Jump to content

de stoppen slaan door!!

[[Game]]
 Share

Recommended Posts

ehm,

mn broer is aan het lassen in de schuur die op de zelfde groep zit als mn apparatuur. Af en toe gaat er iets fout omdat ie wat slordig is, en slaan de stoppen door.

mn kamer is dan ineens dood. mn vraag:

als mn set staat te spelen op vool volume en ze worden afgekapt van de stroom is dat schadelijk?

idem voor mn tft scherm....

dank game

Ik denk het niet. Ik denk iig dat het gevaarlijker is als je set weer zou aangaan terwijl ie vol open staat... Lijkt me niet fijn voor de speakers. Over TFT zou ik niet weten. Computers vinden het doorgaans minder leuk...

Je PC vindt het zowiezo niet leuk om op dezelfde groep te staan als het lasapparaat. Tenminste, als beiden werken.

De voedingen van je apparatuur hebben het BTW ook niet graag als ze getrakteerd worden op dergelijke verontreiniging van de netspanning. In het ergste geval slaan de voedingselko's stuk, maar er is weinig nodig om een processor op hol te jagen (cd-speler, HT-receiver en aanverwanten).

Mijn voorstel, laat alles uit totdat hij uitgeonweerd is, of jaag 'm naar een andere groep :rolleyes:

Geplaatst door [[Game]]:

ok ok, vol kamer volume   :P  das iets anders.

maar dan dit:

als niks merkbaar stuk gaat, kan er nog steeds iets fout zijn gegaan???

dank je wel game   :)

Zolang het lasapparaat niet naast jouw stereoset staat denk ik van niet. :rolleyes:

Geplaatst door Geerdie:

En die piekstroom dan, een paar milliseconden voordat de zekeringen doorsmelten?

Die gaat toch echt naar het lasapparaat.

In principe is het niet echt schadelijk maar de lastrafo kan een inductie piekspanning op de groep veroorzaken die wat minder gezond is voor de apparatuur.

Wat je kan doen is de lastrafo van een eigen zekeringautomaat voorzien zodat alleen de lastrafo uitvalt en niet de rest van de groep.

Frank

Gewoon die gozer zijn lasapparaat afpakken.

:D:D:D:D:D:D:D

Idd dergelijke grappen kunnen inductiespanningspieken veroorzaken die knap ongezond voor andere apparatuur kunnen zijn. Spullen voor thuis zijn doorgaans bemeten voor de daar voorkomende storing en daar horen storingen van lasapparaten niet bij. Apparaten met een gewone voedingstransformator zullen dergelijke pieken doorgaans wel overleven maar apparaten met geschakelde voedingen zoals TV's, videorecorders en PC's kunnen daar wel eens niet tegen. Daar zit doorgaans een varistor (transient suppressor) aan de ingang om die pieken te onderdrukken en de rest van het apparaat te beveiligen. Krijgt zo'n varistor een paar keer flink op zijn donder dan slijt ie erg snel. De volgende klap kan dan wel eens de laatste zijn. Maar wat gevaarlijker is, is dat zo'n varistor na een paar klappen stevig kan gaan "lekken" zonder echt kapot te gaan waardoor er een veel te grote stroom door kan gaan lopen zonder dat je dat in eerste instantie merkt. Daardoor kan ie erg heet worden. Je merkt dat doordat er een onaangename brandlucht uit je apparaat opstijgt.

Je kan van die losse overspanningsbeveiligingsstekkerdozen (3x woordwaarde) kopen. Daar zit ook zo'n varistor in en meestal zijn die beveiligd met een thermische zekering. Bovendien kunnen de varistors daarin veel meer vermogen verwerken dan de varistor in je PC.

Dus als er nog veel gelast moet worden zou ik zeker zo'n overspanningsbeveiligingsstekkerdoos gebruiken voor je spullen.

Als de spanning van je PC wegvalt terwijl ie in bedrijf is kun je ergens een gecorrumpeerde file overhouden als dat toevallig gebeurt op het moment als je PC naar schijf schrijft. Zou zeker scandisk even draaien.

cool.gif

ok dankje peterpjotr.

;)

dat wist ik natuurlijk allemaal niet. Het zou dus goed kunnen dat er nu al iets kaput is in mn pc... confused.gif:(

ik koop wel ff zoon beveilgde stekkerdoos voor mn pc.

over die onaangename brandlucht:

is dat altijd foute boel?

game :)

Geplaatst door [[Game]]:

Het zou dus goed kunnen dat er nu al iets kaput is in mn pc...    confused.gif     :(

Dat hoeft niet per se, maar ik zou wel voorzichtig zijn. Iig de stekker eruit als broertjelief aan het lassen is.

over die onaangename brandlucht:

is dat altijd foute boel?

Ja ik weet natuurlijk niet hoe het normaal bij jullie ruikt en waardoor het komt. Maar als het uit de ingewanden van een elektrisch apparaat komt lijkt mij dat wel foute boel. Iig weet ik uit ervaring dat doorgebrande varistors heel erg goor stinken en dat nog heel lang blijven doen.

;)

ok hang on!

mijn cdspeler heeft kuren gehad en nog steeds.

om de een of andere reden kwam daar ook zo'n brandlucht uit, die typische apparaten lucht.

hij kraakte enbromde zo erg dat het de muziek op normaal volume overstemde.

toen is de boel door een winkel hiero doorgesoldeerd en het oversmaplinggedeelte is stabiel gemaakt.

toen was het weer goed. maar als ik hem uitzet heeft ie het de eerste twee nummers weer...daarna verwdijnt de ruis.

waar zou dat dan mee te maken kunnen hebben, en wat kan ik er aan checken??

game dankjewel :rolleyes::)

Tja dat is moeilijk zo te zeggen Game. Doorgaans is het wel zo dat als een apparaat flinke averij heeft opgelopen, dat het vaak na reparatie niet meer de oude is. Vooral in elektronische apparaten komen nog wel eens fouten voor van het type "soms doet ie wel en soms doet ie het niet". Die zijn vaak erg lastig op lossen. In geval van je CD speler lijkt het een beetje op einde verhaal.

Geplaatst door Pjotr:

Tja dat is moeilijk zo te zeggen Game. Doorgaans is het wel zo dat als een apparaat flinke averij heeft opgelopen, dat het vaak na reparatie niet meer de oude is. Vooral in elektronische apparaten komen nog wel eens fouten voor van het type "soms doet ie wel en soms doet ie het niet". Die zijn vaak erg lastig op lossen. In geval van je CD speler lijkt het een beetje op einde verhaal.

ja, als ze de oorzaak hebben gevonden misschien...

maar ze wisten net waar het aan lag en toen hebben ze de boel maar een beurt gegegeven.

dat gaf dus behoorlijk verbetering, maar misschien lag het al die tijd wel aan een voedings-iets...?

of snijdt dat geen hout

game

Ik vind 't allemaal niet zo heel spannend hoor.

Als je het lassen kan horen in 't geluid. Dan is het misschien wel raadzaam om een overspanningsbeveiligging in te bouwen.

Als je 't niet hoort dan zou ik me geen zorgen maken. Dan vangt de voeding netjes alle pieken op.

Pc? Gewoon laten draaien zo'n voeding kost haast niets. Ok er kan meer sneuvelen. Maar de meeste gevaarlijke klappen zie je niet aankomen dus heeft 't weinig zin om je pc alleen bij 't lassen uit te zetten.

Het uitvallen van een zekering is even schadelijk voor een apparaat als de schakelaar bedienen. Dit gebeurd even willekeurig, het kan echter wel zijn dat bij het sneuvelen van een zekering er een grotere inductie spanning opgewekt wordt dan normaal (er heeft immers meer stroom geopen) maar toch de energie is beperkt en een beetje voedings elko kan heel wat energie weg slurpen.

Groeten Simon

Het lijkt me dat 1 van de onderdelen pas goed werkt na een korte periode, dwz als hij op temperatuur gekomen is.

In dat geval zou koude spray een prima manier zijn om dat defecte onderdeel te vinden.

Groeten Simon

ohw, nou ja, ik zie wel.o veel wrdt er niet gelast hier.

en idd, het lijkt op warmdraaien van een onderdeel, maar als ik de cdspeler aan laat staan (standby zeg maar) dan kraakt ie niet. en als ie warm is en ik scakel hem ff in en uit, dan maakt ie wel het ruisende geluid. ookal heeft ie niet de kand gehad af te koelen.

vreemde materie dus.

game

:rolleyes:

dankje, ik kweenie of het gaat lukken, van mij moet ik het in elk geval niet hebben ;)

maar, och tis niet zo'n erg probleem omdat ik er geen last van heb als ik hem uit heb staan. Kan hem alleen nooit meer fastoenlijk weegdoen als ik dat zou willen.

game, :)

Een ruisend geluid kan ook duiden op oscillatie van de uitgangstrap. Zou dat toch ook even checken met een scoop op de uitgang.

Bij de weg Simon, een lastrafo kan een behoorlijke hoeveelheid energie opslaan. Slaan de stoppen er uit dan wordt die energie terug gedumpt in de fase waar ie aan hangt. Een kortstondige spanningspiek van een paar KV op de fase is dan heel gewoon. Die varistors moeten dan die energie absorberen en spanningspiek afkappen om het apparaat te beschermen. De standaard varistors die in huishoudelijke en kantoorapparaten zitten zijn daar doorgaans niet groot genoeg voor icm lastrafo's en rondviegende zekeringen.

Wij krijgen hier regelmatig apparaten terug in de service waarvan die varistor is uitgefikt (en de rest van de voeding dan meestal ook). Die apparaten worden dan wel in een industriele omgeving gebruikt. Varistor vervangen door een flink overmaats exemplaar lost die problemen vaak op.

ok dan,

ik neem pjotr ff als elekrtoreferentie omdat ie er kennelijk werkervaring in heeft.

ik zal dus ff voorzichtig zijn bij lasgrapjes.

over die cdspeler:

ze hadden het idd over oscilatie in het systeem. Maar dat kon aan elk onderdeel liggen in de gehele keten. Oscilatie omschreven zij als instabilieteit en dat kon volgen uit elk onderdeel dat niet meer goed functioneerde. Ze hebbben dan ook geen onderdeeln vervangen, maar alles doorgesoldeerd en 'stabiel gemaakt'. Vraag me niet hoe.... :rolleyes:

het enige dat misschien in de richting van een defect onderdeel kan wijzen is het feit dat ie nu naar ff uitgeschakeld te zijn geweest, al dan niet volledig of gewoon door de uitknop, ee numertje of twee een krakend geluid voortbrengt. En dat er in het begin en nu nog steeds die lucht rond het apparaat is.

ben benieuwd wat jullie ervan denken. Game :)

Hmm ik heb nog nooit een varistor gezien in een versterker.

En ik denk te weten waarom, alle energie wordt getransformeerd naar een lagere spanning. Het blikpakket zal echt niet die piek doorgeven. Hij zal een poging doen maar die energie wordt weer opgeslagen in de elko's. Nu heb je nog een rimpeltje waar bijna alle halfgeleiders wel tegen kunnen.

Bij een kleine elko kun je nog in de problemen komen en zeker als die al op z'n maximale spanning staat te draaien.

De varistors worden toch voornamelijk gebruikt om halfgeleiders te beschermen tegen pieken, als ze rechtstreeks aan het net of de belasting hangen. Dit is bij huishoudelijke apparaten zelden het geval. M.U.V. schakelende voedingen.

Want idd een inductieve piek is fataal voor een halfgeleider.

Groeten Simon

Beste Simon,

Wat betreft apparaten met 50 Hz voedingstransformatoren heb je gelijk maar dat heb ik ook al aangegeven. Je zal nog versteld staan in hoeveel apparaten een geschakelde voeding zit met elektronica direct aan het lichtnet. Zoals ik al zei in heel veel videorecorders en TV's, iig in je computer en bij je laptop. Ook bij mijn mini portable DAT recorder zit een geschakelde voeding/acculader. Maar ook de microcontroller in wasmachines en magnetrons hangt vaak direct aan het lichtnet, al zijn die meestal wel beter beveiligd tegen netpieken.

Daar zit doorgaans een varistor (transient suppressor) aan de ingang om die pieken te onderdrukken en de rest van het apparaat te beveiligen. Krijgt zo'n varistor een paar keer flink op zijn donder dan slijt ie erg snel. De volgende klap kan dan wel eens de laatste zijn. Maar wat gevaarlijker is, is dat zo'n varistor na een paar klappen stevig kan gaan "lekken" zonder echt kapot te gaan waardoor er een veel te grote stroom door kan gaan lopen zonder dat je dat in eerste instantie merkt. Daardoor kan ie erg heet worden. Je merkt dat doordat er een onaangename brandlucht uit je apparaat opstijgt.

Je kan van die losse overspanningsbeveiligingsstekkerdozen (3x woordwaarde) kopen. Daar zit ook zo'n varistor in en meestal zijn die beveiligd met een thermische zekering. Bovendien kunnen de varistors daarin veel meer vermogen verwerken dan de varistor in je PC.

Dus als er nog veel gelast moet worden zou ik zeker zo'n overspanningsbeveiligingsstekkerdoos gebruiken voor je spullen.

Als de spanning van je PC wegvalt terwijl ie in bedrijf is kun je ergens een gecorrumpeerde file overhouden als dat toevallig gebeurt op het moment als je PC naar schijf schrijft. Zou zeker scandisk even draaien.

cool.gif[/QB]

Die varistors zijn natuurlijk ideaal te noemen.

Ik heb vaak genoeg gezien dat bij een overspanning dus alleen maar de varistor defect was geraakt en na vervanging (of verwijdering) het apparaat weer gewoon werkte.

Maar inderdaad kunnen ze behoorlijk fikken en je vraagt jezelf wel eens af of dat wel zo goed kan zijn.

Kleine pieken doen die dingen niets mee net als met bliksem .

Op het werk trouwens weer veel apparaten met bliksem schade .

Doorgaans wel te herstellen maar het moet niet te gek worden.

Inductie is een verhaal appart dan is er sprake van bijna altijd totall loss.