Jump to content

Phase draaing ?

Mick
 Share

Recommended Posts

Je leest wel eens dat sommige speakers (bijv.Dual Concentric van Tannoy en div. electrostaten) last hebben van phase draaing, met gevolg dat versterkers daardoor in de problemen kunnen komen omdat ze dan de grip op de weergave verliezen.

Zou iemand dit probleem kunnen toelichten waar het door veroorzaakt en wat dit voor de aansturing betekend. :rolleyes:

Stroom en spanning worden gebruikt om een speaker aan te sturen, wanneer de speaker een capacitieve belasting vormt voor de versterker gebeurt er het volgende: de fase tussen stroom en spanning verdraait.

Hiermee wordt bedoeld dat de tijdrelatie tussen Stroom en Spanning verschoven wordt. Ingewikkelde materie en nog moeilijk om uit te leggen ook.

In ieder geval zorgt het er voor dat versterkers die niet onvoorwaardelijk stabiel zijn, kunnen gaan oscilleren! Hiermee kan je een versterker opblazen. De oorzaak zit vaak in een uitgangstrap met te veel tegenkoppeling.

Een Electrostaat is in feite een condensator en zal dus altijd zorgen voor fasedraaiing!

Oscillatie komt bijna niet voor bij buizenversterkers vanwege de uitgangstrafo en de eenvoudige opbouw (en vaak geen tegenkoppeling)

Groeten,

Oops!! Gevaarlijk systeem!

Dat is sterk afhankelijk van welk type OTL je gebruikt. Misschien het een Futterman systeem? Graaf gebruikt ook weer zijn eigen techniek voor OTL. En er zijn nog wel meer wegen die naar een OTL ontwerp leiden.

Helaas kan ik je hierover geen sluitend antwoord geven. Dan zou ik het schema moeten bekijken.

Ik denk wel dat je uit moet kijken voor instabiliteitsproblemen bij een OTL, maar dat is meer een gevoel wat ik heb, dan harde bewijzen.

Groeten,

• 2 weeks later...

Hoi Stefan,

Dat een OTL "link" is/kan zijn bewijst wel een demonstratie van Graaf die ik bijgewoond heb.

Daar stond een OTL eindversterker te draaien van om en nabij de Hfl. 40.000,== alles ging goed totdat een van de vele buizen de pijp aan maarten gaf eek.gif , flits pets en daar ging de eindversterker, einde demo en..............einde eindbak :(

Volgens mij is deze OTL niet meer leverbaar, was toch niet zo'n stabiel ontwerp misschien?

PS. klankmatig viel deze OTL niet eens tegen.

Geplaatst door Johan:

Hoi Stefan,

Dat een OTL "link" is/kan zijn bewijst wel een demonstratie van Graaf die ik bijgewoond heb.

Daar stond een OTL eindversterker te draaien van om en nabij de Hfl. 40.000,== alles ging goed totdat een van de vele buizen de pijp aan maarten gaf    eek.gif , flits pets en daar ging de eindversterker, einde demo en..............einde eindbak    :(

Volgens mij is deze OTL niet meer leverbaar, was toch niet zo'n stabiel ontwerp misschien?

PS. klankmatig viel deze OTL niet eens tegen.

Met alle respect, maar dat mag ook wel voor fl. 40.000,- :D

Groet,

Tuby cool.gif

Precies!

Als een buis het opgeeft komt de versterker in onbalans (afhankelijk van het principe) en kan er DC op de speaker komen te staan, hier kan je, bij voldoende DC-spanning, conussen mee lanceren.

Ziet er wel gaaf uit als het niet je eigen speakers zijn :D:D:D