eerste: we praten over wisselspanning en geen wisselstroom. het signaal door een kabel bestaat uit spanning en stroom; de spanning wisselt; positief en negatief (vergelijkbaar met de beweging van een conus) de stroom loopt van de pluspool van je versterker naar de minpool (terwijl overigens de electronen van min naar plus lopen).

Wanneer de impedantie van de luidspreker constant is is de stroom ook constant in grootte. De impedantie varieert echter doorgaans met de frequentie waardoor de hoeveelheid stroom door de kabel ook varieert (vergelijk het met een rivier, die stroomt altijd dezelfde richting in, alleen de hoeveelheid water varieert afhankelijk van 't seizoen, de golven zouden dan de varierende spanning voor kunnen stellen)

De rede dat deze stroom altijd dezelfde kant op loopt kan de oorzaak zijn van het verschil in klank bij omdraaien van de kabel.

-Ten tweede: IK HEB NOG NOOIT EEN DIODE IN EEN KABEL eek.gif GEZIEN, dit kan ook helemaal niet omdat een diode een gelijkrichter is; hij maakt van wisselspanning gelijkspanning. Gelijkspanning is geen signaaldrager en kan je speakers opblazen!!!

Sorry Sodejuu dat ik je al weer moet tegenspreken maar dit slaat echt alles, ik zal ook een mailtje naar Snijders sturen over hun misverstand.

Groeten,

Trouwens even terugkomend op 't onderwerp. Ik heb in het verleden ook met van alles geexperimenteerd, hieronder enkele van mijn bevindingen.

-groene marker:

Op mijn toenmalige heftig gemodificeerde Marantz CD-72 was wel verschil hoorbaar, maar erg subtiel; het leek NET iets schoner en opener te klinken, ik vond verschil niet de moeite waard om hier al mijn CD's mee te behandelen.

-Stickers om op de labelzijde van de CD te plakken (audio-agile heeft ze onder andere): Dit gaf wel een duidelijk hoorbare verbetering; meer rust en ruimte in 't beeld, hier heb ik toen ook meteen al mijn favoriete CD's mee beplakt. Toen kocht ik een poosje later een Bow CD-speler; dit is een bovenlader met een puck die over de gehele CD ligt. Hierop was geen verschil meer te horen met de stickers. De puck neemt waarschijnlijk de functie van de sticker over (resonanties dempen).

-Densen en Sheffield demagnetisatie CD's:

Als op een gegeven moment mijn laag wat slap wordt en het hoog niet meer zo sprankelt, weet ik dat ik weer te lang geen demagnetisatie CD gedraaid heb. DIT DOET ECHT IETS HOORBAARS, de theorie is dat het magnetisatie in je systeem opheft. Die magnetisatie kan overal in zitten; weerstanden en condensatoren met metalen draden, spoelen en trafo's etc.

Waarschijnlijk is het verschil bij mij zo groot omdat ik met een Single-Ended buizenversterker draai; door zijn uitgangstrafo's loopt continu de DC-voedingsspanning van 400V, en deze magnetiseerd langzaam de kern van de trafo.

Densen heeft dit principe trouwens in hun voorversterkers ingebouwd; elke keer als je hem aanzet wordt hij eerst gedemagnetiseerd.

-Eerste en latere persingen van CD's:

Als je een oudere CD hebt die je bij zijn release gekocht hebt moet je voor de grap eens een nieuwere persing (geen remaster, dat telt niet)kopen. Ik heb eens twee CD's van Enja gehad, een eerste persing en een van en paar jaar later; hier is duidelijk de kwaliteitsafname te horen!

Groeten,

Trouwens,

Vaak zijn verschillen bij tweaks hoorbaar, het klinkt ALTIJD anders.

Soms denk je in eerste instantie een verbetering te horen alleen omdat het muzikale accenten naar voren brengt op een ander nivo dan voorheen. Een gitaar klinkt bijv. net iets helderder; is dit een verbetering of een tonale verandering die alleen de balans van je systeem veranderd?

Misschien is het laag wel zachter geworden zodat de gitaar beter naar voren komt?

Wanneer je een laag freak bent zal je hier dus niet tevreden mee zijn.

resumerend:

DE SUPERTWEAK VAN DE EEN, KAN BIJ EEN ANDER ONHOORBAAR OF ZELFS SLECHTER KLINKEN!

Hoi Stefan,

Volgens mij heb je vandaag eens eindelijk tijd gehad om te forummen :D.

