Jump to content

200 grams platen

carl
 Share

Recommended Posts

Classic Records produceert 200 grams platen. De Duitse importeur importeert niet meer vanwege VTA problemen (zegt hij). Kunnen we die platen nu op een normale speler afdraaien of niet?

Carl

Tja, ik moest bij de lp van Norah Jones, ook 200 grams, de VTA beslist aanpassen omdat de armlift anders te laag stond om de naald veilig boven de plaat te manoevreren. Bovendien was er, vooral bij de eerste nummers, nog nauwelijks sprake van een fatsoenlijke plaataftasting.

Bij mijn Transrotor is het verstellen van de VTA een paar seconden werk (inbussleuteltje) en bij m'n Thorens TD160 MKII was de dikkere lp verder geen probleem, maar bij sommige draaitafels kun je inderdaad een probleem hebben!

Geplaatst door Ome Henk:

Op een normale speler wel   :D In sommige gevallen zal het inderdaad een probleempje kunnen zijn   ;)

Volgens is Haudio er bij mij vanuit gegaan dat ik veel 180gr. heb...

Stelt Haudio standaard niet af op 180 grams ??

Ik denk dat Puurs benadering de beste is. Ik heb zelf nog geen 200 grams, maar op het moment dat je die gaat kopen zal je de VTA moeten aanpassen en moeten werken met twee matdiktes. Is dat te krijgen?

Ach wat voor aftast problemen zou je kunnen hebben.

De positie van de naald op de plaat veranderd nagenoeg niks.

Naalddruk veranderd nagenoeg niks dwars druk idem.

Het enigste wat voor een echt hoorbare verandering kan zorgen is de VTA ,en dat is dan ook nog afhankelijk van het gebruikte naaldtype.

Het resultaat is dat bijv.het laag een ietsjie pietsie wollig wordt.

Maar ja wie ben ik.

Mijn tip ,gebruik een oude amerikaanse RCA,of columbia voor vta afregeling ,dit is vinyl wat duidelijk dikker is dan het jaren 70 spul en iets dunner dan de 180 grammers.

Je komt zo op een arm hoogte die in de meeste gevallen meer dan akseptabel is.

De echte tweakers zoeken voor iedere LP de juiste hoogte.

En dan de opvul matjes, tsja,voor sommige draaitafels zal het kunnen maar veel fabrikanten hebben gekozen voor plateau's zonder mat,ieder met zijn eigen redenen.

En ga je een mat/ring gebruiken op deze ontwerpen dan veranderd het karakter van het geluid aanzienlijk.

Mischien ten goede,maar vaak slaat het de andere kant op.

En zo is er altijd wel wat.

Wil je een optimale aftasting zorg dat de

VTA ingesteld is op de LP-dikte zojuist het verschil gehoord bij het opnieuw instellen

van de VTA bij 120 grams en 200 grams platen

Davi

Hai Davi,

Die Oracle heb ik twee keer gehoord de eerste keer klonk die geweldig naast mijn Linn Axis en de tweede keer niet. Ik heb nog gedacht hem te kopen met Graham 2.0 maar hij kwam behoorlijk ver boven mijn budget.

In ieder geval is het de mooiste draaitafel die ik ooit gezien heb en ook een van de best klinkende.

Groet,