Jump to content

Eindtransistoren

DJohnny
 Share

Recommended Posts

Beste DJohhny

Ik ken de term "in de geleiding gaan" niet maar ik neem aan dat je daarmee overbelasting of clipping bedoeld. Een oorzaak kan zijn dat de speakers die zijn aangesloten een dermate lage impedantiedip hebben dat dit de eindtrap alle adem ontneemt. De voeding van de amp kan het niet meer trekken en aan de ls-uitgang verschijnt een blokgolf(gelijkstroom!) i.p.v een sinusvormige golf.

De meeste amps kunnen nl. wel voldoende spanning leveren maar sommige speakers ( planars/electrostaten) vragen veel stroom!

groet

Als er een transitor blijft geleiden dan is of de terugkoppeling ontregeld of de transistor stuk. Ik denk dat oververhitting oorzaak nummer 1 is.

Maar als er maar 1 tor stuk is dan staatde volle trafo spaning over de luidspreker. dus 30-60V (afhankelijk van 't vermogen) tot de zekering of de luidspreker doorbrand.

Hoe je dat kan voorkomen.

Niet laten klippen!!! Niet overbelasten zeg maar. Geen 2 luidsprekers op een 8ohm versterker aan sluiten. Genoeg ventilatie ruimte geven.

Valt verder weinig tegen te doen.

grtz Simon

Zal het iets verder toelichten. Heb sinds kort een Yamaha P3200 PA eindversterker. Nu heb ik ooit al eens een P4500 gehad, waarvan 1 eindtransistor ging geleiden. Gevolg: apparaat was hartstikke dood. Ik vraag me nu eigelijk af ik bij deze ook bang meot zijn dat dat gebeurd? Met geleiden bedoel ik als een transistor kapot is, dat hij de trafospanning op de uitgang zet.

• 2 weeks later...

De meeste eindtrappen zijn beveiligd tegen DC op de uitgang. Door het aanspreken van de beveiliging zal het uitgangsrelais afvallen, tenzij dit er niet is en dan heb je volgens mij pech.

Greetzz,

marjor

• 1 month later...

Halfgeleiders kunnen altijd zomaar ineens stiekem de geest geven bij wat voor merk dan ook maar doorgaans eerder in een wat minder ontwerp en op die plaatsen waar de halfgeleiders zoals in een eindversterker erg warm kunnen worden.

Zelf heb ik dit een aantal keren ervaren en gaat er in een eindbak een tor in het begin defect dan zal doorgaans de rest wat er achter zit doordat er DC op komt te staan volledig worden open gestuurd en defect gaan en dit gaat zo vreselijk snel dat je noot op tijd bent om het appraat uit te schakelen .

Bij mij rookte een eindversterker na uitsaan nog gewoon door door de elco,s die zich op deze manier door de sluitingen ontlaade.

je speakers zijn dan wel beveiligd (althans in de meeste versterkers sommige vinden deze beveiliging niet nodig)maar je eindtorren niet en die gaan doorgaans allemaal naar de eeuwige jachtvelden