Sodejuu Posted 15 juli 2001 Report Share Posted 15 juli 2001 Hoi analoogfans, Ik vraag me af welke platenspelerarm nou beter is, een rechte, een gebogen of een s-arm? Wie kan me uitleggen wat de verschillen zijn (buiten de visuele dan), en welke voor- en nadelen de ene t.o.v. de andere heeft. Persoonlijk vind ik die kromme armen geen gezicht, maar als ze beter zijn..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 15 juli 2001 Report Share Posted 15 juli 2001 Ha die Sodejuu, In principe maakt het geen verschil J vorm,S vorm of recht. Alleen vroeger werd er beweert dat een S vorm arm sterker was door de vorm, precies zo als de structuur van een lelijk eend (auto) , maar doordat er bv titanium ed werd gebruikt kun je dit voordeel wel schrappen. Verder is het zo dat een rechte lijn tussen twee punten korter is dan een S vorm arm. Dus een rechte arm heeft minder bewegende massa dan een S vorm indien het van hetzelfde materiaal en van de zelfde diameter gebruik is gemaakt. De wanddikte moet dan ook hetzelfde zijn. Maar een S vorm arm kan wel in het voordeel zijn bij de instelling van de Azimuth, vooral als je geen spherische naaldvorm toepast dan kun je kanteling krijgen wat dus nadelig is voor naald en plaat. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 15 juli 2001 Author Report Share Posted 15 juli 2001 Hoi die Haudio, Weer eens bedankt voor dit duidelijke antwoord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 17 juli 2001 Report Share Posted 17 juli 2001 De S-arm is eigenlijk alleen een modeverschijnsel geweest. De kortste verbinding tussen twee punten is immers een rechte lijn ? De S=vorm heeft dus een gewichtstoename tot gevolg, bij verder gelijkblijvende materialen en constructie. Bij sommige elementen is wat extra gewicht juist weer fijn (meestal met MC-elementen), vandaar dat er zat gewaardeerde spelers zijn die toch een s-arm hebben. Paul. web page Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 17 juli 2001 Author Report Share Posted 17 juli 2001 Yo Paul (J), Toch geloof ik niet helemaal in dat modeverschijnselverhaal. Het kan inderdaad zo zijn, maar logisch nagedacht is het bij de s- en j-arm wel gemakkelijker de Azimuth in te stellen, omdat je headshell dan als verlengde op de arm gemonteerd zit. Bij een rechte arm zit de "knik" om de naald recht op de draairichting te zetten precies op het einde van de arm. Als je nu de azimuth instelt, is de kans dat je de zenith tegelijkertijd meeverandert groter. Dus wat Haudio verteld heeft ook wel wat. P.S.: Mijlpaal. Dit is mij 150ste posting. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 17 juli 2001 Report Share Posted 17 juli 2001 Geplaatst door sodejuu:Yo Paul (J), Toch geloof ik niet helemaal in dat modeverschijnselverhaal. Het kan inderdaad zo zijn, maar logisch nagedacht is het bij de s- en j-arm wel gemakkelijker de Azimuth in te stellen, omdat je headshell dan als verlengde op de arm gemonteerd zit. Bij een rechte arm zit de "knik" om de naald recht op de draairichting te zetten precies op het einde van de arm. Als je nu de azimuth instelt, is de kans dat je de zenith tegelijkertijd meeverandert groter. Dus wat Haudio verteld heeft ook wel wat. P.S.: Mijlpaal. Dit is mij 150ste posting. Hoi, Sodejuu Even een vraagje, wat bedoel je precies met zenith? p.s. ik moet er nog eentje en dan heb ik ze ook! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 17 juli 2001 Author Report Share Posted 17 juli 2001 Ja leuk die termologie. De zenith is de instelling dat je naald precies recht in de draairichting staat. Die termologie van Azimuth, Zenith, Overhang, VTA, SRA, VTF en HTF is wel super als je weet wat het betekend. Kijk maar op http://www.deadwaxcafe.com/vzone/cartalign.asp , daar vind je wat je moet weten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 17 juli 2001 Report Share Posted 17 juli 2001 Bedankt, Sodejuu, Leuk dat het jarenlang gepriegel aan recht plaatsen van elementjes ook nog een naam heeft! Ik vroeg me al af waar ik mee bezig was met al die sjabloontjes, spiegeltjes, fouthoekmeters, naaldkrachtwegers enz. enz. En nu ik laatst de maestro bezig zag (shit, had ik nou m'n digitale camera maar meegenomen) begin ik er maar helemaal niet meer aan! Dit is echt een vak op zich! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 17 juli 2001 Author Report Share Posted 17 juli 2001 Geplaatst door Audiopaul:Bedankt, Sodejuu, Leuk dat het jarenlang gepriegel aan recht plaatsen van elementjes ook nog een naam heeft! Ik vroeg me al af waar ik mee bezig was met al die sjabloontjes, spiegeltjes, fouthoekmeters, naaldkrachtwegers enz. enz. En nu ik laatst de maestro bezig zag (shit, had ik nou m'n digitale camera maar meegenomen) begin ik er maar helemaal niet meer aan! Dit is echt een vak op zich! Zo zie je maar dat een CD-speler voor velen toch een uitkomst is. Ik zou niet weten hoeveel platenspelers er slecht of helemaal niet zijn ingesteld. Die Dual van mij incluis. Ik heb geen sjabloon, weegschaal of iets dergelijks. En als ik 't kreng mee naar Haudio neem om 'm in te laten stellen heeft dat ook weinig nut. Als ik weer terug in Roermond ben, staat toch weer alles schots en scheef. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 17 juli 2001 Report Share Posted 17 juli 2001 Geplaatst door Ome Henk:Beste Paul, Neem je die DC 3 augustus w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts