Jump to content

180 grams platen

swami
 Share

Recommended Posts

Heren Forummers,

Weet iemand wat het idee achter een 180 grams plaat is. Misschien een domme vraag maar gaat mijn arm dan niet te schuin staan?? Of is de groef van deze platen gewoon dieper. Is dat zo raakt de naald dan de bodem wel van de groef. confused.gif

Dom is je vraag niet :) ik had ook deze vraag bij aanschaf van een draaitafel weer onlangs.

Uit navraag blijkt dat mijn Thorens TD147 gewoon een 180 grams kan afdraaien net zoals een "gewone LP ". De hoek wijzigd schijnbaar maar minimaal bij een 180 grams .

Of dit bij alle draaitafels zo is weet ik echter niet ?

Doel van 180 grams persingen ... die wat ik heb hebben toch wel een akelige goeie sound in over het algemeen,maar het idee wat er verder achter zit ?

ben benieuwd ;) prima topic voor beginnende analoog freaks :)

Audiofiele persingen hoor je er in het algemeen wel goed aan af. Uit het feit dat 120 gram en 180 gram goed kan, zou je kunnen afleiden dat VTA toch niet zoveel uitmaakt in de praktijk. Ik weet niet hoe Haudio bijvoorbeeld instelt maar misschien leest die wel mee en krijg je een uitgebreid antwoord.

Je kan natuurlijk nog met Ringmat gaan werken die heeft weer opvulling om 120 gram in dezelfde hoek te zetten als 180. Ik ken niemand binnen het forum die hier ervaring mee heeft - misschien nu?

Groet,

dat zal toch niet zoveel schelen? 1 milimeter 2 misschien

toonarm van pak m beet 300 mm. dan doet dat niet veel met die hoek. ff kijken. dat scheelt ongeveer [inv]cos(2/300) = 0.38 graden

ik weet niet hoe precies die VTA metertjes/ instel-tooltjes zijn maar is dit significant?

Heren bedankt voor jullie antwoord tot nu toe. Begint al duidelijk te worden. Alleen wat VTA betekent weet ik niet. Neem aan dat dat staat voor de kanteling van het element. Hoe schuiner het element des te warmer geluid. Zeg ik dat goed?? Als het te veel af gaat wijken is een extra mat inderdaad wel een oplossing denk ik!

Geplaatst door swami:

Heren bedankt voor jullie antwoord tot nu toe. Begint al duidelijk te worden. Alleen wat VTA betekent weet ik niet. Neem aan dat dat staat voor de kanteling van het element. Hoe schuiner het element des te warmer geluid. Zeg ik dat goed?? Als het te veel af gaat wijken is een extra mat inderdaad wel een oplossing denk ik!

De VTA is de Vertical Tracking Angle, en die moet bij de meeste elementen op 20 graden staan. Hoe verder je hoek van die maat afwijkt, hoe slechter het geluid. Omdat een 180gr LP dikker is haal je die 20 graden niet, als je 'm tenminste hebt afgeregeld op een normale LP. De hoek wordt kleiner en de naald gaat dus niet optimaal door de groef. Je kan je dan wel voorstellen dat het dan minder klinkt.

Geplaatst door Sodejuu:

De VTA is de Vertical Tracking Angle, en die moet bij de meeste elementen op 20 graden staan. Hoe verder je hoek van die maat afwijkt, hoe slechter het geluid. Omdat een 180gr LP dikker is haal je die 20 graden niet, als je 'm tenminste hebt afgeregeld op een normale LP. De hoek wordt kleiner en de naald gaat dus niet optimaal door de groef. Je kan je dan wel voorstellen dat het dan minder klinkt.

en ik mij maar suf kopen aan 180 grams :P

volgens Haudio is het verschil zo minimaal dat het nagenoeg geen verschil maakt.. of je nu een "normale of 180 grams" speelt.

BTW de 180 grams klinken zeer goed die ik heb momenteel, zouden ze nog beter klinken als de arm was afgesteld op 180 grams ??

wat kan en mag ik nu aannemen als als aankomend analoog liefhebber ? ;)

Geplaatst door Onno 1234:

dat zal toch niet zoveel schelen? 1 milimeter 2 misschien

toonarm van pak m beet 300 mm. dan doet dat niet veel met die hoek. ff kijken. dat scheelt ongeveer [inv]cos(2/300) = 0.38 graden

ik weet niet hoe precies die VTA metertjes/ instel-tooltjes zijn maar is dit significant?

