Jump to content

2 vraagjes over electronica

DJohnny
 Share

Recommended Posts

Ik heb 2 vraagjes en hoop dat ik ze beantwoord kan krijgen.

1. Als je een printplaat hebt waarvan er koperbanen of padjes zijn losgelaten, hoe kun je deze weer op een professionele manier herstellen?

2. Zijn (eind)transistoren slijtvast?

Kan iemand mij antwoorden geven? Alvast bedankt!

1,geen idee.

2.Nee,goedkope transistoren verliezen al snel hun klankeigenschappen,dure moeten het zeker 15 tot 20 jar uithouden.

Dit is overigens erg afhankelijk van de ontwikkelde temperatuur en de afvoer daarvan.

Dus wat dat aangaat kan een koelelement m.i. niet groot genoeg zijn.

IKKE

Ben ook maar een halve leek ;)

print sporen en padjes die los zitten doen niets af aan de elekrische werking. Wel geven ze aan dat er zware mechanische belasting optreed op die spoortje/pads.

Een draadje is een oplossing, maar een lap middel. Hoogst waarschijnlijk is een komponent heet geweest en daardoor zijn de poten gaan uitzetten en dus de koperlaag van de print afgedrukt.

Eindtorren, spannings regelaars en de torren die een lijntrafo aansturen willen hier nogal eens last van hebben.

Groetjes Simon

Beste,

Losse printspoortjes zijn eenvoudig te herstellen.

Je hebt hier voor nodig.

-Een glasfiber stiftje

-Een goede bout

-blank draad

Op de plek waar je het spoortje beschadigd hebt, krap je voor en na de beschadiging de isolatie weg emt een glasvezel stiftje. Hiermee kras je netjes de groene lak weg, zonder het spoortje te beschadigen.

het schoon gekrapte baantje even schoonmaken met watten staafje en alcohol of WL-40.

De schoon gekrapte delen vertin je nu voorzichtig. voorzichtig voorverwarmen, en tegelijk tin toevoegen. Het moet mooi vloeien.

Nu soldeer je een brugje van blank draad tussen de schoongekrapte deeltjes, en klaar. Even emt de multimeter (op doorfluitstand) meten of eht contact daadwerkelijk hersteld is. Check meteen of je niet perongelijk sluiting maakt met naastgelegen baantjes.

Groeten,

Bas

Iedereen hartstikke bedankt voor de reacties. Ik heb het als volgt opgelost: Het padje (ik bedoel hiermee het "ringetje" waar het 1/4 watt weerstandje in vastgesoldeerd zat was losgelaten. De printbaan zelf zat er nog. Op datzelfde printbaantje zat een CM of 2 verder nog een padje. Nu heb ik op het punt waar het padje was losgelaten de groene "laag" er voorzichtig afgekrapt, schoongemaakt met nagelak remover (kon geen alcohol vinden) en een draadje (of eigelijk een pootje van een nieuwe BC557 transistor) op maat geknipt en de ene kant van dat draadje aan het nog goede padje gesoldeerd en het eindstukje aan dat afgekrapte baantje gesoldeerd, en het draadje komt precies tot aan het gaatje bij het afgebroken padje. Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel (kan geen foto plaatsen, heb geen digitale camera). Denken jullie dat dit lang stand houd? Het padje is losgelaten doordat ik iets te lang met de soldeerbout erop zat.