Jump to content

Bi-wiren met verschillende merken bekabeling.

Klaas
 Share

Recommended Posts

In sommige gevallen kunnen luidsprekers beter klinken als je ze gebi-wired worden aanstuurd.

Maar moeten dit dezelfde soort kabels zijn of kun je daar ook kabels voor gebruiken van verschillende merken met dus ook een verschillende karakter.

Om een extreem voorbeeld te maken zouden een flatline kabel van Nordost kunnen matchen met een flinke Van Den Hul kabel ?

Of kunnen de verschillende kabel ontwerpen tijdverschillen veroorzaken waardoor de soundstage niet meet in orde komt ?

Groeten klaas. ;)

Je zou zeggen dat een kabel welke bekend staat om een top hoog en dito mid, maar een wollig laag perfect gecombineerd kan worden met een kabel waarvan bekend is dat het hoog te scherp is, maar het laag super strak, maar...

Door verschillende kabels toe te passen loop je ook de kans om een fase verschil(letje) te introduceren. En als de oren ergens gevoelig voor zijn, dan zijn het wel fase verschillen. Het kan dus perfect uitpakken, maar ook zeer fout.

Wanneer je een goede dealer bezoekt kan deze je meerdere kabels meegeven, maar hij verteld je waarschijnlijk hetzelfde.

Volgens mij geen probleem.

Ik had 30cm 8mm2 voor 't laag en 45cm coax kern voor 't hoog.

't klonk beter dan alleen de 8mm2

grtn Smn

• 1 month later...

Ik ben van bi-wiring nog geen steek wijzer geworden. Bij alle speakers waar ik dat bij gedaan heb was het resultaat minder dan niet gebi-wired. Volgens mij zijn de meeste speakers, ondanks hun dubbele aansluitterminal, niet geschikt voor bi-wiring.

Geplaatst door sodejuu:

Ik ben van bi-wiring nog geen steek wijzer geworden. Bij alle speakers waar ik dat bij gedaan heb was het resultaat minder dan niet gebi-wired. Volgens mij zijn de meeste speakers, ondanks hun dubbele aansluitterminal, niet geschikt voor bi-wiring.

Dit verschijnsel heb ik ook waargenomen, blijft wel dat het toepassen van dezelfde kabel in bi-wire uitvoering een verbetering tengevolge kan hebben.

Het verwijderen van het blik tussen de verbindingen - vervangen door een fatsoenlijk stukje koperdraad - levert meer op.

Groet Jitze confused.gif

Geplaatst door Jitze:

Dit verschijnsel heb ik ook waargenomen, blijft wel dat het toepassen van dezelfde kabel in bi-wire uitvoering een verbetering tengevolge kan hebben.

Het verwijderen van het blik tussen de verbindingen - vervangen door een fatsoenlijk stukje koperdraad - levert meer op.

Groet Jitze    confused.gif

Ja, die mooie "gouden" blikken plaatjes dienen echt alleen voor de sier eek.gif want klankmatig nut hebben ze niet. Het beste kun je de LS-kabel iets verder afstrippen en deze dan doorsteken totdat je allebei de terminals kunt aansluiten. Tenminste als de contructie het toelaat, want vaak zitten er van die rare bochten in het chassis om de connectors onder een hoek te kunnen plaatsen.

Heren,

Gebruik al tijdje Kimber 8TC in bi-wiring.

De upgrade naar dubbele kabels was een openbaring: inderdaad meer ruimtelijkheid, een nog precieser en afgelijnder klankbeeld en een ruime winst in de transparantie-afdeling... Kan natuurlijk per set/speakers verschillend zijn.

Leuke is, heb vanavond zitten experimenteren met een andere kabel op het hoog te steken, nl Monster M-serie. Ondanks alle verhalen over faseverschillen introduceren, het passend plaatje uit elkaar halen (2 idem kabels)...deze combinatie klonk beduidend beter!

Ik won een stuk aan muzikaliteit en voor ruimtelijkheid naar buiten en boven toe. De klank werd ook iets zachter, stemmen werden nog accurater afgebeeld.

En bij Jan , Piet of Jos kan je natuurlijk net het omgekeerde vaststellen!

Wat is audio toch een boeiende hobby!

Vriendelijke groeten,

Marco Lisi.

Geplaatst door sodejuu:

Je bedoelt dat het filter niet aangepast is :(

Dan zou hij dus doorspelen als je een single-wire kabel aansluit en het "blikje" tussen de minnen uithaalt confused.gif

Geplaatst door Ruud:

Je bedoelt dat het filter niet aangepast is   :(

Dan zou hij dus doorspelen als je een single-wire kabel aansluit en het "blikje" tussen de minnen uithaalt   confused.gif

Nee, dat bedoel ik dus niet. Het is wel een gescheiden filter, dus blikjes weg, geluid weg.

Het valt mij alleen op dat er bij een groot aantal speakers geen winst is te halen door te bi-wiren en dat het resutaat eerder slechter is dan beter :rolleyes::o

Gezien (en niet gehoord) het bi-wiren van een interconnect. Het was uitgevoerd met T-stukjes aan beide zijden waarop per kanaal 2 interconnects worden aangesloten. Er wer VdH the first ultimate gebruikt. Mijn eerste gedachte was dat het een gimmick is van een handige detaillist, maar je weet maar nooit. Iemand iets dergelijks al eens geprobeerd en gehoord?

Groeten,

Henk