swami Posted 27 juni 2001 Report Share Posted 27 juni 2001 Van Cd heb ik goed idee maar wat betreft een plaat weet ik niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 27 juni 2001 Report Share Posted 27 juni 2001 Voor zover ik weet zit het geluid echt analoog in de groef. D.w.z dat als je het signaal op een scoop zet,het precies zo ook op een LP gegroefd staat. Links en rechts zijn wel gescheiden. Volgens mij doen ze dat zo dat als je de groef bekijkt in dwarsdoorsnede je een "V" ziet met aan de buitenkant het ene kanaal en aan de binnenkant het andere (buitenkant is die kant IN de groef die naar de rand van de LP gericht is). Het is echter niet helemaal zo eenvoudig. Omdat de lage tonen niet op deze manier op een LP passen, hebben ze een truukje toegepast. Ze hebben de frequentie ervan verhoogt. Deze verhoging is gedaan volgens bepaalde normen. Om het signaal toch op de juiste wijze weer te geven zul je dus die frequenties omlaag moeten zetten. Dit gebeurd in een RIAA-correctiefilter, ook wel Phonoversterker genaamd. Als je een versterker met "phono"-ingang hebt, zit deze al gelijk achter de ingangsbussen. Hier mag je dan ook niks anders dan een platenspeler op aansluiten. Als je versterker geen phono-ingang heeft, en je wil toch een platenspeler aansluiten, zul je een losse phonoversterker voor je aux-ingang moeten zetten. Doe je dat niet, zul je weinig van je platenspeler kunnen horen. Ik hoop dat dit je een beetje wijzer maakt, maar als je meer wil weten, moet je Haudio maar eens vragen. Die is een echte plaatoloog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 27 juni 2001 Report Share Posted 27 juni 2001 Beste Swami, De groef van een Grammofoonplaat is V vormig en aan de beide kanten van de V >V< binnenkant zitten golfjes grote en kleine grote voor lage tonen en kleine voor hoge tonen de diepte van de golfjes bepaald de amplitude dus luidheid van het signaal. Aan de ene kant zit het linker kanaal en aan de andere kant...................exact het rechter kanaal. Doordat de golfjes de naald heen en weer bewegen wordt er een electrische spanning opgewekt, nou ja spanning "spanninkje" 2.5 mV voor een MM en 0.4 voor een MC. Het is voor mij een beetje moeilijk zonder tekening , om het uit te leggen maar ik hoop dat je hier iets aan hebt. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 27 juni 2001 Report Share Posted 27 juni 2001 Sodujuu, Bedankt voor de lovende woorden. Hoe is het mogelijk ,ben ik aan het tikken met 1 vinger en daar is het antwoordt al. Inderdaad daarom is een Voorversterker zo belangrijk omdat we het juiste muziek signaal wel terug willen hebben is de Riaa korrectie erg belangrijk. Anders hebben we teveel laag of te weinig laag of een niet korrect laag of nog erger het hoog wordt aangetast. En niet te vergeten het midden. Zodoende is de kombinatie tussen element en arm ook erg belangrijk . Want een element werkt in principe precies zo als een dynamo van een fiets. Magneet die beweegt , spanning opwekt , er zit een super klein magneetje in de achterkant van het cantilever (het stokje waar de naald inzit) . Dit magneetje zit tussen spoeltjes die in het huis zitten en klaar we hebben onze muziek dynamo. Bij een MC is het exact andersom dus spoeltjes bewegen en magneet staan stil. Omdat de naald een bepaalde beweeglijkheid (soepelheid) heeft in z'n ophanging stel zeer stijf en het is een lichte arm dan beweegt het magneetje dus niet meer ten opzichte van het spoeltje opdat de hele arm meebeweegt dus een gedeelte van de tonen gaat verloren . Slechte kombinatie dus Bij een hoge compliantie..maar dat kun je denk ik zelf wel bedenken. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 27 juni 2001 Report Share Posted 27 juni 2001 Geen wonder dat mijn Dual506 met Technics P100C-Mk4 (TP4) element niet vooruit te branden is. Die is wel leuk voor op de PC aan te sluiten met een zelfbouw phonotrapje, maar voor het betere hifiwerk op m'n AVM-Bryston-B&W set echt niet geschikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
swami Posted 28 juni 2001 Author Report Share Posted 28 juni 2001 Ha die liefhebbers, Bedankt voor jullie reactie (Haudio En Sodejuu). Zo is het al weer een stuk duidelijker. Ik bedoel je moet toegeven dat het een knap staaltje techniek is. Hoe haalt die naald in godsnaam al die frequencie's eruit zou je zeggen. Duidelijk! Bedankt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Keessie Posted 28 juni 2001 Report Share Posted 28 juni 2001 Hallo Swami, Ik was benieuwd naar wat je leeftijd is. Ik denk zelf dat je nog vrij jong bent, daar het fenomeen platenspeler eigenlijk al helemaal aus-entwickelt is. Wat ik hier (eigenlijk niet)leuk aan vind is het feit dat ik begin te merken dat ik ouder wordt! Straks krijg ik wellicht nog kinderen en die gaan dan vragen, pappa wat is een platenspeler, en dan kun je vertellen dat dat van vroeger was.Wellicht zijn er al andere forummers die dit meemaken.. BIZARRRRR Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud_F Posted 1 juli 2001 Report Share Posted 1 juli 2001 Hoi Ome Henk, Toen ik mijn Thorens vol trots naar binnen droeg riepen mijn kinderen in koor: oooohhh wat een grote cd speler Toen ik een LP tevoorschijn toverde stonden ze helemaal aan de grond genageld van verbazing, wat is dat voor een rare cd ! Inmiddels weten ze wat het is, en ze vinden Leonardo trouwens ook erg mooi. Groeten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 1 juli 2001 Report Share Posted 1 juli 2001 Ok Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud_F Posted 1 juli 2001 Report Share Posted 1 juli 2001 Hoi AudioPaul, In een woord, ze is geweldig. Echter, je bent niet alleen in blijde verwachting van .... Mhhh, waar zou het aan liggen Groeten, en als het zover is, laat wat horen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 1 juli 2001 Report Share Posted 1 juli 2001 Beste Paul, Tjonge dit is niet best , er gaat wat verkeerd . Want de nieuwste met een puck van chroom en een Goldring Eroica MC element en de nieuwste arm met speciaal contragewicht om resonanties te elimeneren met een losse voeding en afgeschermde kabel en een speciale interlink , waar ook nog eens een keer het nieuwste binnenplateau met extra zwaar lager om eventuele uitbreiding en levensduur te waarborgen want het model die jij op het bovenstaand plaatje laat zien moet het lager weggegooit worden ( net als bij Clearaudio Champion) en dat hoeft niet bij de de nieuwe (dat weggooien dus)+ een zwaarder basis. Het nieuwe model is al onderweg. Hoe moet dat nou ? MVG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 1 juli 2001 Report Share Posted 1 juli 2001 Beste Haudio, Ik heb me kapot gezocht op het internet naar de mooiste foto, maar de enige correcte komt gelijk levensgroot op je scherm!! Ik weet het, met dat plaatje is het behelpen en geeft maar een z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud_F Posted 1 juli 2001 Report Share Posted 1 juli 2001 Geplaatst door Haudio:Beste Paul, Tjonge dit is niet best , ik heb wat verkeerd gedaan. Ik heb voor jou het nieuwste model besteld met een puck van chroom en een Goldring Eroica MC element en de nieuwste arm met speciaal contragewicht om resonanties te elimeneren met een losse voeding en afgeschermde kabel en een speciale interlink , waar ook nog eens een keer het nieuwste binnenplateau met extra zwaar lager om eventuele uitbreiding en levensduur te waarborgen want het model die jij op het bovenstaand plaatje laat zien moet het lager weggegooit worden ( net als bij Clearaudio Champion) en die ik voor jou besteld heb ,daar hoeft dat niet bij (dat weggooien dus)+ alle andere verbeteringen. En afzeggen gaat ook niet meer want het nieuwe model is al onderweg. Hoe moet dat nou ? MVG, Haudio Haudio, Ik neem aan dat dit ook voor mij geldt ?? Die puck, is toch extra ?? Groeten Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 1 juli 2001 Report Share Posted 1 juli 2001 Swami/Paul, Ik heb het mijn kinderen zo uitgelegd: Je pakt een grote trechter en spreekt erin. Als je je vinger bij het uiteinde van de trechter houdt voel je trillingen. Als je in plaats van die vinger er een naald op zet komen die trillingen op het uiteinde van de naald te zitten. Vervolgens zet je die naald op een wasplaat. De trillingen worden dan vastgelegd in een groef. Vervolgens doe je precies het omgedraaide. Je zet de naald aan het begin van de groef en "trek" hem erdoor. De trillingen gaan in de naald zitten en komen vervolgens uit de trechter. (Laat ze even naar het contact van naald en plaat luisteren) De rest is verfijning. Dat dat uiteindelijk met veel hardnekkigheid en inventiviteit tot zo iets geweldigs als van Paul leidt.... Je moet eens kijken op de markt naar zo'n pocketje van Wim van Bussel van 20 jaar geleden (paar kwartjes) leuk om te lezen. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 1 juli 2001 Report Share Posted 1 juli 2001 Ha die Paul en Ruud en...... De Pianta speciaal voor mij, super. Wat mooi he !!! Inderdaad Ruud de Puck is een optie jij bent snel met reageren , want ik was het aan het veranderen zoals je kunt zien. Maar met 1 vinger gaat toch te langzaam En die van jou kon ook wel eens ietsje vroeger komen. And Yes, The new one ! Ter info voor Alco een Transrotor Leonardo 2.5 new heeft de maten 44 cm breed en 39 cm diep er is ook nog een ander type die wat kleiner is. Wat bedoel je met TT ? Sodejuu, Je hebt gelijk , je hebt een lichte arm (Dual) en daar moet echt een hoog compliance element in om het goed te laten klinken. Ik ben gemeen geweest om niet te vertellen hoe de kombinatie reageerd met een te zware arm en een te hoog compliant element. N.L.stel dat we een arm nemen van 10 kg daar zetten we een kontragewicht aan die het zaakje in evenwicht houdt dus arm + element en stellen het in op 1.5 gram. Niets aan de hand zou je denken , jammer dus want de totale massa hoeft maar een klein beetje in beweging te komen dan drukt de massa het naaldje + cantilever zo binnenin het elementhuis als het dan niet stuk gaat dan weet ik het niet meer laat staan nog goed klinken. Dus Sodejuu er zal toch een ander element in jou Dual moeten. Maarten heeft binnenkort een OMB 5 TP 4 systeem over en die past wel in jou draaitafel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 1 juli 2001 Report Share Posted 1 juli 2001 Nou Haudio, bedankt maar ik was toch meer aan het denken aan een andere draaitafel. Die Dual heeft z'n beste tijd gehad. Ik geloof dat ik 'm ergens in 1979 heb gekocht bij Termeulen Post voor ƒ175 (weer zo'n koopje, net zoals die NAD cd-speler en de Revox pre). Ik denk ook dat het element meer waard is dan de draaitafel, al ben ik op platenspelergebied eigenlijk een leek. Het element heb ik trouwens ook 2e hands gekocht van een Sony-fannaat die 't kwijt moest. Ook hier heb ik maar ƒ200 voor betaald. Ik denk dat ik beter een keer langs (aan) kan komen, ook al woon je niet naast de deur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud_F Posted 1 juli 2001 Report Share Posted 1 juli 2001 Beste Haudio & AudioPaul, Die puck zal zeker een hoorbaar verschil opleveren, maar nu is mijn vraag of het een duidelijk verschil is wat de puck teweeg brengt. Zo ja, dan zal ik (en mijn portemonnee ) er aan moeten geloven. Of beter, Haudio, ik kom gewoon weer eens langs met wat lp's om te beluisteren wat het effect is. Kan ik zomaar binnenvallen of liever eerst bellen Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 1 juli 2001 Report Share Posted 1 juli 2001 Ha die Ruud, Binnenvallen kan altijd, dat is geen probleem. Het kontakt tussen plaat en plateau wordt hechter wanneer je een puck toepast. Ook het totale gewicht wordt hoger hierdoor wordt het geluidsbeeld stabieler, rustiger en worden eventuele resonaties die ontstaan kunnen tussen een losliggende plaat en het plateau te voorkomen. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 1 juli 2001 Report Share Posted 1 juli 2001 Hallo Haudio, Bedankt voor de info. Ik dacht dat ik in 'n mailtje van Ruud las dat de Leonardo 54 cm breed was,maar kan me vergissen. 44cm voor 'n draaitafel is prima. Heb ik ergens TT geschreven in 'n berichtje? haha, dan weet ik al hoe dat komt. Da's de engelse afkorting voor turntable. Aangezien ik vrijwel dagelijks ook op 'n engels forum te vinden ben, neem ik af en toe blijkbaar wat engelse kreten over,naar de Nederlandse forums. ach,ja. can happen.. En...Haudio, heb je die AR draaitafel al binnen ? Om heel eerlijk te zijn,ik vrees dat de Leonardo toch wat boven m'n budget is. (1500 tot 2000,-) Groet'n uut Assen. Alco. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 1 juli 2001 Report Share Posted 1 juli 2001 Ha die Alco, DD Ja TT dat zei Ruud ook al Turn Table maar ik zag het verband niet in jou tekst. Nee het duurt nog even ,de man is op vacantie en maakte z'n excuus daarvoor. Bovendien heb ik regelmatig allerlei draaitafels die erg goed zijn. En het is dus helemaal geen probleem om iets moois te bemachtigen. Maar het vervoer is vaak een probleem daarom heb ik voor iemand die bij radio Assen ( Drenthe) ? werkt hem zelf opgehaalt uit Worms (Duitsland) en een ander uit Heidelberg ook (D) en dat is wel ver. Dit heb ik gedaan omdat ik graag weet wat het is (kwaliteit en staat) en hoe het vervoer (vracht) ermee omgaat. Daar heb ik hele slechte ervaringen mee. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 2 juli 2001 Report Share Posted 2 juli 2001 Ha,die Haudio Ajjj,slechte ervaringen met vervoer? En dan te bedenken dat ik zo af en toe ook wel interessante draaitafels (2e hands) via internet aantref. Die zouden dan ook opgestuurd moet worden als ik belangstellign had. Juist bij 'n draaitafel vind ik dat ook zo eng! Je weet tenslotte maar nooit hoe de PTT of VG&L er mee omspringt. Ik vertrouw dan liever op 'n HiFi-dealer die weet wat ie verkoopt,dan op de PTT of VG&L. ps. Heb je op dit moment nog voor mij interessante TT's staan ? Ik stelde trouwens laatst op 't naim-forum de vraag: "welke draaitafel past 't best bij m'n Naim Nait-2/Linn Kan-II combinatie?" En jahoor...weer riepen ze allemaal in koor: "get the LP12!" Iemand beweerde dat de Kan-II speakers ontworpen zijn met de LP12 en Naim als bron. Een Rega planar-3 was echt minimaal. Greetings, Alco. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 2 juli 2001 Report Share Posted 2 juli 2001 Ha die Alco, Wat zou jij antwoorden ? Indien jij op het Naim forum zit met Naim liefhebbers. Of een ander Engels merk b.v. Linn. Dan is er toch maar 1 merk ? Als jij motorliefhebber bent en het moet een lange slag zijn en 2 cilinders hebben niet snel willen, ouderwets zijn, erg trillen,niet door de bocht te branden dan is het vast een Harley dus is er maar 1 echte motor en dat is een Harley. Dat trillen dat heet karakter. En een Harley heeft het , en karakter heeft hij ook. Maar het is mijn motor niet ! Ik heb verschillende gehad en mag dus een klein beetje meepraten. Maar ik heb /had een motor om op te rijden die altijd starte , nooit problemen had, goed door de bocht ging en niet trilde. Ook hoefde ik niet langzaam te rijden omdat er echte remmen opzaten en zo kan ik nog wel een poosje doorgaan. Bij platenspelers is dat ook zo wil je een kult of een platenspeler die up to date is . niet dat een Linn dat niet is maar jij kiest wat jij wilt! Een Harley of wat anders. Op dit moment een Thorens TD 126 Mk 3 met een 1 punts gelagerde arm en een zuigmat incl. een Dynavector 23 Rs helemaal stuk, was met UPS verstuurd. Ik heb altijd verschillende TT's staan. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 3 juli 2001 Report Share Posted 3 juli 2001 Als zeer tevreden clearaudio bezitter die regelmatig oude LP's draait vraag ik me af of zo'n puck ook past op de Clearaudio Champion, of zijn er alternatieven? gr, Maarten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 3 juli 2001 Report Share Posted 3 juli 2001 Ha die Maarten, Clearaudio maakt ook platenpuck's maar die van Transrotor passen ook. Van daag heb ik twee verschillende modellen binnen gekregen 1 zoals op het plaatje ,gepolijst aluminium en een rubberring voor (demping). En 1 van messing en een laagje chroom die iets zwaarder is ik denk 200 gram zonder rubberring en met binnenin demping. En geloof het of niet maar op de zwarte Clearaudio zit zo'n puck sinds vandaag en het klinkt niet alleen beter het staat ook nog eens heel mooi. Verder heb ik aan ieder 1 5 sterren gegeven die ik denk te kennen , maar of ik een taart moet geven of andersom en bij hoeveel sterren dat weet ik nog niet. MvG, Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud_F Posted 4 juli 2001 Report Share Posted 4 juli 2001 Nog 2 weken, En dan is mijn Leonardo er Wat zijn 2 weken lang. Dus Alco, als je zin en tijd hebt, je bent van harte welkom. Groeten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts