Haudio Posted 4 juli 2001 Report Share Posted 4 juli 2001 LICHTNETSTORINGEN ? Gisteren uitgeprobeerd en vandaag ook en het werkt ! Met een KE Mains noise Detector (meetinstrument) kunnen lichtnetstoringen worden gemeten. Dit kan zijn smal-/breedbandig en met dit instrument kan men de vervuiling detecteren. Dit kan opgelost worden met een KE-SNS Plug dat is een paralelle stroringsonderdrukker. Per groep is er 1 nodig indien er sprake is van netvervuiling. Bij mij thuis werd het ktv beeld er zelfs rustiger van. Maar dat niet alleen het geluid van mijn installatie werd ook rustiger,nauwkeuriger ! Dus echt iets wat helpt tegen vervuiling uit het net. MvG. Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 5 juli 2001 Report Share Posted 5 juli 2001 Zo zie je maar, kleine oplossingen voor grote problemen zijn best mogelijk. Alleen : de SNS pluggen zijn wel parallelfilters, werken absoluut minder dan een seriefilter, in voorkomende gevallen zal het toch noodzakelijk zijn met andere filters in de weer te gaan. Of te wel serie filters zullen meer effect hebben. Blijft het voordeel dat een SNS plug - relatief - goedkoop is. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 5 juli 2001 Report Share Posted 5 juli 2001 Beste Haudio, Ik ben erg benieuwd naar jouw bevindingen inzake mijn aparte en hopelijke dus schone groep! Misschien kun je bij mij ook komen meten met dat apparaat? Het is mij niet geheel duidelijk, ook gezien de opmerkingen van Jitze, wat het verschil is tussen een parallelfilters en serieel filters. Ik gebruik helemaal geen netfilters, maar ben wel benieuwd naar de effecten hiervan. En wat voor filter is geschikt voor een dikke eindversterker. Ik hoor vaak dat netfilters bij deze grote stroomtrekkers meer kwaad dan goed doen. Vriendelijke groet, Audiopaul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 5 juli 2001 Report Share Posted 5 juli 2001 't Wordt nu wel tijd voor netfilters. In duitsland zijn ze gestart met internetten via de stroomleidingen. Dat betekend dat er nog meer rotzooi op 't stroomnet komt. Kunnen die nieuwe filter ook deze troep aan of moet je weer wachten tot er weer wat nieuws uitkomt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 5 juli 2001 Author Report Share Posted 5 juli 2001 Ha die Paul, Morgen neem ik hem mee, het meetinstrument en ook een paar filters voor alle zekerheid. We zullen wel zien de meeste storingen worden weggefilterd niet alles ,dan heb je een serie filter nodig . Die kosten wel een veelvoud van een parallelfilter en is niet altijd nodig. Soms kan zo'n filter er voorzorgen dat een eindversterker traag gaat werken omdat er niet snel genoeg voldoende stroom aangevoerd kan worden. Een seriefilter kent dit probleem niet. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 6 juli 2001 Report Share Posted 6 juli 2001 Haudio toch, van welke wanten je weet is mij nu even niet geheel meer duidelijk, hoe kan een paralelfilter een dergelijke invloed uitoefenen, zelfs een fijnmechaniker met een goed afgestelde geest moet dit kunnen bedenken....... toch ??????? Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 6 juli 2001 Author Report Share Posted 6 juli 2001 Geplaatst door Jitze:Haudio toch, van welke wanten je weet is mij nu even niet geheel meer duidelijk, hoe kan een paralelfilter een dergelijke invloed uitoefenen, zelfs een fijnmechaniker met een goed afgestelde geest moet dit kunnen bedenken....... toch ??????? Groet Jitze Ha die Jitze, Soms ben je helder van geest en nu weer, maar je weet toch dat je sommige dingen om moet draaien ! MvG, Haudio Ps bedankt dat je de fout hebt ondekt ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 7 juli 2001 Report Share Posted 7 juli 2001 Beste Forumleden De eerste bevindingen met de KE Mains noise Detector (meetinstrument) zijn binnen. Ik heb het apparaat aangesloten op mijn schone groep, en wat blijkt? Nauwelijks storing. Op iedere andere groep kwam er een enorm kabaal uit het meetapparaat! Ik heb op de tv-groep een KE-SNS Plug aangesloten, maar kennelijk is m'n B&O niet gevoelig voor de netvervuilingen! Eerste conclusie: een aparte groep is absoluut een zinvolle investering/inspanning! Vriendelijke groet, Audiopaul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 7 juli 2001 Report Share Posted 7 juli 2001 Geplaatst door Ome Henk:Beste forumleden, Kennelijk is Audiopaul bijgekomen na de klap van het verschil tussen de T160 en z'n nieuwe TL25! Welkom terug Paul! Groetnis, Henk Nou, Ome Henk, nog niet helemaal want ik vertoef nog steeds in hogere analoge sferen! Ik ben er trouwens van overtuigd dat de schone groep bij mij medeverantwoordelijk is voor de goede (analoge) weergave in mijn woonkamer. We konden bijna niet geloven hoe groot het meetverschil was met KE Mains Noise Detector op de schone hifi-groep en bijvoorbeeld de keukengroep! Je moest bij de hifi-groep je oor op het apparaat leggen om iets te kunnen horen en in de keuken gaf het meten een oorverdovend resultaat! Echt ongelofelijk. Vriendelijke groet, Audiopaul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted 7 juli 2001 Report Share Posted 7 juli 2001 Als jullie het hebben over een aparte groep, bedoelen jullie dan ook een aparte fase en aarde? Ik kwam er onlangs nl. achter bij het doortrekken van een aardedraad dat de groep waar mijn installatie op zit stomtoevallig exclusief gebruikt wordt door de installatie. Het enige andere stopcontact op deze groep is nl. niet in gebruik. Is dit een relatief 'schone' situatie of is een aparte fase en aarde misschien toch gewenst voor een goede stroomvoorziening? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 17 juli 2001 Report Share Posted 17 juli 2001 Een aparte aarde lijkt mij een beetje moeilijk te realiseren .... Paul. web page Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 17 juli 2001 Report Share Posted 17 juli 2001 Geplaatst door Ruud:In de meeste gevallen zijn namelijk de aardes van een rij woningen aan elkaar geknoopt, dus je kunt je voorstellen wat een rommel je allemaal mee naar binnen kunt krijgen. Met aardse groet Ruud. Hoi Ruud, Ik vraag me inderdaad af wat ik allemaal op de aarde kan tegenkomen. Ik heb een paar maanden terug een aparte fase en groep aan laten leggen voor de audio. Bij meting met de KE noise detector bleek deze helemaal schoon. Maar ook ieder van mijn drie fases zit een paar huizen verder aan een ander woonhuis vast als enige fase voor een zo'n huis en toch is hij bij mij schoon terwijl er veel hogere stromen etc. lopen dan over de aarde. De moderne huizen hebben een aardlek van 30mA, dus die kapt er al mee als er een vlieg tegen m'n buitenlamp aanpist. De meeste apparatuur is dubbel geaard, zeker gereedschap en zo. Waar zijn we bang voor? Nou heb ik zeer beperkte kennis van sterkstroom dus als je me wat achtergrond info kan geven ... Maarten PS. Toen de heer van de Nuon bij mij thuis de drie fases kwam aanleggen en hoorde dat ik dit mede voor de audio wilde vond hij dit niets. Toen ik vroeg of we even gehoormatig de beste fase voor de audio middels luisteren konden uitzoeken keek hij alsof hij een drol over de muur zag lopen en weigerde verdere medewerking aan experimenten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 17 juli 2001 Report Share Posted 17 juli 2001 Hoi ruud, Als je toch geld aan het uitgeven bent, waarom geef je al je apparaten geen accuvoeding? Dan weet je echt zeker dat je geen "vuile" stroom hebt. Deze dingen kunnen het ruisniveau met 15dB laten zakken!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 31 juli 2001 Report Share Posted 31 juli 2001 Of een windmolen in je achtertuin! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts