Jump to content

stage

frieslander
 Share

Recommended Posts

Ik heb ooit eens een document van een site af gehaald(weet niet meer welke site), waar een beschrijving in staat hoe je kritisch kan luisteren naar muziek(geluid) en hoe je het kan verwoorden. Hier komen zo'n beetje alle bestaande termen aan bod. Als je wilt mail ik het wel ff naar je toe.

Groet,

Rienk.

Audiopaul zei:

Hoi Douma, doel je op Dit artikel?

Nee, die bedoel ik niet. Maar de website waar ik het artikel weg had, daar stond die(position) ook op. Ik stuur het artikel in ieder geval ff naar je toe.

Groet,

Rienk.

Oh, is het een linkje? :P

dan kun je hem hier ook wel kwijt hoor.

Misschien gebruik ik nog wat weinig wazige termen cool.gif

Ik laat een stukje software "stage "uitspreken, ik ben lui nl. :D

M'n bios kan ook praten btw cool.gif

Greetinx

Andr

Geplaatst door carl:

Hai,

Als je je stage wil testen is de plaat van de Weavers (Return to Carnegie Hall) een uitstekend hulpmiddel (dus ook goede muziek).

Groet,

Carl

Die ken ik niet, dat wordt dus tijd ;)

Ik draaide Secret Story van PMG en sindsdien heb ik een step in de kamer om de hele stage wat makkelijker te kunnen verkennen :D

M'n kamer is dus v

Andre, dat zie jij helemaal fout. Dat spul dat voor je speakers ligt waarvan jij denkt dat het veren zijn is gewoon verpulverde wooferrand. :D De stukjes wooferrand vliegen namelijk om je oren als ze een beetje serieuze bas moeten produceren. :D

Daar hebben al die infinity jukeboxen namelijk nogal last van zoals je weet.

Een tijdje geleden luisterde ik bij een maatje naar z'n R 90's, die had ie cadeau gekregen bij aankoop van een CD-speler, en man man man, bij elke serieuze baspunch vlogen de stukjes wooferrand door de kamer. :D Het was gewoon echt niet veilig meer daarzo. :D

Mvg,

Guido Koolmees

Overigens is het bij vrijwel alle popmuziek onzin om te spreken van een 'realistische stage' met woorden als 'de zanger staat 2 meter links van de bassist en een meter voor de drumkit'.

De meeste popmuziek zoals op cd te beluistern is zijn namlijk pure studio opnames waarbij de band nooit als geheel heeft gespeeld. Elk instrument wordt apart (vaak een voor een) opgenomen. Soms gebeurt dat ook op totaal verschillende locaties (zanger zingt zijn partij in in New York en de rest van de muziekanten speelt in de studio in Londen). Het is hier dus totale onzin om te roepen dat een set de muziek realistisch weergeeft. Hooguit kan de illusie worden gewekt dat ALS die band live had gespeeld het MISSCHIEN zo zou hebben geklonken.

Bij veel klassieke muziek en sommige jazz ligt het heel anders. Hier is inderdaad (soms met one-point recording) de muziek opgenomen zoals het DAN klinkt. Als bv. een stuk van het KCO hoort in het concertgebouw kun je inderdaad concluderen of de opname zo klinkt als ware je zelf in de zaal geweest (mijn ervaring is dat hifi nog een heeeeeel lange weg te gaan heeft voordat het ook maar in de buurt komt van een live klassiek concert)

Ik ben het in zekere zin eens met de vorige spreker. In geval van live opnames kun je spreken van realistische staging. Bij studioopnames van illusieve staging. Overigens vind ik onder staging ook vallen het isoleren van instrumenten. En danwel op de juiste wijze isoleren. Een piano van een halve meter breed of een piano van 5 meter breed is kwa staging niet goed weergegeven. Zelfs een stem kan te breed of te smal klinken. Je zult dus onderscheid moeten maken in de staging van een band op een podium en de staging van een instrument op zich. Als je op de staging van een instrument gaat letten is het zowel bij live als studio opnames wel degelijk belangrijk dat je set het juist weergeeft. Vooral het schuiven en draaien met je speakers levert dan uiteenlopende resultaten op. Nog een tip om de stem in het midden te krijgen: sluit de luidsprekers uit fase aan, het geluid zal uitwaaieren, schuif net zo lang tot de stem in de ''uit fase''-toestand in het midden zit met de juiste breedte. Je kunt er dan vanuit gaan dat je speakers in fase redelijk optimaal zijn geplaatst.

Geplaatst door Guido Koolmees:

Andre, dat zie jij helemaal fout. Dat spul dat voor je speakers ligt waarvan jij denkt dat het veren zijn is gewoon verpulverde wooferrand.   De stukjes wooferrand vliegen namelijk om je oren als ze een beetje serieuze bas moeten produceren.  

Daar hebben al die infinity jukeboxen namelijk nogal last van zoals je weet.

Een tijdje geleden luisterde ik bij een maatje naar z'n R 90's, die had ie cadeau gekregen bij aankoop van een CD-speler, en man man man, bij elke serieuze baspunch vlogen de stukjes wooferrand door de kamer.   Het was gewoon echt niet veilig meer daarzo.  

Mvg,

Guido Koolmees

Guido, je had niet duidelijker kunnen laten blijken dat je totaal niet weet waar je het over hebt dan met jouw bovenstaande tekst :D

Op de laag-units van de Renaissance serie (R90 en R80) zitten namelijk rubber randen cool.gif:D:P

Bovendien moet je wel meer dan 10 jaar wachten voor dat het schuim een keer verdroogd is en zolang bestaat de Renaissance serie niet eens (de Omega heeft nog wel schuimranden btw) :D

Bedankt voor de lachbui die je me hebt bezorgd cool.gif

Greetinx

Andr