Jump to content

Doorslag netspanning?

SpeedyAndr
 Share

Recommended Posts

Het ging allemaal te goed bij mij, daarom zit ik nu toch met een 230V probleem en geen kleintje ook ......

De geaarde groep (alleen keuken) springt er de laatste tijd spontaan uit en wel met een behoorlijke klap eek.gif

Grote verbruikers op deze groep zijn een wasmachine, een airco (split unit) en een koelkast.

Ik heb een 'ouderwetse' stoppenkast en geen aardlekschakelaar.

De laatste keer dat de stop door sloeg was er niets op de groep aangesloten.

Met een multimeter meet ik 2,5k-ohm , liever had ik oneindig gezien......

Nu kan ik natuurlijk een megger erbij gaan halen en dan zal ik moeten konstateren dat er iets in deze groep niet meer goed is.

Maar toch.

Gisteren klapte de groep er meteen uit zodra ik hem (onbelast!) inschakelde.

Het enige aan deze groep dat niet origineel is, is een extra wcd voor de combiketel.

Deze was bij een andere wcd gevoegd, dus er is een kabel bij de lasdoppen gestoken en die kabel voert naar een extra wcd.

Deze kabel heb ik nu verwijderd en de groep blijft zowaar even in werking, hoe lang weet ik niet, er zitten enkele kleine verbuikers op.

Het vreemde is dat het dagen goed kan gaan en dan opeens BENG, groep eruit.

Waar de klap precies vandaan komt weet ik niet, maar het leek uit de buurt van de bijgevoegde kabel te komen.

Hier is niets aan te zien.

Misschien is hij vochtig geworden, maar kan de 16A zekering daardoor eruit knallen?

Dat lijkt mij alleen bij een harde sluiting te kunnen....

Zo, kom nu maar op met het leedvermaak :D

De 'audiogroep' is trouwens prima inorde, ondanks de zware versterkers die deze voor z'n kiezen krijgt :)

Andr

Geplaatst door Ome Henk:

Heb je al gechecked of je meer bewoners   ;) in huis hebt   confused.gif Wie weet zijn die ff flink bezig geweest   :rolleyes:

Zover ik weet zijn er geen (knaag)dieren in huis en ik heb ook geen sporen gezien die daar op wijzen :rolleyes:

Een hond of een kat heb ik niet, ook geen hamster of wat ook, want dat is allemaal maar lastig ;)

Andere huisgenoten zijn hier ook niet, of er moet een geest rondwaren.......

Andr

Die lasdoppen, zijn dat nog die zwarte dingen die je moet twisten? Of zijn dat die grijs/oranje steekgevallen? Bij die laatste soort lasdoppen is het beter om ze, na de installatie, te checken of ze niet warm worden (bakken door 'n slecht contact).

Is mij een keer gebeurd na de installatie van een 80-liter boiler. Bij de eerste inbedrijfname werd 1 lasdop bloedheet! Ik heb alles eraf geknipt en een nieuwe lasdop geplaatst. Probleem over.

Als je zoiets niet optijd in de gaten hebt kan er een kortsluiting onstaan...

Trouwens, die bedrading h

Nu die groep weer een paar dagen gedraaid heeft, moet je nog eens de weerstand meten.

Misschien was 't gewoon vocht. eek.gif (gewoon vocht :( )

Tja dat katoen is zowiezo vragen om ongelukken.

Misschien moet je hele huis bedraden met XTC kabels. ;)

De lasdoppen zijn van die blokjes waar je max 5 draden in kunt 'klemmen', met zo'n soort mesje erin dus.

De bekabeling is rood/groen met pvc isolatie.

Met katoenen isolatie zou je wel eens last van vochtinwerking kunnen krijgen en zeker in een keuken :rolleyes:

Andr

Die echte lasdoppen zijn nog steeds te koop!!

Het twisten van de draden geeft al een betere verbinding dan die lasblokjes.

Ik heb zelf ook iets geks gehad.

Ik wilde een stekker in een stekkerdoos doen maar die stekker was veeel te dik, die wilde niet.

Ik een enorme dreun gegeven op die stekker.

Alle lichten uit en de hoofdzekering van 32A!!! eek.gif

Ik heb niets gezien, gehoord en niet gevoeld. En dat terwijl ik met mijn blote handen op het tweelingsnoer sloeg.

Rare jongens, die electronen