Jump to content

Vraagje over bias afstelling

DJohnny
 Share

Recommended Posts

Ik ben bezig om de oude marantz van mijn vader op te knappen. Bij het corrigeren van de bias spanning (draaien aan de potmeter) draaide ik iets te ver door, en volgens de meter kwam de bias spanning tot 2x toe boven de 3 mV terwijl deze maximaal 1 mV mag zijn. Ik hoorde het relais uitspringen en een licht gezoen door de eindtrap heengaan. Hij doet het nog gewoon maar ik wou vragen of ik nu moet oppassen dat er sneller iets kapot kan gaan of dat er al iets kapot is?

Geplaatst door DJohnny:

Ja dat wist ik, maar ik bedoel dat ik 2x effe teveel bias stroom door de eindtrappen heb gestuurd. Vroeg me af of dit kwaad kan.

Lijkt me niet (mits niet te lang). Bij muziek gaat er ook meer stroom door de eindtrappen dan de biasstroom...

Geplaatst door DJohnny:

Ah gelukkig   :). Wel vraag ik me af waarom ik dan gezoem uit de eindversterker hoorde komen en de relais uitsprongen... iemand een idee?

Waarschijnlijk heb je hem toch zover opne gedraaid dat de stroom dermate toenam dat de trafo wat ging zoemen.

Wanneer je in bezit bent van een variac of ampere meter dan kan je dit mooi bekijken.

1mv waar meet je dat overheen als ik vragen mag want wanneer je dit over de emitterweerstanden meet dan is de ruststroom erg laag

Geplaatst door Don van der Deijl:

Waarschijnlijk heb je hem toch zover opne gedraaid dat de stroom dermate toenam dat de trafo wat ging zoemen.

Wanneer je in bezit bent van een variac  of ampere meter dan kan je dit mooi bekijken.

1mv waar meet je dat overheen als ik vragen mag want wanneer je dit over de emitterweerstanden meet dan is de ruststroom erg laag

Als ie dit over de eindtorren meet is de instelling daarentegen vreselijk hoog ;) Zal wel niet dus :D

Iedereen bedankt voor jullie reacties! Op de printplaat zitten 2 test pinnen waar je de meetstokjes tegenaan moet houden. Volgens het service manual moet over deze pinnetjes 1.0 mV staan met een afwijking van maximaal 0.2 mV. Er zit overigens een geschakelde voeding in het apparaat, kan die zijn gaan zoemen? En waarom springt dat relais uit? Zou het iets met de DC spanning op de uitgang te maken kunnen hebben? Dat die te hoog word naarmate je de rustspanning bijdraaid? Ik weet van dit type versterker dat hij in de protection gaat als er meer dan 2 volt uit op de speakeruitgang komt te staan.

Een geschakelde voeding dient min of meer tegen zichzelf beschermd te worden vandaar dat waarschijnlijk deze uitschakelde toen je een te hoog instelpunt had gekozen.

Een smps gaat maar door met vermogen leveren en dient dan ook beveiligd te zijn en het liefst heel goed want gaat er iets mis dan gaat het heel goed mis met die dingen