Dat kabelverhaal van Snijders snijdt inderdaad geen hout, dat wist ik ook. Ik vond het alleen vreemd dat een goeie audiozaak zoiets op het web durft te plaatsen. Er zitten wat rake dingen tussen, maar over het algemeen is het "bla bla".

Die diode in een kabelverwerken geeft misschien een leuk effect als je naar heavy metal aan het luisteren bent, maar gezond id het niet (net zoals die spijker van Haudio in een vorige posting ;) ) Dat is ook de reden dat ik daar "Huh??? onder heb gezet. Groot vraagteken! Je hoeft me niet tegen te spreken, want ik was het hier toch niet mee eens. Ik het dit erbij gezet wegens mijn grote verbazing en ik dacht dat dat wel duidelijk was (niet dus, bij deze).

Stift en stickers maken bij mij echt niks uit. Ik ben in het bezit van zo'n AVM CD1-plus loopwerk (annex brandkast)met Stable Platter Mechanism van Pioneer, waarbij dat low-budget plateautje is vervangen door een exemplaar van 10mm dik acryl. Daar hoor je geen enkele tweak bij. Misschien is dat wel goed zo, dan hoef je daar tenminste geen geld aan weg te gooien.

Het demagnetiseren gebeurd bij mij elke twee weken wel (gewoonte). Misschien dat ik daarom geen verschil hoor, omdat er nog niet "genoeg" gemagnetiseerd is. Is ook alleen maar goed denk ik, maar het is wel zo dat mijn eindtrap wel iets minder warm wordt ! confused.gif. Rara hoe kan dat?

Ik praat bij tweaks daarom ook nooit over verbetering, maar over verandering. Wat ik beter vind, hoeft een ander niet als zodanig te voelen. Een verandering is een feit, een verbetering een persoonlijk kwestie! cool.gif

Ik hoop dat hiermee voorgaand relaas een beetje duidelijker is geworden. ;)

Geplaatst door Ome Henk:

Beste,

Even over richtingsgevoeligheid van de luidsprekerskabel. Ik heb eigenlijk nog maar sinds kort een redelijke audio installatie. Hierbij heb ik mijn oude luidsprekerkabel weer in gebruik (tijdelijk).

Ik vond het in eerste instantie nogal kil/ingeblikt klinken. Hoe dit kwam? Ik wist het tot voor kort niet.

Ik ben er recent achter gekomen dat ik voorheen m'n luidsprekerkabel met de letters mee had, maar nu niet meer. Het heeft ongeveer 4 weken geduurt voordat het enigszins aangenaam klonk (het moet nl. nog beter, maar dat komt nog wel eens).

Zo zie je maar weer. Luidsprekerkabel is dus richtingsgevoelig!

Groetnis, Henk   :D

Beste Ome Henk,

Ben ik het absoluut mee eens! Nou weet ik niet wat voor connectors je gebruikt aan je ls-kabels (bananen of spades), maar je zou eens aan de slag moeten gaan met een goede contactreiniger (bijv. van Audioquest). Alle bananen, spades, cinchpluggen en zelfs 220 voltstekkers reinigen en moet je eens horen wat er gebeurt! Als d

Geplaatst door Ome Henk:

Beste Paul,

Ik gebruik op dit moment banana's, zowel bij de eindversterker als bij de luidsprekers. Ik heb overigens wel beide kanten verfrist (dus ong. 5 cm. aan beide kanten ingekort).

Groetnis, Henk    :D

PS. Overigens geef ik persoonlijk de voorkeur aan spades verbindingen.

Beste Ome Henk,

Ik zou bij eventuele vervanging van je luidprekerkabels er gelijk voor kiezen om de zaak met krimpkousen en spades af te laten monteren. Dan kan het halfjaarlijkse "afstrippen" voortaan achterwege blijven!

Geplaatst door Ome Henk:

Beste,

Even over richtingsgevoeligheid van de luidsprekerskabel. Ik heb eigenlijk nog maar sinds kort een redelijke audio installatie. Hierbij heb ik mijn oude luidsprekerkabel weer in gebruik (tijdelijk).

Ik vond het in eerste instantie nogal kil/ingeblikt klinken. Hoe dit kwam? Ik wist het tot voor kort niet.

Ik ben er recent achter gekomen dat ik voorheen m'n luidsprekerkabel met de letters mee had, maar nu niet meer. Het heeft ongeveer 4 weken geduurt voordat het enigszins aangenaam klonk (het moet nl. nog beter, maar dat komt nog wel eens).

Zo zie je maar weer. Luidsprekerkabel is dus richtingsgevoelig!

Groetnis, Henk   :D

Hoi Ome Henk,

In principe bestaat er niets als richtingsgevoeligheid bij kabels, maar door het gebruik wordt de kabel zgn geformatteerd (inbrandtijd). Volgens mij ontstaat er na verloop van tijd een bepaalde verandering in het kristalrooster van de metalen geleider die in een richting schijnbaar makkelijker "communiceert" dan in de andere. Als je de kabel van begin af aan andersom had aangesloten, zou die richting de goeie zijn. Dat wordt bedoeld met "kabels zijn niet richtinggevoelig".

De enige kabels die wel met een bepaalde richting werken zijn die kabels met een kastje (MIT, Tranparent, HMS)

(zometeen komt Mattijs en die schiet mijn verhaaltje zo weer af :( )

Geplaatst door Audiopaul:

Beste Ome Henk,

Ben ik het absoluut mee eens! Nou weet ik niet wat voor connectors je gebruikt aan je ls-kabels (bananen of spades), maar je zou eens aan de slag moeten gaan met een goede contactreiniger (bijv. van Audioquest). Alle bananen, spades, cinchpluggen en zelfs 220 voltstekkers reinigen en moet je eens horen wat er gebeurt! Als d

Geplaatst door Ome Henk:

Beste Paul,

Ik gebruik op dit moment banana's, zowel bij de eindversterker als bij de luidsprekers. Ik heb overigens wel beide kanten verfrist (dus ong. 5 cm. aan beide kanten ingekort).

Groetnis, Henk      :D

PS. Overigens geef ik persoonlijk de voorkeur aan spades verbindingen.

Hoi Ome Henk en Paul,

Ik heb de uiteinden van mijn luidsprekerkabel (VDH CS-122) gestript en verzilverd met zlversoldeer van WBT en deze uiteinden rechtstreeks in de versterker cq luidsprekers. Geen oxidatie met de buitenlucht en alle aders van de kabel maken contact met elkaar. Ook het halfjaarlijkse strippen is voorbij. Less is more dus (maar dat is een andere topic) :D

Geplaatst door sodejuu:

Het schoonmaken van de contactvlakken heeft weldegelijk nut en is geen voodoo. Hoe schoner de contactvlakken hoe beter de verbinding. De overgangsweerstand wordt kleiner en er onstaan minder chemische verbindingen op het contactvlak, die het signaal storen. Vingervet bijv. bevat zouten die het metaal aantasten. Door deze zouten, die ook tevens een slechte geleider zijn, maar zeker geen isolator, krijg je electro-chemische spanningen, die het geluid kunnen be

Geplaatst door sodejuu:

Hoi Audiopaul,

Je mag hier natuurlijk plaatsen wat je zelf wil     :D. Bij mij bestaat voodoo echter uit dingen die niet op een natuurkundige manier te verklaren zijn. Misschien heb ik 't wel een beetje cru gezegt dat het geen voodoo is, sorry hiervoor, ik zal me volgende keer inhouden     ;).

Wat ik met voodoo bedoel zijn die stickertjes, kleurtjes, cd-demagnatisers en olietjes voor op de cd zoals C-34 of zoiets, waar trouwens woekerprijzen voor gevraagd worden (50ml voor ƒ150,-) e.d. . In de Audio (of was het de Stereo???) van deze maand staan er geloof ik honderd in waarvan er een deel werken, en sommige niet. Dit is niet allemaal voodoo wat hierin beschreven wordt, maar een deel toch wel.

Yo, Sodejuu!

Voor mij hoef je je absoluut niet in te houden! In tegendeel!

Ik vraag me, nu even serieus, alleen af waar de grens ligt bij tweaks en voodoo!

Als ik een flesje vloeistof van F150,- koop en daar m'n 220 v-stekkers mee ga schoonmaken, verklaren de buren me toch echt voor gek! En iets wat wetenschapelijk bewezen kan worden, hoeft niet altijd tot daadwerkelijke verbeteringen te leiden!

En hoe komt het dat je zo vaak hoort van mensen dat hun installatie 's avonds beter klinken dan overdags? Dat kun je op vele manieren verklaren! :rolleyes:

Geplaatst door Ome Henk:

Beste Ruud,

Volgens mij valt dit mee! De nieuwe arm is net binnen. Nu de tijd gunnen om 'm goed af te laten regelen. Een vak apart!

Groentis, Henk    :D

Beste Ome Henk,

Dat kun je gerust aan Haudio overlaten, lees daar de posting over de modificaties aan Ruud z'n Perspective nog maar eens over na!

Welterusten!! :D:D;);)