Dat bedoel ik dus. En aangezien de hoek normaal gesproken (volgens Sodejuu) 20 graden moet zijn, is 0,38 graden verschil nauwelijks te meten, laat staan te horen...

Het is niet de dikte die 't 'm doet :D:D

180 grams LP's zijn van een ander soort vinyl gemaakt dat een hogere soortelijke massa heeft. Door de betere eigenschappen van dit vinyl heb je veel minder last van slijtage en de hierdoor ontstane tikken. Ook heeft dit materiaal geen "geheugeneffect". Je kunt de nummers dus vaker achter elkaar afspelen zonder dat je de LP moet laten "rusten".

Aldus de de bijlage bij de Original Master Recording van de Steve Miller Band.

Produktiedatum: 1976

Half-speed mastering

Source: the original stereo mastertape

Super High Definition Vinyl(extended life)

Manufactured by: Mobile Fidelity Sound Lab.

p.s.

Het enige klankverschil dat ik heb kunnen waarnemen was in z

Geplaatst door Geerdie:

Het is niet de dikte die 't 'm doet   :D    :D

180 grams LP's zijn van een ander soort vinyl gemaakt dat een hogere soortelijke massa heeft. Door de betere eigenschappen van dit vinyl heb je veel minder last van slijtage en de hierdoor ontstane tikken. Ook heeft dit materiaal geen "geheugeneffect". Je kunt de nummers dus vaker achter elkaar afspelen zonder dat je de LP moet laten "rusten".

Aldus de de bijlage bij de Original Master Recording van de Steve Miller Band.

Produktiedatum: 1976

Half-speed mastering

Source: the original stereo mastertape

Super High Definition Vinyl(extended life)

Manufactured by: Mobile Fidelity Sound Lab.

p.s.

Het enige klankverschil dat ik heb kunnen waarnemen was in z

Geplaatst door carl:

Audiofiele persingen hoor je er in het algemeen wel goed aan af. Uit het feit dat 120 gram en 180 gram goed kan, zou je kunnen afleiden dat VTA toch niet zoveel uitmaakt in de praktijk. Ik weet niet hoe Haudio bijvoorbeeld instelt maar misschien leest die wel mee en krijg je een uitgebreid antwoord.

Je kan natuurlijk nog met Ringmat gaan werken die heeft weer opvulling om 120 gram in dezelfde hoek te zetten als 180. Ik ken niemand binnen het forum die hier ervaring mee heeft - misschien nu?

Groet,

Beste Carl,

Om het niet te moeilijk te maken,

:D;) zit er wel verschil in.

Dat betekent dat ik het element instel dat een 180 gramms plaat het beste klinkt want de gewone Lp

Hallo Siep

Ik draai al ruim 15 jaar met een Ortofon MC20 Super met VanDenHul tip, waarvan ruim 10 jaar met een Linn Axis(met de arm die er standaard op zit, de Akito?)

Zoals je in m'n profiel kan zien heb ik vaak degelijke spullen staan, maar bepaald geen (dure) exoten (mijn vrouw denkt daar anders over ;) ).

Tis dat jullie het over de VTA hebben maar ik heb daar nooit bij stilgestaan. Ik heb ook geen 2 dezelfde titels op LP.

Wel hoor ik duidelijk het verschil tussen verschillende opnamemethoden, studioruimtes en producers( ja, er zijn ook LP's die beroerd klinken).

Groet

Hai Haudio,

Ik zit deze zomer weer in de buurt van Sneek en kom zeker een keer langs met een fles wijn want wat ik van jou inmiddels op dit forum geleerd heb.

Groet,

Jah mensen,

Bedankt voor jullie reactie tot zover. Zit nu met smacht te wachten tot ik mijn eerste 180 grams persingen via de post krijg.

Oh Ja, HAUDIO, in de toekomst kan ik jou wel inschakelen dus om en nieuw kwaliteits elementje te zetten op mijn BL-77 met SME111??

Moet uiteindelijk toch een keer gebeuren en is dan ok als iemand eraan zit die er verstand van heeft. :)

Grappig van Odin om op mijn naam te reageren. Moet 'm eens aan zijn oren trekken denk ik. Koop het nu bij web page

Zie ook het onderwerp, waar kopen jullie enz. op dit forum. Weet je een goede link zet die er dan op aub. :)