Keessie Posted 3 juli 2001 Report Share Posted 3 juli 2001 Hallo, weet iemand wat het inhoud als een versterker een dc servo eindtrap heeft? Ik heb akai versterkers gehad, daar zat dan gewoon een stk moduuletje in, maar met dc-servo ok, bedankt!! doei Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattijs Posted 5 juli 2001 Report Share Posted 5 juli 2001 Met DC-servo wordt een circuit bedoeld waarmee de gelijkspannings component aan de uitgang van een versterker wordt weggeregeld. Praktisch gezien is dit meestal een circuit dat heel langzaam (=lage frequenties, dus bijvoorbeeld <0,5 Hz) integreert, en de resultante hiervan negatief aan de ingang van de versterker terugkoppelt. Het voordeel hiervan is dat er geen condensator in de uitgang van de versterker hoeft te worden opgenomen om de DC-component eruit te filteren. gr. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Keessie Posted 6 juli 2001 Author Report Share Posted 6 juli 2001 Bedankt mattijs, Ik denk dat ik het wel snap. Nou zou ik nog kunnen vragen, wat het voordeel is om geen condensator te hoeven plaatsen, maar dan wordt het waarschijnlijk vrij ingewikkeld! toi toi toi!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattijs Posted 7 juli 2001 Report Share Posted 7 juli 2001 Nou, hierop is zowel een gemakkelijk als een moeilijk antwoord mogelijk: de gemakkelijke variant: een condensator in het signaalpad tast de muziek aan, dus is het beter deze eruit te laten :-) En nu natuurlijk: hoe komt dat, wat wordt er dan aangetast, wat is de invloed van een ander type condensator, etc. etc. Dit is natuurlijk iets lastiger. Een feit is dat een condensator in combinatie met omringende componenten een laagdoorlaatfilter vormt (dat is juist de bedoeling), maar ook fasedraaiing veroorzaakt. Daarnaast spelen nog zaken als soort dielectricum (= binnenste van condensator, de isolator) een rol. Het probleem bij dit soort dingen is altijd dat mensen graag zeggen (en horen!) 'dit of dit moet je nooit doen, want dat klinkt niet'. In de praktijk is het niet zo zwart wit. Alles hangt met elkaar samen. Zo wordt er bijvoorbeeld nogal vaak beweerd dat een elco (electrolitische condensator) funest is voor het geluid, maar er bestaan een aantal als zeer goed bekend staande versterkers waar nu juist een elco aan de uitgang wordt gebruikt! Dit is allemaal afhankelijk van gebruikte versterkerprincipe, luidsprekers, etc. Per saldo denk ik altijd bij dit soort zaken: leuk, maar hoe klinkt het in mijn situatie. gr. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Keessie Posted 9 juli 2001 Author Report Share Posted 9 juli 2001 Hallo Mattijs, Ik vind dit wel weer moeilijk hoor. In mijn geval de situatie van toen, maakte het toch niet uit of hij wel of geen condensator bezat, het is gewoon doorsnee huiskamer-apparatuur. Om dan verder te gaan op je verhaal, als je een duurder apparaat koopt, dan ga je hier toch niet in zitten solderen? Ik heb mijn apparatuur allemaal opengehad, maar aan de electronica ga ik toch echt niet zitten. Ik denk dat het bij zelfbouw een heel ander verhaal wordt. Dan kun je nog experimenteren met de electronica. Je verhaal is wel duidelijk, maar ik vond de rest toch worth mentioning. Nu ben ik dan toch eigenlijk wel nieuwsgierig, of er mensen zijn die hun apparartuur zelf gaan zitten modificeren. Ik weet dat je cd-spelers kunt modificeren met een andere "clock"? voor een beter geluid, maar dat zijn vaak meer insteekmodules. Laten we zeggen, ik zie mezelf nog niet al mijn weerstanden van mijn eindversterker gaan zitten vervangen voor types met 0,000001% nauwkeurigheid. Daarbij ben ik wel benieuwd wat er zou gebeuren als ik mijn 2 elco's zou vervangen voor twee superdure noem eens een merk Doei!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattijs Posted 9 juli 2001 Report Share Posted 9 juli 2001 Hoi Keessie, Voor wat betreft modificeren: een DC servo is nou niet typisch iets wat je achteraf in een versterker erbij knutselt. Het is meer iets wat een ontwerper meeneemt in het hele verhaal. Wat je meestal ziet bij modificeren is dat gebruikte onderdelen worden vervangen door andere onderdelen met betere specificaties. Betere condensatoren, betere opamps, bedrading, weerstanden, volumeregelaar, kristal, etc. Eigenlijk wordt er dan aan het structurele ontwerp van het apparaat niets veranderd. gr. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts