Bert Kamphuis Posted 1 juli 2001 Report Share Posted 1 juli 2001 In verband met splitsing van het inkomend signaal van radio en TV en het daarmee gepaard gaande verlies aan signaalsterkte, ben ik op zoek naar een goede versterker (regelbaar). Ik heb een Hirschmann versterker gezien die in twee versies verkrijgbaar is: de GHV20 en de GHV20/65. De laatste is geschikt voor retoursignalen. Ik weet niet welke ik moet kiezen. De kabelmaatschappij (Essent Kabelcom) en de dealer weten niet welke versterker ik zou moeten kiezen (??). Momenteel heb ik geen apparatuur die retoursignalen zou kunnen leveren, maar in de toekomst wil ik Mr Zap aanschaffen, waarmee je via de kabel videofilms kunt bestellen etc. etc. Bij gebruik van een retourversterker vervalt volgens Hirschmann de VHF-L band. Heb ik die nodig voor ontvangst van RTV-signalen via de kabel? Ik weet het niet meer en wordt van het kastje naar de muur gestuurd. Wie kan mij adviseren? Bert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 1 juli 2001 Report Share Posted 1 juli 2001 Hoi Bert, Ook de GHV20 kan retoursignalen aan, ze liggen alleen in een ander frequentiegebied. Als je al pers Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bert Kamphuis Posted 2 juli 2001 Author Report Share Posted 2 juli 2001 Bedankt! Ik heb die site al eens bekeken, maar ben er tot op heden niet uitgekomen. Ik krijg op mijn Abonnee Overname Punt in de meterkast 61,5 dB signaalsterkte binnen. Bij de TV meet Essent 58dB en bij de radio ca. 50dB. Volgens hen is dat verschil tussen radio en TV normaal. Ik heb nog een kabel vanaf het AOP naar de zolder (noodgewongen via een omweg), waardoor ik al met al nogal wat signaal verlies. Ik heb al een goede coaxkabel gekocht en volledig afgeschermde stekkers. Ik weet jammer genoeg nog steeds niet of ik zo'n speciale retourversterker nodig heb voor Mr Zap en andere interactieve diensten die straks via de kabel binnenkomen. Groeten, Bert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 2 juli 2001 Report Share Posted 2 juli 2001 Hoi Bert, Nou had ik net een heel verhaal opgehangen, kapte mijn server ermee. Alles foetsie, dus nu poging 2 (wordt helaas niet zo uitgebreid). Om een fatsoenlijk retoursignaal over te houden zul je 52dB aan signaal op de straatversterker over moeten houden. Huis, tuin en keukencoax heeft een demping van ca. 15dB per 100 meter. De coax die de kabelmaatschappij gebruikt voor de huisaansluiting is Coax12 met een demping van 12dB op 10 meter. Nu kun je uitrekenen hoeveel er aan totale demping is in de kabels. Ik schat dat je van meterkast tot TV nu ca. 15-20m coax hebt zitten. Bij een passieve retourlijn heb je nog een extra demping van 6dB. Hiermee rekening houdend zou de versterker minstens 10dB moeten versterken om een redelijk deugelijk signaal over te houden (meer is beter). Een GLV865 zou het werk aan kunnen. ik hoop dat je hiermee iets kan aanvangen. Anders moet je maar eens naar een goeie speciaalzaak voor satelietTV/elektrohobbyshop gaan, en niet naar de Alfa,Beta,Gamma,Hubo,Praxis, want die lui proberen alleen maar wat te verkopen, onder het motto:"Als het groot en duur is zal het wel goed zijn." P.S.: Zelf heb ik een ZVA134 ertussen hangen, maar die gebruik ik alleen als splitter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts